"Rakker" Rasmus Nielsen

Startet af Bjarne Thorndal Feddersen, 27 Jan 2015 - 21:32

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Thorndal Feddersen


Hej, jeg håber meget på at kunne få hjælp, til et åbenbart meget svært spørgsmål.. Hvem var "Rakker" Rasmus Nielsen og hvor var han født. Han skulle være min stamfar i 5 led.. Jeg ved at han døde d. 6 april 1829 i Ålborg Skolegades fattighus, men jeg kan ikke finde nogen optegnelser på ham i KB eller FT. Det jeg har, er fundet i "Himmerlands Rakker" og Webtrees slægtsforskning fra rakkerdatabasen.  Jeg har også forsøgt, at få hjælp i gruppen på FB. og fik også nogle gode input derfra, men desværre ikke, så jeg blev klogere.

Han er udlagt som barnefader af min 5* tip bedstemor i KB.1843 - 1870 Malt, Malt, Ribe. fødte og døbte Qvindekøn i 1858 opslag 50 nr.3

Født 1817, 14 Oktb. Else Kirstine, Døbt 15 Oktb. Datter af Kirstine Margrethe PedersDatter, Blind opholdforsørgelse i Aalborg, Faderen Omvandrende Glarmester, Rasmus Nielsen.
Faddere:  Konen, Maren Nielsdotter, Pige Mette Marie Krestensdotter, Kresten Graver, Niels Mortensen, og Kresten Sørensen, alle i Øster Ørbæk...

Jeg vil blive MEGET glad, hvis her er nogen som har erfaring med, at finde rakkerne. Har set at her tideliger har været tråde omkring lignende.
Det ville være dejligt med oplysninger om, hvor jeg kan finde oplysninger, udover dem jeg har. For jeg går ud fra, at selv om de var natmænd og Rakker, så blev de vel reg. ved fødsel og dåb, død og evt. vielser, selv om det nok for det meste ikke er forgået i kirker. Da de jo var kærester på kryds og tværs. :-)
Der var også en del rets høringer, hvordan og hvor kan jeg evt. finde dem, er de digitaliseret eller skal jeg på arkiver. På forhånd tak

Louise Sørensen

Hej Bjarne.


Rakkerdatabasen :

Rasmus Nielsen / Kirstine Margrethe Pedersdatter
Datter :
Else Kirstine Rasmusdatter  14/10 1817 Kornum

Her er ingen data på.

Doris Feddersen 1858 i Malt / far Peder Feddersen

Rasmus Nielsen der dør 6/4 1829 og begraves 2 ÅR SENERE er gift med Anne Christensdatter og får en datter år 1819  24/1 Veggerby

Død Budolfi opslag 185 no 18  Bog 1819 - 1831 Fattighuset -- han er kun  33 år.

Hvor har du fundet dødsdato ?

Hilsen Louise






Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Louise
Jeg var inde i webtrees rakkerdatabasen, men undskyld, kan se at jeg har været uopmærksom og er gået for langt ned i teksten, for den Rasmus Nielsen jeg søgte er

Rasmus Nielsen   
Født:  ?
Død:  ?
hustru  Kirstine Margrethe Pedersdatter 
Født: 20 maj 1791
Død: 12 Jun   

datter Else Kirstine Rasmusdatter 
Født: 14. oktober 1817, Kornum sogn
Død: ?

Så jeg kan se, at jeg har indledt mit spørgsmål på forkert grundlag, da det så måske alligevel ikke er den Rakker Rasmus Nielsen i første omgang..

Louise jeg forstår ikke helt det du skriver ang.
"Her er ingen data på
Doris Feddersen og / far Peder Feddersen"

MVH Bjarne

Louise Sørensen

Hej Bjarne

Jeg sad ved siden af en sød dame , som er meget interesseret i det her . Da vi skiltes sagde hun at hun gik hjem og meldte sig ind i Dis , så jeg tror hun lader høre fra sig .

Da vi gik ind i databasen fandt vi de øverste Rasmus og Kirstine Margrethe uden nogen form for data

Derimod er det ved den anden alle dataerne står. Rasmus og Anne Christensdatter. 

Kopi
Han er udlagt som barnefader af min 5* tip bedstemor i KB.1843 - 1870 Malt, Malt, Ribe. fødte og døbte Qvindekøn i 1858 opslag 50 nr.3

Den her forstod vi ikke , det er Doris Feddersens fødsel ? ingen udlagt barnefader

Det er de 2 her jeg  så.

Rasmus Nielsen –1829 - webtrees - Rakker
www.rakker.dk/individual.php?pid=I1380&ged=Rakker%20Databasen
Sensitive:0 1831.04.06 Død Udskrift af Aalborg Budolfi sogns kirkebog 1819-1831 LAN C ... April Afdødes navn:Rasmus Nielsen Afdødes Stand, Haandtering


Rasmus Nielsen – - webtrees - Rakker
www.rakker.dk/individual.php?pid=I1650&ged=Rakker%20Database
Slægtsforskning fra Rakker Databasen. ... Navn: Rasmus Nielsen ... opholdende sig i Aalborg Faderen: Omvandrende Glarmester Rasmus Nielsen Faddernes.

Ham i har dødsdato på dør 33 år gammel , år 1829 , han kan ikke være udlagt barnefader år 1858.

Hilsen Louise





Bjarne Thorndal Feddersen

Hej igen Louise  tak for at du bruger tid på denne tråd....øv øv, jeg har da rigtig gjort i det, jeg brugder MH. slægt database og der er åbenbart det problem, at min kilde henvisninger kan flytte sig, hvad der åbenbart er sket. såå her skulle være den rigtige kilde til KB:
KB: "gammel"1813 - 1844 Kornum, Slet, Ålborg. Fødte kvindekøn 1817 opslag 9 nr.4

Født 1817 14 Oktb. Else Kirstine, Døbt 15 Oktb. Datter af Kirstine Margrethe PedersDatter, Blind opholdforsørgelse i Aalborg, Faderen Omvandrende Glarmester, Rasmus Nielsen.
Faddere:  Konen Maren Nielsdotter, Pige Mette Marie Krestensdotter, Kresten Graver, Niels Mortensen, og Kresten Sørensen, alle i Øster Ørbæk.

Såå den sidste af de link du har lagt ud er den rigtige Niels Rasmussen og Kirstine Margrethe Pedersdatter

Håber ikke du har mistet tålmodigheden med mig trods de fejl jeg har haft :-)


MVH Bjarne

Louise Sørensen

Hej Bjarne.
Ingen årsag .
Det var vist nok , forde vi troede der var et barn mere på banen.

Jeg har blot lovet at se om der skulle være nye artikler i de forskellige årbøger , men det er jo de samme historier der går igen , som du kan se på nettet.
Den mest omtalte er Anne Christensdatter som også har mødt Rasmus , men det er også på nettet.

Anne Christensdatter 1785– - webtrees - Rakker
www.rakker.dk/individual.php?pid=I1271&ged=Rakker%20Databasen
Sensitive:0 1785.12.26 Barnedåb Udskrift af Vokslev sogns kirkebog 1765-1813 LAN C 160 - 02 Børnedaab i Voxlef Kircke siden d. 22. Maji 1765 Anno 1785.

Tror du ikke der er tale om en Rasmus , som starter ved sin svigerfar der også var glarmester, og som så hygger sig lidt i Veggerby , på vej mod Ålborg. Men sjov læsning.

Hilsen Louise


Bjarne Thorndal Feddersen

hej Louise  Ja jeg har også været alle de artikler igennem som jeg kunne finde på netter og derved blev jeg i tvivl om det kan være den Rasmus som er udlagt, Kirstine Margrethe Pedersdatter, som føder Else Kirstine Rasmusdatter 1817.
Jeg ved heller ikke om Rasmus er rakker, men Kirstines, Far Peder Laursen er omvandrende glarmester.. jeg har jo heller ikke nogen dokumentasion for om de har været gift.. så du har nok ret at det er nok bare et smut forbi Kornum der i 1816..
Så Louise jeg kommer det nok ikke nærmer desværre. Det er så den anden person jeg må opgive.. Jeg har lige slettet Peder Laursens "forkerte børn" :(.. Så du skal havde 1000 tak for hjælpen.
:)

MVH Bjarne

Helle Nielsen

Hej Bjarne

Det er ved at være længe siden, du lagde din efterlysning ud på forum. Dit indlæg har dog ikke været hverken overset eller glemt., idet jeg i den mellemliggende periode flere gange har forsøgt finde frem til noget om Else Kirstine Rasmusdatters aner. Men det er først nu, jeg er nået til et punkt, hvor jeg synes, at jeg kan kontakte dig og fremvise nogle nogenlunde konkrete resultater.

Med hensyn til Rasmus Nielsen; så vil det dog nok blive et problem nogensinde at kunne bekræfte hans identitet.
- Som du selv skriver, så ved vi ikke, om Else Kirstines far var den samme person som faderen til Anne Christensdatters barn fra 1819.
Jeg tror dog, at jeg har oplysninger om denne mand. Men da de er ret usikre, vælger jeg at sende dem til dig pr. mail på et senere tidspunkt (Har bl.a. problemer med nogle stednavne, og at denne person ikke døde i Ålborg - men derimod i Viborg tugthus),

--------------

Til gengæld mener jeg, at jeg nu har fundet noget mere sikkert om Kirstine Margrethe Pedersdatters familie....
- Men det er også kun næsten sikkert. - Derfor vil det være meget vigtigt, at du selv forsøger at finde frem til hendes mors navn for at forbindelsen kan dokumenteres.

Vi ved om Kirstine Margrethe, at hun havde tilknytning til Ålborg, idet hun var blevet placeret i Øster Ørbæk, Kornum sogn under Ålborg Købstads forsørgelse (Eller evt. under Ålborg amt) .
Desuden nævnes der mindst 2 steder, at hun var blind: Ved datterens dåb 1817 og ved dåben af et barn af omvandrende forældre, som i 1843 blev født i hendes hjem.

Jeg har fundet frem til 2 mænd, som kan være hendes yngre brødre: Andreas Pedersen og Peder Pedersen Højslev.
- Den omrejsende glarmester Andreas Pedersen skal være født i Giver sogn, Ålborg amt, ca. 1792, men hans dåb findes ikke i sognets kirkebog.
Til gengæld står der ved hans meget sene konfirmation i 1826 i samme sogn, at hans forældre var "Afgangne Peder Lauridsen og Kirstine Hansdatter, boende forhen i Døstrup" (Angivelser af hjemsteder skal dog ikke tages så højtideligt, når det drejer sig om mennesker, som var omrejsende tilbage i 1700-tallet).
Der nævnes i de tidligste tekster, jeg har om Andreas (1818 og 1821), at han var fra Ålborg.
- Peder Pedersen Højslev, som ligeledes var omrejsende glarmester, skal være blevet født 1798 i Højslev sogn, Viborg Amt. - Men heller ikke hans dåb er blevet indskrevet i kirkebogen.
Han blev også kaldt Peder Pedersen Ålborg, bl.a. fordi han blev konfirmeret i Ålborg. Hans konfirmation fandt sted i Vor Frue kirke. I kirkebogen står der, at han var: "Kirstine Hansdatters uægte søn."
Da et af hans børn blev døbt i Dronninglund sogn, Hjørring amt i 1824, oplyste han, at han var fra Øster Ørbæk i Kornum sogn. Og det var jo netop der, den formodede storesøster Kirstine Margrethe boede.
rakker.dk findes der et uddrag af H. P. Hansens "Natmandsfolk og Kjæltringer II" vedrørende Sidsel Marie Henriksdatter, som i en periode dannede par med Peder Pedersen Højslev. Her ses bl.a. følgende sætning: "Zidsel samt Peder Højslev og dennes blinde søster Kirstine Marie blev for et par år siden anholdte i Hobro". -  Sidsel Marie blev idømt en dom på 15 dage på vand og brød, så der er altså blevet ført en retssag mod de 3 anholdte.
- Navnet på Peders blinde søster svarer ikke helt til din anes. Men mon ikke det er en fejl?

Den omtalte retssag bør have fundet sted under enten Hobro Byfoged eller Gjerlev-Onsild Herredsfoged. Protokollerne er ikke tilgængelige på nettet, så du skal nok en tur til Viborg, hvis du vil finde ud af, om der er tale om din ane. Sagen findes formentlig i en politiprotokol (Det skete dog undertiden, at sagerne endte i justitsprotokollen). Dommen blev muligvis afsagt den 4. juni 1835. Men det må du ikke hænge mig op på.
- En anden måde at finde frem til oplysninger om Kirstine Margrethe Pedersdatter er ved at forsøge at finde dokumenter fra fattigvæsenet. Hendes ophold og  forsørgelse i Kornum sogn må have medført, at der er blevet udfærdiget en mængde skrivelser fra den ene instans til den anden. Det er nu ikke noget, som jeg har nogen erfaring med.
Prøv at se: http://www.slaegt-aalborg.dk/articles.php?article_id=73

Jeg mener, der er en rigtig god mulighed for, at Kirstine Margrethe, Andreas og Peder var søskende.
- Jeg har forøvrigt også kendskab til, at en omrejsende glarmester ved navn Peder Lauridsen fik flere børn med en kvinde ved navn Rodine Olufsdatter i perioden inden de 3 ovenfor omtalte blev født. Men jeg har ingen anelse om, der var tale om Kirstine Margrethes far.
- Du må meget gerne give lyd fra dig, hvis du finder frem til Kirstine Margrethes mors navn. Jeg vil selvfølgelige gerne vide, om jeg har ret eller har taget fejl.

Nedenfor kan du og andre interesserede se de oplysninger, som jeg har om Andreas og Peder i mit arkiv. Det fylder temmelig meget, men jeg tror, at det sammen med de tekster m.v., som kan findes på de angivne links, vil kunne give en fornemmelse af, hvad det var for forhold dine forfædre og deres slægtninge levede under.
- OBS: Ved de fleste tekster fra kirkebøgerne er der angivet de gamle AO-opslagsnumre. De nye må du selv finde.

----------------------

Andreas Pedersen
Født ca. 1792 i Giver Sogn

Blenstrup, Hellum, Ålborg, 1813-1837, AO gl17
Fødte M, 1818, nr. 3
21 august, døbt 23 august: Christian Peter Andreasen
FOR: Glarmester Andreas Pedersen og Pigen Marie Kirstine fra Aalborg. FAD: {Faddere nævnes}.

Hvorslev, Houlbjerg, Viborg, 1813-1833, glAO 20
Fødte K, 1821, nr. 2
15 marts, hj.døbt 15 marts, døbt 18 marts: Christine Andreasdatt
FOR: Omløbende Qvinde Juliane Rolandsdatt. FAD: {Nævnt i kb.}. ANM: Til Barnefader blev udlagt Glarmester Andreas Pedersen i Aalborg i Overværelse af Skolelærer Skougaard og Gaardmand Kristen Larsen i Wistrup.

Vokslev, Hornum, Ålborg, 1813-1842, AO gl29
Fødte M, 1822, nr. 7
4 juni, døbt 22 juni: Rolland Peter
FOR: Andreas Pedersen, Juliane Rollandsdatter. (Omgaaende Glarmesterfolk). FAD: {Nævnt i kb.}. ANM: Uægte.
KOM: Roland Peter Andreasen blev 19 marts 1846 indsat i Viborg tugthus som nr. 5130 i 1 år for bedrageri og 2den gang tyveri. Hans sidste opholdssted var Hørmested sogn i Hjørring amt, og han var forsørgelsesberettiget i Åsted Sogn i Hørring amt, hvor han også var konfirmeret.

Mørke, Øster Lisbjerg, Randers, 1814-1833, glAO 25
Fødte M, 1824, nr. 79
9 april, hj.døbt 9 april, døbt 14 april: Christen
FOR: Moderen Juliane Rolandsdatter fra Nimtofte, ugift, og driver Smaahandel med Baand, [.........] ect paa sin Vandring nedkommet mod Formodning i Balle Bye. Som Barnefader angaves ved hiemmedaaben af Barnets Bedstemoder Johanne Isachsdatter Blikkenslager Andreas Pedersen fra Aalborg. FAD: {Nævnt i kb.}.
KOM: Juliane Rolandsdatters halvsøster Anne Jacobsdatter boede i Nimtofte sogn.

Kvorning, Sønderlyng, Viborg, 1814-1851, glAO 32
Fødte K, 1826, nr. 2
23 april, hj.døbt 24 april, døbt 30 april: Christine
FOR: Til Barnefader er angivet en Ungkarl ved Navn Andreas Pedersen, og Moderens Navn er Juliane Rolandsdatter. De have ingen fast Bopæl - men reiste begge omkring og [ernæred] dem med Glarmesterarbeide. FAD: {Nævnt i kb.}. ANM: Skjøndt man ikke kan fæste Tillid til saadanne omreisende Folks Udsagn - [Har de dog angivet at de vare fra Nimtoft hen mod Grenaa ad.]

Giver, Års, Ålborg, 1813-1861, AO gl74
Konfirmerede M, 1826, nr. 3
NAVN: Andreas Pedersen omreisende Glarmester, hjemskikket af Amtet til hans Fødested Giver og Præsten paalagt at faae ham confirmeret. FOR: Afgange Peder Lauridsen og Kirstine Hansdatter, boende forhen i Døstrup. ALD: 34 Aar. DOM: Maadelig i Kundskab. VACC: Har havt de naturlige Kopper.

3 børn af Andreas Pedersen og Juliane Rolandsdatter blev anbragt hos plejefamilier.
Se:  http://www.carolinevej.dk/getperson.php?personID=I426&tree=Familien
Det må dog være sket efter Andreas Pedersens konfirmation, idet Juliane og 2 af hendes børn ifølge politiprotokollen fra Djurs Sønder-Mols herreder med sikkerhed befandt sig på Djursland i december måned 1826.

Dronninglund, Dronninglund, Hjørring, 1830-1836, glAO 12
Fødte M, 1832, nr. 21
11 juli, døbt 15 juli: Niels Peder Andreassen
FOR: Omreisende [Glarmester] Andreas Pedersen og [med...rende] Zidsel Christensdt, fra Sjørup i Buderup Sogn, Aalborg Amt.
KOM: Barnets mor hed egentlig: Sidsel Marie Christensdatter. Hun blev født i 1808 i Snejbjerg sogn, Ringkøbing amt. Hendes far var den omrejsende Christen Christensen Klim.
KOM: Ved Ft. 1840 boede den 8-årige Niels Peder Andreasen hjemme hos hans far og stedmor i Skivum sogn, Ålborg amt.
Drengen Niels Peders historie er en af de mest barske, jeg har kendskab til fra den tid:
Han blev i en alder af kun 12 3/4 år indsat fra Hammerum herreds arrest den 26 marts 1845 i Viborg tugt- og forbedringshus som nr. 5006 i 8 måneder for gentagen tyveri med dom fra Hammerum herreds ekstraret. Niels Peder boede i Snejberg sogn, Hammerum herred, hvor han også var forsørgelsesberettiget (Idet det ligeledes var hans mors forsørgelsessogn).
- Under retssagen ved Hammerum herreds politiret, hvor han var anklaget for at have stjålet et tørklæde og et forklæde?, fortalte Niels Peder, at hans mor var død. Han var 4 gange tidligere blevet arresteret på forskellige steder. De 2 første gange var han blevet hjemsendt til Skivum sogn uden straf. De efterfølgende gange var han blevet straffet med ris. Efter den sidste dom var blevet udført, blev han sendt direkte til Snejbjerg sogn.
- Han blev senere indsat i Viborg tugthus som nr. 5275. Han var da 14 år, boede i Arnborg sogn og kom til tugthuset den 5 maj 1847 fra Hammerum Herreds arrest med en dom fra landsoverretten på 1 år for gentaget tyveri. Han var stadig forsørgelsesberettiget i Snejbjerg sogn. Niels Peder blev konfirmeret i straffeanstalten den 19 marts 1848.
Nr. 5535: 17 år, boede i Klarup sogn, Ålborg amt, indsat 2 juni 1850 fra Ålborg arrest i 2 år for 5te gang tyveri, bedrageri, ulovlig omgang med hittegods samt løsgængeri. Han var blevet dømt med Fleskum herreds ekstraret. Han var nu forsørgelsesberettiget i fødesognet; Dronninglund.
- Niels Peder blev gift i 1868, Torslev sogn, Dronninglund herred. Ved vielsen er han fødselsdato angivet. Se også: http://hrann.dk/?page_id=43  - hvor man dog p.t. ikke synes at kende til hans traumatiske fortid.

Mou, Fleskum, Ålborg, 1813-1835, glAO 125
Fødte M, 1835, nr. 333
28 oktober, døbt 11 november: Christian Andreasen
FOR: Andreas Pedersen, en omreisende Glarmester, Sidsel Marie Christensdatter en Pige, som reiser omkring med Karlen. FAD: Hele den tilstædeværende Menighed blev [...vet] til Vidner ved [Daabs-Akten]. ANM: Omtalte Andreas Pedersen, som [angav] at være bosiddende i Buderup Sogn, hvor han har et Huus i Fæste, kom til Dokkedal paa en Reise, hvor Pigen, der er fra Visborg Sogn, nedkom med en Søn.

Ajstrup, Kær, Ålborg, 1833-1850, glAO 177
Døde M, 1836, nr. 5
13 marts, døbt 20 marts: Christian Andreasen
STA: En Søn af Andreas Pedersen og Sidsel Marie Christensd. Omreisende Glarmester Folk. ALD: 18 Uger. ANM: Død af SmaaKopper.

Sebber, Slet, Ålborg, 1826-1851, ny AO 170
Vielse, 1837, nr. 78
24 december
GOM: Ungkarl Andreas Pedersen af Sjørup, Buderup Sogn, 45 Aar. BRUD: Pigen Maren Kirstine Wilhelmsdatter 40 Aar af Barmer. FOR: Huusmand Hans Pedersen og Christen Blære af Barmer.

Aalborg, Aars, Giver, Giver Bye, et Huus, 8, FT-1840, C4023
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Larsen 58 Gift huusmand, lever af sin Jordlod
Anne marie Jensdatter 42 Gift hans Kone
Jens Christian Hillerød 14 Ugift deres Børn
AnKatrine Christensdatter 13 Ugift deres Børn
Jensine Petrea Christensdatter 11 Ugift deres Børn
AnKatr. Christendatter 6 Ugift deres Børn
Andreas Pedersen 48 Gift Glarmester
MarenKirst. Wilhelmsdatter 44 Gift hans Kone
Niels Peter Andreasen 8 Ugift deres Søn

Aalborg, Aars, Skivum, Skivum Bye, et Huus, 19, FT-1845, A4485
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Andreas Pedersen   53    Gift      Glarmester med Bevilling   Giver Sogn Aalborg Amt
Maren Kirstine Villadsdatter   50    Gift      hans Kone   Sebber Sogn Aalborg Amt 

Skivum, Års, Ålborg, 1845-1877, glAO 129
Døde K, 1850, nr. 1
19 januar, begravet 26 januar: Maren Kirstine Vilhelmsdatter af Skivum.
STA: Glarmester Andreas Pedersens Kone af Skivum. ALD: 55.

Aalborg, Aars, Skivum, Skivum Bye, Et huus, 6, FT-1850, b7168
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Andreas Pedersen 58 Enke glarmester med b??ling, huusfader Giver Aalborg amt

Gravlev, Hornum, Ålborg, 1840-1856, glAO 14
Fødte M, 1853, nr. 6
12 september, døbt 18 september: Peder Andreassen
FOR: Ugift og omgaaende Fruentimmer Karen Marie Nielsdatter af Aalborg og lign. Fader omgaaende Glarmester [......] Andreassen Pedersen af Skivum. FAD: {Nævnt i kb.}. ANM: 34 Aar.

Skivum, Års, Ålborg, 1845-1877, glAO 125
Døde M, 1866, nr. 2
13 marts, begravet 18 marts: Andreas Pedersen
STA: Fattiglem i Skivum Fattighus. ALD: 68. ANM: Alderdom.

Andreas Pedersen har tilsyneladende aldrig været indsat i Viborg tugthus.
(Jeg er dog lidt usikker på, om han muligvis kan have fået en kortere slaveridom omkring 1842. Under "Domsakter" ved Djurs Sønder-Mols herredsfoged, som er tilgængelig på nettet, har jeg set en del dokumenter fra den tid, som om omhandler en eller flere sager mod en glarmester ved navn Andreas Pedersen. Men de indeholder hverken noget, der kan identificere ham eller en domsafsigelse. - En slaveridom ville kunne forklare, hvorfor det gik så galt for sønnen; Niels Peder).

------------------------

Peder Pedersen Højslev / Peder Pedersen Ålborg
Født i Højslev sogn ca. 1798

Peder Højslev findes på rakker.dk
http://rakker.dk/individual.php?pid=I1305&ged=Rakker%20Databasen

Og på denne side kan man se resten af en tekst af H.P. Hansen, som kun findes som brudstykke på Peders side:
http://www.rakker.dk/individual.php?pid=I12&ged=Rakker%20Databasen

Ålborg Vor Frue, Kær, Ålborg, 1814-1832, ny AO 99
Konfirmerede M, 1815?, nr. 22
NAVN: Peder Pedersen
FOR: Kirstine Hansdatters uægte Søn. FØD: Døbt i Høislef Kirke ved St. Hansdag tider 1798.

Ajstrup, Kær, Ålborg, 1815-1834, glAO 5
Fødte M, 1818, nr. 3
16 marts, hj.døbt 19 marts, døbt 5 april: Ole Christian Pedersen
FOR: Glarmester Peder Pedersen og Maren Katrine Stophersd: Logerede hos Boelsmand Anders Hansen Aistrup. FAD: {Nævnt i kb.}. ANM: Det er oplyst at disse ej vare ægteviede.
KOM: Usikker på om den omtalte Peder Pedersen er identisk med Peder Pedersen Højslev.

Moderen til de 2 følgende børn var efter al sandsynlighed: Anne Magdalene Adamsdatter, som findes på rakker.dk. Hun brugte med sikkerhed i en periode efternavnet: Carlsdatter.

Dronninglund, Dronninglund, Hjørring, 1813-1829, glAO 124
Fødte M, 1824, nr. 35
29 juni, hj.døbt 30 juni: Carl Peter Pedersen
FOR: Ugivte Glarmester Peder Pedersen fra [H..slev], og ugivte Anne [Magda] Lene Carlsdtr: fra Øster Ørbech i Kornum Sogn. FAD: {Nævnt i kb.}. ANM: Daaben publ: 3die Sdag eft: Trin: d. 4de Julii.

Blenstrup, Hellum, Ålborg, 1813-1837, glAO 179
Døde M, 1824, nr. 2
15 juli 1824, begravet 20 juli: Carl Peter Høegslev
STA: Eet med sine Forældre omvankende uægte Barn. ALD: 2 Uger og 6 Dage. ANM: Født i Dronninglunds Sogn.

Havbro, Års, Ålborg, 1813-1836, glAO 28
Fødte M, 1825, nr. 4
28 august, hj.døbt 28 august, døbt 4 september: Christian Peter Pedersen
FOR: Omvandrende Natmandsfolk Peder Pedersen Hoislev, og Ane Magdalene Larsdatter fra Øster Ørbech i Kornum Sogn. Moderen Barslede hos Gaardmand Otthe Christian i Nør Haubroe. FAD: {Nævnt i kb.}.

Gunderup, Fleskum, Ålborg, 1813-1832, glAO 8
Fødte M, 1834, nr. 20
10 november, døbt 16 november: Andreas Pedersen
FOR: Moderen Zidsel Marie Henrichsd af Schelun, nedkom paa sin Giennemreise hos Gf Christen Bonde i Fjellevad, til Barnefader blev udlagt Glarmester Peder Pedersen af Hoisløv i Finds Herred. FAD: {Nævnt i Kb.}. ANM: Uægte.

Ajstrup, Kær, Ålborg, 1833-1850, glAO 65
Fødte K, 1836, nr. 9
12 august, døbt 14 august: Kirstine Marie Pedersdatter
FOR: Faderen Peder Pedersen Høislev Moderen Zidsel Marie Pedersdatter Omreisende Glarmester Folk. FAD: {Nævnt i kb.}.

Skørping, Hellum, Ålborg, 1813-1838, glAO 238
Døde K, 1836, nr. 9
19 november, begravet 20 november: Kierstine Marie Peders Datt
FOR: Glarmester Peder Pedersens Datt fra Aalborg. ALD: 14 Uger. ANM: Døde i Skindberg af Kopperne.

Skelund, Hindsted, Ålborg, 1813-1839, glAO 91
Fødte M, 1837, nr. 9
11 november, døbt 26 november: Christian Peter Pedersen
FOR: Omløbende Fruentimmer Zidsel Marie Henrichsdatter, udlagde ved Sognefogden Peder Pedersen Hyllested, for Tiden i Wiborg Tugthuus til Barnefader. FAD: {Nævnt i Kb. Deriblandt Anders Nørager fra Skelund sogn, som var ud af natmandslægten fra Nørager}.

Skelund, Hindsted, Ålborg, 1813-1839, glAO 223
Døde M, 1837, nr. 8
14 december, begravet 20 december: Christian Peter Pedersen
FOR: Zidsel Marie Henrichsdatter og Peder Pedersens uægte Søn. Faderen i Wiborg Tugthuus. Moderen i Scheelund paa Fattigvæsenet. ALD: 5 Uger. ANM: Herreds Contoiret.

Sønderholm, Hornum, Ålborg, 1835-1861, glAO 41
Fødte K, 1839, nr. 2
8 april, døbt 14 april: Stine Pedersdatter
FOR: Faderen Peder Pedersen og Fruentimmeret Zidsel Marie Henrichsdatter omgaaende Glarmester Folk. FAD: {Nævnt i kb.}.

Journal over børn født eller indsat i Viborg tugthus
Nr. 88, fødsel, 1842, side 45, opslag 24 på wadschier.dk
TEK: No. 88 Jens Peter Petersen født i Straffeanstalten den 30 September 1842 af Fangen No 131 - 4566 Ane Jensdatter af Skjørping Sogn, Hellum Herred, Alborg Amt der udlagde som Barnefader forrige Fange No. 318 - 4236 Peder Pedersen Høislev. Det døbtes i Tugthuuskirken den 9 Octobr s:A., hvorved Fadderne vare Fangerne No. 38, 106, 207, 251 og 384.
1843 den 19 August hjemsendt i Forening med Moderen til Skjørping Sogn. See Copibogen d 24/11 43.
KOM: Peder Pedersen Højslev findes på rakker.dk.
KOM: Anne Jensdatter var 28 år gammel blevet indsat fra Viborg arrest 18 august 1842 i 1 år for 4de gang betleri med dom fra Viborg købstads politiret m.v. Hun havde strejfet om, var født i Hals sogn, Ålborg amt, hvor hun også var konfirmeret. Hun var forsørgelsesberettiget i Skørping sogn, Hellum herred, Ålborg amt, var ugift og havde ved indsættelsen ingen børn. Anne Jensdatter var blevet straffet 4 gange tidligere. Heraf indsættelser i Viborg:
Nr. 3921: 23 år, boede i Ålborg, indsat 10 oktober 1837 fra Ålborg arrest i 1 år for falsk vidnesbyrd efter dom ved Ålborg bytings ret. Hun var tjenestepige.
Nr. 4171: 25 år, havde strejfet, indsat 30 oktober 1839 fra Viborg arrest i 8 måneder for løsgængeri og gengangen betleri efter dom ved Fjends og Nørlyng herreders politiret m.v.

Viborg, Fjends, Højslev, Staarup Bye, et Huus, 14, FT-1845, B5910
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Pedersen 41 Ugift Glarmester Do [Højslev Sogn, Viborg Amt]


Hilsen
Helle

Bjarne Thorndal Feddersen

Hej Helle :-) 1000 tak for dit utrolige store arbejde.. Jeg kan PT. ikke lige overskue ALLE de oplysninger.  Jeg ved ikke om de oplysninger, jeg selv har fundet passer ind. Men jeg har oplysninger om trolovelse/vielse af Peder Lausen "glarmester" og han hustru Anne Sørensdatter.

KB: "ny" 1768 - 1813 Vindum, Middelsom, Viborg. Forlovede par i 1776 opslag 23 Øverst H.side
1776 Trolovede d. 6 Nov.Peder Lausen og Anne Sørensdatter af Brandstrup. forlover: Niels Poulsen af Brandstrup og Søren Overgaard af Faarup.
Vielse af Peder Larsen, Ægtefælles navn Anne Sørensdatter, Begivenhedens dato 13 December 1776 Vindum, Middelsom, Viborg.

Ft: 1787 Brandstrup by, 9de Hus
Peder Lausen, Husbonde, 40 Aar. i 1. ægteskab Gaardmand.
Ane Sørensdatter, Konen, 36 Aar.          "Do"
Maren Pedersdatter, 11 Aar.  ugift.
Søren Pedersen Søn, 9 Aar. ugift.
Niels Pedersen, Søn, 4 Aar. ugift.
Laus Pedersen, Søn, 2 Aar, ugift.

Død 1834, 29 April, Gravlagt 8 Maj Ane Sørens Datter, Aftægts Kvinde i Brandstrup 82 Aar.

men jeg er slet ikke sikker på at det er dem nu.. og slet ikke efter dine nye oplysninger...
så nu må jeg jo lige bruge en uges tid :-) eller mere for, at sammenfatte dine oplysninger, som du endnu en gang skal havde tak for.
:-)


Helle Nielsen

Hej Bjarne

Ih - Hvor blev jeg dog forvirret - (Har forøvrigt set din mail).
Det der fangede min interesse var, at du i januar måned skrev, at Peder Lauridsen var omrejsende glarmester. - Desuden så jeg din notits om, at du netop havde slettet alle hans børn.

Det må vel skulle forstås således, at du siden da har fundet denne "gårdmand" ved samme navn i Brandstrup, Vindum sogn og har ment, at det måtte være Kirstine Margrethes far?
- Har du set nogen steder, at han blev benævnt; "glarmester"?
(Kan ikke se, det står nævnt i forbindelse med de andre børns fødsler)
- Og har du undersøgt, om der findes et skifte efter ham?

Jeg tror, at den antagelse, du havde i tilbage i januar måned, var den rigtige: At Kirstine Margrethes far var en omrejsende glarmester.
- Dåben ses jo: Vindum, Middelsom, Viborg, 1768-1813, nyAO 59.
Min holdning skyldes ikke så meget teksten i forbindelse med selve dåben (Bortset fra, at faderen benævnes glarmester), men derimod den notits, der findes ved moderens introduktion længere nede på siden:
"Introduceret. Dom. [8] p. Pashat. Glarmesteren Peder Lausens Hustru, som da opholdt sig i Faarup."
- Hvilket for mig indikerer, at barnets forældre formentlig ikke var fra dette sogn.
Derfor havde jeg også allerede et par år før din efterlysning dukkede op inddraget denne dåb i min samling af afskrifter vedrørende omrejsende folk - så jo, jeg kendte den skam i forvejen!
- Der er også andre ting, som jeg synes, peger i samme retning, men dem kan vi gemme til senere.

Jeg er selvfølgelig spændt på at høre hvilke oplysninger, du selv ligger inde med (Det kan jo godt være, at jeg er ved at blive lidt "miljøskadet" af min lidt specielle interesse for omrejsende folk).

Hilsen
Helle

Helle Nielsen

#10
De sidste dage har jeg og Bjarne korresponderet en del pr. mail.
Vi har begge set nærmere på kirkebogen fra Vindum sogn og er blevet enige om, hvorledes sammenhængen må være.
- Desuden har vi har bestemt, at jeg skulle skrive et indlæg, som kunne udrede de misforståelser, som tidligere er opstået. - Så andre ikke senere behøver bruge tid på det.

---------

Kirstine Margrethe Pedersdatter findes ikke sammen med familien fra Brandstrup ved Ft. 1801, og vi kan heller ikke finde hendes konfirmation i kirkebogen.
- Det beviser dog ikke noget, idet hun kunne have været ude at tjene eller kunne have boet hos noget familie i et andet sogn.

---------

Men: Glarmesteren Peder Lausens datter Kirstine Margrethe Pedersdatter blev født i Fårup, Vindum sogn, i foråret 1791.
("Faarup" nævnes både i forbindelse med dåben og ved moderens introduktion).

Og et par km. derfra i Brandstrup, Vindum sogn, boede Peder Lausen og hans familie.
- Der står ved Ft. 1787 og Ft. 1801, at han var: Gårdmand.
I teksterne i kirkebogen kaldes han: Peder Lausen af Brandstrup.
(Ordet glarmester forekommer ikke i forbindelse med ham).

I kirkebogen fra Vindum sogn ses i årene omrking 1791 følgende begivenheder, som vedrører Peder Lausen af Brandstrup:
Foråret 1788: Datteren Anne Marie døbes. AO 53.
Foråret 1790: Datteren Anne Johanne døbes. AO 57
Foråret 1792: Sønnen Christian døbes. AO 61, venstre side. - Begravet sommeren 1792. AO 61 højre side.
Vinter/Forår 1794: Sønnen Christian døbes. AO 65.

Kombinationen af følgende er ikke videre sandsynlig:
At hans kone fødte en datter i nabolandsbyen Fårup i foråret 1791. - Og at han samtidig for første og eneste gang blev benævnt: Glarmester.
- Kirstine Margrethes far må derfor have været en omrejsende glarmester, som tilfældigvis havde det samme navn som gårdmanden i Brandstrup.

(Det stemmer også meget bedre overens med, at denne pige i 1817 udlagde en omrejsende glarmester som far til hendes barn. - Ville være noget usædvanligt, hvis hun ikke i forvejen havde forbindelse til dette miljø).

Hilsen
Helle

Helle Nielsen

Hej Bjarne

Da man nu har fået adgang til mange jyske politi- og justitsprotokoller på sa.dk, har jeg brugt en del tid på at indsamle så meget som muligt om de rejsende. Herunder er der mere eller mindre tilfældigt dukket en del op om din familie.
- Dermed kan brikkerne falde helt på plads:
Kirstine Margrethe Pedersdatter, Peder Pedersen Højslev og Andreas Pedersen var med sikkerhed søskende.
Deres far var hesteskæreren, glarmesteren og blikkenslageren Peder Laursen og deres mor hed Kirstine Hansdatter.

Her er en række fund fra protokollerne, som især vedrører Kirstine Margrethe og hendes mor:

Hassing-Refs herredsfoged, politiprotokol, 1791-1804, opslag 226
1801: Forhør afholdt den 5 marts af tidligere natmand Jens Nielsen af Randrup, Vestervig sogn, hans logerende? og dennes hustru. Vedrørende omløbere, som havde opholdt sig hos Jens Nielsen.
- Der omtales blandt andet, at han kort før jul havde huset et kvinde ved navn Stine med 3 børn, hvoraf den ældste var blind og de 2 havde børnekopper (Opslag 228 venstre side).

Morsø Nørre-Morsø Sønder herredsfoged, 1799-1810, opslag 151
1808: Retsmøde med forhør af kvinden Kirstine Hansdatter, som medbragte 2 børn.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20410934#307327,63029487
AFSKRIFT opslag 151 højre side og opslag 152:
"Aar 1808 den 13de July blev paa Herredernes Tingstue sat en Politie-
ret, i Overværelse af 2 Vidner, Svend Trankiær og Niels Josephsen
begge af Nyekiøbing. Gienstanden herfor var et Politie-For-
hørs Optagelse over en i Gaar Aftes ved Sognefogeden for
Vejrslev Sogn, Søren Bros indbragt Betlerfamilie, som
han der havde anholdt bestaaende af en Moder med
et blindt Pigebarn, og en Halvvoxen Dreng, der efter Fore-
giende var kommen her over til Landet fra Salling.
Bemeldte Familie var i Tinghuuset indsat og blev nu
for Retten fremstillet, hvor da Moderen afgav følgende For-
klaring: Hendes Navn er Kirstine Hansdatter, barnfødt i Holsteen
af en omvankende Qvinde, men fra hendes 2 1/2 aar til hendes
14de aar opdraget i en Bye kaldet Winge paa Ulstrup Gods un-
der Grevskabet her i Jylland - er nu 47 Aar gl: - For omtrent
16 eller 18 Aar siden blev hun i Sommersted Kirke imellem Haders-
lev og Colding viet til Peder Laursen Glarmester, med hvem
hun har avlet 3 Børn neml: Kirstine Margrethe Pedersdatter,
som skal være 16 á 17 Aar gl:, født i Vindum 2 Miile fra Viborg, ved Smaa-
kopper har hun, da hun var 2 Aar gl: mistet sit Syn, 2, en Søn
Andreas 13 Aar gl: født i Giver, Skyvum Sogn ved Nibe.
[Han] er vanfør i Højre Arm og Been og blevet det i Smaakop-
per - disse 2 Børn er med hende - 3, en Søn navnl: Peder
født 1798 i Hogslef Bye og Sogn, Fiends Herred, Viborg Amt,
tienende hos Jens Koues Enke i Hiords Sogn 2 Miile Østen
for Viborg. - Hun forklarede videre, at hun med fornævn-
te hendes Mand har boet omtrent 8 Aar i Skive til leje hos
Vertshuusmand Jens Møller og til sidst hos Vognmand
Peder Nørregaard - Da hendes Mand ikke længere vilde blive
i Skive drog de derfra, hvorpaa hendes Mand kort efter
forlod hende i Hvammen paa Thiele Gods. Efter den Tid skal han
igien have givtet sig med en Enke i Andrup, Skiellerup Sogn
ved Hobroe, med hvilken hans Kone han ogsaa nu skal vandre
om - Siden de Forlod Skive har Deponentinden med hen-
des Børn ført, nu omtrent i 11 Aar, et omvankende
Liv uden at have havt noget fast Opholdssted. Efter
foreviist Attest har hun d: 16de Martz, d:a: været til Herrens
Bord i Frue Kirke i Aalborg. Hun selv er beladt med et stærkt
Slag, hvorfor hun aldrig er [sikker]. - I Mandags Morgen
blev hun fra Nye-Mølle i Salling sat over her til Mors og
laae Natten over i Storup, og blev igaar anholdt i Vejrs-
lef. - Paa Spørgsmaal om hun i de 11 Aar, siden hun forlod
Skive, slet intet fast Opholdssted har havt, tilstod hun, at
hun i 1 1/2 Aar havde havt Leje-Stue i Andrup ved Hobroe
førend hendes Mand kom dertil og siden havde hun paa 1/2
Aar lejet en Stue i Laastrup paa Lynderup Gaard Gods,
men da Reglementet for Fattigvæsenet kom ud blev
hun formeent at være der og siden en Tid har
hun slet intet Opholdssted havt; Præsten paa sidst anførte
Sted, Hr Worsøe, havde været af den Formeening, at hun
burde høre hiemme i Skive og derfor adskillige gan-
ge skrevet til Amtmanden i Viborg Amt, men uden
at erholde Svar, dog havde hun mødt paa Viborg Raadstue,
hvor Provsterne var samlet og der var det blevet hende
sagt, at hun skulde møde for Herredsfogden, men ikke
hvilken og hvorom hun forglemte at spørge og da hun
havde hørt, at hun og hendes blinde Datter skulle i Arbejds
Huus havde de frygtet, at man vilde sætte dem i Tugt-
huuset, hvor for de [begav] sig bort - det er nu i denne
Sommer 3 Aar siden - Da de intet videre kunde
forklare blev Politieretten igien hævet. -
                                 Schumacher
Som Vidner -
Svend Trankier
Joseph Nielsen"

Hellum-Hindsted herredsfoged, justitsprotokol, 1817-1822, opslag  82, 90, 94, 113 (Dom)
1818-1819: Tyverisag mod Andreas Pedersen og Maren Kirstine Vilhelmsdatter
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17089743#281883,54808442
UDDRAG fra et retsmøde den 9 december 1818. Opslag 82, venstre side:
........................"Hans navn er som anført Andreas
Pedersen fød i Skivum, Aas Herred af Forældrene
Peder Laursen Glarmester, og Kirstine Hansdatter, 25 Aar
gl:, Faderen boer nu i Døstrup, og Moderen sidder
til huse hos Christen Trykker i Nyegade i Aalborg -"

Ålborg byfoged, politiprotokol, 1820-1831, opslag 192
1822: Forhør den 13 august vedrørende Peder Pedersen af:
1. Niels Mortensen i Nørresundby, som fortalte at Peder var en halvbror til hans kone. Han oplyste desuden, at Peders far boede i Døstrup.
(Jeg kender lidt til Niels Mortensen. Han var en omrejsende blikkenslager med bopæl i Nørresundby. Hans kone, som må have været en datter Kirstine Hansdatter fik inden hun begyndte at leve sammen med Peder Laursen, hed Eva Kirstine Christiansdatter)
2. Christen Trykker i Ålborg, som Kirstine Hansdatter og børnene havde opholdt sig hos, da Peder gik til konfirmationsforberedelse.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20415727#309199,63333626

Løgstør birkedommer, Løgstør byfoged samt Års-Slet herredsfoged, politiprotokol, 1820-1829, opslag 76
1822: Forhør af en gårdmand fra Øster Ørbæk 21 august vedrørende Peder Pedersen.
Han oplyste, at han "kjendte Kirstine Hansdatter, som har en blind Datter, og som gaar omkring med Datteren i Landet at bitle." Han fortalte desuden, at Kirstine Hansdatter havde talt med ham om at købe et lille hus i Øster Ørbæk. Han havde dog ikke set hende siden påsken.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20410904#307267,63019990

Løgstør birkedommer, Løgstør byfoged samt Års-Slet herredsfoged, politiprotokol, 1820-1825 (I), opslag 122, 154, 155 og 155
1824-1825. I denne protokol findes mindst 4 forhør af Kirstine Margrethe Pedersdatter og hendes mor Kirstine Hansdatter. Her er en afskrift af et af dem:
Opslag 154 venstre side:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20410904#307267,63020126
     "Anno 1824, Tirsdagen den 14 Decbr: indfandt sig
i følge Amtets Skrivelse af 18de Nov sidsleden, Can(-)
cellieraad Herredsfoged Johannes Scharling i Øster Ørbech
for at holde et Forhør over Kirstine Hans Datter
og hendes Datter Kirstine Magrethe Peders Datter, hvor
de ere fødte, hvilke Steder de have opholdt sig paa
siden de toge fast Tjeneste, eller i al [fald \...../] deres
18de Aar, og hvorved de have ernæret dem - Ved
denne Foretning havde Herredsfogden medtaget 2de
Vidner Christen Graslev, og Jens Jørgensen begge af
Øster Ørbech. Den ommelte Skrivelse lyder saaledes
      Derefter fremstoed Kirsten Hans Datter, som for-
klarede at hun er født i Holsten, men hvad Bye vidste
hun ikke, og opdraget paa Ulstrup Gods, ved Randers
indtil hun var 14 Aar gammel, og confirmeret i Som(-)
mersted Kirke i Holsten i hendes 15 Aar, derefter gik hun
omkring i Landet, og solgte Knappenaale og Syenaale, [samt]
betlede tillige, indtil hun blev givt i hendes 28 Aar,
med Peder Laursen, nu boende i Døstrup Bye, ved Hobroe
Hun og hendes Mand fornævnte Peder Laursen, bleve ægteviede
Nimtoft \Kirke/ østen for Randers, men strax derefter reiste
de til Sckive, hvor de boede i 8 Aar og ernærede sig af
Mandens Haandtering, med at skiære Heste; men, da de ikke
længere kunde foreenes sammen, separerede de dem,
og hendes Mand tog til Døstrup, og hun gik om i Landet
at betle, med hendes Børn, indtil hun boesatte sig i Aalborg
hvor hun boede i 14 Aar, hvor hun ernærede sig ved hendes
Hænders Gierninger og hvad godt Folck ville give hende.
Derefter fløttede hun i til Øster Ørbech i Kornum Sogn, hvor
hendes Datter Kirstine Margrethe Peders Datter har kiøbt et lidet
Huus den 11 Decber 1821, og siden der opholdt sig. Hun forklare(-)
de end videre efter at Udskrivten af Aalborg Politie Protocol
var hende forelæst, at hun som forklaret [er] havde boet i
Aalborg i 14 Aar, men drog ud og gik omkring i Landet med
hendes blinde Datter for at bettle, og kom hjem igien til
Aalborg om Vinteren    dimitteret     Derefter fremstoed Datteren
Kirstine Magrethe Peders Datter, som blev formanet at sige Sand(-)
hed og forklarede at hun er fød i Faarup Bye og døbt i Win-
dum Kirke og Sogn, sønden for Wiborg, og har siden hun blev
født vandret om med hendes Moder, indtil hun boesatte, eller
indlejede sig i Aalborg, Deponentinden blev confirmeret i Frue
Kirke i Aalborg, for omtrendt 9 Aar siden, af Hr Pastor
Meden; derfra flyttede hun med sin Moder til Øster Ørbech,
hvor hun kiøbte et lidet Sted, den 11 Decber 1821, og siden
den Tiid opholdt sig der med hendes Moder, som sædvanlig
om Sommeren gaaer omkring i Landet for at betle sit
Brød. Hun er nu 35 Aar gl: er stokblid, som hun har faaet
i Børnekopperne. Og da ingen videre Oplysning
er at erholde blev Forhøret sluttet. Øster Ørbech.
Datum ut Supre -       IScharling
           Som Vidner
      Christen Graslev. Jens Jørgensen -"

Kirstine Hansdatter indrømmede ved et opfølgende forhør den 18 januar 1825, at hun ikke var ægteviet til Peder Laursen.

Senere på året 1825 blev der ført en sag mod Peder Pedersen Højslev/Ålborg og Johannes Axelsen ved Hornum-Fleskum herreders politiret, som resulterede i, at Peder kom til at afsone 2 år i Viborg tugthus for tyveri. Et lille uddrag fra den ellers temmelig utydelige protokol:

Hornun-Fleskum herredsfoged, politiprotokol, 1825-1830 (I)
1825:
UDDRAG fra opslag 9, højre side (Retsmøde af 14 november) :
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20410861#307153,62993455
"Han tilstod at han sædvanlig kaldes Peder Aalborg, men at hans rette Navn ellers er
Peder Pedersen og at Navnet Aalborg er ham givet, efter den Tid han der var
bleven confirmeret; han har fyldt 26 Aar, født i Høilund Bye og Sogn i
Fiends herred, Viborg Amt; Hans Forældre vare Hæsteskjærer Peder Laursen og
hans Moder Kirstine Hansdatter, begge døde i indeværende Aar, Faderen i Dø-
strup Bye ved Hobroe Moderen i Øster Ørbek ved Løgstøer."

Kirkebøgerne bekræfter Peders udtalelser om forældrene:
- Peder Laursen døde den 4 april 1825
(Døstrup, Hindsted, Ålborg, 1813-1853, opslag 116, døde M, 1825, nr. 3)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=161147#161147,27073323
- Og Kirstine Hansdatter døde den 5 maj samme år
(Kornum, Slet, Ålborg, 1813-1844, opslag 70, døde K, 1825, nr. 3)
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=165795#165795,27853764

Rinds-Gislum herredsfoged, politiprotokol, 1834-1837, opslag 77, 80 og 81
1835. Som omtalt i mit tidligere indlæg stod Peder Pedersen i 1835 for retten i Hobro sammen med kæresten Sidsel Marie Henriksdatter og søsteren Kirstine Margrethe.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20411035#307616,63089268
UDDRAG fra retsmøde 6 maj 1835, opslag 77 højre side nederst og opslag 78:
      "Derpaa fremstod den anden anholdte Kirstine
Magrethe Pedersdatter 43 Aar gammel født i
Faarup men hjemhørende i Kornum Sogn
Schlet Herred hvor hun har været i 18 Aar. - Hun er aldeles
blind og faaer Forsørgelse fra Aalborg enten Hospitalet el(-)
ler Fattigvæsenet. - Sidstafvigte Onsdag eller i dag
otte dage forlod hun Kornum i Foreening med sin Bro(-)
der og hans Kiereste og vedgaaer at hun paa denne
sin Vandring har betlet. - Hun angiver at hun
her til var bleven nødsaget da hun endnu ikke
fra Aalborg havde faaet sin Understøttelses Hjelp
uagtet at hun skulde have havt samme i Martz
Maaned. - Hun paastaaer ogsaa at have henvendt sig
til Præsten om Hjelp men at denne havde nægtet
at kunde give hende noget før hendes Understøttelse
kom fra Aalborg. - Derimod vedgaaer hun at det
er hende bekjendt hun ikke maae betle. - Quaed ge(-)
neralia forklarede hun er født i Faarup under Win(-)
dum-Overgaards Gods af Forældrene Hesteskjærer Peder
Laustsen som er død og Kirstine Hansdatter der og(-)
saa er død. - Hos sine Forældre var hun saalænge de le-
vede i Ægteskab sammen men efterat de sepa(-)
rerede fulgte hun i en Alder af 12 eller 13 Aar med
sin Moder til Aalborg hvor de vare i 14 Aar. - Her-
fra drog hendes Moder med hende til Kornum
Sogn hvor hun siden har været og hendes Moder er
død. - I Aalborg er hun confirmeret i Frue Kirke
da hun omtrent var 23 Aar gammel. - Hun har væ-
ret blind siden hun var to Aar. - Hun vedgaaer
ligeledes at hun [o.....] tilforn har gaaet omkring
og betlet. - Hun {Udstregede ord} benægter nogen sinde
tilforn at være tiltalt eller straffet for nogen For(-)
brydelse. - Efterat være dicreteret Arrest paa sin Per(-)
son afgivet til sin Bevogter. -"

UDDRAG fra retsmøde 1 juni 1835, opslag 81, venstre side:
               "Derpaa fremstod Fruentimmeret Kirstine
Magrethe Pedersdatter som blev foreholdt de hende vedkommende
Dokumenter og bemærkede hun ved Pastor Troiels Attest, at
hun, forinden hendes Bortgang fra Kornum Sogn ikkuns
havde modtaget 1 Rigsbankdaler af hendes Understøttelse for
Januari Qvartal dA; at Kjøbmand Lund i Løgstøer ei indtil
dagen for hendes Bortgang var udbetalt de af Præsten om-
skrevne 3 Rdlr, da Lund [hiin] Dag krævede Arrestantens
Datter for Beløbet, og at det er Arrestantinden ubekjendt om
de af Præsten omforklarede 2 Rdlr er udbetalt hendes Datter. -
I øvrigt tilføiede hun at den af Aalborg Bye udbetalte Understøt-
telseshjelp ikke er tilstrækkelig til Ophold for hende og Datter,
samt at denne Sidste er Arrestantinden aldeles fornøden
formedelst hendes blinde Tilstand, der gjør at hun, Arrestant(-)
inden, ikke kan passe sig selv op. -"

------------------------------------------------------------------------------------------

Til slut vil jeg gerne rette en fejl, som sneg sig ind i et af mine tidligere indlæg fra 2015:
Andreas Pedersens kæreste Sidsel Marie Christensdatter var en datter af Christen Heilersen Klim (Ikke Christen Christensen Klim).
- Siden da har jeg også fået hjælp med at få opklaret, at hendes mor var Gertrud Christiane Rolandsdatter. Det afsløres i Hans Jørgen Møllers glimrende artikel: "Natmandsjagten - den 11. februar 1835" i tidsskriftet "Fra Himmerland og Kjær Herred 2005"
http://www.histsamf.dk/fra-himmerland-og-kjaer-herred/2005.pdf


Hilsen
Helle