Hans Chr. Jepsen * 2.4.1872 Øsby?, Haderslev amt

Startet af Inger Buchard, 19 Dec 2014 - 14:57

Forrige emne - Næste emne

Inger Buchard

Jeg hjælper en amerikansk slægtsforsker med at finde Hans Chr. Jepsen, f. 1872 Øsby?, godt understøttet af Stine Sønderby Larsen i DIS Medlemsforum: Hjælp til opslag i Ancestry.com

Vi ved:
US census 1910
Name:    Hans Jepson
Age in 1910:    38
Birth Year:    abt 1872
Birthplace:    Denmark
Home in 1910:    Allison, Decatur, Kansas
Race:    White
Gender:    Male
Relation to Head of House:    Head
Marital Status:    Married
Spouse's Name:    Lucy Jepson
Father's Birthplace:    Denmark
Mother's Birthplace:    Denmark

Gravsten:
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=30984806
Name:    Hans Kristian Jepson
Birth Date:    2 Apr 1872
Birth Place:    Denmark
Death Date:    21 Jan 1937

Familien har fået foretaget en DNA-test, som knytter familien til den Jepsen-familie i Øsby, der får en Hans Christian Jepsen i 1857 og mener, at denne må være manden.

Jeg mener, dette er ønsketænkning, fordi:
Udvandringstidspunktet er 1888/1889
Det passer med indkaldelse til session som 18-årig ca. 1889 - dette tidspunkt er ofte anledning til, at sønderjyder udvandrer.
Skulle han være fra 1857 eller som også foreslået 1869, var han ikke sluppet for preussisk værnepligt
MEN:
Jeg kan ikke finde nogen Hans Chr. Jepsen i eller omkring Øsby omkring 1872

Jeg kan heller ikke finde nogen Hans Chr. Jepsen FT 1880 i Kongeriget
Er der nogen bedre ideer?

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg har to bud, et i Gl. Haderslev:

Kan han have benyttet patronymet for at skjule sin rette identitet, hvis han skulle besøge forældrene? Desværre passer datoen ikke helt, og jeg ved heller ikke, om han i det hele taget udvandrede:

Hans Christian Jensen, født 24/1-1872. Forældrene: Jeppe Jensen og Karen Jensen.

Afhængig af skrift m.m. på papirerne kan den 24/1 vel godt blive til den 2/4?

Mit andet bud passer heller ikke helt på den oplyste dato og er to år ældre, til gengæld ved jeg, at han udvandrede til USA, muligvis til Portland:

Hans Jepsen, født i Nordborg sogn den 1/4-1870, forældrene Dominicus Jepsen og Maren Hansen.

Mit gamle link til "Ellis Island" bliver desværre omdirigeret, så jeg kan ikke give den præcise henvisning til den sidste mulighed.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Egon Sørensen

Hej!

På gravstenen er det oplyst at han er født i 1873, lidt underlig, men der er jo mange fødeår i spil.

Mvh

Egon Sørensen

Inger Toudal


I Udvandrerprotokollerne på http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/ findes denne unge mand, der udvandrer i maj 1891:

Navn:    Jepsen, Hans Chr.   Stilling:    Tyende (m/k land)
Alder:    20   Bestemmelsessted:    N.Y.
Kontrakt nr.:    142000   Forevisningsdato:    5/12/1891
Fødested:    Slesvig   Fødesogn:    ?
Sidste oph.sogn:    ?   Sidste oph. amt:    - Slesvig
Sidste oph.sted:    Slesvig   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    New York City   Bestemmelses stat:    New York State
Skibsnavn:    Hekla
IDkode:    D8991J5015

Han har nogenlunde den rigtige alder, men jeg kan ikke finde hans ankomst til New York på http://castlegarden.org/index.php (jeg kan dog heller ikke finde skibet Heklas ankomst i maj/juni 1891, så alt er åbenbart ikke indtastet). Immigration via Ellis Island starter først i 1892.

Kan den eftersøgte person findes i United States Census 1900, der oplyser fødselsmåned og år?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Damén

#4
Underligt at Inger Buchard ikke svarer.  Men der har jo været Jul o.s.v., så det kan være, at sagen er gledet i baggrunden.  Hvad den måske også fortjener?

Hvis nogen skulle have lyst til at læse den originale tråd på Ancestry, så er den her:
http://boards.ancestry.com/localities.scan-balt.denmark.counties.vejle/137.1.2.2.1/mb.ashx

En noget forvirrende tråd, hvor OP ikke giver ret mange relevante oplysninger, ikke svarer på spørgsmål fra hjælperne, redigerer sin første post over et år efter at hun har åbnet sagen og ikke henviser til en del andre tråde på Ancestry om samme emne.

Karsten

Inger Buchard

I har ret - jeg har i mellemtiden haft en lidt underlig brevveksling med spørgeren, som omgås datoer noget lemfældigt
Men jeg ser på, hvad I har fundet siden jul (der gik med familiebegivenheder  :) og en sønderjysk folketælling 1921)

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Jeg havde ikke søgt tråden hos Ancestry og er glad for at blive gjort opmærksom på den.

Den sidste korrespondence med Shirley er:
On Fri, Dec 19, 2014 at 5:21 PM, Shirley Gustafson <jarbalo@gmail.com> wrote:

On my Grandfather the first censes in Jennings Kansas it has him born in 1869. We do believe that the 1869 or before that date would be closer. The children of Hans thought he most likely was older. being born before that date of 1869. But the one thing that he did mention... he was escaping the German Army at some point. But we are 4 cousins to Lucy Jepsen born 1799 to Peter Nissen  1806. One of Hans daughters is Dolly and Lucy Jepsen married into the Dall family. I am so Thankful for you help and for know that at lest that Hans of 1857 is not our Grandfather tree... but could be a someone in that line could be a brother to a Grandparent somewhere in that line. Thanks
On Fri, Dec 19, 2014 at 5:55 AM, <i.buchard@xxx> wrote:

Now: I must dissapoint you. The Hans Christian Jepsen, born 1857 can't be the right person. They might be related by blood (you DNA test tells so) but the two are not identical persons, because:

A friend of mine has access to the Ancestry.com database and found the burial of Hans Christian Jepsen
Name:    Hans Kristian Jepson
Birth Date:    2 Apr 1872
Birth Place:    Denmark
Death Date:    21 Jan 1937
Cemetery:    Holton Cemetery
Burial or Cremation Place:    Holton, Jackson County, Kansas, USA
Has Bio?:    Y
Spouse:    Ellen L. Jepson
http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GRid=30984806

This information fits with the US census 1910:
Name:    Hans Jepson
Age in 1910:    38
Birth Year:    abt 1872
Birthplace:    Denmark
Home in 1910:    Allison, Decatur, Kansas
Race:    White
Gender:    Male
Relation to Head of House:    Head
Marital Status:    Married
Spouse's Name:    Lucy Jepson
Father's Birthplace:    Denmark
Mother's Birthplace:    Denmark

and it fits with the emigration at the age of ab. 18 – the age when he should have been drafted as a Prussian soldier.
In the draft register of the birth year 1857 there was no Hans Christian Jepsen. As I didn't know the birth date 1872, 2 Apr when I was at the State Archive in Aabenraa last wednesday I didn't make a look up in the draft register 1872. He should be there if he lived in Øsby around that time.

So: you are back where you started

Inger


Dette dækker sig med, hvad Inger Toudal fandt i Udvandrerdatabasen og til en vis grad med, hvad Ancestry-tråden fortæller.
Jeg tror, problemet er, at familien er i tidsnød; de vil gerne finde konkrete oplysninger hurtigt, da bedstefar er meget gammel. De har nok et behov for at se en løsning uden at læse kilderne kritisk nok efter vores målestok - og jeg har ikke hørt mere fra USA siden december

Tak til alle, og undskyld, at jeg druknede i andre gøremål

Inger


Redaktør på DIS-Wiki

Lise Østerberg Bahr

#7
Hej.

Måske er der brugbar info på www.alsnissen.dk og /eller på www.bedstedsogn.dk


Mener at have set tidligere gamle indlæg , hvor der stod, at ØSBY hørte til Ærø - der er en Øsby Lokalhistoriske Forening, / Erik Jørgensen (for 10 år siden, telefon  74 58 44 68) .


med venlig hilsen
Lise Østerberg bahr

Karsten Damén

#8
Inger

Til din orientering har jeg i dag givet mit bud i tråden på Ancestry:

http://boards.ancestry.com/localities.scan-balt.denmark.counties.vejle/137/mb.ashx

hilsen Karsten


Inger Toudal

Citat fra: Inger Toudal [1655] Dato 20 Dec 2014 - 13:11

Kan den eftersøgte person findes i United States Census 1900, der oplyser fødselsmåned og -år?


Ja, det kan han jo, når man studerer HRFFW's indlæg på Ancestry fra 19 Nov. 2013:

1900 Decatur County, Kansas census
Hans Jepson, single, April 1869 Denmark, immigration 1885

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Karsten Damén

#11
Homer har "oversat" navnet.  I US Census 1900 er stavemåden lidt alternativ og dukker ikke op ved søgning på Jepsen/Jepson.

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:MMT6-CZR

Hvad angår tråden på Ancestry, har jeg nu også givet mit bud på de familierelationer, som OP hævder der er til Peter Nissen Dall og Lucie Jepsen.

Karsten