Folketællingens fødested: "København", hvilke sogne omfatter det ?

Startet af Christian Konstmann Autzen, 25 Nov 2014 - 21:46

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg har denne:

Fam.nr: 21 Matr.nr: Slotsgade 23,matr.716 4.Sal højre Gaard Stednavn: Kjøbenhavn Udenbys Klædebo Kvarter
Sogn: Slotsgade (Ulige numre) Kilde: FT-1885 KIPnr: C9762 Lbnr: 561[/i]
Niels Valdemar Jørgensen   28   Gift   Husfader   Murersvend   Kjøbenhavn
Bertha Mathilde Jørgensen   22   Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Emil Valdemar Jørgensen   under 1 Aar   Ugift   Søn      Kjøbenhavn


Bertha Mathilde's pigenavn er Nielsen. Hun bliver gift med Niels Valdemar Jørgensen i St. Pauls kirke den 18. marts 1883, opslag 137, dør 12. januar 1927 (på kommunehospitalet), Vor Frue sogn, opslag 119 - 62 år gammel, begraves 18. januar 1927 på Bispebjerg kirkegård.

Men hvilke sogne i København omfatter det så, når fødested angives som København i en folketælling ?

Jeg har søgt hendes som født i nedennævnte sogne, uden resultat. Sogne i anførselstegn ("...") har ikke fødte i 1864:

Vor Frelser, Garnisons, Skt. Johannes, Skt. Paul, Frederik, Østenvold, Aldersro, Vor Frue, Skt. Andreas, Helligånd, "Christian", "Islands Brygge", "Sundby", "Allehelgen", "Filip", "Højdevang", "Christiansborg", "Maria", "Elias", "Apostel", "Gethsemane", "St. Mathæus", "St. Markus", "St. Thomas", "St. Lukas", "Fredens", "Blågård", "Bethlehem", "Helligkors", "Anna", "Frihavn", "Kastel", "Rosenvænget", "Hans Egede", "David", "St. Jakob", "Kildevæld", "Sion", "Kingo", "Simeons", "Samuel", "St. Stefan", Frederiksberg, "Solbjerg", "Krist", "Enghave", "Absalon", "Valby", "Johannes døberen", "Frederiksholm", "Vigerslev", "Timoteus", "Lindevang", "Godthåb", "Mariendal", "Advent", "Grøndal", Tyske kirke, Brønshøj, "Husum", "Vanløse", "Utterslev", "Kapernaum",    .

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Munk

Har du tjekket Holmens og Fødselsstiftelsen?

Står der ikke noget om dåbssognet ved vielsen eller begravelsen?

vh Ole

Mikkel Eide Eriksen

#2
Hej Christian

Jeg tolker det fødested som i byen København. Hvis det skulle være udenfor byen synes jeg der plejer at stå fx. "Københavns amt"

digdag.dk ser jeg følgende sogne indenfor voldene 1863:

Trinitatis
Vor Frue
Helligånd
Skt Johannes
Holmen
Garnison
Vor Frelser

Af dem har du ikke Trinitatis og Holmen med på din liste.

mvh
Mikkel

PS. Desuden er der jo sogne som Fødselsstiftelsen + Alm. Hospital osv. der ikke dækker et område ligesom de almindelige.
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kaj Larsen

#4
Hej Christian

Prøv at læse,dør 12. januar 1927 (på kommunehospitalet), Vor Frue sogn, opslag 119 - 62 år gammel, begraves 18. januar 1927 på Bispebjerg kirkegård. Født i SVERIGE.

Prøv at kikke på Vied 1880 - 1891 Sct Paul
opslag 70 # 46, der står Sandby pr. Malmø.

Mvh: Kaj

Christian Konstmann Autzen

Tusind tak for jeres input - som jeg alle vil tjekke igennem.

Kaj's oplysninger om "Sandby pr. Malmø" lyder lovende. Jeg har tidligere tjekket for Hardeberga, idet dette jo står på et af politiets registerblade - og her var hun så ikke. Jeg mener helt bestemt, at jeg har set denne indførsel - men hvorfor f... har jeg så overset "Sandby pr. Malmø", det står jo ret klart. Ja Kaj  :)

Bertha Mathilda Nielsen er født 26. april 1864 eller 26. april 1862, igen er det politiets registerbladene som har 2 forskellige år.

Trinitatis og Holmen - ja der synes at være en mangel her. Gad egentlig vide, om jeg blot har glemt at notere disse 2 sogne, eller om jeg faktisk skulle have overset dem. Glimrende at nogen så har set denne mangel - også tak for det tjek. Fødselsstiftelsen er tjekket, men ikke "alm. hospital".

Jeg skal nok huske at vende tilbage på tråden, hvis/når jeg finder videre - for at afslutte tråden endeligt.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Så kom svaret i denne sag, og det lyder:

Hej Christian

Så var der endelig gevinst, det må være hende her.

Källa: Södra Sandby kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13392/C I/7 (1862-1894) Bildid: 00130462_00007  Side 4
#20
Navn: Bertha Mathilda Oäkta
Født: 26 April 1862
Døbt: 4 Maj 1862
Moder: Pigan å Walleberg, Emilia Nathalia Hansson, Skanberga N-2
Alder: 27

mvh
Michael


Det er så via opslag under den "lukkede" del af DIS-Danmark's hjemmeside - og med hjælp fra Michael Thomsen, at jeg fik denne oplysning. Tusind tak til Michael for hjælpen.

Dejligt at Kaj kom med oplysningen om "Sandby pr. Malmø" - en oplysning, som jeg rent faktisk selv burde have været opmærksom på; men så ikke selv kunne se værdien af. En ekstra tak til Kaj for denne oplysning.

Hilsen - og tak til alle for input
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Flemming Willum Petersen

Hej

Nu er gåden jo løst, men for en god ordens skyld, vil jeg lige nævne at vi
ikke skal glemme Hof & Slot - samt de tyske menigheder.
Forsker pt. i slægten Jog fra det sydvestlige Lolland. Dertil søges altid oplysninger om glarmestre/rakkere på Lolland og Sjælland.

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Flemming Willum Petersen [656] Dato 26 Nov 2014 - 17:25
Hej

Nu er gåden jo løst, men for en god ordens skyld, vil jeg lige nævne at vi
ikke skal glemme Hof & Slot - samt de tyske menigheder.

Rigtigt - og de tyske menigheder var jeg faktisk også inde og tjekke.

Men ellers synes København at have været nærmest en magnet for svenskere; - og i dette tilfælde er moderen Emilie Nathalia Hansson (født i Asarum, Blekinge i 1835) og datteren Bertha Mathilde (vel med efternavnet Nielsen) tilflyttet København med fraflytning i Norrköbing i Blekinge den 31. oktober 1868.

Igen - tak for hjælpen til de mange hjælpere
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.