Kristina Blomkvist f. 1877 i Sverige

Startet af Elisabeth Bruhner, 24 Nov 2014 - 15:12

Forrige emne - Næste emne

Elisabeth Bruhner

Hej!

Jag söker efter min morfars mor Kristina Blomkvist, född 4/5 1877 i Stenbrohult Sverige. 1899 kom hon till Dronninggaard där hon hade fått anställning. 9/6 1900 föder hon min morfar Henry Hannibal Blomkvist på Rigshospitalet. Hon bor tillsammans med Henry på Ny Kronprinsessegade i Köpenhamn och försöker få understöd från barnets fader som bor i Malmö. Fadern nekar att betala så Kristina söker fattigstöd. Till slut får hon lämna Henry ifrån sig till ett fosterpar (Stine och Julius Pedersen) som har gård utanför Roskilde; Såby gård. Kristina bor på flera olika adresser i Köpenhamn, flera av dem på Vesterbro, men den sista är i Nyhavn och året är då 1911. Nu försvinner spåren av henne och jag hoppas att någon kan hjälpa mig att sluta cirkeln, som vi säger på svenska. ´Hälsar Elisabeth från Sverige

Eva Morfiadakis

#1
Hej,

har du undersökt om hon utvandrade till Amerika?

Du menar Födselsstiftelsen, Rigshospitalet börjar 1910.

Eva M
Eva M

Poul Petersen

Hej Elisabeth

Her fra family search:

Christine Blomkvist
Belgique, Anvers, index de police de l'immigration
Nom:   Christine Blomkvist

Type d'événement:   Immigration
Date de l'événement:   1886-1900
Lieu de l'événement:   Antwerpen, Belgium
Année de naissance:   1877
Lieu de naissance:   Stenbruhult,
Numéro de fichier:   128410
Page:   211
Numéro de film:2234441 ,Numéro de dossier numérique:4331461 ,Numéro de l'image: 00868

Vh Poul Petersen


Eva Morfiadakis

#4
Hej,

finns det någon bouppteckning efter 1911 efter hennes föräldrar? En sådan kan säga var dottern befinner sig.

Såg sen att hennes mor dog 1903 och att hennes far dött tidigare, och brodern Johannes var gift.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Hej,

Kristina tycks ha med sig sin dotter Svea Eva f. 1898 3/5 i Lund till Danmark men dottern lämnas sen på barnhem vid Södervärn i Skt Johannes i Malmö (1910). 1903 är barnet tillbaka i St Petri. Se sid. 214 i Caroli AII:20.
Har du lokaliserat dottern? Hon återförenas kanske senare med sin moder.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Hej,

Dottern Svea Eva dog 20/10 1918 i influensa, antagligen spanska sjukan. Tyvärr finns det ingen bouppteckning efter henne.

Eva M
Eva M