Ingeborg Christensen født Pedersdatter Gørding sogn

Startet af Bjarne Thorndal Feddersen, 03 Dec 2014 - 20:28

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej, håber på, at kunne få lidt (meget) hjælp.. Har været i FB. i gruppen for slægtforskere og har fået utrolig stor hjælp så langt, men vi /jeg er gået død lidt pt. da det åbenbart er en MEGET svær opgave.

Det drejer sig om fødsel/dåb og konfirmation for Ingeborg Christensen f. Pedersdatter ca. 1759 i Gørding sogn. jeg har fået hjælp til, at komme så langt tilbage, som til hendes vielse, med Anders Christensen.. (det er jo også for, at kunne finde Ingeborgs forældre, som jeg ikke har kunne finde i understående KB: og FT:)

KB: "ny"1757 - 1800 Darum, Gørding, Ribe. Copuleret par 1784 opslag 91 nr.6. Har også hendes død/begravelse i 1826.

KB: gl. 1825 - 1842 Sønder Gørding, Gørding, Ribe. døde kvindekøn 1826 opslag 113 nr.1.
Samt FT: 1887 og 1801.

Jeg har været igennem samtlige sogne i Ribe amt, Gørding herred.
Håber meget på hjælp her inde fra, hvad jeg med stor glæde før har modtaget..

på forhånd tak Bjarne :-)

Jette Nielsen

Hej

Det var måske værd at undersøge denne, som passer med alder og navne:

Ingeborg Pedersdatter 
Christening Date: 25 Jan 1761 
Christening Place: JANDERUP, RIBE, DENMARK 
Father's Name: Peder Hansen
------- 
Peder Hansen var gift med Mette, se link herunder:

https://familysearch.org/ark:/61903/2:1:MH3Q-8JY

Mvh
Jette Nielsen

Bjarne Thorndal Feddersen

1000 tak Jette for dit input :-) det vil jeg prøve at gå i dybden med, og håber så at, det er vejen, tak

Bjarne Thorndal Feddersen


Hej Jette, uha den er svær, navne og tid passer jo meget godt på.
KB "ny" 1637 - 1767 Janderup, Vester Horne, Ribe, Døbte i 1761 opslag 352 nederest på H. side.
men er det ikke rimeligt langt fra Gørding sogn. det er jo helt over ved Varde.. Og jeg har vel egentlig ikke nogen sikkerhed derfra til, at det er de forældre, og hvor kan jeg evt. finde  konfirmationen..

problemet er egentlig, at der er INGEN steder, hvor Ingeborgs forælder er nævnt fra fødsel, vielse til død..
hun dør!
KB: 1825 - 1842 Sønder Gørding, Gørding, Ribe. døde kvindekøn 1826 opslag 113 nr.1
Død 12te November 1825, Gravlagt 16ne November, Ingeborg PedersD.
Gaardmand  Anders Christensens Hustru, Nør. Lourup, 66 Aar.

KB: "ny"1757 - 1800 Darum, Gørding, Ribe. Copuleret par 1784 opslag 91 nr.6
Andreas Christensen af Faanager og Ingeborg Pedersdatter af Bramming Gaard, af Fabrisius, Trolovede sammen den 29 August 1784
Efter tillysning af Hr. Fabricius paa mine vegne copuleret Som indgiven 26de Sept.1784 i Bramming Kirke.

FT: 1787 Gørding, Gørding, Ribe. opslag 10, nr7
Anders Christensen, indsitter og Gårdbonde 34 år, i første ægteskab,
Ingeborg Pedersdatter, madmoder 28 år, i første ægteskab,
tjenestepige Petra Mortensdatter 18 år ugift.

FT:1801  Anders Christensen 46 husbond 1. ægteskab bonde og gårdbeboer 
Ingeborg Pedersdatte 40 hans kone 1. ægteskab 
Chresten Andersen 14 deres børn 
Mette Marie Andersdatter 10 --------- 
Peder Andersen 07 -------- 
Fædder Andersen 05 -------- 
Anna Margrethe Andersdt. 02 -------

Har du en rigtig god ide :-)





Jette Nielsen

#4
Hej Bjarne

Ja, den er svær, for det skulle jo gerne bevises, og der skulle gerne være et spor at gå efter.

Ved du hvem Anders Christensens forældre var? Så kan man se på deres navne.

Har kigget lidt på fadderne til Anders Christensens børn,og der er en nær forbindelse,
til Anders Pedersen i Tange, det burde undersøges, hvem han er. (ses i Ft 1787 og 1801)
Men det ved du måske.

Måske kunne der findes et skifte, der er en oversigt i linket herunder:
Gørding hørte under Bramminge gods, de kan ses på Familysearch
har kigget lidt,men jeg fandt ikke noget.

http://www.sa.dk/media(294,1030)/LAV-Gods-Stedregister.pdf

Ang. konf. i Janderup så mangler de år hvor den skulle være :-(

Hun kunne vel godt komme derfra, jeg tror jeg ville tjekke op på hende,
at hun ikke er død som barn eller blevet gift med anden. Der er ingen Ingeborg i 1787 i Janderup.
Og Anders Christensen har jo en datter Mette, men det kan blive svært at bevise,at det er den rigtige.

Mvh
Jette

Jette Nielsen

Hej igen

Der er andre der har søgt på Anders Pedersen, men det gir dog ingen svar,
konen hedder Johanne Christensdtr. og een af dem kan jo være søskende,til en af "dine".
   
http://www.geni.com/people/Anders-Pedersen/6000000010593687868

Mvh
Jette Nielsen

Bjarne Thorndal Feddersen

hej Jette jeg har kun faderens navn via dåb
Anders Christens dåb, desværre ikke så godt tydet,

KB: 1734 - 1766 Bur, Hjerm, Ringkøbing, Gørding sogn, døbt 1755 opslag 127
Gørding d. 30 april døbte jeg Christen Andersens barn, Anders, båret af Maren Olufsdatter, Lourup. *** Laurits Olufsen. Christen Nielsen  ****gaards hustru Maren ****
.. DVS jeg har ikke moderens navn.

Jeg kan også se den benævnte Anders Pedersens hustru i 3 af børnenes dåb,(er ikke kommet længere) "Mette Marie Andersdatter, Peder Andersen og Fedder Andersen"  hvor hans hustru bær barnet. ang Anders Pedersen er det så i FT. Tange i Viborg amt, at du ser ham, for den FT. jeg har i omtalte år er han jo ikke med..
Kunne det måske tænkes, at Peder Andersen er en broder til Ingeborg Pedersdatter, Tange er jo over i Viborg Amt, under Højbjerg, vil prøve at søge der over, men var der ikke noget militærforlægning i Viborg, så det kan jo være den vej, Anders Christensen har lært Ingeborg Pedersdatter at kende, for ellers så er det da rimelig langt fra hinanden Ribe og Viborg især på den tid.. tænker på transport muligheder.
ups!! Jeg ser den FT: dit link hentyder til er i Ribe amt, Gørding herred, Tange sogn.. Men jeg kan da ikke finde Tange sogn, Ribe amt i FT 1801. i AO. Hvordan har du fundet den..
Du må undskylde Jette, men jeg er totalt hægtet af i forvirring lige nu. såå hvis du har tålmodighed til det, vil du så ikke nok skære det ud i pap. :-/

Jette Nielsen

Hej Bjarne

Tange er i Gørding sogn, det burde jeg ha' skrevet :-)

Ribe, Gørding, Gørding, Tange, , 5. Fam, FT-1787, C1692
Anders Pedersen 30 Gift Husbond Bonde og Gaardbeboer 
Johanne Christensdatter 35 Gift Madmoder   
Peder Pedersen 2 Ugift Deres søn
---------
Ja, Anders Pedersen kunne godt være en bror til Ingeborg, men det kan jo også være
Anders Christensen og Johanne Christensdtr. der er søskende.
Men det burde være til at finde ud af når du har Anders Christensens far.

Mvh
Jette

Jette Nielsen

#8
Hej Bjarne

Her er et bevis, der tyder på, at Ingeborg er født i Janderup  :)

Når man kigger på fadderne i Gørding sogn, er der flere personer der går igen,
bl.a. en Inger Pedersdtr. g.m Stephan Hansen i Gørding sogn, hun er her i Ft.1801:
De nævnes som fadder hos Anders Christensen,og omvendt.

Ribe, Gørding, Gørding, Gørding, Bjerndrup, 8, FT-1801, B8762
Stephan Hansen 35 Gift Husbonde Bonde og Gaardbeboer  
Inger Pedersdatter 29 Gift Hans Kone  
Kirsten Stephansdatter 8 Ugift deres Barn  
Peder Stephansen 6 Ugift deres Barn  
Mette Stephansdatter 4 Ugift deres Barn  
Anna Marie Stephansdatter 1 Ugift deres Barn
-------
I følge mit link til Familysearch fra Janderup, har Ingeborg en søster Inger Pedersdt. f.1771,
som passer med alderen i denne FT.1801 i Gørding.
Denne Inger Pedersdt. døde 1844 i Gørding 73 år, og det er nævnt at hun er født i Janderup.
1842-52 opsl.92 ny.
Mvh
Jette

Bjarne Thorndal Feddersen


Hej Jette 1000 tak for dit enorme store arbejde..

det ser ud til du har ramt noget her... Jeg har tideliger i KB: Jaderup  fundet en Ingeborg, men var ikke sikker, da den ikke stemte med 1759, men 1761 senere i FT kunne jeg så se, at det måske godt kunne havde været hende, så må jeg lige i gang igen... Men er det ikke et stort spring mellem Inge og Ingeborg 10 År. så der må næsten være nogle flere søskende.

Ang. fadderne, så har jeg i Peder Andersen dåb, en fadder, Hansens Hustru fra Bierredrup (Bjerredrup) så du kan meget vel havde ret i din sikkerhed... Jeg kan dog ikke tyde ALLE fadderne i KB: "ny"1788 - 1824 Sønder Gørding, Gørding, Ribe. Døbte mandkøn i 1793 opslag 8 nr.19. kan du ?? be om :-)

Men Jette, hvad er det for nogle FT: du henter frem jeg har brugt AO. og de er ikke helt ens med dem du har, hvad er årsagen. Er det fra Familysearch, så det er deri forskellen ligger.. er der flere muligheder i søgning derfra end AO ??.

Jette nu har jeg da noget at arbejde med og du for endnu en gang 1000 tak for din hjælp..

Må jeg komme tilbage, hvis det går helt i hårdknuder for mig, især teksten fra den er lidt kringlet.

MVH Bjarne

Jette Nielsen

#10
Hej Bjarne

Her er det opslag du bad om:

1793 opsl.8 nr.19 : døbt Peder: Stephan Hansens hstr. i Bierndrup bar. Mikkel Jepsen i Fonagger,
Xsten Hansen i Lourup,Johan Arndt Rose - Jens Hansens D. Karen i Lourup og Anders Pedersens
h. i Tange.
--------
Det der førte mig på sporet af Inger Pedersdtr. var denne dåb:

1790 opsl.4 nr.5 døbt Anders Xstensens Peder: Inger Pedersdatter fra Bramminge bar.
(Fadder: blandt andre)  Anders Pedersen i Tange.
(det er formentlig hende,der senere blev gift med Stephan Hansen,men  vielser findes ikke i Gørding kbg. i en årrække)
-----
1794 opsl.9  nr.8 døbt Stephan Hansens og Inger Peders D. søn i Bierndrup Peder:
Anders Christensens hstr. i Lourup bar.

-------
1796 opsl.11 nr.7 døbt Anders Christensens Fedder: (Faddere,blandt andre): Stephan Hansen af Bierndrup og Anders Pedersens hstr af Tange.
-------
1797 6. Sø.e.påske:opsl.12: døbt Stephan Hansens Mette,fadder Anders Christensen af Lourup.
------
1798 ops.13 døbt Anders Christensens Anna Margrethe: Hans Pedersens hustru fra S.Heboe i Janderup Sogn bar. Fadder bl.a. Anders Pedersens hstr i Tange.
------
De fortsætter med at være faddere for hinanden,så der er ingen tvivl om at det er de rigtige personer vi har fat i.

Kig også på det link jeg sendte i 1.indlæg,der har du hele familien fra Janderup, det er her igen:

https://familysearch.org/ark:/61903/2:1:MH3Q-8JY

Mvh
Jette

Jette Nielsen

#11
Hej igen

De indtastede FT. er her fra: Er det de originale fra AO du bruger?

http://www.ddd.dda.dk/soeg_person.asp
------
Du skriver et sted at Anders Christensen var født i Ringkøbing amt. Hvor har du den oplysn. fra?

Jeg er stødt på navnet Fedder i Gørding,Ribe amt, et par gange, og det ser jo ikke ud til,
at det kommer fra Ingeborg Pedersdtrs familie, så det må være Anders Christensen,
navnet  knytter sig til.

Mvh
Jette  

Jette Nielsen

Hej Bjarne

Du får lige det sidste, jeg har kigget lidt på Anders Christensen, og hvor han kom fra,
Han døde 1844, 89 år gl. ops.81 ny, det oplyses der,at han var født i Fonager,(Gørding sogn,Ribe amt)
og faderen hed Christen Andersen. (Andersen må være fejl, skulle nok være Christensen)

Der er ingen Christen Andersen i Gørding på det tidspunkt, men der er en Christen Christensen,
i Fonager,der får 9 børn døbt mell.1743 og 1764: 4 af dem er her, og de kan findes i FT:

1745 Fer.? 3 Pasch. ops.38 døbt Christen Christensens Lusie af Fonagger.

1755 Dom Palm. opsl.47 ny, døbt Christen Christensens Anders af Fonagger

1753 4 adv. ops.45 døbt Christen Christensens Johanne af Fonagger

1764 nr.17 opsl. 53 døbt Christen Christensens Anne Marie af Fonagger
--------
Johanne Christensdtr. er dermed søster til din Anders Christensen,og det må være hende,
der er gift med Anders Pedersen i Tange, det passer med alder i FT.
--------
Lucie Christensdtr. må være her i Ft. 1787, alderen passer ikke helt,men det er svært at læse i den orig.ft.:

Ribe, Gørding, Gørding, Fonager, , 2. Fam, FT-1787, C1692
Michel Jepsen 40 Gift Husbond Bonde og Gaardbeboer  
Lucia Christensdatter 49 Gift Madmoder
Christensen Christensen 70 Gift Mandens svigerfader Inderste  
Ane Feddersdatter 73 Gift Mandens svigermoder

------
Her er den originale ft. 1787 i den indtastede var de opført hver for sig.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?bsid=459#459,50201
------
Chresten Chrestensen af Fonagger døde 1798, 87 år gl. ops.79
Chresten Chrestensens enke af Fonagger døde 1805, 88 år gl.

Der er hermed "lidt" at arbejde videre med  ;)

Mvh
Jette

Bjarne Thorndal Feddersen


Hej Jette du er hel utrolig  :)
Puha sikken en masse du har fundet, jeg kan ikke lige overskue det, så jeg printer det hele ud, så jeg kan læse og skille det fra hinanden.. så jeg håbe jeg får det lagt ind i den rigtige rækkefølge.

Du spørger efter Anders Christensen, jeg har det i en dåb af ham,
KB: "gl" 1734 - 1766 Bur, Hjerm, Ringkøbing, Gørding sogn, døbt 1755 opslag 127..
Gørding d. 30 april, døbte jeg Christen Andersens barn, Anders, båret af Maren Olufsdatter, Lourup. Fadder: Laurits Olufsen. Christen Nielsen  ------gaard, hustru Maren ---- .
Tydningen er ikke så god.. og måske er det ikke ham, da det jo er lidt underligt, at det er fra Ringkøbing, men der er jo en Gørding der.

Men Jette er du ikke på vej frem i tid .. jeg ville jo gerne tilbage til Ingeborg f. 1759  hendes forældre, skulle det så være søster Inge Pedersdatter til Ingeborg ?? men jeg kan ikke lige se hvem forældrene er..

Den "Fedder" du har fundet er Fedder Andersen f. 1795, som er mit udgangs punkt min 5* tip bedstefar f. 1795 og er søn af Ingeborg Pedersdatter f. 1759 og Anders Christensen. f. 1755
Ja mine FT: og KB er fra .
Hvad er årsagen til at du mener, at Christen Andersen (Anders søn) skulle hedde Christensen, når hans søn hedder Anders Christensen (Christens søn) er det ikke den normale bytning af for og efternavne i den tid,  eller er det efternavnet de byttede om.

Jette du skal havde 1000 tak for din hjælp, men jeg er nok nød til at gennemlæse alle dine oplysninger, nu hvor jeg har printet dem ud og se om jeg kan finde hoved og hale i det :-)

MH Bjarne :-)

Jette Nielsen

#14
Hej Bjarne

Ingeborgs forældre er fundet i Familysearch i mit link i 1.indlæg, de er herunder,
så må du selv finde dem i kirkebogen  :)

Peder Hansen birth:   1729 of Jannerup, Ribe, Denm.  
burial:   12 June 1777 Jannerup, Ribe, Denm.  
marriage:   21 November 1754 Jannerup, Ribe, Denm.
spouse: Mette Hansen
birth:   1733  
burial:   18 January 1798
------
Deres børn:

1) Anna Pedersen  
christening:   26 December 1755  
2) Hans Pedersen  
christening:   16 October 1757 .....(Hans Pedersen fra Janderup,nævnes som fadder 1798 i Gørding  
3) Pedersen                                   ved Anna Margrethes dåb.)    
birth:   1760  
burial:   16 January 1760  
4) Anne Pedersen  
christening:   25 January 1761  
5) Ingeborg Pedersen  
christening:   25 January 1761 ..... Din Ingeborg Pedersdtr.
6) Inger Pedersen  
christening:   10 December 1764  
burial:   1 December 1765  
7) Inger Pedersen  
christening:   24 November 1771 ..... gift med Stephan Hansen i Bjerndrup,Gørding sogn,ved hendes
                                                      død 1844 var det oplyst at hun var født i Janderup.
-----------
Når jeg går lidt "frem i tiden", er det for at bevise at din Ingeborg Pedersdt. fra Gørding sogn,
har forbindelse til den familie i Janderup,igennem fadderne ved dåbene.
Ang. Anders Christensen, så er det ikke den rigtige dåb du har fundet.
Ved hans vielse i Darum som du har, står at han er fra Faanager (Gørding sogn)

Ved hans død står at han er født i Fonager og at hans far hed Christen Andersen,
men der er ingen Chr.Andersen i Fonager, derimod en Christen Christensen,
som jeg er ret sikker på er far til din Anders Christensen.

Håber det her hjalp lidt, ja, du må gå det hele igennem, alle opslag med mere, så dæmrer det
forhåbentlig efterhånden, det blev jo også til flere generationer i eet hug  :)

God arbejdslyst;

Mvh
Jette

Bjarne Thorndal Feddersen


Hej Jette :-) mange tak for at du lige skære det helt ud i pap, jeg havde overset det 1. link i ALLE de mange dejlige oplysninger du har fundet frem...
jeg skal nok gå KB: igennem, nu har jeg jo et link jeg kan følge..

Det var da bare mig som blev lidt forvirret over de mange oplysninger da jeg så at du kom frem til Fedder uden, at jeg selv havde set Ingeborgs forældre i dit link..

:-) så nu har jeg godt nok lidt (meget) at arbejde med i den næste uges tid .. er jo ikke såå hurtig og rutineret som dig..

MVH Bjarne

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Jette Nielsen  nu har jeg fundet Ingeborgs dåb i
Amt Oversigt/Ribe/Vester Horne/Janderup sogn/Kirkebøger/Kirkebog 1637 - 1767 Janderup/Opslag Nr. 355.. nederst på højre side.
men men jeg kan ikke oversætte det hele såå Jette er du god til at tyde den lidt kringlet skrift vil jeg være taknemlig, hvis du kan oversætte det for mig.. Jeg kan ikke lige læse hvor Peder Hansen af ***** og så ALLE fadderne..
God weekend
MVH Bjarne

Jette Nielsen

#17
Hej Bjarne

Det ser ud til at Ingeborg var tvilling, så derfor er der mange faddere,dem får du her,
med enkelte huller, jeg har valgt kirkebogen fra Familysearch, den er meget tydeligere, se linket:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33508-44301-58?cc=2078555&wc=M5K8-6TP:357516701,357992701,358209301,358179102
----
dca Sexagesima døbes Peder Hansen af Nør=Heeboe hans Tvilling=Døttre ,
med Navn Anne og Ingeborg. Faddere: Niels Mar.... Hustru af Billum og Jens Hansens
Hustru af Hyllerslef, Jens Jensen d.yngre, Jes Rabek, Simon Bandsbierg, Jørgen Nielsen,
Hans Riis, Peder Friis, Jens Justesens Svend, Christen Andersen, Hans Knudsen,
Ingeb: Pov:D:,Apoll:?D:, N...Anna, Mette Hen:Daatt: Magrete Kn:D:

Hvis der er noget andet du gerne vil ha' "oversat", kan du jo skrive et indlæg i gruppen hjælp til tydning,
der er nogle dygtige tydere, der gerne hjælper med det gotiske.

God weekend
Mvh. Jette

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Jette
1000 tak for din tydning, du siger med huller, ja men dem havde jeg også, men har nu fået fyldt dem ud... Ja jeg ved, jeg kan få hjælp til tydning, men det var mere fordi du nu var inde i tråden, at jeg håbede du kunne trylle :-)

Da du var rundt i hele det her misk - mask, faldt du vel ikke over Ane og Christens vielse vel, eller har jeg bare ikke set godt nok igennem, det du har givet mig.

men endnu en gang tak for hjælpen hele vejen. :-)
MVH Bjarne

og ILM

Bjarne Thorndal Feddersen

Hov Jette :-)
 
du skrev på et tidspunkt, "Ved hans død står at han er født i Fonager og at hans far hed Christen Andersen,
men der er ingen Chr.Andersen i Fonager, derimod en Christen Christensen,
som jeg er ret sikker på er far til din Anders Christensen."

men til Ane og Ingeborgs dåb, er der da en Christen Andersen ? Hvem er han så :-/



Jette Nielsen

#20
Hej igen

Nu er jeg ikke helt med, hvem er det du mener Ane og Christen?

Ang. Anders Christensen (g.m.Ingeborg Pedersdtr.), jeg havde jo gennemgået en del
faddere til deres børn (se mit indlæg 7 dec.) for at finde Ingeborgs familie.

Men iblandt fadderne var der jo sikkert også nogen der tilhørte hans familie, (tror jeg)
så derfor var jeg sikker på han ikke kom fra Ringkøbing :-)
I mit indlæg 8 dec. har jeg skrevet hvad jeg har fundet om Anders Christensens familie,
f.eks at han var født i Fonager,Gørding sogn,Ribe amt.

Alle faddere fra Janderup kirkebog, kender jeg ikke noget til, bortset fra tydningen.
Jeg har kun kigget i Gørding kbg. for at finde Ingeborgs familie, og fik så noget af Anders Christensens
familie i tilgift.

Mvh
Jette

Bjarne Thorndal Feddersen


Hej Jette 
undskyld, hvis jeg har udtrykt mig lidt sparsomt :-) jeg har fået styr på de ting som du har skrevet og jeg fandt jo Anne og Ingeborg Pedesdatters dåb og i den, da du havde tydet fadderne, var der en Christen Andersen. Som jeg ikke troede, at der var nogen i Fonager der hed det :-) efter det du skrev.
Da du mente, det var en fejl i døds notaterne i KB.
At han ikke kom fra Ringkøbing er vi helt enige om, der var jeg også selv meget i tvivl.

Og jeg spurgte bare om du evt. var faldet over Christen Christensen og Ane Feddersdatters vielse i din søgen efter alle de gode resultater du fandt.. For så kunne jeg jo gå i KB  og evt finde deres forældre og få dem skrevet ind.. men det prøver jeg om jeg kan finde.

MVH Bjarne

Jette Nielsen

#22
Hej Bjarne

Ok, det var bare mig der ikke lige ku' gennemskue det :-)

Den vielse har jeg ikke set, men jeg fandt noget andet,
den nævnte Ane Feddersdtr. døde 1805, 88 år gl. og må derfor være med i FT.1801,
her er hun med sin yngste datter og med et andet efternavn! Læg mærke til at de bor i Fonager.

Ribe, Gørding, Gørding, Gørding, Fonager, 2, FT-1801, B8762
Peder Sørensen 42 Gift Husbonde Bonde og Gaardbeboer  
Anna Marie Christensdatter 36 Gift Hans Kone  
Anne Pedersdatter 1 Ugift deres Barn  
Anna Magrethe Andersdatter 85 Enke Konens Moder Lever af Aftægt
--------
Ang. datteren Anne Marie Christensdtr. så får vi nok ingen vielse (findes ikke i Gørding i de år)
Hendes barn Anne (fra Ft.1801) blev døbt 1797-1806 ny,1800, opsl.12,
og det er Anders Pedersens H. i Tange der bar.  Så forbindelsen er i orden der også.
--------
At Ane Feddersdt. i 1801 hedder Ane Margrethe Andersdtr.lyder sandsynligt,da hun jo har en søn Anders,
men hvorfor hun kaldes Feddersdtr. i 1787 ved jeg ikke, men navnet Fedder må jo komme et sted fra.

Her er hvad jeg lige fandt i Familysearch, det kunne Ane Margethe og forældre, tror jeg.
Det passer med hendes alder ved død. Læg mærke til at navnet Lucie går igen:

https://familysearch.org/ark:/61903/2:2:SYW3-311

Lucia /Fedders/
birth:   about 1680
death:   1747
Astofte,Fovling,Malt,Ribe,Denmark  
spouse:    
Anders /Rasmussen/
birth:   about 1677  
death:   1766
-------
Barn:
Anne Margrethe /Anders/   birth:   1718  


Mvh
Jette

Bjarne Thorndal Feddersen


Hej Jette,
hold da op sikken du kan finde ting rundt omkring... jeg må være blevet læseblind lige nu på diverse søgninger i KB og FT, for nu kan jeg ikke mere finde ud af hvor Fonager kan findes, i hvilket sogn, KB og FT: 

Tak for de nye input Jette :-) så er der igen til en uges arbejde :-)


MVH Bjarne

Morten Nielsen

Gørding Sognearkivs hjemmeside findes en forloverprotokol for Gørding-Vejrup 1721-1798.

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Jette
Tror jeg har fundet Anders Christensens rigtige dåb, ikke Ringkøbing men i Fonager.

Danmark, Kirkebøger, 1484-1941 Ribe Gørding Gørding 5 (1734-1788) Fødte, Døde Image 47,
vil du være sød og tjekke om jeg er på rigtige spor føe jeg begynder på en evt. tydning af fadder :-).


Tak Morten Nielsen for dit input vil se om jeg kan finde deres vielse der  tak :-)


Jette Nielsen

#26
Hej igen

Her er vielsen mellem Christen Christensen og Ane Margrethe Andersdtr. i Føvling,Ribe amt
så nu er det ved at være på plads :-))

Føvling,Ribe amt: 1703-1758  ny opsl.131
Tiisdagen d.3 Julii Christen Christensen fra Faanager i Giørding Sogn og Anne Magrete Andersdatter fra Astoft Copulerede.

Ja det er den rigtige dåb, du har fundet i FS.
--------
Så var vielserne der alligevel i Gørding kbg. det var da et rigtigt godt fund :-)
det havde også undret mig, at der ingen vielser var i næsten 100 år.

I linket fra Gørding kirkebog, er dåben på side 15 øverst, det er uden faddere,
men det er jo meget lettere at søge der først, og så kirkebogen bagefter!

Jette

Jette Nielsen

#27
Hej igen

Det er den rigtige dåb af Anders Christensen, du har fundet, men det har du vel set.

Jeg fandt begr.af Anders Rasmussens Hustru Lucie Feddersdatter i Føvling 1747, 67 år gl.
Så det er altså derfra navnet Fedder stammer.
se link:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-33510-1700-51?cc=2078555&wc=M5K8-PYN:357516701,357516702,357546901,357522001

Anne Margrethes dåb 1718 er samme sted image 41, nederst til hø.

Mvh
Jette

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej :-) ja det regnede jeg med, men jeg har svært ved at tyde fadderne... derud over, så var jeg inde på det link jeg fik af Morten.. jeg fandt ikke lige en forlovelse/vielse over Christen og Ane, men du mener, at det er dem som du har fundet :-) selv om hun ikke hedder Feddersdatter i vielsen...

jeg har så igennem linket fundet og samlignet med KB, et par børn mere til Christen Christensen bl.a. en Fedder f. i 1748, men det er en skrift som jeg pt. har svært ved at læse pga. at skriften er ikke så tydelig. Der er en del børn som jeg skal havde tydet fadderne på... træls at de har skrevet så snørklet selv om det er gotisk, har jeg da haft held med at tyde det meste.. men underligt nok så er der ingen Lusie, at finde i det link fra Gørding Kirkebog

Du skal havde mange tak for de sidste input :-) så nu må jeg se hvordan jeg lige kan få dem ført ind så de hænger sammen :-)

MVH Bjarne

Svend Jacobsen

Hej Bjarne, Jette og andre interesserede.

Jeg er først nu kommet ind på denne interessante tråd, som falder ind under noget, jeg beskæftigede mig en del med for 25-30 år siden, hvor jeg prøvede at rekonstruere alle slægterne i Gørding sogn, hvor jeg også selv har aner.

Ved hjælp af Bramminge Gods's fæsteprotokoller kan man f.eks. følge rækken af fæstere på gården i Fonager. Den første, der kendes, er Jens Jepsen. Efter ham fæstes gården 8/2 1702 af Christen Jensen, kaldet Lund, fordi han kommer fra Lund (nævnes i fæsteprot.). Han var gift 2 gange, 2. gang med Else Andersdatter (ca. 1667-1757) og havde i dette ægteskab bl.a. sønnen Christen Christensen (f. 1711), som fæster faderens gård 8/3 1733. Han bliver gift, som Jette har fundet, i Føvling sogn og får 10 børn: Christen (f. 1743), Lucie (f. 1745), Anders (f. 1747, død 1755), Fedder (f. 1749, død ugift 1771), Else (f. 1751), Johanne (f. 1754), Anders (f. 1756), Maren (f. 1758, død ugift 1778), Anne (f. 1761) og Anne Marie (f. 1764).

Lucie bliver gift 22/11 1776 med Mikkel Jepsen fra Roager sogn i Sønderjylland, som så 5/12 samme år fæster svigerfaderens gård. Fæsteprotokollen findes ikke længere end til 1794, men derefter må gården være blevet overtaget af Peder Sørensen fra Føvling sogn, som 3/10 1795 bliver gift med det yngste af ovennævnte 10 børn, Anne Marie Christensdatter.

Dette var et lille supplement til denne tråd.

Med venlig hilsen
Svend Jacobsen, Frederiksberg