Søren Jacobsen Hovedskov (født ca. 1758), fødsel og forældre

Startet af Søren Tafdrup, 16 Dec 2014 - 13:41

Forrige emne - Næste emne

Søren Tafdrup

Jeg har tidligere (20. november) bedt om hjælp her på FORUM til at finde ud af, hvor min tiptipoldefar, Søren Jacobsen Hovedskov, kommer fra (fødsel, forældre). Det er ikke lykkedes endnu, så det er nok ikke så ligetil.

Søren Jacobsen Hovedskov bliver far til en søn, Hans (min tipoldefar), 9. februar 1803. Det er noteret i kirkebogen 8. maj 1803 i Vordingborg (Præstø, Bårse, Vordingborg, 1781-1814, opslag 136). Noteringen har været til tydning:
"den 8de havde Dagleier Søren Jacobsen Hovedskov og Kone Karen Nielsdatter af Vordingborg en Søn til Daabs Confirmation, født den 9 februarii og i hiemme-Daaben den 13 ejusdem (samme måned) blev kaldet Hans. - hr. Viths Pige Kirsten i Vordingborg bar ham, Farver Buchs Pige Kirsten gik hos. Mandsfadderne vare Peder Ellevenge af  Vordingborg, Jacob Jensen ibidem og Jens Hovedskov ved Rosenfelt"

Ole Ingvordsen fandt (21/11), at
... "Søren Jacobsens, Hovedskovs – Indsidder paa Rosenfeldt og Hustrue Karen Andersdatter" i september 1800 havde deres datter Sidsel til dåbs (Præstø, Hammer, Kastrup 1787-1814 opslag 25 højre side).
... og at familien ses i FT-1801 (Præstø, Hammer, Kastrup opslag 32-33). Her er Søren Jacobsen, indesidder og daglejer, anført som 43 år. Hans kone kaldes her "Karen Henriksdatter", så der er tre varianter af hendes navn. Det blev udredt, at det rette navn er Karen Andersdatter... men det er en anden historie.

Søren Jacobsen Hovedskov blev altså født i 1758, cirka. Min tese er, at tilnavnet betyder, at han kom fra Hovedskov på Møn. Men jeg har ikke kunnet finde ham i kirkebogen (Præstø, Mønbo, Stege, 1734-1764) indenfor årene 1757-1761.

Ved ovennævnte folketælling i 1801 er Søren Jacobsen noteret som 12. familie under Rosenfeldt Gods. Som 10. familie ses Jens Jacobsen (53 år), som kan være Søren Jacobsens storebror og identisk med "Jens Hovedskov ved Rosenfelt", som to år senere er fadder ved dåben af Hans. Der er flere Jacobsen'er i familierne ved godset. I 9. familie ses Peder Jacobsen (vist også 53 år), og 3. familie udgøres af Jacob Jacobsen (35 år) med kone og barn m.m.

Mit gæt er altså, at Jens Jacobsen er Søren Jacobsens storebror, men jeg har heller ikke kunnet finde Jens J. i ovennævnte kirkebog for Stege sogn (her i årene omkring 1748).

Ved dåben af Hans i 1803 ses også som fadder Jacob Jensen. Han kunne være Søren Jacobsens far, eller Jens Jacobsens søn.

Endelig tænker jeg, at tilnavnet Hovedskov kan være sat på af militæret i forbindelse med militærtjeneste. Det er jeg stødt på tidligere i en anden gren af familien.

Hjælp til at finde spor af Søren Jacobsen Hovedskov i årene 1750-1790 modtages med stor tak.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Ole Ingvordsen

#1
Hej

Du finder Søren i lægdsrullen Vordingborg 1792 opslag 74 nr. 139/113:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17273,738734

Sørens far: Jacob Hovedskov
Fødested: Hovedskov

Venlig hilsen
Ole

Hans B. Hindborg Sørensen

Hej

Der ligger også en Hovedskov i Sønder Alslev Sogn  på Falster, kunne han være derfra ?

vh
Hans
m:-)h
Hans B. Hindborg Sørensen

hbhs(snabel a)jubii.dk

Thestrup-Bjørn

v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Søren Tafdrup

Tak, Ole, for din oplysning fra lægdsrullen 1792. Jeg hæfter mig ved, at Sørens far er anført med tilnavn - Jacob Hovedskov - og ikke med et -sen navn, sådan som næsten alle de andre fædre er. En tolkning kunne vel være, at Sørens far også har været soldat, og at det først er ham, der har fået tilnavnet i tjenesten (omkring 25 år tidligere).

Og tak, Hans, for oplysningen om Hovedskov i Sønder Alslev sogn på Falster. Den mulighed havde jeg ikke spottet.

Jeg dykker ned i kirkebøgerne igen.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Citat fra: Ole Ingvordsen [7303] Dato 16 Dec 2014 - 15:07
Hej

Du finder Søren i lægdsrullen Vordingborg 1792 opslag 74 nr. 139/113:
http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17273,738734

Sørens far: Jacob Hovedskov
Fødested: Hovedskov

Venlig hilsen
Ole

Hej Ole (og evt. andre),

Jeg har nu nærlæst lægdsrullen flere gange, og jeg undrer mig over H'et i Jacobs efternavn. På dette opslag i rullen er der 10-12 h'er (Hans, Hansen, Hemmingsen, Hovedskov). De ligner hinanden fint, og ingen af dem ligner H'et i Jacobs efternavn. Så lige nu er jeg mest tilbøjlig til at mene, at Jacob ikke hedder Hovedskov. Jeg kan på den anden side heller ikke finde ud af, hvad første bogstav i efternavnet så skulle være - jeg har ikke kunnet finde noget tilsvarende andet steds i rullen. Overfortolker jeg mon dette?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jette Nielsen

Hej Søren

I hovedrullen 1791 Kastrup sogn, opsl.83 nr.121 (herunder)

er der en Jens, 36 år, oph. i Knudsby, søn af Jacob Hovedskov,  (Søren er på opsl.84)

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17264,737266
----------
Knudsby hører under Vordingborg sogn, og der er en Jacob Hansen fra Hovedskov,
der 1754 får en søn døbt Hans, desværre mangler indførslerne af døbte mellem 1755 og 1781.
Så hvis din Søren Jacobsen er født der, findes dåben ikke.
Men da din Søren Jacobsen får en søn døbt Hans i 1803, er det ikke utænkeligt at hans far kan ha' heddet Jacob Hansen.
AO Vordingborg 1679-1765 ops.407.

Mvh
Jette Nielsen

Jette Nielsen

#7
Hej igen

I følge Vordingborg kbg. er der en lokalitet i det sogn, der kaldes Hovedskoven.

Den omtalte Jacob Hansen blev trolovet 1746 med Citzel Pedersdtr. ops.323. Viet opsl.352

Børn: (finder ikke nogen før 1749)
1749 Peder ops. 235
1751 Anne Marie ops.242
1754 Hans ops.407
-----
Herefter er der ingen indførsler før 1781.

Jeg tror det kan hænge sådan sammen, at Jens Jacobsen er f. ca. 1755 iflg. lægdsrullen
og Søren Jacobsen f.ca.1758, sønner af ovennævnte Jacob Hansen.

Det er sikkert den Jens Jacobsen,der er ved Rosenfeldt, men så er alderen forkert i Ft.1801,
(iflg. lægdsrullen var han f. ca.1755)

Problemet er så bare at bevise at det er rigtigt :-)

Mvh
Jette

Jette Nielsen

#8
Her er sønnen Peder Jacobsen 44 år og husmd. i samme lægdsrulle 1791,nr.181:
alderen passer med rimelighed.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17264,737268

Dvs. alle 3 sønner kan findes i lægdsrullen i 1791 i samme sogn (Kastrup),
hvor også godset Rosenfeldt er.

Tilføjet:
Peder Jacobsen i Ft.1801, ham har du selv nævnt:

Præstø, Hammer, Kastrup, Rosenfeldt Hovedgaard, omliggende huuse, , 130, FT-1801,
Peder Jacobsen 53 Gift Manden Rygter og tienestekarl  
Ane Pedersdatter 46 Gift Konen  
Catrine Pedersdatter 9 Ugift Deres børn  
Hans Pedersen 7 Ugift Deres børn

Jette  

Søren Tafdrup

Hej Jette,

Der er forrygende, hvad du opsporer - tak skal du have!

At Sørens far hedder Jacob Hansen passer præcis med min hovedtese. Den kommer af, at jeg den sidste uges tid har ledt efter sandsynlige forfædre i Hovedskov på Møn, og som 'hovedmistænkt' er jeg landet på Hans Jacobsen født 1674, søn af Jacob Hansen Øster, jf. http://www.famrolf.dk/4765.htm . I denne kilde er der ? ved, om Hans Jacobsen blev gift. Men det kan han være blevet med en søn ved navn Jacob Hansen som resultat. Aldersmæssigt passer det.

Men, det kan jo sagtens være langt ude i hovedskoven. Især hvis hovedskoven ligger i Vordingborg Kommune. Du nævner, at der ifølge kirkebogen er en lokalitet i Vordingborg ved navn Hovedskoven. Hvordan fremgår det i kirkebogen? – det har jeg ikke kunnet greje. Jeg har via ny søgning fundet stednavnet Bønsvig Hovedskov (en langhøj, fortidsminde) i Vordingborg Kommune.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jette Nielsen

#10
Hej Søren

Det er da muligt at de længere tilbage i tiden kommer fra Møn,
men der er ikke noget af det jeg har fundet,der tyder på det.

Ved børnenes dåb står der hver gang f.eks.: fra Hovedskov Jacob Hansens datter døbt osv.
det er lidt i omvendt rækkefølge at stednavnet kommer først, og barnets navn nævnes til sidst.

Flere faddere er fra Knudsby, så Hovedskoven må være deromkring, i det der tidligere
kaldtes Vordingborg landsogn.
Efter fundet af Peder Jacobsen i lægdsrullen, og en alder i Ft.der svarer til at han er født omk 1749,
passer det, med den Peder Jacobsen,der er f.1749, og søn af Jacob Hansen i Hovedskov,Vordingborg sogn.

Så alt i alt,må det være de rigtige personer vi har fat i, måske nævnes Peder Jacobsen som fadder
hos Søren Jacobsen?

Mvh
Jette

Søren Tafdrup

Tak igen, Jette.

Den gamle Knudsbye hedder i dag Knudby, ser det ud til. Den ligger lige der, hvor Knudshoved Odde starter. Eller lå, for der er vist ikke meget by tilbage.

I FT-1787 (Landsogn, Præstø, Bårse, Vordingborg landdistrikt, opslag 26) ser der under 1. familie i Knudsbye ud til at være en Hans Jacobsen, 34 år, gift med Dorthe Michelsdatter og med to børn. Det kunne godt være den storebror Hans Jacobsen født i 1754, du fandt.

Peder Jacobsen nævnes ikke som fadder til nogen af Sørens to børn, Sidsel og Hans. Ved Hans' dåb nævnes som en af fadderne Peder Ellevenge. Under Sidsel (født 7. september 1800, Præstø, Hammer, Kastrup (Ny), 1787-1814, opslag 27) nævnes Niels Ellevenger, Jens Rasmussen, Maren ? og Anne ? "alle af Rosenfeldt".

Jeg skal have fundet den lokale Hovedskov. Jeg har fået en mistanke om, at "hoved" har noget med Knudshoved at gøre. Næste skridt er vist det lokalhistoriske arkiv.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Citat fra: Jette Nielsen [702] Dato 28 Dec 2014 - 12:30
Hej Søren

I hovedrullen 1791 Kastrup sogn, opsl.83 nr.121 (herunder)

er der en Jens, 36 år, oph. i Knudsby, søn af Jacob Hovedskov,  (Søren er på opsl.84)

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17264,737266
----------
Knudsby hører under Vordingborg sogn, og der er en Jacob Hansen fra Hovedskov,
der 1754 får en søn døbt Hans, desværre mangler indførslerne af døbte mellem 1755 og 1781.
Så hvis din Søren Jacobsen er født der, findes dåben ikke.
Men da din Søren Jacobsen får en søn døbt Hans i 1803, er det ikke utænkeligt at hans far kan ha' heddet Jacob Hansen.
AO Vordingborg 1679-1765 ops.407.

Mvh
Jette Nielsen

Jeg har nu talt med Lokalarkivet i Vordingborg. De kender ikke noget til en lokalitet ved navn Hovedskov på egnen - og henviser til, om det mon skulle være Hovedskov på Møn. Det skærper interessen, eftersom Hovedskov jo er nævnt i kirkebogen og i lægdsrullerne for Vordingborg. Så jeg leder videre efter Hovedskov (som må have været i nærheden af Knudsby og sandsynligvis ude på Odden) og modtager med tak yderligere hjælp.

Jette fandt "Hovedskov" nævnt i kirkebogen under dåbsnoteringerne for Jacob Hansens tre første børn Peder, Anna Maria og Hans (opslagene 235, 242 og 407). Hovedskov er desuden nævnt i lægdsrullerne, som nævnt tidligere.

Jeg har så 'bladret' i lægdsrullerne for at finde flere henvisninger til Hovedskov... og mener at have fundet en, eller måske to. Den første er nr. 167 her:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17264,737268

Jeg mener at kunne læse endnu en søn af Jacob Hovedskov (ligeledes født i Hovedskov). En to år yngre bror til Søren. Kan nogen her bekræfte dette... og evt. læse hvad broderen hedder? Ellers lægger jeg det til tydning.

Den anden er nr. 184 (side 77) her:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17273,738737

Johannes, søn af Hans Johansen. Hvad står her under fødested? Jeg synes, jeg læser noget, der ligner "Hovedskov".... selvom det ser lidt anderledes ud en under Søren (nr. 113, nyt løbenummer), der står i samme rulle på side 74. Hvis Johannes er født i Hovedskov, så er der data på to familier fra Hovedskov.

Jeg vil nok plage lokalarkivet lidt mere med de henvisninger, jeg kan finde.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jette Nielsen

#13
Hej Søren

Ja der er en søn mere, Hendrich 28 år, f. i Hovedskov, oph. sig i Knudsby,
han må ha' undgået min opmærksomhed.
Den anden du nævner er født i Holløse, så det er noget andet.
Ja lægdsrullerne er guld værd, når der som her, ikke findes en kirkebog.

Med hensyn til Hovedskoven, så kunne det være et ældre navn, der ikke eksisterer mere.

På nettet er der noget der i dag hedder Knudskov, og det kan jo være det,der i ældre tid hed
Knudshoved - skov, = Hovedskov i daglig tale måske.?

Det må så være Henrik her, i 1801, passer med alderen:

Præstø, Hammer, Kastrup, Stubye, , 99, FT-1801, C1101
Henrich Jacobsen 37 Gift Manden Huusmand og 1½ td jord  
Kiersten Jørgensdatter 40 Gift Konen  
Maren Henrichsdatter 8 Ugift Deres børn  
Hans Henrichsen 6 Ugift Deres børn  
Ane Hendrichsdatter 3 Ugift Deres børn  
Ane Hansdatter 55 Enke Enke efter første ægteskab Indesidder [indsidder] og spinder
--------
Mvh
Jette

Søren Tafdrup

Hej igen,

Jeg mener at have fundet endnu en hr. Hovedskov i lægdsrullen for 1791. Nr. 141 er Rasmus (38 år). Hans far læser jeg som ??? Hovedskov. Jf.

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17264,737267

Lige ovenover som nr. 139 står Søren, født i Hovedskov, søn af Jacob Hovedskov.

Kan det være den samme Jacob, der har endnu en søn, eller er der en anden mand, som også kaldes Hovedskov? Det sidste kan være interessant i forhold til lokaliteten, idet der så må være to familier, der har navn efter stedet.

Jeg har kikket efter Rasmus (38 år i 1791) i kirkebogen og fundet en Rasmus, som blev døbt 15. juli 1753 (opslag 404-405). Men jeg kan ikke tyde teksten her.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jette Nielsen

#15
Hej Søren

I lægdsrullen: Faderen hedder Ole Hovedskov, så det er en anden af samme navn.

og i kirkebogen står der Sadelmager Hans Fosbergs liden søn ....Rasmus.

Mvh
Jette

Søren Tafdrup

Jeg leder efter flere brikker til puslespillet og har vist fundet et par stykker.

Jeg har spurgt ejeren af Rosenfeldt Gods, Peter Oxholm Tillisch, som i dag har skrevet følgende retur:

"Mht. Hovedskov tror jeg, der menes Hovskov, som ligger på den alleryderste del af Knudshoved Odde, idet der ikke er andre stednavne, der ligner. Hovskov er et område (1 hektar) lige vest for "Draget" (sandtangen) på Knudshoved Odde. Området var et husmandssted med afgræsning."

Det er nærliggende at tænke, at det område, han henviser til, kan være identisk med det område, der omtales som "Hovedskoven" i denne cirka 100 år gamle beskrivelse: http://runeberg.org/trap/3-2/0998.html

Den Ole Hovedskov, som er nævnt i lægdsrullen som far til Rasmus, er af samme generation som Jacob Hansen Hovedskov. De kunne være brødre og begge komme fra husmandsstedet ude på odden. Jacob overtog det måske som voksen.

I så fald skulle Ole hedde Hansen Hovedskov. Så jeg googlede "Ole Hansen Hovedskov", og frem kom: https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=74943.0

Det kan ikke være den samme Ole, - men den nye Ole kan være en søn af Hans Jacobsen, som var den ene af Jacob Hansen Hovedskovs fem sønner.

Herefter fandt jeg dette link: http://www.danishfamilysearch.com/census1840/sogn952/familylist. Den hjemmeside har jeg ikke styr på, men der må være tale om en folketælling og en husstand i Kjøng Bye bestående af Peder Olsen Hovedskov og Ane Kirstine Pedersdatter samt måske fire andre personer. Denne Peder kan være søn af en af de to Ole'er.

Det ser ud til, at tilnavnet Hovedskov er blevet brugt i flere slægtled, og det ligner også - synes jeg - at alle Hovedskov'erne her er af samme slægt med en fælles forfader ved navn Hans Hovedskov, som fik sine børn i starten af 1700-tallet, og som antagelig var husmand (og måske fisker) ude på den yderste del af Knudshoved Odde.

De nævnte brikker ligger lidt spredt. Yderligere hjælp til afdækning af historien modtages med tak. Såsom: Hvem var Ole Hovedskov - kan det findes eller sandsynliggøres, hvorvidt han var bror til Jacob Hansen Hovedskov?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Ovennævnte henvisning til Peder Olsen Hovedskov er til: FT-1840, Landsogn, Præstø, Hammer, Køng, opslag 5: Peder Olsen Hovedskov, 33 år, Ane Kirstine Pedersdatter, 42 år, Hans Christiansen, 6 år, Ellen Kirstine Pedersdatter, 4 år, og Ole Olsen, 1 år.

Jeg leder efter en evt. forbindelse mellem Peder Olsen Hovedskov og Ole Hovedskov, som ses i lægdsrullen for 1791 som Rasmus' far. Og jeg har - måske - fundet Peders fødselsnotering her:

Præstø, Bårse, Vordingborg, 1781-1814, opslag 166, højre. 20. december 1807 har husmand Ole Rasmussen fra Knudsbye og hans kone Maren Larsdatter? en søn til dåb confirmation født 31. oktober. Sønnen får navnet Peder. Blandt fadderne læser jeg Rasmus Olsen, som kunne være Ole Rasmussens far.

Rasmus Olsen fra lægdsrullen, som var 38 år i 1791, er i 1807 blevet 54 år, så han kan godt være farfar til Peder.

Er jeg monstro på rette spor?

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Endnu en brik er fundet, med 3 stk. Hovedskov'er:

En Ole, søn af Niels Olsen Hovedskov, blev døbt 3. september 1796, jf. Præstø, Hammer, Kastrup, 1787-1814 (ny), opslag 20. Jeg læser her:

Den 3. september døbt Niels Olsens Hovedskovs.... Og ... Ellen Madsdatters søn, som i dåben blev kaldt Ole. ... Faddernes navne Rasmus Hovedskov ... Niels Ellevenge, Peder Hovedskov – Kirsten (Ibs eller Ols...).

Det er nærliggende at tro, at Rasmus Hovedskov er identisk med Rasmus fra lægdsrullen i 1791, og at Niels Olsen Hovedskov er Rasmus' bror. Peder Hovedskov kan være deres fætter (Jacobs søn Peder).
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Der er ved at udvikle sig til en familiehistorie om Hovedskov'erne, især sidst i 1700-tallet. Det viser sig, at de dukker op en del gange, når man 'bladrer' i kirkebogen for Kastrup sogn (1787-1814), - og ofte med forbindelse til Rosenfeldt Gods.

Jeg forsøger at finde ud af, om de to gamle Hovedskov'er - Jacob Hansen Hovedskov og Ole Hovedskov - er brødre (eller i øvrigt i familie). Og om Oles søn Rasmus er bror til Niels Olsen Hovedskov, hvad meget tyder på (og om der evt. er flere søskende her). Jeg modtager meget gerne yderligere hjælp til opklaringen.

Hvad jeg foreløbig ved om Rasmus er følgende:

1. Han ses i lægdsrullen for 1791 (38 år gammel) som søn af Ole Hovedskov.

2. I 1792 bliver han emne for den lokale sladder (måske velfortjent), idet han bliver angivet som barnefader til Dorthe Jensdatters uægte barn (som dør kort efter fødslen uden at blive døbt). Jeg læser: "Til Barnefader blev af ??? Moder Maren Greis's og ??? Broder Rasmus Jensen angivet Rasmus Hovedskov, Rygter for Forpagter Staal paa Rosenfeldt" (jf. Præstø, Hammer, Kastrup, 1787-1814 (ny), opslag 13). "Rygter", - er det mon røgter, blot forkert stavet? Måske har han arbejdet som dyrepasser på eller for godset.

3. Samme kirkebog opslag 15 (1794): "7. september døbt Niels Olsens i? Hovedskovs og ??? Ellen Madsdatters Datter, som i Daaben blev kaldet Kirstine. Hun blev .... Daaben af Anna Kirstine ??? paa Rosenfeldt. Fadderne var Rasmus Hovedskov, Niels Ellevenge, Leonhard Michelsen, Johannes ???".

4. Samme kirkebog opslag 17 (andenøverst til venstre, indført 31. januar 1796) ses "Niels Olsen Hovedskovs og ... Ellen Madsdatters datter som blev kaldt Ellen og ..... Daaben af Sidsel Jørgensdatter på Rosenfeldt. Fadderne var Jacob ??? og Rasmus Hovedskov på Ore samt Johannes Hemmingsen ??? paa Rosenfeldt". Ore er det gamle ord for overdrev. Så det betyder vel, at Rasmus på dette tidspunkt bor ude på overdrevet (?).

5. Som nævnt tidligere, opslag 20 (1796): "3. september døbt Niels Olsens i? Hovedskovs .... Ellen Madsdatters Søn, som i Daaben blev kaldt Ole. Han blev ... Daaben af Peder Jensens ... Anne Marie. Fadderne var Rasmus Hovedskov paa Ore, Niels Ellevenge, Peder Hovedskov - Kirsten Ibs? - ".

Det ses også (samme kirkebog opslag 161, tredje nederst til højre), at Niels mister Ellen allerede året efter, 3. september 1797. Hun bliver kun 27 år. Jeg læser "Niels Olsens v. Hovedskovs...". Skal det mon forstås på den måde, at Niels Olsen på dette tidspunkt bor i eller ved Hovedskov?

Som tidligere nævnt har jeg en mistanke om, at Peder Olsen Hovedskov (som ses i FT-1840, tidligere nævnt), er Rasmus' barnebarn. Men jeg har endnu ikke fundet Rasmus gift eller børn af ham noteret.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jette Nielsen

Hej Søren

Lidt af et projekt du er gået i gang med, med de Hovedskov'er ...
Jeg tror jeg har fundet noget der kan bruges, men kan ikke helt bevises endnu.

Der er en Ole Nielsen i Knudsby, der får børn døbt, der svarer til dem du har fundet,
men om det er ham der kaldes Hovedskov, er uvist, men det kunne være,
de må jo komme derfra når de har det tilnavn.

Vordingborg kbg 1679-1765
1751 Rasmus ops. 241 til hø.
1753 Niels ops.404
1755 Hans ops.412
--------
Niels Olsen er her i 3. ægteskab i Ft.1801,hans alder passer ikke helt med Ft.

Præstø, Hammer, Kastrup, Rosenfeldt Hovedgaard, omliggende huuse, , 128, FT-1801
Niels Olsen 53 Gift Manden Insidder [indsidder] og spinder?? vægter 
Kiersten Pedersdatter 30 Gift Konen   
Catrine Caspersdatter 6 Ugift Hendes uægte børn   
Peder Christensen 31 Gift Manden Indsidder 
Kiersten Christophersdatter 36 Gift Konen   
Christen Pedersen 6 Ugift Deres søn
---------
Ang navnet Hovedskov, ved Niels Olsens børns dåb,så tror jeg der skal stå sc eller sk: Hovedskov,
= også kaldet. Sådan tolker jeg det.

Indtil videre ser det ikke ud til at de to familier er i familie med hinanden.
De har måske fået navnet fordi de kommer fra samme sted.??

Mvh
Jette 

Søren Tafdrup

Hej Jette, tak igen for dit bidrag!

Det ser rigtigt ud med Ole Nielsen og hans tre sønner.

Jeg fandt for et par timer siden noteringen af Niels Olsen Hovedskovs ægteskab med Kirsten Pedersdatter 13. juli 1799 (kirkebogen for Kastrup, 1787-1814, opslag 93): "anmeldt til indgået ægteskab .... Niels Olsen ? Hovedskov rygter på ....gaarden Rosenfeldt og ... 5 ... Kirsten Pedersdatter .... ligeledes på Rosenfeldt". Rasmus Olsen er forlover. Til og med signeret med forbogstaver, hvorefter præsten eller degnen har skrevet navnet ud "Rasmus Olsen rygter paa Wogbg Ore"

Det understreger, at Niels Olsen i FT-1801 er lig med Niels Olsen Hovedskov.

Lillebror Hans Olsen har jeg lige nu mistænkt for at være den Hans Olsen, der blev udpeget til barnefader, da Karen Andersdatter fik døbt sin uægte søn Anders 3. januar 1796 (samme Kastrup kirkebog opslag 17). Den Karen, der 17. marts 1799 blev gift med Søren Jacobsen Hovedskov. På samme opslag lidt ovenfor står i øvrigt noteringen af dåben af Niels Olsen Hovedskovs og Ellen Madsdatters datter Ellen.

Det har vist været et lille samfund, hvor personerne optræder lidt på kryds og tværs. Da Niels Olsen Hovedskov bliver trolovet med Ellen Madsdatter 18. juni 1794 (opslag 89) ses Niels Andersen som en af forloverne. På næste opslag (90) er Niels Andersen igen forlover, denne gang sammen med Rasmus Olsen (Hovedskov). Her er det Maren Nielsdatter - antagelig Niels' datter (og Karens søster?) - der bliver trolovet.

Dit fund af den tredje bror, Hans Olsen Hovedskov, passer som fod i hose til en af de andre og senere Hovedskov'er - husmand Ole Hansen Hovedskov, Sallerup, som sammen med Ane Larsdatter 29. december 1817 får datteren Bodil Olsdatter (via familysearch, Præstø, Hammer, Køng, 1813-1833, opslag 123 af 726).

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Citat fra: Jette Nielsen [702] Dato 17 Jan 2015 - 20:36
Hej Søren

Lidt af et projekt du er gået i gang med, med de Hovedskov'er ...
Jeg tror jeg har fundet noget der kan bruges, men kan ikke helt bevises endnu.

Der er en Ole Nielsen i Knudsby, der får børn døbt, der svarer til dem du har fundet,
men om det er ham der kaldes Hovedskov, er uvist, men det kunne være,
de må jo komme derfra når de har det tilnavn.

Vordingborg kbg 1679-1765
1751 Rasmus ops. 241 til hø.
1753 Niels ops.404
1755 Hans ops.412

Hej Jette,

Ved nærmere eftertanke er jeg blevet mere i tvivl om Ole Nielsen fra Knudsby som ophav til Rasmus og Niels Hovedskov. Ole Nielsen er ikke anført som kommende fra Hovedskov (sådan som det står ved Jacob Hansen, ved hans børns dåb i årene omkring 1750), og Ole Nielsens børn er jo netop fra Knudsby - ikke fra Hovedskov. Desuden er Ole Nielsens Rasmus født i 1751, mens Ole Hovedskovs Rasmus var 38 år i 1791, jf. lægdsrullen (dvs. født i 1753). Hvad siger erfaringen, - kan man have mere tillid til aldersangivelsen i lægdsrullerne end til angivelsen i folketællingerne?

Måske er det igen lægdsrullerne, der er nøglen til svar. Hvis f.eks. Niels Olsen kan findes i en rulle.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Jette Nielsen

Hej Søren

Du har ret i, at det er lidt mærkeligt med Ole Nielsen i Knudsby, ærgeligt at der ikke står
hvor Rasmus er født i lægdsrullen.
Det kan godt være ham.selvom alderen varierer med 2 år.Der ingen tvivl om at de 2 er brødre.

I lægdsrullen står der,at Rasmus opholder sig i Ore i 1791.
Han burde være i Kastrup sogn i Ft.1801, men jeg kan ikke finde ham.

Det er i det hele taget ikke nemt af følge de personer,
f.eks. er "dine" Hovedskov'er, ikke kommet med i Ft. 1787,
jeg kan ikke finde dem i hele Præstø amt i de indtastede FT.

Ft.1801 er ikke særlig nøjagtig med alderen her er f.eks. 2 på 53 år, og det passer jo ikke.

Præstø, Hammer, Kastrup, Rosenfeldt Hovedgaard, omliggende huuse, , 131, FT-1801
Jens Jacobsen 53 Gift Manden Indesidder [indsidder] og dagleyer 
Catrine Henrichsdatter 46 Gift Konen   
Henrich Hansen 7 Ugift Hendes datterbarn   
Kiersten Jensdatter 40 Ugift Indesidder [indsidder] Gaarden at ...??
-----------
Præstø, Hammer, Kastrup, Rosenfeldt Hovedgaard, omliggende huuse, , 130, FT-1801,
Peder Jacobsen 53 Gift Manden Rygter og tienestekarl 
Ane Pedersdatter 46 Gift Konen   
Catrine Pedersdatter 9 Ugift Deres børn   
Hans Pedersen 7 Ugift Deres børn
------
Jeg har kigget efter deres dødsregistrering i Kastrup sogn, den eneste jeg fandt var
Henrik Jacobsen, han døde 1806, 48 år gl.
Er Søren Jacobsens død fundet?  Så man kan sammenligne deres alder.

Mvh
Jette



Søren Tafdrup

Hej Jette,

Tak for dit svar. Søren Jacobsen er fundet død i 1821 (Præstø, Bårse, Vordingborg (Ny), 1814-1822, opslag 370, nr. 29), men her er hans alder ikke anført.

Jeg har kikket i kirkebogen for Kastrup, 1710-1788 (ny) og her fundet

1748: opslag 73, nr. 18, husmand Ole Pedersen fra Næs får døbt søn Niels
1753: opslag 77, nr. 15, husmand Ole Pedersen fra Næs får døbt søn Rasmus

Der står ikke noget om Hovedskov, men årstallene passer. Kan det mon bruges? Næs ligger et par km nord for Knudsbye.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Lis B. Jensen

Hej Søren

Jeg vil bare lige minde dig om at der jo i en periode mangler Kirkebog i Vordingborg

Prøv evt at kigge her: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-30014-20151-5?cc=2015318&wc=M527-T3R:333466801,333867301,333867302

jeg ved godt det er Iselinge gods - men dette er tæt forbundet med Rosenfeldt - så der kunne du måske få lidt mere info
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Søren Tafdrup

Hej igen,

En 10'øre faldt... måske:

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17264,737267

Hvad står om fødested ved nr. 140, lige ovenfor Rasmus? Står der Næs? Og når der står ... ved Rasmus, betyder det så, at han er født samme sted som den foranstående?

Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Lis B. Jensen

Hej

Ved no. 140 står der Næs - ingen tvivl om det
om så den næste også er født der skal jeg ikke kunne sige

Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Lis B. Jensen

Hej søren

så vidt jeg kan se her: https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-30014-20219-56?cc=2015318&wc=M527-T3R:333466801,333867301,333867302

er no. 141 også født i Næs - og opholder sig i Orebye

i disse ruller ses hovedskov nævnt flere gange
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Jette Nielsen

Hej Søren

Efter Lis' fund i lægdsrullen for godset ,må det være den rigtige Ole Hovedskov, du har fundet,
nu hvor det ses i rullen at Rasmus Olsen er født i Næs.

Der må være en forbindelse mellem de 2 familier for ved
Jacob Hansens datter Anne Maries dåb 1751, var det: Ole Pedersens Hustru fra Næs der bar.

Jacob Hansens kone hed Sidse Pedersdtr. kan måske være en bror til hende.? Eller noget helt andet.
Har kigget lidt efter flere børn af Ole Pedersen, men har ikke fundet det.
Men i stedet fandt jeg denne oplysning i Kastrup 1710-1788 ny:

1757 begr. Peder Hovedskov og Kone, desværre ingen alder. opsl. 240 nr.6 og 7.

Så der er hermed lagt op til endnu mere hovedbrud  :)

Mvh
Jette