Lillevorde kirke Fleskum herred Aalborg amt 1813-37 opslag 60 pos 6

Startet af Jens Møller Nielsen, 17 Jan 2015 - 19:41

Forrige emne - Næste emne

Jens Møller Nielsen

Kære hjælper. Ved ovennævnte dåb er forældre Jens Larsen og Ane Poulsdatter. Jeg har ikke kunnet finde ægtevielsen. Ane Poulsdatter er død 14 april 1816 (Lillevorde 1813-37 opslag 113). 8 juli 1816 døbes Andreas Jensen (Gudum kirke 1813-36 opslag 2o) som forældre er Jens Larsen og Else Marie Christensdatter. Et ægteskab mellem disse to har jeg ikke kunnet finde. Ved FT-1834 Lillevorde bor Jens Larsen hos sin datter Else Marie Jensdatter som enke og 70 år . Jens Larsen er død 3 juli 1836 (Lillevorde 1813-37 opslag 126). Hjælp søges. Mvh. Jens     

Ole Dorch

#1
Det opslag du henviser til er ikke en dåb, men en konfirmation?

..men Jens Larsen og Ane Poulsdatter vies 11/12 1797 (Lillevorde 1686-1812 ny opsl. 164 øverst til venstre).

Jeg tror ikke jeg helt er med på, hvad det er du spørger om, men jeg kan fortælle at der er flere der hedder Jens Larsen i Lillevorde. I ft 1801 er der 3 med det navn som alle er gifte i sognet og i Gudum er der 1 plus 2 som da er ugifte. Det har du taget højde for?


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jens Møller Nielsen

Hej Ole. Ja du må undskylde min fejl, men tak for din hjælp. Der er rigtig nok flere der hedder Jens Larsen , men jeg har forsøgt at finde den rigtige ved at følge børnene, jeg må søge videre efter din hjælp. Med venlig hilsen og god søndag . Jens 

Jens Møller Nielsen

Kære hjælper. Jeg har måske ledt jer på et forkert spor , det rigtig at der er flere Jens Larsen. Den person som jeg søger forældre til er Andreas Jensen født d. 8. juli 1816 i Gudum sogn Fleskum herred Aalborg amt(1813-36 opslag 20) Komf. 1830 i Buderup kirke Hornum herred Aalborg amt(1813-40 opslag 62 pos.4) De anførte forældre er Jens Larsen og Else Marie Christensen. Jeg har ikke kunnet finde dem , hverken med hensyn til alder eller event. død , da der ved konfirmationen er anført afg.
Hjælp søges med på forhånd tak. Mvh.Jens

Inger Toudal


Dette kunne måske være moderen i nyt ægteskab:

Aalborg, Hornum, Buderup, Buderupholms Afbyggere, et Boelsted, 5, FT-1834, A7229
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Anders Sørensen    54    Gift       Lever af sin jordlod    
Else Marie Christensdatter    55    Gift       Hans Kone    
Else Jensen    18    Ugift       Tjenestekarl    
Lars Peter Thomsen    15    Ugift       Tjenestedreng    
Kirsten Jensdatter    22    Ugift       Tjenestepige    
Maren Kirstine Christophersdatter    7    Ugift       Plejebarn i Datters sted

Konfirmationsindførslen kunne godt tolkes således, at det kun er faderen der er afdød.

Venlig hilsen
Ingfer Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Møller Nielsen

Hej (Ingfer) Inger. Tak for tippet  , jeg søger videre her fra .Med venlig hilsen. Jens

Ole Dorch

Der er noget som tyder på at det er den rigtige moder som bliver gift igen med Anders Sørensen Falsen af Vaseholmshuset i 1826 (Buderup 1813-1840 ny opsl. 77).

Ved Andreas konfirmation 1830, står der jo netop at han er "af Vaseholmshuset".I 1844 kan læses at moderen Else Christensdatter dør. (Buderup 1840-1854 ny opsl. 87). Her kan også læses: "Boelsfæster Anders Sørensen Falsens af Vaseholm på Buderupholm mark fra bord og seng fraskilte hustru i Støvring - 65 år gl.".

Det forklarer også hvorfor moder og stedfader ses hver for sig her i ft 1840:

aalborg, Hornum, Buderup, Udbyggen paa Budderupholms Mark, et Huus, 13, FT-1840, A7236
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Sørensen Falsen 61 Enke(mand) Huusmand, lever af sin Jordlod
Maren Kirstine Christoffersdatter 13 Ugift Plejedatter
Anders Thomsen 27 Gift Tjenestekarl
Anne Cecilia Nielsdatter 26 Gift Hans Kone, Huusfaderens Huusholderske
Dorthe Marie Johansdatter 2 Ugift Deres Barn
Niels Oustrup 66 Enke(mand) Indsidder, Snedker

aalborg, Hornum, Buderup, Støvring By, et Huus, 40, FT-1840, A7236
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacob Rosenkilde 43 Gift Dagleier
Magdalene Jensdatter 37 Gift Hans Kone
Henrik Carl Rosenkilde 10 Ugift Deres Barn
Niels Christian Rosenkilde 8 Ugift Deres Barn
Marie Kirstine Rosenkilde 4 Ugift Deres Barn
Johanne Marie Laursdatter 13 Ugift Deres Barn
Else Marie Christensdatter 62 Enke(mand) Indsidder, lever af Spinden


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

jeg lavede lige en søgning på skifter fra Buderupholm vedr. Else marie Christensdatter her:  http://www.protokoller.dk/ ......og fik 6 hit:


G138-7 og G138-8

Arving/værge   Bor   Relation   Afdøde   Boede   Skiftedato   SideDer er fundet 6 poster, der passer på søgekriteriet. Der vises maks 100 poster.
      
Jensdatter Joh. Christiane 30 år tj. i Hedegaard   Sdr Tranders   datter tidl. ægt.   Christendatter Else Marie 64 år   Buderup mk.   1844-01-24   107b      
Jensdatter Maren gm. arbm. Christof. Jensen   Aalborg   datter tidl. ægt.   Christendatter Else Marie 64 år   Buderup mk.   1844-01-24   107b      
Jensen Andreas tj. i   Vårst   søn tidl. ægt.   Christendatter Else Marie 64 år   Buderup mk.   1844-01-24   107b      
Sørensen Anders Falsen   Buderup mk.   mand   Christendatter Else Marie 64 år   Buderup mk.   1844-01-24   107b      
Sørensen Anders Falsen   Buderup mk.   mand   Christendatter Else Marie 64 år   Buderup mk.   1844-01-25   107b      
Sørensen Anders Falsen   Buderup mk.   mand   Christendatter Else Marie 64 år   Buderup mk.   1844-01-29   109a   

...som afslører at Andreas har 2 ældre søstre, hvoraf den ene med sikkerhed ses her i 1840:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Østerbro, No 581, 581 F2, FT-1840, C5067
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christopher Jensen 42 Gift Arbeidsmand
Maren Jensdatter 33 Gift hans Kone
Jens Christian [Jensen] 9 Ugift deres Søn
Jensine Laurence [Jensen] 11 Ugift deres Datter
Laura Petrea [Jensen] 4 Ugift deres Datter
Mette Marie Larsdatter 28 Ugift gaaer i Arbeide, Logerende
Christian Lassen 3 Ugift hendes Søn
Niels Stagsted 61 Enkemand Arbeidsmand Logerende

Den anden (Johanne Christian) har jeg ikke med sikerhed fundet i ft, men hun er også konfirmeret i Buderup 1813-1840 gl. opsl. 59 (1828).


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Inger Toudal

#8

Skiftet efter Else Marie Christensdatter findes på FamilySearch, Image 109 - 111:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29894-15593-57?cc=2015318&wc=M5KF-827:333468001,333801601,333655401

Datteren Maren ses også her:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Braschensgyde, No. 429 litr. D, 1 familie, 869, FT-1834, B6292
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Chrestopher Jensen    38    Gift       Arbeidsmand    
Maren Jensdatter    29    Gift       Hustrue    
Jensine    5    Ugift       Deres børn    
Jens Christjan    3    Ugift       Deres børn    
Anne Marie Fagnes    64    Enke       Pension

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Møller Nielsen

Kære Inger og Ole. Tak for jeres hjælp, det er fantastisk (for mig) det I kan finde. Jeg må nu søge gennem de 2 ældre søskender , og der måske finde den rigtige "Jens Larsen". Mit problem er at finde den rigtige der er fader til Anders Jensen. Efter det foreliggende må Jens Larsen være død mellem 1816 og 1830. Med venlig hilsen Jens.

Ole Dorch

Du skrev: Efter det foreliggende må Jens Larsen være død mellem 1816 og 1830

Konen bliver jo viet igen i 1826, så han må være død forinden. :D

Udover at have fundet hende i diverse tilgangslister/afgangslister til og med 1836 fandt jeg dette om Johanne Christiane:

aalborg, Fleskum, Sønder Tranders, Sønder Tranders bye, , 32, FT-1834, B6319
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christiane Pedersdatter 40 Gift Hans kone
Chisten Stigsen 28 Ugift Tjenestefolk
Jens Marcusen 21 Ugift Tjenestefolk
Johanne Christiane Jensdatter 21 Ugift Tjenestefolk

Sønder Tranders 1814-1851 opsl. 119: Viet 1844 til Niels Andersen.

...og de ses her i 1845:

aalborg, Fleskum, Nørre Tranders, Øster Sundby, Et huus, 28, FT-1845, B7744
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Andersen 31 Gift Indsidder dagleie Heri sognet
Johanne Jensdatter 32 Gift Hans kone Rold sogn Aalborg amt
Niels Nielsen 1 Ugift Deres børn Heri sognet
Jensine Nielsdatter 1 Ugift Deres børn Heri sognet
Ane Christoffersdatter 69 Ugift Almisselem Aalborg

..men hun skulle ifølge konfirmationstekst og tekst i tilgangs/afgangslister være født omkring 2/9 1813, men jeg har ikke kunnet finde hende født i Rold, som der står i ft 1845 ???

mvh.
Ole Fabricius Dorch.

Inger Toudal


Her står et andet fødesogn:

Aalborg, Fleskum, Gunderup, Lundbye Bye, 1 huus, 118, FT-1860, D5218
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Niels Andersen Bohn    46    Gift    Arbeidsmand       Nørretranders, Aalborg Amt
Johanne Christensen Jensdatter    47    Gift    hans kone       Sønder Kongerslev, Aalborg Amt
Jens Christian Nielsen    14    Ugift    Deres søn       Nørretranders, Aalborg Amt
Inger Andersen    27    Ugift    Indsidderske, ...??       Christiansstad, Sverrig
Marie Nielsen    1    Ugift    hendes barn       Født i Sognet [Gunderup]

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Dorch

#12
Ja flot Inger:  i Sønder Kongerslev 1773-1813 opsl. 38 ses Johanne Christianes dåb. Hendes fader kaldes her Jens Larsen Voxlev, hvilket kunne hentyde tll, at han har sin "oprindelse" i Vokslev.
Nu har vi brug for hans facts om hans alder, som evt. kan findes hvis hans dødssted findes ;)

Jeg fandt tidligere dette forslag fra Fs:

Name:Else Marie Christensen
Gender:Female
Christening Date:20 Aug 1780
Christening Place:FREJLEV,AALBORG,DENMARK
Father's Name:Christen Nielsen

Jeg så oprindeligt bort fra det, fordi Frejlev syntes lidt langt væk da, men måske skal en vielse imellem Jens Larsen og Else findes i nabososgne til Frejlev, fordi Vokslev ligger i samme område?


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jens Møller Nielsen

Hej Inger og Ole. I er hurtige på tasterne , tak for det. Else Marie er rigtignok født i Frejlev(Frejlev 1720-1812 opslag 191 ny udg.) Og FT-1787 og 1801
Samtlige personer i husstanden
Aalborg, Hornum, Frejlev, Frejlef Bye, , 18, FT-1787, A0681
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christen Nielsen   76   Gift   mand   huusmand nyder almisse af sognet   
Kirsten Nielsdatter   50   Gift   hans kone      
Else Christensdatter   7   Ugift   barn af hans 2. ægteskab      
Anne Nielsdatter   81   Ugift   mandens søster   inderste nyder almisse af sognet   
Samtlige personer i husstanden
Aalborg, Hornum, Frejlev, Freilef Bye, , Nr. 6, FT-1801, B8520
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Madsen   40   Gift   Huusbonde   Gaardmand   
Maren Laursdatter   24   Gift   Hans Kone      
Lars Jensen   3   Ugift   deres Barn      
Mads Jensen   1   Ugift   deres Barn      
Anne Sørensdatter   9   Ugift   Konens halv Søster      
Lars Nielsen   25   Ugift   Tienstefolk   Geworben Soldat   
Else Marie Christensdatter   20   Ugift   Tienstefolk
      
Nu søger jeg den "svære"  Jens Larsen. 
Med venlig hilsen Jens   

Ole Dorch

Jeg kan lige supplere lidt.
En parentssearch på Fs fortalte at datteren Maren også fik en søn Anders i Ålborg 1843,så det må være hende og hendes familie vi ser her i 1845:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Søndergade, No. 636, 136, FT-1845, A4473
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christopher Byrsted 50 Gift Arbeidsmand Weggerbye
Marie Jensen 41 Gift hans Kone Woxlev
Jensine Christophersen 17 - deres Datter Aalborg
Jens Christophersen 15 - deres Søn Aalborg
Anders Christophersen 2 - deres Søn Aalborg
Ludvig Jørgensen 30 Ugift Muursvend, Logerende Aalborg
Karen Kierk 28 Ugift Syening Christiansand
Jens Wisberg 33 Ugift Arbeidsmand Aalborg

....men hendes dåb i Vokslev (eller Nibe) er heller ikke lige til at finde ???

...men vi er nok på rette spor ;)


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Inger Toudal

#15

Her står der også Vokslev:

Aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Nye Torv, 471. Samme Sidehuus. Stuen, 1237-F2, FT-1860, D5559
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:
Maren Jensdatter    55    Enke    skom. C. Byrsteds enke. nyder underst. af Aalborg Fattigvæsen. huusmoder       
Voxlev Sogn, Aalborg Amt

Maren Kirstine Jensen    33    Ugift    tjenestepige       Veggerby Sogn, Aalborg Amt

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Dorch

#16
..ja og det samme her i 1855:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Kattesundet, forhuset i stuen F2, 170 (166), FT-1855, D2510
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Kop-Carl Christian?? 31 Enkemand bogbindersvend Schlesvig
Carl Kop 7 Ugift hans børn Aalborg Aalborg Amt
Maren Christophersen 50 Enke hans husholderske Vokslev Sogn Aalborg Amt
Anders Christophersen 10 Ugift hendes søn Aalborg Aalborg Amt

..og muligvis også hende her - trods lidt fejl med navn og alder:

aalborg, Fleskum, Aalborg Købstad, Søndergade, 8 Rode, , 708 (638), FT-1850, C9967
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Bine Schmith 68 Enke som øconoma ved det cevile sygehus Klaking [Klakring??] Vejle Amt Mine Schmith 38 Ugift hendes datter Aalborg Aalborg Amt
Jens Thomsen 40 Ugift tjenestekarl Tranum Hjørring Amt
Stine Meilbye 36 Ugift tjenestepige Sebbersund Viborg Amt
Maren Christensdatter 48 Enke gangkoner Vokslev?? Viborg Amt
Amalie Svendsen 28 Ugift gangkoner Nørresundby Aalborg Amt
Salomon Chr Lund 29 Ugift bagersvend og patient Nørresundby Aalborg Amt

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

#17
Stadig ikke fundet Maren døbt i Vokslev :-[

Der ses ikke nogen Jens Larsen døbt i Vokslev 1770-1790, men der ses en som konfirmeres 1793 (opsl. 175). Formentligt ham her, som godt kunne være født i et andet sogn:

aalborg, Hornum, Vokslev, Gielstrup, , 9, FT-1787, A0686
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Lars Nielsen 39 Gift hosbond bonde og gaardmand
Kirsten Andersdatter 43 Gift madmoder
Kirsten Nielsdatter 19 Ugift stifbarn
Niels Nielsen 15 Ugift stifbarn
Jens Larsen 12 Ugift hans søn af 1. ægteskab

Jeg har fundet en oversættelse af Vokslev kb på nettet: http://ferch.dk/onewebmedia/Vokslev%20Kirkebog%201765-1813.pdf

Det ville være godt at kende noget til Jens Larsens alder 8)


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Inger Toudal

#18

Hvis det er den Jens Larsen, som Ole har fundet i Vokslev, ses han nok her:

Aalborg, Hornum, Vokslev, Gielstrup, , 23, FT-1801, B8516
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Lars Nielsen    54    Gift    Husbonde    Gaardmand    
Kirsten Andersdatter    56    Gift    Hans kone       
Niels Olesen    70    Ugift    Opholdende

Aalborg, Hornum, Vokslev, Gielstrup, , 24, FT-1801, B8516
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       
Jens Larsen    28    Gift    Husbonde    Gaardmand    
Johanne Krestensdatter    38    Gift    Hans kone       
Søren Mikkelsen    6    Ugift    Deres børn       
Ane Mikkelsdatter    12    Ugift    Deres børn       
Lars Jensen    1    Ugift    Deres børn       
Jens Knudsen    30    Ugift    Tjenestekarl

Han får en datter døbt Else Maria i 1803 (Nibe - Vokslev (Ny udgave) 1765-1813, opslag 211, venstre side).

Datteren dør i 1804, ligeledes Jens Laursens Kone af Gjelstrup, 42 år gammel (samme KB, opslag 229, venstre side).

Så det kunne jo godt være ham...

- men han bliver gift med en Anna Pedersdatter i 1805 (samme KB, opslag 262, venstre side)  :(

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Jens Møller Nielsen

Kære hjælper. Jeg er tro, at vi må opgive at finde den rigtige Jens Larsen . Jeg har forsøgt at afsøge hele Nordjylland og sydpå for at finde de 2 ældste søstres fødested, for der igennem at finde Jens, men uden held.
Jeg vi gerne sige tak for det der er fundet, særlig tak til Inger og Ole for deres fantastiske arbejde, også tak for  den interesse der er vist mit problem. Jeg vil ønske alle en god weekend . Med venlig hilsen. Jens

Inger Toudal

#20
Hej Jens

Måske skulle du prøve at finde Christopher Jensen Byrsteds og Maren Jensdatters datter Jensines konfirmation i Ålborg, derefter hendes fødsel og dåb, der måske kunne lede dig på sporet af, hvor Christopher og Maren blev viet, og hvor Maren blev født.

Ole Dorch fandt jo Johanne Christianes dåb:

CitatI Sønder Kongerslev 1773-1813 opsl. 38 ses Johanne Christianes dåb. Hendes fader kaldes her Jens Larsen Voxlev, hvilket kunne hentyde tll, at han har sin "oprindelse" i Vokslev.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Ole Dorch

Jensine Laurenze Christoffersdatter Byrsted ses konfirmeret 1844 (Ålborg Vor Frue 1838-1847 gl. opsl. 185).
Hun ses født 17 juli 1829 i Ålborg Budolfi 1819-1831 gl. opsl. 92. I dåbsindskriften er der først skrevet "Lucia Petrea", men det er efterfølgende streget over, hvorefter det rette navn er indført.

I Fs findes der et bud på vielsen imellem Christoffer Jensen og Maren Jensdatter: 3 feb 1828 i Ålborg Vor Frue, men dette bud har ikke kunnet verificeres?

En parentssearch frembringer ligeledes en del bud på børn, som ikke kan verificeres fuldt ud, så dem vil jeg spare jer for  (bl.a netop en datter ved navn Lucia Petrea født samme dag som Jensine)???

Men hende her, som blev født uden for ægteskab kan verificeres:

Name: Maren Kirstine Christoffersen Gender: Female
Christening Date: 06 Mar 1827 Christening Place: VEGGERBY,AALBORG,DENMARK Birth Date: 05 Mar 1827
Father's Name: Christopher Jensen Mother's Name: Maren Jensdr

Hendes dåb ses i Veggerby 1811-1836 gl. opsl. 62.

Hun ses også konfirmeret 1841 i Budolfi 1825-1865 gl. opsl. 200. Her er det nævnt at hende forældre senere blev sammenviede.
Hun ses formentlig også sammen med sin moder i ft 1860 som tjenestepige.

...men desværre frembragte disse facts heller ikke noget nyt i forhold til Jens Larsen og Else Marie Christensdatter :o


mvh.
Ole Fabricius Dorch

Jens Møller Nielsen

Kære Inger og Ole. Et forrygende stykke arbejde til trods for at jeg havde opgivet. Måske er der nogle spor at gå efter, jeg har weekenden for mig. Tusind tak til jer begge. God weekend. Jens.   ;D ???