Aggerup og Fredsløse - hvor. Kæmpeskifte under Førslevgård, Sorø amt i 1793

Startet af Lars Skovvang Larsen, 31 Jan 2015 - 19:27

Forrige emne - Næste emne

Lars Skovvang Larsen

Jeg er i dag blevet tippet om et skifte under Førslevgård ved Fuglebjerg.

Afdøde Anne Hansdatter boede i Aggerup. Hvor er Aggerup? Jeg ved der er et i Enderslev sogn, Bjæverskov herred, Præstø amt; men det kan ikke være det; passer ikke ind i den geografiske sammenhæng.
En af arvingerne havde boet i Fredsløse; men var nu i Lille Næstved (Herlufsholm sogn). Hvor er Fredsløse?

Skiftet kan ses på FamilySearch - og det er foretaget over 3 gange:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29874-22779-66?cc=2015318&wc=M5KX-929:333466601,333776001,333780801
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29874-23191-6?cc=2015318&wc=M5KX-929:333466601,333776001,333780801
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-29874-22708-99?cc=2015318&wc=M5KX-929:333466601,333776001,333780801

Skifteprotokollen, Førslevgård gods, folie 442a-442b, 448a-451a, 460a-461a. Dødsanmeldelse og registrering den 13. marts 1793 / skiftesamling og vurdering den 12. marts 1793 (på 30. dagen) / skifteslutning den 5. juli 1793 (på 12 ugersdagen) efter Smed Hans Christensens hustru Anne Hansdatter i Aggerup.
Arvinger:
1) Et søskendebarn Anders Andersen, indsidder i Arløse.
2) Et søskendebarn Mathias Andersen i Tornemark.
3) Et søskendebarn Ole Andersen, gårdmand i Sneslev.
4) Et søskendebarn Christopher Andersen i Boeslunde.
5) Et søskendebarn Anne Andersdatter, gift med Jens Christensen i Jenstrup.
6) Et søskendebarn Margrethe Andersdatter, gift med Jørgen Pedersen i Vinstrup.
7) Et søskendebarn Ole Nielsen, indsidder i Hyllinge.
8) Et søskendebarn Peder Berentsen i Fuglebjerg.
9) Et søskendebarn Christopher Berentsen, indsidder i Fuglebjerg.
10) Et søskendebarn Søren Berentsen, død, hans efterlevende børn:
   a) En søn Peder Sørensen, husmand i Fuglebjerg.
   b) En søn Hans Sørensen, opholdssted ubekendt.
   c) En datter Maren Sørensdatter, gift med Lars Hansen i Stenmagle Nyrup.
11) Et søskendebarn Ellen Berentsdatter, gift med afgangen Niels Andersen i Hårslev, død, hendes søn:
a) Anders Nielsen, husmand i Bendslev.
12) Et søskendebarn Anna Nielsdatter, enke efter Peder Pedersen i Fredsløse, nu indsidder i Lille Næstved.
13) Et søskendebarn Inger Berentsdatter, død, hendes børn:
   a) En søn Peder Jensen, gårdmand i Fuglebjerg.
   b) En søn Jens Mortensen i Fuglebjerg.
   c) En datter Anne Marie Mortensdatter, gift med Anders Jørgensen, skrædder i Fuglebjerg.
   d) En søn Hans Mortensen, husmand i Sneslev.
14) Et søskendebarn Karen Berentsdatter, gift med afdøde Christopher Jørgensen i Sneslev, død, hendes børn:
   a) En søn Jørgen Christophersen, gårdmand i Sneslev.
   b) En datter Sidsel Christophersdatter, gift med Knud Jensen i Arløse.
15) Et søskendebarn Marie Berentsdatter, gift med afgangen Peder Larsen i Lilletorp, død, hendes børn:
   a) En søn Niels Pedersen i Arløse.
   b) En datter Maren Pedersdatter, gift med Hans Jensen i Sneslev.
   c) En datter Kirsten Pedersdatter, gift med Jens Sørensen, husmand i Fuglebjerg.
Skifteforvalter: Forvalter Schmaudz? fra Førslevgård.
Vurderingsmænd: Anders Nielsen i Førslev og Lars Hansen i Aggerup.
Boet vurderet til 67 rdl.
Blandt kreditorerne:
Købmand Misleth i Næstved
Forvalter Schmaudz for købt egetræ i Førslevs skove
Tjenestepigen for et halvt års løn.
Boets udgifter opgjort til 75 rdl.
Underskud i boet.
Fremlagt fæstebrev af 22. oktober 1770.

Arving nr. 8) er min ane.
Eventuelle yderligere oplysninger i relation til skiftet modtages med tak.

Venlilg hilsen
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Judith Olsen

Hej Lars

Kunne Aggerup mon være:

Fra Krabsen.dk

Agerup Hyllinge Øster Flakkebjerg Sorø  Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lars Skovvang Larsen

Tak Judith.

Så er første spørgsmål besvaret.
Ane Hansdatter blev begravet fra Hyllinge kirke, 76 år gammel.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Judith Olsen

Og så tror jeg, at Fredsløse er lig Vredsløse = Vridsløse.

Findes i Herlufsholm sogn - se blot dette ene eksempel:

Fam.nr: 169 Stednavn: Vredsløse
Sogn: Herlufsholm Kilde: FT-1787 KIPnr: B6046 Lbnr: 861
Venlig hilsen
Judith Olsen
Terslev, 4690 Haslev
judith@olsen.mail.dk

Lars Skovvang Larsen

Det er en mulighed - og nærliggende, da den nævnt person efter at have boet i "Fredsløse" var flyttet til Lille Næstved, der (også) ligger i Herlufsholm sogn.
Jeg kan dog ikke se personerne i Herlufsholm sogn i folketællingen 1787.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Christian Konstmann Autzen

Førslevgård ligger i Førslev sogn, Sorø amt.

Jeg har her personen Christopher Berntsen (nr. 9), som jeg for tiden arbejder med - så tusind tak for dette indlæg.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lars Skovvang Larsen

Hej Christian.

Det lyder interessant.
I hvilken sammenhæng har du Christopher Berentsen?
Jeg har kendskab til en kone og to børn.

Faderen til de i skiftet nævnte Berentsen og Berentsdatter er Bærnt Christophersen i Fuglebjerg. Han døde i 1762 og var født omkring 1689.
På min hjemmeside kan han ses her: http://aneopslag.dk/alle/per01095.htm#24

Arving nr. 2) Et søskendebarn Mathias Andersen i Tornemark - kan ses her: http://aneopslag.dk/alle/per01231.htm#2

Jeg vil meget gerne have forbundet alle de nævnte arvinger; men synes der mange åbne spørgsmål i forhold til alle disse "søskendebørn"; såsom om de er børn af en hel- eller halvsøskendeflok, om de er børn af søstre eller brødre o.s.v.

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Christian Konstmann Autzen

Hej Lars

Jeg har først disse, om Christopher Bærntsen:

Samtlige personer i husstanden

Sorø, Øster Flakkebjerg, Fuglebjerg, Fuglebjerg, , 11, FT-1787, B6041
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christopher Bærntsen   69   Gift   Hosbond   Bonde, Gaardbeboer   
Dorthe Andersdatter   69   Gift   Madmoder      
Maren Pedersdatter   27   Ugift   [Tienestefolk]      
Christen Pedersen   12   Ugift   [Tienestefolk]


Samtlige personer i husstanden

Sorø, Øster Flakkebjerg, Førslev, Vængehuus, , 34, FT-1801, b6782
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johan Friderich Berntsen   34   Gift   Huusbond   Skytte ved Gaarden   
Anna Petersdatter   40   Gift   hans Kone      
Johanne Magdalene Berntsen   6   Ugift   [deres Børn]      
Peter Aron Berntsen   3   Ugift   [deres Børn]      
Mariane Berntsen   2   Ugift   [deres Børn]      
Ditløv Berntsen   19   Ugift   Huusbonds Broder      
Peter Petersen   26   Ugift   [tienestefolk]      
Christian Friderich Hansen   28   Ugift   [tienestefolk]   Nationalsoldat   
Karen Jørgensdatter   21   Ugift   [tienestefolk]      
Anna Kirstine Thomsen   19   Ugift   [tienestefolk]



De har så (i hvert fald) 2 børn:

* Johan  Frederik Berntsen/Bærntsen, født ca. 1767, dør 18. april 1822 i Førslev, begravet 22. april 1822. Han var gift med Anna Pedersdatter, født ca. 1761, dør 21. august 1829 i Førslev, 66 år gammel, begravet 26. august 1829, opslag 276.

Johan Frederik var skovridder ved Førslevgård. Kaldes Johan Frederik Bærendsen ved sin død, og Berentzen ved sin næstældste datters konfirmation i 1815.

Det er efterkommere af disse, som har min interesse.

* Ditlev Berntsen/Bærntsen, født ca. 1782.

Bærnt Christophersen har jeg endnu ikke været igang med, men her kommer dine oplysninger i rette tid. Men jeg synes at have set en Bernt Christophersen død i Sneslev i Sorø amt i 1786 (og født ca. 1662 ?) - men det må så være forkert (?).

Jeg har endnu ikke været på din hjemmeside, men det kommer jeg.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Hej Lars

Jeg tror, at jeg melder ud igen af din slægt - for der er noget som ikke stemmer helt overens.

Jeg har så fundet denne hjemmeside, som giver en forbindelse mellem Johan Frederik Bærntsen/Bærntzen og Ditlev Henrik Bærntsen(/Bærntzen, som jo også folketællingen i 1801 fortæller om.

http://www.hurtigkam.dk/30362378

Ditlev kaldes Ditlev Henrik ved sin konfirmation i 1800 i Førslev sogn, opslag 21 - bror til Johan Frederik Bærntsen/Bærntzen.

Oplysningen:

Johan Friderich får borgerskab i København i 1795 som værtshusholder og her fremgår det at han er født i Schleswig. - hertugdømmet Slesvig, og næppe byen Slesvig.

passer så med, at Johan Frederik Bærntsen og hans hustru Anna Pedersdatter får datteren Johanne Magdalene, født den 17. juni 1795 i Skt. Petri sogn i København.

Her er så mere om min Johan Frederik Bærntsen - på MyHeritage.com: http://www.myheritage.dk/names/catharina_berntzen

Magdalene Catharina Vølkers, 1742-1807
Magdalene Catharina Vølkers blev født i 1742.
Magdalene blev gift med Johan Arndt Berntzen.
Johan blev født i 1732.
Hans erhverv var Skovridder skytte på Lindersvold.
De havde 3 sønner: Johan Friderich Berntzen og 2 andre børn.
Magdalene levede i 1787, i Adresse.
Magdalene døde den måned dag 1807, i en alder af 65 i døds sted.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lars Skovvang Larsen

Christian.

Nej, det er tydeligvis to forskellige personer.
De hedder jo slet ikke tilnærmelsesvis det samme i folketællingerne 1787 og 1801.

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter K Hansen

Hej Lars,

Mange tak for denne reference, sådan et udarv skifte giver jo altid mange flere holdepunkter - Arving nr (6) Margrethe Andersdatter er min ane, som jeg havde en ide om kom hernede fra sydøst for Vinstrup. Jeg har så samtidigt fået sat Margrethes svigerinde Johanne Pedersdatter fra Haldagerlille på plads, som bliver (1) Anders Andersens hustru nr. 2.

Til dit spørgsmål om søskende sammenhæng synes min foreløbige undersøgelse at vise at Anders Christophersen i Sneslev har 3 børneflokke:

Han er gift1 med Kirsten N, og får børnene: Mathias f. 1728 – Maren f. 1729 / d. 1729 – Hans f. 1730 / d. 1730 – Hans f. 1731 – Christopher f. 1734 – Anders f. 1736.

Kirsten er nævnt ved navn som fadder ved en dåb i Førslev i 1731, og dør i oktober 1737. Der er også nævnt en Kirsten ved en dåb i august 1738, og det rejste lidt tvivl om din bemærkning om en vielse i Hyllinge i starten af 1738. Men en sidebemærkning ved en tolkning her i forum henledte opmærksomheden på Kirstens død i 1737. ( det er således nok skriverkarlen i kirkebogen 1738 der har glemt at der er kommet nyt kone navn oppe i Sneslev)

Så Anders Christophersen er gift2 med Maren Olsdatter fra Hyllinge i 1738 og får børnene: Ole f. 1738 / d. 1806 – Kirsten f. 1741 – Maren f. 1744 / d. 1744 – Margrethe f. 1744 / d. 1816 – Bernt f. 1747 / d. 1747.
Maren Olsdatter dør i 1747, 35 år gammel.  (Margrethes eneste datter er kaldt Maren, og Oles ældste datter er kaldt Maren).

Anders Christophersen gifter sig nok hurtigt efter igen for 3. gang men jeg har ikke kunnet finde denne vielse i nogle af de nærmeste sogne, den gemmer sig nok i det sorte hul Fuglebjerg som så meget andet i denne sag. De får børnene: Christen f. 1751 og Anne f. 1754.

Anders Christophersen dør selv i oktober 1758, 64 år gammel og de obligatoriske få måneder senere i 1759 er der en vielse i Sneslev mellem Jacob Madsen og Ursula Jerresdatter/Jensdatter. I Oeder og de 2 FT står Ursula som værende i 2. ægteskab.
Ved konfirmationerne for Kirsten (1759) og Anne (1770) opholder de sig begge hos stedfaderen Jacob Madsen i Sneslev, så jeg mener der er sikkerhed for at Ursula er kone nr. 3 for Anders Christophersen.
Jacob Madsen og Ursula er også senere næsten konsekvent fadder for børnene hos 3) Ole Andersen.

Der er jo stadig nogle usikkerheder tilbage: Havde Anders Christophersen en kone før Kirsten og er der børn før Mathias. Kirkebogsskriften i denne periode er ikke helt tilgængelig, så den staveøvelse må vente lidt. Teoretisk kan der jo også have været en kone mellem Maren og Ursula – det er ikke kontrolleret.

Mht til Christophersen familien er der måske også en søster Kirsten Christophersdatter der dør i Sneslev, Førslev i 1730, og som er gift med Morten Jensen, død i Sneslev 1747. De optræder en del som faddere hos Anders Christophersen.

Du skal lige være opmærksom på at (4) Christopher Andersen ikke er i Boeslunde men i Båslunde, Eggeslevmagle sogn hvor han er gift 2 gange.

Christen Christophersen bliver gift 1732 i Tystrup med Maren Fransdatter, men synes kun at få et enkelt barn og uden nogen dåbs-referencer til resten af familien.


Med Anders Christophersen 3 børneflokke må Anne Hansdatter således være en halvsøster til Anders Christophersen og fra et senere ægteskab via sin alder. I skiftet henvises til en fæstekontrakt fra 1770 og blades lidt tilbage i Hyllinge kirkebog er der en afdød Peder Smed i 1766 fra Kirke Hyllinge. Ved en hurtig Google på Peder Smed + Hyllinge kommer der en datter Bodil frem født i 1743 i Kirke Hyllinge, Anna Hansdatter 1. ægteskab???.
Måske peger det på noget – måske ikke.

Og så lige en sidste lille skæv ting til dig: FS Gunderslevholm skifteregistre 1739-1783,  nr 55: "gaardmand afgangne Bernt Christoffersen i Fuglebjerg, 9. december 1740"
Dog bemærkes det at den første søn Anders Christoffersen får efter 1740 kaldes  Bernt.

mvh
Peter


Lars Skovvang Larsen

Hej Peter.

Jeg har ikke fået kikket meget på dit indlæg; men der ser ud til at være gode detaljer i det.
Håber på mere tid i dag eller i overmorgen.

Ved du hvem den Anders (eller de Anderser), der er far til de 6 første arvinger er?

mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Peter K Hansen

Undskyld Lars,

Jeg var måske ikke helt klar nok - de 6 første arvinger i skiftet er alle en del af Anders Christophersen 3 ægteskaber i Sneslev, Førslev sogn som specificeret ovenstående:

Fra første ægteskab:  (1) Anders 1736 - (2) Matthias 1728 - (4) Christoffer 1734.
Fra andet ægteskab:  (3) Ole 1738 og (6) Margrethe 1744
Fra tredie ægteskab: (5) Anne 1754


mvh
Peter

Peter K Hansen

Hej Lars,

Registrerings- og vurderingsforretningen den 2. februar 1802 i Baaslunde ved Christoffer Andersens død, bekræfter de 6 "Andersen"-arvingers samhørighed. Christoffer Andersen var fæster under Universitetet, og ses i skifteprotokollen for Universitetet 1790-1830 (Korsør Amt) folio 55-57.

mvh
Peter

Lars Skovvang Larsen

#14
Hej Peter.

Mange tak for dine mange oplysninger.

Jeg har så småt fået konstrueret familien.
Jeg har dog endnu ikke fået indpasset arving 7) Ole Nielsen i Hyllinge. Han kan være søskendebarn på flere måder.
Han ses muligvis som almisselem i Hyllinge by og sogn i folketællingen 1787; 74 år gammel (f. o. 1713), i 2. ægteskab med Maren Larsdatter på 50 år, en datter Johanne Olsdatter 9 år gammel.
Han har muligvis tidligere boet i Havnskov, Hyllinge sogn. Det kan passe med datteren Johannes dåb.
Kan du Peter - eller andre - få passet Ole Nielsen ind i sammenhængen?

Tak for tippet om registret til Gunderslevholms skifteprotokol. https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29949-43563-64?cc=2015318&wc=M5K2-T3N:333466601,333879101,333891201
Ordlyden er "Folio - 55 - [Skifte-Forretning] efter Gaardmand afgangen Berndt Christoffersen i Fugleberg, begyndt og sluttet, den - 9de Decb: - 1740"
Bernt Christoffersen i Fuglebjerg er jo nok ikke død 2 gange, så ham der begravedes i 1762 må være en anden, ELLER der er en fejl i registret:
Den Bernt, hvis børn er nævnt i skiftet i 1793, var i hvert fald levende i 1760, hvor han - "den gl Bernt og begge hans Sønner Christopher og Søren af Fugleberg" - var fadder til sønnen Peder Berentsens søn Anders i Fuglebjerg.
Jeg har en kraftig mistanke om, at skiftet i 1740 i virkeligheden er efter hans kone, der så vidt jeg har kunnet slutte mig til hedder Anne Hansdatter ligesom søsteren, der skiftedes efter i 1793 (den navnelighed undrer mig også).

Bernt Christophersens kone:
Hun er nævnt i Førslev kirkebog, fødte 1731 - Døbt Anders Christophersens søn Hans i Sneslev. Gudmor var "Berrendt Christophersens Hustrue Anne af Fugleberg".
Var hun gudmor fordi hun var faster til barnet - som helsøster til Anders Christophersen? Hendes navn er så Anne Christophersdatter og ikke Anne Hansdatter. Hansdatter har jeg haft udledt af skiftet som søster til Anne Hansdatter.

Jeg vedhæfter en foreløbig sammenstilling af familien - begrænset til 2 generationer.

Tilføjelse - dette postet inden jeg så Peters seneste indlæg.



[vedhæfting slettet af admin]
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk

Lars Skovvang Larsen

Jeg har taget et kik på registreringen og skiftet efter Christopher Andersen:

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-29946-32502-94?cc=2015318&wc=M5KK-MJS:333466601,333468402,334275001
Skifteprotokollen, Universitetets gods, Sorø amt, folie 55a-57a, 57b-59a. Registrerings- og vurderingsforretning den 6. februar 1802 / skifte den 25. maj 1802 efter gårdmand Christopher Andersen i Båslunde.
Enke: Karen Jensdatter - med lavværge hendes søn gårdmand Ole Hansen i Hesselby.
Arvinger – alle myndige:
1) En helbror Anders Andersen, husmand i Arløse.
2) En helbror Mathias Andersen, gårdmand i Tornemark, død, hans børn:
   a) En søn Anders Mathiasen, gårdmand i Tornemark.
   b) En datter Mette Mathiasdatter, gift med gårdmand Anders Nielsen i Tornemark.
   c) En datter Kirsten Mathiasdatter, gift med gårdmand Niels Sørensen i Hårslev.
3) En halvbror Ole Andersen, gårdmand i Sneslev.
4) En halvsøster Margrethe Andersdatter, gift med gårdmand Jørgen Pedersen i Menstrup.
5) En halvsøster Anne Andersdatter, gift med gårdmand Jens Christensen i Jenstrup.
Skifteforvalter: Skovgaard ved sin søn Nicolai Skovgaard i Kirke Eskildstrup.
Vurderingsmænd: Sognefoged Christen Larsen i Eggeslevmagle og bondefoged og gårdmand Johannes Corfixen i Ørslev.
Ved skiftet deltog på herredsfoged Borrings vegne (syg) hans fuldmægtige hr. Rasch.
Boet vurderet til 519 rdl.
Enken fortsatte fæstet af gården.
Avingen Anders Andersen var syg. På hans vegne deltog hans svigersøn smed Niels Jensen i Rejnstrup ved registreringen og skiftet.
Blandt kreditorerne – 5 tjenestefolk:
Karlen Jens Hansen
Halvkarlen Hans Bendtsen
Pigen Karen
Pigen Maren
Drengen Anders.
Boets udgifter opgjort til 458 rdl.
Boets overskud opgjort til 61 rdl.

Karen Jensdatter er Christopher Andersens 2. kone. De var blevet gift så sent som i efteråret 1800.
Hun var tidligere gift med husmand Hans Olsen.

Lars
Venlig hilsen
Lars Skovvang Larsen, Faxe
www.aneopslag.dk