Hjælp til fund af en "Germann Germannsen" f. 3. juni 1899.

Startet af Joachim Germannsen, 27 Nov 2014 - 13:38

Forrige emne - Næste emne

Joachim Germannsen

Jeg søger hjælp til at finde en "Germann Germannsen", eventuelt andre Germannsen'er; dog er Germann født d. 3. juni 1899. Det eneste jeg ved er at manden fik et barn i Hvornum Sogn, Onsild Herred, Randers Amt i 1924 d. 25. juni med en Sofie Frederikke Kirstine Bendtsen. Om han er anført i FT-1925 ved jeg ikke; jeg har ledt men jeg har sikkert overset noget. Der er nogen forlydender om at han er nordmand/tysker men jeg har ingen idé om hvordan man søger igennem de kanaler.

De fik vist også endnu et barn men hvorhenne er uvidst. Vedkommende er min mystiske oldefar og hjælp er utroligt påskønnet!

Håber mine oplysninger er brugbare og at nogen eventuelt kunne hjælpe med lokaliseringen.

Vh

Joachim G.

Joachim Germannsen

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:XY4Z-XSW

Det kunne muligvis være denne herre som var hans far. Området stemmer nogenlunde, ligesom også navnet og alderen gør det. Ved ikke om det kan være til nogen hjælp.

Knud Erik Balle

Hej Joachim

Citat: "Det eneste jeg ved er at manden fik et barn i Hvornum Sogn, Onsild Herred, Randers Amt i 1924 d. 25. juni med en Sofie Frederikke Kirstine Bendtsen."

Jeg kunne godt tænke mig at se dette barns fødsel i kirkebogen, men det er ikke lykkedes for mig.
Har du et opslag?

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Ellen Steen-Petersen

Hej Joachim
Jeg tror du mener, at barnet (en dreng) er født d. 24. juli 1925.
Kirkebog Hvornum, Onsild, Randers opslag 21, nr 7.

/Ellen

Knud Erik Balle

Hej Joachim

Fødslen er ohså indført i kirkebogen Skt. Morten i Randers, fordi moderen på 10. månedsdagen opholdt sig hos frugthandler Frederik Jensen, Vestergrave 23 i Randers.
(AO: Randers, Støvring, Skt. Morten, 1924-1928, opslag 38, nederst)

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

Også i

Hobro, hjemmedåb der,

Randers, Hobro, 1923-1926, opslag 42, øverst.

Har prøvet at kigge efter børn der, men ingen fundet.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Har du fundet ud af, hvor barnet er konfirmeret?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#7

Hjemmedøbt 6/11-1925 i Hobro. Kan faderen mon findes i FT-1925 for Hobro, foretaget 5/11-1925?
Der er godt nok en del gader at gå igennem. Eller var det kun moderen, der flyttede til Hobro?

Germann Germannsen, Arbejdsmand paa Trinderup: http://skeel.info/showmedia.php?mediaID=5396&medialinkID=16620

"...der vedkender sig Faderskabet." Måske kan der findes en faderskabssag?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Knud Erik Balle

Hej

Jeg har prøvet af finde German Germansen i lægdsrullen fra Hvornum sogn i perioden 1921 til 1925 uden held.
I kirkebogen 1925 står han som arbejdsmand på Trinderup Mark (Hvornum sogn).
Kan heller ikke finde ham i FT 1925 – Hvornum (november).

Der er en del Germansen (Gjermansen) i FT 1880 – Randers Amt's nordre del.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Ellen Steen-Petersen

Germann Germannsen er arbejdsmand på Trinderup [Gods].

Om dette står:

Trinderup er sognets største og eneste helt store ejendom, og den har spillet en betydelig rolle for sit sogn gennem tiderne, blandt andet fordi den har været ejer af store dele af dets jorder. Også til nabosognene strakte dette gods indflydelse sig i dets velmagtsdage. Dette gælder navnlig for Snæbum, Sønder Onsild, Ølst og Hørby.

Det kunne derfor være en ide at se i folketællingerne for de andre sogne.

/ellen

Joachim Germannsen

Tusind mange tak for alle jeres uhyre interessante og ekstremt observante betragtninger! Det har været en fornøjelse at se så mange svar på mit indlæg og det betyder utroligt meget for mig privat.

Jeg har ingen egentlige erfaringer med slægtsforskning af den kaliber; ved I hvordan man eventuelt kan finde ud af om der har været en faderskabssag?

I øvrigt, på opslaget 1924-1928, Randers, Skt. Morten, Støvring, Randers - hvad er det der står i anmærkningerne?


Joachim Germannsen

Jeg er ikke så ferm til læsning af ældre dokumenter så jeg må nok bede om en nærmere afklaring;

"Not. iflg. Skr. fra Randers Fattigudvalg af 23/12 25." - betyder det at de har været på understøttelse af fattighjælpen, indsatte på et fattighus eller lign.?

Inger Toudal


Det betyder såmænd blot, at hvis barnet skulle få brug for fattighjælp, så er det Randers kommune, der skal stå for hjælpen, fordi moderen havde fast ophold/bopæl i Randers 10 måneder før barnets fødsel.

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Rita Hansen

Hej

I Viborg, Nørlyng, Vammen er der flere Gjermansen, men jeg ved ikke, om de har nogen forbindelse.
m.v.h.
Rita Hansen

Søren Tafdrup

Hej,

Der kunne være en forbindelse til min tiptipoldefar Gjerman Mortensen var fæstemøller på Tjele vandmølle fra sidst i 1770'erne og 30 år frem. Han var gift med Karen Madsdatter. Familien ses i FT-1787 (Viborg, Sønderlyng, Tjele, opslag 6). I FT-1801 (også opslag 6) ses familien igen. Her er Gjerman M. anført som 62 år gammel (dvs. født i 1739). Gjerman Mortensen døde 11. marts 1822 i Vammem sogn (Viborg, Nørlyng, Vammen, opslag 229, nr. 3). Her anført 83 år gammel, dvs. født i 1739.

Gjerman Mortensens morforældre var Giermand Pedersen (født ca. 1675, død 1735) og Johanne Michelsdatter (død 1736) i Taul/Hjermind.

Det var Gitte Johansen, der udredte dette for nogle måneder siden. Så hvis du når til Gjerman Mortensen blandt dine aner (evt. via hans søn Morten Gjermansen), så er en del arbejde gjort på den videre vej baglæns i historien.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Joachim Germannsen

Tak for jeres henvendelser mht. eventuelle forbindelser til navnet. Jeg tror dog kun "Germannsen" har været i brug, så vidt jeg er orienteret. Germann Germannsen, min farfars far, har med sikkerhed fornavnet efter sin fader da navnet er stavet på samme måde. Han optræder dog som Gjermann Gjermannsen i hans barns andet kirkebogsopslag (grundet en eventuel faderskabssag kan jeg forstå) så de to NN'er er næsten sikre!

Nu har jeg gransket hele indbyggerne i Hobro by og alle dens gader men intet er at finde. Jeg har set alle dem født i 1899, 1900 og 1925 men dem der var født i de år passede ikke på datoerne. Jeg har "sprunget" alle de ikke-fastboende personer over da man vel nødvendigvis må være fastboende for at få sit barn hjemmedøbt?? Jeg synes bare det er mærkeligt der står han er hjemmedøbt i Hobro når familien umiddelbart ikke er at finde.

Vh.

Knud Erik Balle

#17
Hej Joachim

Prøv at se kirkebogen fra Hvornum igen. Her står at barnet er født Trinderup Mark, Hvornum sogn. Døbt i hjemmet af kordegn Rasmussen, Hobro (altså kordegnen fra Hobro).
Under anmærkninger står: "Meddelelse om hjemmedåb af 27/11 fra sognepræst Thanning, Hobro."

Prøv at se på et kort. Trinderup, Hvornum ligger lidt udenfor Hobro.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej Joachim

Efter at jeg har "jordet" rundt i kirkebøger, folketællinger og lægdsruller omkring Randers, prøver jeg nu at eftersøge Germann Germannsen i Sverige via forum "Opslag internationalt" (kun for medlemmer).

Jeg opdagede ved Googling af Germannsen, at navnet også findes i Skåne.

Skal nok holde dig orienteret.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Joachim Germannsen

Hej Erik! Jeg takker ærbødigst. Navnet kunne komme fra min fætter som bor i Skåne så det er der vist intet synderligt underfundigt i. Det kan også være der er flere!! Jeg glæder mig til din orientering.

Gitte Johansen - jeg gik ind via dine direktioner og det første navn optrædende på listen er Svend-Børge Germannsen, søn af Germann Germannsen. Undskyld hvis jeg har misforstået dig men var det dét du ledte efter? I så fald, kan du så hjælpe mig med tydningen af det der står i anmærkningsfeltet? Noget med at han ikke er fremstillet/efterdøbt (hvilket jo var højst atypisk!) og noget andet med 1927. På forhånd mange tak for hjælpen!

Eva Morfiadakis


Hej,

Det finns bara "danskar" i Skåne som heter Germansen bl a i Malmö, i alla fall med dansk stavning.

Tror inte på att det är en svensk som är fadern.

Eva M

Eva M

Inger Toudal


Anmærkning i Hobro kirkebog:
Udstedt Attest 9/3-27 [velsagtens dåbsattest]
ikke fremstillet [i kirken]

Jeg vil mene, at når barnet er indført i Hobro kirkebog, må dåben sandsynligvis være foregået i Hobro sogn.

I Hvornum kirkebog er dåbsdatoen "Rettet i H. til Medd. fra Kordegnen i Hobro".

Mystisk, hvis hverken mor eller barn kan findes i FT-1925 for Hvornum eller Hobro.

Hvor er moderen født?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Joachim Germannsen

Hej Inge!

Jeg har set et dåbspapir, som jeg vist også har henvist til, og han er vist nok hjemmedøbt i Hvornum Sogn, som anført i papirerne. Jeg har tjekket hver en person på hver evig eneste gade i Hobro by i FT-1925 og intet er at finde. Ligeledes har jeg kigget to-tre gange i Hvornum Sogn, Snæbum Sogn og Øster Onsild og ej heller her er noget resultat. Det er højest frustrerende. Jeg har dog hørt af ubekræftede veje at de var såkaldte jyske tatere, i betydningen omstrejfende danskere som har levet af lidt arbejde hid og did; de var ikke tilknyttet den almene kristendom som var skik og brug (derfor var de ugift og ikke-efterdøbt) og de navngav deres børn nogle lidt inkonventionelle ting, såsom Germann, Leon (min farfars broder, eftersigende) osv. Han gik vist også rundt på heden og solgte hårbørster og sleb knive osv. (igen, meget ubekræftede 'familiære' myter).

Moderen, Kirstine Bendtsen dér, var født i Randers. Jeg har set nogle fødselspapirer på arkivalieronline som bekræfter dette. Hvilket præcist sogn erindrer jeg desværre ikke. Det er dog Germann, f. 1899, som er højst mystisk. Hvis bare der fandtes et dokument som kunne sige hvor han er født så ville det hjælpe en del. Det kan dog godt være et sporet ender blindt her, medmindre man selvfølgelig kan gå videre via den eventuelle faderskabssag som umiddelbart godt kunne have fundet sted, jf. deres søns dobbelte sognefødselsopgivelse og den lille fodnote "som vedkender sig faderskabet".

Det hele er meget mystisk! Jeg takker dog meget for hjælpen.

Knud Erik Balle

Hej Joachim

Vil lige fortælle dig, at jeg ikke har givet op endnu.

Germann er ikke så usædvanligt navn, som tror (Germann, Germand, German, Gjerman..).
Jeg har forsket lidt i Germansen-navnet nord for Randers (i Randers Amt). Der var familier i Fårup, Nørhald herred og i Lem, Støvring herred, som stammede fra Germand Mikkelsen i Lem (se FT 1834).
Desværre har jeg ikke lokaliseret en Germann Germannsen ad denne vej.

Der var også nogle tilflyttede Germansen i Randers (FT 1880), som jeg endnu ikke har undersøgt.

Prøv selv at søge Germansen (i de forskellige stavemåder) FT 1880 på DDD i andre jyske amter.

Det er jo heller ikke 100% sikkert, at fødselsdatoen 3. juni 1899 er korrekt.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej Joachim

Dit navneophav er fundet!

Germand Gjermandsen, født 3. juni 1899 i Torndyb, Ålum sogn.
Søn af indsidder Christian Gjermandsen af Torndyb og hustru Ane Christiane Marie Mortensen, 36 år.
Forældrene viet i Lee Kirke 24. april 1893.
(AO: Viborg, Sønderlyng, Ålum, 1892-1915, opslag 14, nr. 2)

Bopæl i 1901:
Viborg, Sønderlyng, Øster Bjerregrav, Bjerregrav, 53b, 53, FT-1901, C5666
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Kristian Gjermansen   1862-31/7   G   Husfader   Daglejer ved Agerbruget   Lee, Viborg
Ane Kristiane Marie Mortensen   1862-19/11   G   Husmoder      Randers
Anders Gjermansen   1893-16/5   U   Barn      Randers
Paula Gjermansen   1895-18/8   U   Barn      Skjern, Viborg
Vilhelmine Gjermansen   1896-16/8   U   Barn      Skjern, Viborg
Gjermand Gjermansen   1899-3/6   U   Barn      Aalum, Viborg
Kirstine Germansen   1900-10/11   U   Barn      Bjerregrav, Viborg

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle


Joachim Germannsen

Hej Knud Erik Balle og Søren Tafdrup! Er I 100 % sikre på at denne er den rette? Kan jeg være sikker når nu navnet er stavet "forkert"? Han står anført som "Gjermannsen" i kirkebogen i 1925 (den anden fødselsattest for min farfader) så der kunne vel være tale om en kirkeboglig stavefejl. De var vel ganske almindelige på denne tid, ikke sandt?

Knud Erik Balle

#27
Hej Joachim

Man er vel aldrig 100 % sikker før man har mindst to forskellige kilder, som siger det samme.
Men hvor stor er sandsynligheden for, at der skulle være to med helt samme lidt usædvanlige navn, som har fødselsdag samme dato. Og som bor i området omkring Randers?
Der var en del Germansen'er i Øster Bjerregrav. Navnene stavet forskelligt fra kilde til kilde.

I øvrigt "smutter" Germann for mig igen:

FT 1906 – Viborg, Sønderlyng, Øster Bjerregrav, opslag 7, nr. 20
Christian Germansen ...
Ane Christiane Marie Mortensen ...
Germand Germansen ...
Kirstine Germansen ...

FT 1911 – Viborg, Sønderlyng, Øster Bjerregrav, opslag 7, nr. 17
Christian Germansen ...
Ane Christiane Marie Mortensen ...
Kirstine Germansen ...

German er således flyttet hjemmefra mellem 1906 og 1911. Han er ikke konfirmeret i Øster Bjerregrav sogn 1913-14.
Jeg har ikke fundet hans konfirmation i hele Sønderlyng herred.

German's mor, Ane Christiane Marie Mortensen, død 19. februar 1913 i Bjerregrav.
(AO: Viborg, Sønderlyng, Øster Bjerregrav, 1892-1915, opslag 235, nr. 1)

FT 1916 – Familien er ikke længere i Øster Bjerregrav sogn.

Christian Gjermandsen giftede sig igen med en Ane Christensen.
– Bliver skilt (hun dør i Ålborg 19. august 1959 – Budolfi, opslag 356, nr. 124)
Christian Gjermandsen gifter sig igen med en Ane Dorthea Nielsen (hun dør i Randers – ikke fundet)

Christian Gjermandsen, død 24. juli 1948 på Forsørgelseshjemmet i Randers.
(AO: Randers, Støvring, Randers Skt. Morten, 1941-1949, opslag 102, nr. 36)

Jeg vil gerne finde Germans konfirmation og hans optagelse i lægdsrulle for eventuelt at kunne følge ham til Hvornum sogn, og dermed endelig bekræfte at han er den rette person.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle




Søren Tafdrup

En af mulighederne er, at dit spor fører tilbage til Gjermand/Giermand Pedersen (1676-1735), ligesom mit gjorde. Han ses her:
http://www.geni.com/people/Gjermand-Pedersen/6000000010755137554

Jeg blev nysgerrig efter navnets oprindelse, men har ikke kunnet finde den. Min bror mente, at det slet og ret måtte betyde "gårdmand". Måske. Når man søger efter "giermand" dukker navnet også op i Norge.

Er der nogen her i forummet, der har et bud på, hvad navnet Germann, Gjerman og/eller Giermand betyder?
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Joachim Germannsen

Det har flere mulige betydninger. Hvis man ser på nordisk navnetradition er der navne som Thor, Thorbjørn, Thormod, Ulf, Ørn, Geir, Sten/Stein, Asger osv. Der findes imidlertid også flere navnetyper men mit bedste bud ville være at navnet Germann/Gjermand/German/Gjermann er sammensat af prefiket Ger- og roden -mand. Det er et typisk skandinavisk/nordisk navn som angiver to evner eller besiddelser, det er altså ikke en bestemt form for 'mand' eller 'ger', men derimod ger- (også set i navne som (Ger)mund, As(ger), hvilket betyder 'spyd'; muligvis fjernt relateret til ordet 'skære', og roden '-mund', hvilket betydet 'beskyttelse': jf. den gamle angelsaksiske lov om 'mundbyrd'; dén pligt en adelig eller konge havde til at beskytte sine undersåtter. Summa summarum: Germann/Germand/Gjermand/Gjerman/Gjermund betyder 'spyd og beskytter'.