Rigsarkivet - NY WEBSITE

Startet af Thestrup-Bjørn, 16 Dec 2014 - 10:49

Forrige emne - Næste emne

Thestrup-Bjørn

Rigsarkivet har fået ny hjemmeside - men bestemt ikke særlig overskuelig.

F. eks. kan man slet ikke se ordet AMT på AO ved folketællingerne - og det er ikke godt for især førstegangs brugere.


Der er en hel del mere, der bør bedres; men vi må jo håbe, at det sker hen ad vejen.

https://www2.sa.dk/
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Thestrup-Bjørn

#1
Der skal nok lidt tålmodighed til - for lige nu kan man da se ordet AMT ved folketællingerne.


Desværre er det p.t. lidt besværligt at komme fra folketællingerne til de andre arkivalier (f.eks. til kirkebøgerne).

---------------

Dette link er direkte til AO -  https://www2.sa.dk/brug-arkivet/arkivalieronline

(virker desværre ikke, men vælg "Brug arkivet", så ses Arkivalieronline på listen).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Grøndberg

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 16 Dec 2014 - 11:46
Desværre er det p.t. lidt besværligt at komme fra folketællingerne til de andre arkivalier (f.eks. til kirkebøgerne).

Krydset i øverste højre hjørne ser ud til at lede tilbage.

---

Den blågrønne infoboks med forkortelser går i visse tilfælde hos mig ned over dele af den underliggende tekst.

---

RA opfordrer til at kontakte dem med kommentarer til den nye hjemmeside ved at skrive til dem (klik på den røde taleboble øverst til venstre på hjemmesiden).

https://www2.sa.dk/aflevering-arkivet/ny-hjemmeside

---

Desuden finder jeg "Bestil arkivalier"-/Daisy-delen af den nye hjemmeside ret tung at danse med grundet måden hvorpå de programmerer med javascript.



Thestrup-Bjørn

#3
Tak for oplysningen om "tilbage-krydset" - lidt uforståeligt, at man ikke har skrevet ordet TILBAGE (eller ordet retur).
Det ville have været mere brugervenligt.

--------

For resten tog jeg vist fejl lige før.

Det er på AO ved kirkebøgerne, at ordet AMT mangler.
Det er dækket af den sorte ramme.


--------


På min skærm er de små tekstboxe i forskellige farver alt for smalle
- en del tekst har en meget mystisk orddeling.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Christian Grøndberg

Citat fra: Thestrup-Bjørn [498] Dato 16 Dec 2014 - 13:27
For resten tog jeg vist fejl lige før.

Det er på AO ved kirkebøgerne, at ordet AMT mangler.
Det er dækket af den sorte ramme.

Kan det være advarslen om brugen af cookies (en tyk sort linje øverst), som du ser gå nedover AMT? Ser du noget om cookies?

Denne er ikke hensigtsmæssigt placeret, da den ligger henover andet indhold, men kan dog lukkes ved at klikke på et (andet) kryds et sted på den sorte linje.

Mogens Fischer

Hej!

Når man går ind første gang, skal man acceptere cookies på en linie øverst på siden. den har samme farve som rammen, så den kan være svær at se. Når det er accepteret, kan man se ordet amt ligesom nedtræksmenuen med Kirkebøger, foljketællinger osv kommer til syne. Ligesom på den gamle side.

Til gengæld synes jeg forsiden står utrolig rodet, det ser ud som om alting skifter plads.

venlig hilsen
Mogens Fischer
Mogens Fischer

Leif Sommerdal

Kønt er det ikke - men alt ser da ud til at virke.
Vi håber at dette er v0.1
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ketty Nielsen

Jeg kan ikke log ind på Dasiy på den nye hjemmeside Rigsarkivet har lavet, men kan godt log ind på den gamle hjemmeside.

Har prøvet flere gang i går aftes og her til morgen igen uden held.

Så jeg synes ikke det er så smart når man skal bestille alt over Dasiy.
Er det andre som har samme problem med at log ind?????????.

Bare et lille pip fra en sønderjyde.

Mange julehilsen
Ketty Nielsen
Haderslev

Christian Grøndberg

Citat fra: Ketty Nielsen [1146] Dato 17 Dec 2014 - 08:47
Jeg kan ikke log ind på Dasiy på den nye hjemmeside Rigsarkivet har lavet, men kan godt log ind på den gamle hjemmeside.
...
Er det andre som har samme problem med at log ind?????????.

Når jeg trykker på "Log ind i Daisy" nederst til venstre, og indtaster mailadresse+kode, kan jeg godt logge ind.

At listerne over bestilte og tidligere bestilte arkivalier ikke er særligt pænt opstillede er en anden sag.

Leif Sommerdal

Log in virker fint her på den nye side
Med venlig hilsen
Leif Sommerdal(2650)


Ketty Nielsen

Jeg kan stadigvæk ikke log ind på den nye hjemmeside har lige prøvet igen.

Har også sendt en mail til Rigsarkivet om mit problem, venter efter svar fra dem nu.

Mange julehilsen
Ketty Nielsen
Hadeslev

Lis B. Jensen

Hej

Jeg kan heller ikke logge ind på den nye side - har ingen problemer med at logge ind på den gamle.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Verner Bentsen


Jeg bruger Mac.

Med Firefox kan jeg ikke logge ind på den nye side.

Jeg kan godt logge ind når jeg bruger Safari, men jeg kan ikke se at jeg er logget ind (bortset fra at jeg kan se mine bestillinger) og så vidt jeg kan se er der ikke en knap til "log ud"

Kirsten Andersen

#13
Jeg kan fint logge ind med Firefox.

Når jeg har logget ind kommer en side, der hedder 'Mine sider',
hvor der siges 'Velkommen ....'.
På denne side kan man også vælge 'Log ud'.

Men generelt synes jeg, de nye sider virker rodet, og jeg har
sendt mine kommentarer til Rigsarkivet.
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Verner Bentsen


Kirsten, jeg kan godt se "log ud" knappen når jeg er inde på "min side", men jeg synes det er for tidligt at "logge ud" når man nu endelig er "logget ind" !!!

Men når du har lavet en bestilling, hvordan finder du så "log ud" knappen igen ?

På den gamle side kunne man se i øverste bjælke om man var "logget ind" eller "logget ud"

Kirsten Andersen

Jeg må indrømme, at jeg ikke har prøvet at lave en bestilling.
Jeg loggede blot ind, for at se, hvordan siden så ud.

Jeg synes, du skal klikke på spørgsmålstegnet i øverste venstre
hjørne og spørge Rigsarkivet, hvad de har tænkt sig.
Venlig hilsen
Kirsten Andersen
3650 Ølstykke
Medlem af Danske Slægtsforskere
(DIS-Danmark) siden 1993

Ketty Nielsen

Nu har jeg prøvet at log in med Firefox det virkede. :D

På min side stå det log und alle nederst.

Mange julehilsen
Ketty Nielsen
Haderslev

Sofie Petersen

ja, jeg synes, at hjemmesiden (hvorfor skal det  hedde web site??) er utrolig rodet, og jeg har slet ikke kunnet komme ind på kirkebøgerne på AO- bliver smidt af hele tiden, og vejledningen er ikke til megen gavn, når det halve forsvinder- det må blive en ommer!
Jeg er en klamphugger, men det gamle var da til at finde ud af!
Nu tygger jeg videre på jeres gode råd, men god jul til jer allesammen!
Sofie
Venlig hilsen
Sofie Petersen
6780
sofienederby@mail.dk

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Lis B. Jensen [339] Dato 17 Dec 2014 - 19:43
Hej

Jeg kan heller ikke logge ind på den nye side - har ingen problemer med at logge ind på den gamle.


Hej til alle jer der ikke kan logge ind.
Jeg anvender Internet Explorer 11 og kan heller ikke logge ind. Men så fandt jeg på at gå ind i IE Funktioner og tilføje websiten til Kompatibilitetslisten - Voila så virker det ::)

Jeg har skrevet dette til udviklerne.

Til Sofie Pedersen
Termen Hjemmeside er et gammelt begreb som blev brugt da man startede med at lægge sider op. Da  var siderne meget enkle og internettet blev meget lidt brugt af kommercielle aktører.

Web Site, eller Web, er meget mere dækkende i dag hvor der er mange flere, og meget mere komplicerede sider, end der var oprindeligt.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Lis B. Jensen

Hej Georg

Det er bare super - nu kan jeg også logge ind.

Jeg synes nok de bør tilpasse siden så man se alt - nogle af de billeder der ligger fylde så meget at man er nødt til at scrolle på sidelæns og ned

Jeg kan dårligt få fat i Login-funktionen

Det må kunne tilpasses bedre.

Jeg ved godt jeg kan ændre på skærmstørrelsen - men det burde vel ikke være nødvendigt. Der er en del der ikke ved Hvordan man skal gøre det

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Verner Bentsen

Jeg har snakket med RA om login/logud funktionen.

De kunne godt se der var noget helt galt med den og ville kigge på den som noget af det første.

Hvis man f.eks. er logget ind på publikum PC på Rigsarkivet kan man ikke se om man er logget ud igen eller om næste bruger måske kan bruge ens login !!!

Verner

Stegemüller

Hvis bjælken med cookies er problemet, man man i browseren Firefox installere udvidelsen: "I don't care about cookies", der én gang for alle klarer problemet med alle de steder, man skal svare OK til at webstedet må installere cookies.
Venlig hilsen
Hanne B. Stegemüller

Kontakt
Slægtsdata