Hjælp til fund af en "Germann Germannsen" f. 3. juni 1899.

Startet af Joachim Germannsen, 27 Nov 2014 - 13:38

Forrige emne - Næste emne

Joachim Germannsen

I øvrigt, mht. diftongeringen af 'Gier' kan der være tale om en dialektal udtale; der kan imidlertid også være tale om den monoftongering der generelt er sket på dansk, jf. norsk 'stein' og 'bein', som på dansk er blevet 'sten', 'ben'; ydermere det også være det forsvundne '-j' som normalt knytter sig til 'g' på dansk, som er bevaret i præteritum af "at gøre", gjort, men ikke i præsens 'gøre'. Det jeg prøver at sige er at 'Gjer'-'Ger-'Geir' ikke nødvendigvis betyder separate ting; de kan være udtryk for flere forskellige trin i lydudviklingen.

Joachim Germannsen

Nu er jeg jo ret spændt på at høre om der er fremskridt, Knud Erik Balle; er der det?? :)

Knud Erik Balle

Hej Joachim

Desværre har jeg endnu ikke lokaliseret Germann efter FT 1906 Øster Bjerregrav.

Som tidligere nævnt, må han være flyttet hjemmefra i mellem 1906 og 1911. Det vil sige, at han har været mellem 7 og 12 år. Det er jo en ret ung alder for tjeneste væk fra hjemsognet. Tjenestedrenge i den alder var som regel ikke langt fra hjemmet og ofte hos slægtninge.
Der kan også være andre årsager til, at drengen var væk fra hjemmet. Måske har moderen været alvorlig syg. Hun døde 19. februar 1913 af kræft. Germann kan være sat i pleje.

Det er uoverskueligt at gennemsøge mange sogne i FT 1911, derfor leder jeg efter hans konfirmation i 1913-14.
Uden held har jeg været gennem alle sogne i Sønderlyng herred, Randers Amt nord for Randers og selve Randers. Desuden forskellige sogne i Viborg Amt, hvor der boede Germannsen'er i FT 1880.

Det er heller ikke lykkedes mig at finde Germann i lægdsrullerne.

Jeg må indrømme, at eftersøgningen af Germann nu er prioriteret lidt lavere uden, at jeg dog har opgivet.

Så check denne tråd en gang i mellem. Pludselig kan der være bid!

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle



Joachim Germannsen

Det er nu noget tid siden der har været aktivitet i denne tråd - søgningen efter Germann Germannsen er dog fortsat ufortrødent. Jeg kan så meddele at jeg har fundet ud af at manden efter 1945 blev dømt efter straffelovstillæg 259 af 1. juni §10, som var en ny lov for landsskadelig virksomhed begået efter 9. april 1940. Jeg erfarer så på bedrøvelig vis at han er SS-frivillig i Tyskland i en periode. Er der nogen af jer som har erfaring med informationer om dette, altså danske SS-frivillige under 2. verdenskrig?