Johann Heinrich Theodor Albrecht født. 13/1-1832 og bagersvend

Startet af Avijaja Albrechtsen, 18 Dec 2014 - 14:11

Forrige emne - Næste emne

Avijaja Albrechtsen

Min tipoldefar Johann Heinrich Theodor Albrecht, født d. 13/1-1832 i Bützow i Mecklenburg-Scwerin regionen i Tyskland vil jeg meget gerne finde. Jeg mangler at finde hans død og begravelse.

Jeg ved fra Politiets registerblade at han døde d. 17/3-1907.

Han boede i Skydebanegade 24,2. Hans kone Caroline Frederikke Albrecht (født Hansen d. 16/3-1846 i frederiksborg) døde d. 16/7-1905.

Jeg har fundet en søn i folketællingen fra 1880, Carl Albrecht(sen), 15 år gl. Jeg kan ikke finde hans fødsel eller andet.

Ellers startede det hele med at jeg søgte min families aner, jeg er halv grønlandsk, og min tipoldefar er Heinrich som står som fader til 2-3 uægte børn i Ivittuut i frederikshaab/Paamiut distrikt i Grønland. Han er også i folketællingen fra Ivittuut i 1870. Han var bagersvend hele sit liv og får indfødsretstildeling i Kbh i 1862. Han må være vendt retur til kbh omkring 1873-1874. Jeg gætter på at hans søn Carl er født i 1875 (rettet efter indslag er skrevet: til 1865 - er Carl hans søn? Eller er det caroline søn? Han var jo i Ivittuut i Grønland og arbejde som bager og fik de "uægte" børn i 1874, kan det så være muligt at han var utro? - jeg er i hvert fald rundforvirret, men det er meget spændende for os i familien, da vi jo gerne vil kende til familins historie) og at de blev gift før fødslen med Caroline.

Jeg har fundet dem i politiets registerblade 2 gange samt mange gange i Politiets mandtaller hvor de boede på flere adresser i centrum af Kbh indtil deres død. Jeg har fundet ham i folketællinger fra 1880 og 1885.

Er der nogen herinde der mon kan finde hans begravelse/død. Det kan være at hans forældre står i kirkebogen samt hvad han døde af. Evt. også Carolines død eller deres søsns Carls gøren og laden.

Tusind tak for hjælpen <3 Jeg ville være evigt taknemmelig.
Jeg har kigget i utallige kirkebøger og andet, ofte mangler 1907 :(

Gitte Johansen

#1
Han er i

København, Sokkelund, Helligkors, 1892-1911 (nr. 2), opslag 145, nr. 39

Han bor i Stengade, da han dør

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3300681&searchname=polit_adv


Hans kone samme sted, men nr. 1 opslag 97, nr. 117.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Denne Carl er ikke hans. Han ville da også være født i ca. 1865!!


København, København (Staden), Nansensgade, Nansensgade Nr 27 (og HC andersensgade nr 2), 90, 203, FT-1880, D3288
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Henrik Albrechtsen   48 år   Gift   Husfader   Værtshusholder   Mecklenborg
Caroline Albrechtsen *født Hansen   35 år   Gift   Hans kone      Frederiksborg
Carl Albrechtsen   15 år   Ugift   Deres Søn      Kjøbenhavn

København, København (Staden), Østergade, Købmager Kvarter, Pilestræde Rode, Østergade, 61, 1, FT-1880, D3023
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Albrecht   53   Gift   Husfader   Bagermester   Bayern
Catharina Albrecht   53   Gift   Husmoder      København
Johanne Rigmor Albrecht   16   Ugift   Datter      København
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Alle oplysninger vedr. den valgte person


Kilde:   FT-1880   Kildehenvisning:   Optællingsliste 42   
Adresse:   Østergade 36, tv   
Husstands-/familienr:   1   
Navn:   Johan Albrecht      Køn:   M   
Fødselsdato:   53      Civilstand:   Gift   
trossamfund:   Lutheran      Fødested:   Bayern   
Flyttet til kommunen:   28.8.1860   
Stilling i husstanden:   Husfader      Erhverv:   Bagermester   
Gift hvornår:   1859   
Antal levende børn:   1   
Husleje:   3500   Vinduer:   14
Sogn:   Østergade   Herred:   København (Staden)
Amt:   København   Stednavn:   Købmager Kvarter, Pilestræde Rode, Østergade
Indtastningsnr:   D3023   Løbenr.:   700
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inger Toudal

#4

Fra http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp :

Efternavn:    Albrecht   Fornavn:    Johann Heinrich Theodor
Erhverv:    Bagersvend   Fødelokalitet:    Bützow
Føderegion:    Mecklenburg-Schwerin   Fødeland:    Tyskland
Fødselsår:    1832   I DK fra:    1862
Bopæl, lokalitet:    København   Amt, region:    København og Frederiksberg
Lov af:    25 03 1895   Tillæg:    A
Løbenr:    4

Han får dansk indfødsret i 1895. Har du været på Rigsarkivet, hvor du kan finde hans ansøgning?

http://ddd.dda.dk/immibas/immibaslink.htm

http://www.sa.dk/content/dk/mest_brugte_arkivalier/sadan_bruger_du_de_mest_brugte_arkivalier/indfodsret_-_en_vejledning

Kilde:    FT-1880   Kildehenvisning:   Side 87   
Adresse:   Nansensgade Nr 27 (og H.C. Andersensgade nr 2) Kjælder   
Husstands-/familienr:   203   
Navn:   Henrik Albrechtsen      Køn:   M   
Fødselsdato:   48 år      Civilstand:   Gift   
trossamfund:   Lutheran      Fødested:   Mecklenborg   
Flyttet til kommunen:   1872   
Stilling i husstanden:   Husfader      Erhverv:   Værtshusholder   
Gift hvornår:   1863   
Antal levende børn:   1      Antal døde børn:   0   
Sogn:    Nansensgade   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Nansensgade Nr 27 (og H.C. Andersensgade nr 2)

København, København (Staden), Smallegade (Frederiksberg)(Ulige numre), Frederiksberg, Smallegade 29B, Forhuset Stuen, 3, FT-1885, C9765
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Johan Heinrich Albrecht    52    Gift    Bager    Bagersvend    Schwerin
Frederike Caroline Albrecht født Hansen    37    Gift    Husmoder       Frederiksborg

Kilde:    FT-1885   Kildehenvisning:   Bind 124 Side 68   
Matrnr/adresse:   Smallegade 29B, Forhuset Stuen   
Husstands-/familienr:   3   
Navn:   Johan Heinrich Albrecht      Køn:   M   
Alder:   52      Civilstand:   Gift   
trossamfund:   Folkekirken      Fødested:   Schwerin   
Stilling i husstanden:   Bager      Erhverv:   Bagersvend      Arbejdsgiver:   Frederiksberg   
Alder v. f. oph. i København:    1880
Sogn:    Smallegade (Frederiksberg)(Ulige numre)   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Frederiksberg

Med forbehold for, at oplysningerne i folketæliingerne er, hvad personerne selv har oplyst!

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Avijaja Albrechtsen

Tusind tusind tak Gitte <3

Jeg undskylder fejlen med Skydebanegade, der boede de før de boede i Stengade, hvor de boede til deres død.

Jeg efterlyste deres død i kirkebogen og fik den nogle minutter efter af dig. Det er helt fantastisk ;)

Det er tankevækkende med folketællingerne fra 1880. Det kan ikke være ham der er 53 år gl. og bor i Østergade, da han så ville være født i 1827 ca., og min tipoldefar var født 13/1-1832 i Bützow Mecklenburg-Scwerin og ikke i Bayern. Men skægt de har samme navn og er bagere.

Så Carl er meget muligt hans søn, hvis det er så har han været utro mod sin kone mens han arbejdede i Grønland. Det er så som det er, men intet er sikkert endnu.

Mit næste mål er nu at finde Heinrich og Carolines vielsesdato ;)

Gitte Johansen

Nej, jeg kan så godt se, at det jo selvfølgelig er den anden.

Jeg gik kun efter bager :D
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Avijaja Albrechtsen

Gitte - Det er også lidt sjovt for der er flere bagere i Kbh. med navnet Johann Albrecht, så vi var i flere år i tvivl om hvem af dem der var "vores" stamfader, men jeg tog så det hele op igen og stykkede noget af puslespillet sammen også faldt en del på plads og vi kunne se hvem af dem det var ;)

Tusind tak til Inger også, jeg er dybt taknemmelig og rørt over jeres store hjælp. Flere brikker falder på plads nu ;) Nu ved jeg også hvilket år han blev gift og hvornår han kommer til Dk igen. Jeg bor i Grønland men vil bede mine forældre der bor i Dk om at se hans ansøgning på Rigsarkivet, det kunne være fantastisk :D

Endnu engang tusind tusind tak. Det er meget stort, nu kan jeg komme videre med søgningen, jeg sad noget fast den sidste tid ;)