Hvor var Niels Jørgen Jørgensen mellem 1803 og 1834? Magleby Møn

Startet af Ingrid Brandt, 07 Jan 2015 - 17:53

Forrige emne - Næste emne

Ingrid Brandt

Jeg ved at Niels Jørgen Jørgensen blev gift med Karen Marie Pedersdatter i Magleby 20. december 1837. De var sammen i Sømarke, Magleby sogn til de dør i hhv. 1858 og 1859. De får 6 børn.

Ved vielsen er Niels Jørgen Jørgensen 34½ år, og bør derfor være født i 1803.

Det er hvad jeg ved, derudover har jeg et par begrundede formodninger:
- Ved FT 1834 er Niels Jørgensen tjenestekarl i Sømarke hos Anders Hansen. Anders Hansen er forlover ved vielsen i 1837.

- Der fødes en Niels Jørgen Jørgensen i Magleby i 1803, 23. april. Han er søn af "ugift Johanne Nielsdatter i Mannemarke" og "udlagt barnefader Jørgen Thomasen, hattemagersvend i Stege". (Magleby 1786-1814, Ny, opslag 49, næstnederst tv.).

Jeg har fundet en hattemager i Stege i 1801, Jørgen Thomas Bugsheynner.

Jeg kan ikke finde Niels Jørgen Jørgensens konfirmation i Magleby, øvrige østmønske sogne, Stege eller Kalvehave.

Jeg kan ikke finde en Johanne Nielsdatter i passende alder og i passende afstand fra Stege, der kan være moderen. Der er en Johanne Nielsdatter i Udby, datter af Niels Pedersen og Karen Larsdatter, men intet tyder på at hun er den rigtige. Hun bliver senere gift med Niels Larsen i Raabylille, Elmelunde sogn.

Hvor er Niels Jørgen Jørgensen mellem 1803 og 1834? Er Johanne Nielsdatter den rigtige mor? og hvor er hun?

Jeg har også ledt i dødsfald i Magleby og Stege.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Gitte Johansen

http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16481031#17312,747622

Jeg kan ikke se nummeret men det er nr. 4 til højre,

Niels Jørgen Jørgensen.

Mor: Johanne Nielsdatter

Der står 23. maj 1803.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mette R Francke

#2
Hei

Har du sjekket tilgangslistene ?

Du har sikkert denne.

Præstø, Mønbo, Magleby, Sømark Bye, et Huus, 187, FT-1845, B9409
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Jørgen Jørgensen   41   Gift      Dagleier   her i Sognet
Karen Marie Pedersdatter   32   Gift      hans Kone [Niels Jørgen Jørgensen]   Damsholte Sg, Præstøe Amt
Peder Nielsen   7   Ugift      deres Børn [Niels Jørgen Jørgensen og Karen Marie Pedersdatter]   her i Sognet
Niels Peder Nielsen   5   Ugift      deres Børn [Niels Jørgen Jørgensen og Karen Marie Pedersdatter]   Do [her i Sognet]
Johanne Dorthea Nielsdatter   2   Ugift      deres Børn [Niels Jørgen Jørgensen og Karen Marie Pedersdatter]   Do [her i Sognet]
Mette R Francke

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingrid Brandt

Hej Gitte.
Jeg må se at få lært det med lægdsruller, de er godt nok nyttige. Jeg vil straks se efter hans konfirmation (og hans mor) i Mern.

Hej Mette.
Jeg tror ikke, der er tilgangslister i Magleby på det tidspunkt.
I kirkebogen for fødslen står at han er født 23. april og døbt 19. maj 1803.
Jeg har folketællingerne fra 1834 0g fremad.

Tusinde tak for hjælpen, jeg har haft problemer med ham længe, har lagt det til side og er vendt tilbage mange gange.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingrid Brandt

Jeg kan ikke læse, hvad der står nederst th. Måske noget med Indsidder og amtet?
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Gitte Johansen

Jeg kan heller ikke. Hvis ikke der kommer nogen forbi her, kan du lægge det til tydning.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingrid Brandt

#9
Jeg har søgt konfirmationen i Mern uden held. Hvor ser du årstallene i lægdsrullerne? Hvornår er den sidste du lagde op fra?

Jeg fandt ud af, at den er fra 1824.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Gitte Johansen

1824.

Det står øverst til venstre ved opslagene.


Der mangler en køkkenrulle, skulle jeg til at skrive, men en hovedrulle et eller andet sted, så derfor gik jeg lidt i stå mellem de år.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingrid Brandt

Hej Gitte.

Tak for hjælpen. Jeg har nu fundet Niels Jørgen Jørgensen i de mellemliggende år: i 1813 i Magleby, 1816 i Magleby, i 1819 i Kjeldbymagle (=Keldby) og 1822 i Stege.

Nu må jeg i gang med at finde andre også.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Ingrid Brandt

Jeg prøver at trække denne frem igen.

Jeg har nu fundet Niels Jørgen Jørgensens bevægelser gennem lægdsrullerne til han bliver frigjort i 1840 med god hjælp her og i tydning.
Jeg har ham i folketællingerne frem til han dør.
Jeg har også fundet skiftet efter Niels Jørgen Jørgensen og hans hustru Karen Marie Pedersdatter.
Jeg har også hans børn, børnebørn og oldebørn samt nogle senere, især i "min" linie.

Men jeg har stadig ikke fundet hans konfirmation eller spor af hans mor (eller hans far). Jeg har søgt i de sogne, der er nævnt i lægdsrullerne, og har pt. ikke fantasi til flere steder at søge.
Med venlig hilsen
Ingrid Brandt