Tacksam för hjälp

Startet af Ove Christensen, 16 Dec 2014 - 13:21

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis


Hej,

Det är inte lika lätt i Danmark att finna levande släktingar som i Sverige. Det fanns några Rosenauer Hauch i Köpenhamns-området som kanske är släkt. Skriv eller ring till någon av dem. Jag brukar välja den som har ett förnamn som inte låter modernt.

Christensen är ett vanligt efternamn. Det du kan hoppas på är att någon i släkten är intresserad av släktforskning och ser detta.

Jag som också har en dansk oldefar sökte uppgifter på DIS när jag började jobba med min danska släkt. Efter två år blev jag kontaktad av en kvinna i Sverige som läst mina inlägg. Hon och jag har samma gammelmorfar. Tyvärr har jag aldrig fått kontakt med en levande släkting i Danmark.

Eva M
Eva M

Hans Rosendal

Hej Ove Christensen!

Jeg er meget imponeret over mængden af oplysninger det er lykkedes at tilvejebringe i løbet af så kort tid! Selv opdagede jeg først tråden nu ved et rent tilfælde, idet jeg søgte en anden tråd, hvor Grundtvigs Højskole var nævnt!

Jeg er selv efterkommer efter den nævnte Anna Cathrine Christensen.

Et par bemærkninger til det nævnte:

At Hans Carl Christian Christensen (HCCC) var født i København fremgår ved moderens død i 1861 i (Bov kirkebog).

I den ene af de kirkebøger fra Garnisons sogn, hvor HCCC's dåb er indskrevet, står der et patentnummer - det er vel nummeret på indførslen i Københavns Skipperlavs examinationsprotokol af Hans Christensens (HC) styrmandseksamen - det må kunne findes frem. (Faderen Lorenz Christensens tilsvarende af 17. februar 1796 har nr. 7641).

HC sejlede i 1826 med faderen som kaptajn som 2. styrmand. Under et ophold i Batavia i Brazilien døde faderen og HS måtte, da 1. styrmanden ikke turde påtage sig det, ikke engang 20 år gammel tage ansvaret for at sejle skibet hjem.

HC arbejdede en stor del af sit liv for sin onkel grosserer P. C. Knudtzon (PCK), som i 1844 boede i egen ejendom i Nyhavn v. S. no. 16, hvor HC's søster Ane Cathrine var "plejedatter". Altså lige om hjørnet til hotel Lauenburg. Om HC selv var til stede i København da HCCC blev født 17. maj 1844 er nok tvivlsomt, da han allerede 8. maj 1844 hyrede mandskab til at sejle til Island og videre herfra.

HC sejlede på PCK's skibe som styrmand og kaptajn indtil han 1845 til 1851 var faktor i handelshuset i Reykjavik, herefter købte han med PCK som medejer en gård først i Bov og senere "Duelund" ved Kollund også i Bov sogn.

Ved datteren Charlotte Frederikke's dåb i Nordborg 1846 er anført, at faderen er på Island. De to næste børn er født på Island Jes Jeppe i 1848 og Jenny Jacobine i 1850. De to sidst børn, som i øvrigt døde som små er født i Bov i 1852 og 1854.

Øvrige nulevende slægtninge i må vi udveksle via e-mail da politikken for DIS-Forum ikke tillader det her!

Hilsen
Hans

Ove Christensen

Hej, jag har mina ättlingar från Nordborg, Nordborg Sogn, finns det någon typ av förening eller peson som kan berätta om familjen Christensen som bott där, en av dem är Lorens Christensen 3 AUG 1842. Om det finns detta, har jag tänkt mig att besöka platsen.

mvh
Ove

Eva Morfiadakis

https://historisknordborg.dk/

Hej, du skulle kunna höra med lokalarkivet. Als är en väldigt vacker ö. Brukar åka färjan från Fyn istället för att köra motorvägen.

Eva M
Eva M

Hans Rosendal

Nordborg Lokalhistoriske Arkiv er bestemt spændende for dig at besøge.

Løjtertoft 32, hvor arkivet holder til, er sjovt nok bygget af i 1784 af skibskaptajn Hans Christensen, som var oldefader til nævnte Lorenz Christensen f. 3. august 1842. Som du ser af titelbilledet for arkivet er huset mærket: H C 1784.

Mvh
Hans Rosendal




Ove Christensen

Tack skall ni båda ha för tipsen, skall bli intressant att besöka arkivet.