Hjælp til opslag LA Viborg ønskes - Viborg Sindssygehospital

Startet af Susanne Stig Hansen, 10 Jan 2015 - 00:12

Forrige emne - Næste emne

Susanne Stig Hansen

Hjælp til opslag på Landsarkivet i Viborg ønskes.

Olaus Jørgensen Aaquist (født 9.3.1856 i Hørby sogn), dør på Viborg Sindssygehospital 26.1.1900.
Jeg er interesseret i dødsårsag samt i alle oplysninger, der kan fortælle noget om hvorfor han er indlagt på sindssygehospitalet.

Hans sidste barn bliver født 24.5.1897 i Kristrup sogn i Randers, så han må være indlagt et tidspunkt mellem maj 1897 og januar 1900.

Han bliver skilt fra sin første hustru i 1881. Jeg gad vide om bagrunden for skilsmissen hænger sammen med årsagen til hans senere indlæggelse på sindssygehospitalet. Nummer to hustru døde i 1893 kort tid efter en barnefødsel (barnet var dødfødt). Tredje hustru overlever ham og dør i 1935.

I Daisy har jeg fundet følgende arkivalier indenfor perioden, der kunne være relevante: Indskrivningsbog med tilhørende register, Indskrivningsprotokol mænd, Indlagte patienter fra andre hospitaler, Journalsager, Korrespondancebog patienter mænd, Korrespondancejournal med tilhørende register, Navnekort mænd, Patientjournaler.

Jeg håber der er en venlig sjæl, der vil hjælpe mig videre i denne sag.

Venlig hilsen
Susanne Stig Hansen

Lene Fuglsang Majlandt

Hej Susanne.

Dine efterspurgte oplysninger har jeg sendt til din mailadresse.

M.v.h.

Lene

Susanne Stig Hansen

Tak til Lene for den store hjælp.
Hvor er det fantastisk med den store hjælpsomhed der er her.

Venlig hilsen
Susanne

Ole Aaquist Johansen

Olaus Jørgensen Aaquist er yngste søn ud af 12 børn af mine tiptipoldeforældre Olaus Aaquist (1810 i Sverige) og Cathrine Emilie Wilhelmine f. Arentzen (1814 Kbh).

Olaus Jørgensen er født i Randers Sct, Morten 9. marts 1856 (jeg mener ikke, han kan være født i Haarby).

Han er lillebror til min tipoldefar Oluf Thorvald f. samme sted 26. aug 1840.

Jeg var selv for et par år siden beskæftiget med Olaus Jørgensens tragiske historie - jeg nåede ikke så langt, men fik skrevet lidt notater, som desværre er forsvundet med et PC-nedbrud.

Må jeg spørge dig, hvad din interesse er i hans skæbne - samt om, hvad du evt. ved mere. Jeg er MEGET interesseret i nyt om denne min tipoldefars lillebror.

Evt. er du velkommen til at skrive til mig privat  - måske er der noget, jeg kan bidrage med?

Mange venlig hilsner

Ole Aaquist Johansen
Ramløse
oleaaquist@email.dk

Susanne Stig Hansen

Hej Ole

Jeg ser først dit opslag nu. Du har helt ret i at det er Sankt Morten sogn. Jeg havde fået læst skævt.

Vh, Susanne