Hoptrup sogn, hvor kommer de fra?

Startet af 8779, 10 Dec 2014 - 14:35

Forrige emne - Næste emne

8779

Et par 2xtipoldeforældre volder mig problemer.

Det er Hans Cornelius Møller og hans hustru Kjesten Jensdatter som jeg ikke kan finde fødsler og vielse på og således kan jeg heller ikke komme længere tilbage med den gren,

I folketællinger står han opført som født i Hoptrup sogn og ved hans død 19. dec. i 1867 (opslag 219 gl. udgave står at han er 83 år). Han må altså være født ca. 1784, men jeg kan ikke finde ham i kirkebogen.

Hans hustru Kjesten Jensdatter er indført som død 30. nov 1871.(opslag 229), står at hun er født Møller og datter af en Møller i Jylland?

De har 4 børn som det også fremgår af dødsindførslerne, en af dem er min tipoldemor Birgitte Møller som er gift med Jørgen Petersen i Hammelev sogn i Gram herred. I folketællingen for 1860 bor Hans Kornelius sammen med mine tipoldeforældre og det fremgår at han forsørges af fattigvæsenet samt at han er enkemand. Formentlig er han og konen placeret ved forskellige slægtninge og så har man skrevet at han er enkemand selv om hans kone er levende.

Deres 4 børn er født Hoptrup sogn.
Anne Margrethe født 17. juli 1815 (opslag 103 ny udgave). Jeg har lidt svært ved at tyde hele teksten men jeg kan se at en af fadderne kommer fra Jylland.

Min tipoldemor, Birgitte Møller so er født 13. oktober 1817 (opslag 159) igen har jeg lidt svært ved at tyde alle fadderne.

Maria Kjestine Møller født 16. maj 1820 (opslag 168) En af fadderne er som jeg kan læse det en Johanne Jensdatter af Jylland.

Jens Peder Møller født 17. maj 1823 (opslag 178)

Jeg synes jeg har prøvet alle kombinationer af folketællinger i både Haderslev amt, Vejle amt og Ribe amt, men uden resultat. Jeg er med andre ord kørt fast.

Hvordan kommer jeg videre.

På forhånd tak.
Henning Madsen

Inger Toudal

Hej Henning

Har du disse folketællinger:

Haderslev, Haderslev, Hoptrup, Dorf Mastrup, Kathengebäude, 57 F1, FT-1835, C0854
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Kiestina Birk    45    Verheir.       lebt von Lohn ihres Mannes    
Jens Peter Müller    13    Unverheir.       ihr Sohn

Haderslev, Haderslev, Hoptrup, Dorf Braerai, Hufengebäude, 43, FT-1835, C0854
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Olaf Krag    38    Verheir.       Hufner    
Elsabe Knutzen    31    Verheir.       seine Frau    
Maria Catrine Krag    5    Unverheir.       ihre Kinder    
Matthias Krag    3    Unverheir.       ihre Kinder    
Inge Elisabeth Krag    1    Unverheir.       ihre Kinder    
Olaf Petersen    18    Unverheir.       Dienstbote    
Maren Nielsen    30    Unverheir.       Dienstbote    
Greta Jörgensen    20    Unverheir.       Dienstbote    
Peter Taekker    38    Unverheir.       Dienstbote    
Hans Cornelius    48    Unverheir.       Dienstbote    
Jens Samsoe    35    Unverheir.       Dienstbote    
Paul Degn    23    Unverheir.       Dienstbote

Haderslev, Haderslev, Hoptrup, Nørre Marstrup, Et Inderstehus, 120 (4), FT-1860, D7201
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johan Martin Holm    48    Gift    Husfader. Arbejdsmand       Aller Sogn, Haderslev Amt
Marie Kirstine. f. Møller    40    Gift    Hans Kone       Nørre Marstrup, Hoptrup Sogn, Haderslev Amt
Hans Johansen Holm    16    Ugift    Deres Barn       Nørre Marstrup, Hoptrup Sogn, Haderslev Amt
Jes Peter Johansen Holm    10    Ugift    Deres Barn       Nørre Marstrup, Hoptrup Sogn, Haderslev Amt
Anne Kirstine Johansen Holm    4    Ugift    Deres Barn       Nørre Marstrup, Hoptrup Sogn, Haderslev Amt
Anne Marie Johansen Holm    1    Ugift    Deres Barn       Nørre Marstrup, Hoptrup Sogn, Haderslev Amt
Kirstine Møller    70    Gift    Hans Svigermoder. som af ham forsørges       Varde

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

8779

Tusind tak for hjælpen, det hele passer lige bortset fra at jeg ikke kan få Kirstines efternavn til at passe, der står Birk. Jeg er ret overbevist om at det er hende, jeg tænker om der kan være lavet en fejl i afskriften af folketællingen. Jeg kan ikke finde affotograferinger af de sønderjyske folketællinger. Nu vil jeg prøve om jeg kan finde hende i Varde og evt. brylluppet mellem hende og Hans Kornelius.

vh henning

Inger Toudal


Slesvigske folketælllinger FT-1855 og FT-1860 findes på http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_folketallinger

Vælg Stedbetegnelse Slesvig - og gå direkte (evt. via amt) til sogn. Ved FT-1840 kan man også vælge Slesvig, men jeg kan ikke få nogen folketællinger frem. Måske er de på vej?

Se også http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Hoptrup_Sogn

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

8779

Slægtsforskning er lidt lige som et detektivarbejde, men nogle gange møder man nogle svære nødder at knække. Jeg har tidligere haft held med at få andre øjne til at kigge på et problem og den tid er vist kommet igen.

Trods ihærdig søgen er jeg stadig kørt fast i min søgen efter mine 2xtipoldeforældre. Jeg ved nu at min tiptipoldemor angiveligt er født i Varde (folketælling 1860) og datter af en Møller i Jylland.(opslag nr.245 ved hendes død i Hoptrup 30 nov. 1871). Hendes far må hedde Jens, da hun bliver kaldt Jensdatter ved tidligere indførsler i kirkebogen, ved hendes børns fødsler.

Ved folketællingen i 1860 kommer oplysningen om at hun bor ved sin datter og svigersøn. I samme folketælling bor Hans Kornelius hos min tipoldemor og tipoldefar, så de boede altså hos forskellige børn. Hans Kornelius var under fattigforsørgelse.

I folketællingen for 1835 bor hun sammen med sin søn Jens Peter og hedder her Kiestina Birk. Jeg går ud fra at det er dem da alderen og stedet passer. Jeg har i overvejelserne om Birk kan være en skrivefejl, jeg kan finde en Cornelius Bek i en folketælling, måske kunne det være familie til Hans Cornelius.

Den ældste datter Anne Margrethe Møller blev født den 17. juli 1815 i Hoptrup. (opslag 103 ny udg.) Der er nogle faddere jeg ikke rigtig kan tyde.

Min tipoldemor Birgitte Møller blev født den 13. okt. 1817 i Hoptrup opslag nr. 159 ligeledes ny udg. igen har jeg lidt svært ved at tyde fadderne.

Marie Kjestine som min tipoldemor boede ved i folketællingen 1860 blev født 16. maj 1820 opslag nr. 168, igen problemer med at tyde fadderne

Jens Peter født 17. maj 1823 opslag nr. 178, her mener jeg at kunne tyde at en af fadderne kom fra Hammelef.

Min 2*tipoldefar dør 19. dec 1867 i Hoptrup, her læser jeg at hans kone hedder Anne Kjestine?

Jeg kan ikke finde Hans Kornelius født i Hoptrup sogn, så måske er han født et andet sted. Men i 1860 får han fattighjælp da han bor ved mine tipoldeforældre i Hammelev så mon ikke hans føderegistrering er korrekt, jeg mener at man gik meget op i, hvilket sogn fattige folk var født i, da det vist var der man skulle hente forsørgelsen. Jeg kan heller ikke finde nogen der kunne være Kjestine Møller (Jensdatter) i Varde.

Så er det vist også lidt usædvanligt at Hans Kornelius nogle steder hedder Møller efter konen og at børnene får hendes efternavn.

Det var vist en længere smøre, på forhånd tak, hvis der er nogen der har gode ideer til at komme videre.
Henning

Thestrup-Bjørn

#5
Kan det være de rette, der vies her (iflg. FamilySearch)


Name: Hans Cornelius Moller  
Spouse's Name: Kirstine Jensdr  
Event Date: 22 Oct 1814  
Event Place: Lunde,Ribe,Denmark  



og prøv at se på denne dåb

Name: Kirsten Jensen  
Gender: Female  
Christening Date: 20 Nov 1791  
Christening Place: LYDUM,RIBE,DENMARK  
Birth Date: 20 Nov 1791  
Father's Name: Jens Jessen Birk    Mother's Name: Birgithe Nielsdr  

Læg mærke til moderens fornavn

-------------

Ribe, Vester Horne, Lydum, Birket, -, 53, FT-1801, b9013

Jens Jessen Mand 38 Gift Mand Huusmand med Jord og Dagleyer 
Birgithe Nielsdttr 34 Gift hans Kone - 
Kirsten Jensdttr 10 Ugift deres Børn - 
Else Jensdttr 8 Ugift deres Børn
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn


Her bor moderen Birgitte Nielsdatter som enke hos datteren Else i Lunde - i netop det sogn, hvor der som nævnt vies en Kirstine Jensdatter i 1814.


Ribe, Vester Horne, Lunde, Husted, et hus, 3, FT-1834, C8434

Jens Christian Iversen 41 Gift  Skræder 
Else Jensdatter 41 Gift  Hans kone 
Iver Jensen 15 Ugift  Deres børn 
Jens Jensen 10 Ugift  Deres børn 
Jørgen Jensen 8 Ugift  Deres børn 
Niels Jensen 6 Ugift  Deres børn 
Christen Jensen 4 Ugift  Deres børn 
Birte Marie Jensdatter 12 Ugift  Deres børn 
Birte Nielsdatter 66 Enke  Inderste og Aftægtskone
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

8779

Det virker som om der er bingo alting passer. Navnene passer, den førstefødte blev født knap 9 måneder efter vielsen osv. Det vil sige at min tipoldemor Birgitte er opkaldt efter sin mormor. Jeg har fundet indførslen af vielsen i kirkebogen for Lunde, vester horne, opslag 30. Er der nogen der kan tyde teksten helt, det er ikke alle ordene jeg kan tyde. Jeg mener at en forloverne er Peder Mathiasen møller fra gjesten?, den anden er Jens Birch B?? fra ???.
Måske er her et fingerpeg om hvor Hans Cornelius kommer fra?

vh henning

Thestrup-Bjørn

#8
Der står "Jens Birch Boelsmd" (= titlen boelsmand) "paa Husted" (som brud og brudgom).

Det er det sted, hans enke bor i FT1834 (Husted, Lunde sogn)


Brud og brudgom var for øvrigt "af Bondestanden" som det anføres ved vielsen.

---------------------------------

Jens Jessen Birch dør 1821 i Husted som aftægtsmand, 60 år gl. (Lunde ao-opslag 41)




- og så fristes jeg til på forhånd at ytre et "Selv tak"  ;)





v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

8779

Mon ikke det her er Hans Cornelius familie. Moderen hedder Anna Margrethe, det samme som den førstefødte hos mine tip tip oldeforældre.  Men hvor mon navnet Møller kommer fra - og var Cornelius et almindeligt navn.


Samtlige personer i husstanden


Ribe, Anst, Gesten, Ravnholt Bye, , 5 fam, FT-1801, B9146


Navn:

Alder:

Civilstand:

Stilling i husstanden:

Erhverv:

Fødested:

Peder Mathiesen 49 Gift Mand Jordløs Huusmand, giør Træskoe 
Anna Margrethe Andersdatter 53 Gift Hans Kone   
Anders Pedersen 26 Ugift Deres Børn Landrytter 
Bodild Margrethe Pedersdatter 13 Ugift Deres Børn   
Mette Cathrine Pedersdatter 10 Ugift Deres Børn

vh henning

Thestrup-Bjørn

Hej Henning!

Ja - nu synes jeg, du må kæmpe lidt mere selv.

Jeg synes jeg har gjort mit.



Et lille tak for min indsats kunne jeg sørme godt bruge  :(
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

8779

Selvfølgelig skal du have en stor tak, jeg har fået løst en gåde som jeg har kæmpet med længe. ;)

Else Skovbo Jensen

Hej
Møller navnet drejer sig jo oprindelig om en stillingsbetegnelse

Cornelius. Kig i folketællingerne på www.ddd.dda.dk . Du finder adskillige med det navn, vist nok mest fra den sydlige del af Danmark(Sønderjylland)
   ------------i øvrigt støtter jeg Thestrup-Bjørns seneste bemærkning

mvh
Else

Inger Toudal


Hej Henning

Du har vist ikke kigget i FT-1855 for Hoptrup sogn, som jeg gav dig et vink om?

AO, FT-1855, Slesvig, Haderslev, Haderslev, Hoptrup, opslag 24, nr. 19:

Hans Cornelius Møller, 74, gift, Bekke Sogn pr. Rødding, Daglønner og Huusfader
Kjestine født Birch, 67, do, Lygum Sogn pr. Varde, hans Kone

Håber jeg har læst fødestederne korrekt.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Toudal

#14

Se Verst - Bække, Anst, Ribe 1772-1802 (ny), opslag 50, venstre side, nederst:

Hans Cornelis, døbt 23. søndag efter Trinitatis 1784. Faderens fornavn er Peder. Den skal vist lægges til tydning!

Måske lidt tydeligere på FS: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-33508-18946-25?cc=2078555&wc=M5K8-CXQ:357516701,359868701,360136901,360138301

Det kan være du har ret mht. familien i FT-1801:

Ribe, Anst, Gesten, Rafnholt, Rafnholt, , FT-1787, C6062
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
- - - - -       
Peder Mathiesen    36    Gift    Huusfader    Huusmand    
Grethe Andersdatter    40    Gift    Madmoder       
Anders Pedersen    12    -    en Søn       
Marthis Pedersen    6    -    en Søn       
Hans Pedersen    2    -    en Søn
- - - - -

Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

8779

Tusind tak til jer der har bidraget i denne tråd, flere og flere af brikkerne i puslespillet er ved at falde på plads. Jeg har flere gange forsøgt at komme videre med den gren i en del år, men har lagt problemet på hylden igen, så det er en stor tilfredsstillelse at "få hul på nødden".

Jeg havde været inde og kigge FT 1855, men mine øjne er ikke hvad de har været (jeg skal have en grå stær operation her midt i januar, så bliver det forhåbentlig bedre). Nu har jeg gemt opslag 24 og i min billedviser kan jeg forstørre det så meget at jeg godt kan læse navnene.
Jeg er ret sikker på at vi har fat i den rigtige familie, førstefødte pige får navn efter sin farmor, anden fødte pige efter sin mormor, den eneste søn, Jens Peter får navn efter begge sine bedstefædre. Endvidere kan jeg se på gammel sognekort at Ravnholt by ligger i Gesten sogn men tæt på Bække. Jeg kan heller ikke tyde  Hans Cornelis fødsel, så jeg vil følge rådet om at lægge opslaget til tydning.

Mange hilsner
Henning

Inger Toudal


Ved Anne Magrethas dåb 1815 er Else Kjerstine Jensdatter af Jylland fadder.

Ved Maria Kjerstines dåb 1820 er Johanne Hansdatter af Jylland fadder.

Ved Jens Peders dåb 1823 er Iver Iversen af Hammelef (Hammelev) fadder.

Ellers er fadderne, så vidt jeg kan læse, fra Marstrup og Pamhule i Hoptrup sogn.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal