Hvilke retningslinier benyttes for tidsfastsættelse af kirkebøger

Startet af Leif Sommerdal, 24 Nov 2014 - 09:19

Forrige emne - Næste emne

Leif Sommerdal

Nå man søger efter kirkebøger får man altid en liste opdelt efter hvilke årstal, der indgår i dem.
Til tider er det kun en af kategorierne (FKVDATJ), der er dækket i hele perioden.

Jeg undrer mig dog over KB Strandmark, Sokkelund, København.
Her finder jeg fødsler fra 1960-1962 ifølge oversigten.

Indholdet dækker dog kun fødsler fra 1960.

Er det på grund af begrænsningen om, at der kun offentliggøres fødsler indtil 1960 (og burde denne grænse ikke snart ændres, da den vel bygger på 50 års reglen?)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Aase Madsen


En del kirkebøger har desværre CPR numre, de skal derfor skjules før de må komme på AO.

Aase
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Leif Sommerdal

Tak - men det har jo ikke noget med tidsbestemmelsen at gøre.
Og i øvrigt blev CPR først indført i 1968,  ;)
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Vagn Altmann

Hej Leif,

Det er rigtigt, at cpr numre først blev indført i 1968, men flittige kirkebogsførere har indskrevet numrene i tidligere kirkebøger, når "lejlighed bød sig" ved diverse kirkelige handlinger. Det var derfor kirkebøger helt ned til yderår 1925 blev kontrolleret.
Venlig hilsen

Vagn Altmann 6360

Arne Feldborg

På AO vises i oversigten det indhold der faktisk er i bøgerne. Det er for de nyere bøger ikke nødvendigvis det samme som det man har valgt at indscanne.

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/kirkeboger_-_en_vejledning

Statens Arkiver stiller indscannede kirkebøger til rådighed på Arkivalieronline. Her kan du benytte kirkebøger fra hele landet frem til 1960, når det gælder indførsler om fødte, konfirmerede og viede, og til 1969, når det drejer sig om dødsfald.  Der komme løbende flere kirkebøger til.

På Arkivalieronline kan du benytte kirkebøger fra hele landet frem til 1960, når det gælder indførsler om fødte, konfirmerede og viede, og til 1969, når det drejer sig om dødsfald. Vi arbejder på at lægge kirkebøger frem til 1960 på internettet. Der komme løbende flere kirkebøger til.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

John Nielsen

Hej Leif

Med hensyn til samlet yderår for kirkebøger, så er det en forenkling som AO og andre anvender.
Hvis du kikker i udgivne registraturer, kartotekskortskufferne i Viborg og Daisy så er yderårene angivet for hver type indhold.

Hvor online kirkebøger slutter er et valg, som naturligvis må holde sig inden for arkivloven.
Hvis det kun afhang af arkivloven burde der jo være adgang til "Den nye kirkebog" for de dødes vedkommende.
Det skal du dog ikke regne med, for jo mere digitalt det bliver jo mindre bliver adgangen.

Hilsen John Nielsen