Opslag på det Kgl. Bibliotek ell. i E-avis af Ekstra Bladet 1936

Startet af christian poulsen, 28 Jan 2015 - 23:44

Forrige emne - Næste emne

christian poulsen

Hej.

I forbindelse med en bog jeg skriver om en ravsliberske fra Fanø, mangler jeg en omtale/anmeldelse, der har være bragt i Ekstra Bladet den 5. feb. og 10. feb. 1936.

Omtalen drejer sig om en ravudstilling, der fandt sted i Magasin du Nord. Ravslibersken hed Hansine Jessen og hun udstillede sammen med et tysk firma, der hed Staatliche Bernstein-manufaktur.

Overskriften til artiklen kunne være noget med "Nordens Guld", der var navnet på udstillingen i Magasin.

Håber nogen kan hjælpe, da jeg ikke lige kan komme til hovedstaden.

Med venlig hilsen
Christian Poulsen

Clara Svendsen

Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg mener man bestiller en avis hjem til læsning  / via eget bibliotek.
Flemming Svendsen


Inger Zink-Nielsen

#3
Hej Christian Poulsen

Jeg har med held brugt nedenstående metode, som er beskrevet i Slægt & Data, Årgang 25 nr. 2, 2011, hvor der står i en artikel af Olav Rye Hintze om digitaliserede aviser:

"Da biblioteket i mit område har både Politiken og Ekstra Bladet på deres læsesal, kontaktede jeg dem for at få adgang til det elektroniske avisarkiv gennem bibliotekets abonnement. Der blev helt stille, da jeg spurgte. De kontaktede aviserne, og resultatet blev,at det måtte de godt. Men kontakt dit bibliotek i god tid, så de har fundet deres abonnementsnummer og er klar over, at de godt må sætte en service op for dig, samt at der er en ledig pc til dig."

Så det gælder vel bare om, at finde et bibliotek, som har Ekstrabladet, det behøver ikke være dit eget, lokale bibliotek, så kan du selv slå op i det elektroniske arkiv.

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Zink

christian poulsen

Hej alle tre.

Tak for hjælpen. jeg vil kontakte mit bibliotek, og håber de kan hjælpe.

Mvh.
Chrstian

Line Thorngaard

#5
Hej,

Der er et billede og omtale af Hansine Jessen i Flensborg Avis lørdag den 6. juni 1936.

Link til Flensborg Avis

http://www.fla.de/?UNF=80

Venlig hilsen
Line Thorngaard