Frands Laursen/Lauritsen F. 1747 - Leene Marie Jacobsdatter - F. 1754

Startet af Bjarne Toudal Frandsen, 02 Feb 2015 - 14:38

Forrige emne - Næste emne

Bjarne Toudal Frandsen

Hej! Er der nogen som kan oplyse mig om hvor og hvordan jeg finder fædrene til min stammor og far, eller muligvis hjælpe mig med det...

Min stammor: Leene Marie Jacobsdatter, f. i Sønder Bork sogn, Nørre Horne Herred, Ringkøbing Amt 1754 , kan ikke ud af kirkebog se navne på hendes forældre, jeg mener dog at navnet Jacob Magaard er en mulig navn på faren, hendes mors navn har jeg ikke kunnet tyde mig frem til...
Leene Marie Jacobsdatter bliver 1778 i Sønder Bork kirke viede til Frands Lauritsen... 

Min stamfar: Frands Laursen/Lauritsen, staves på forskellig vis i FT. 1787 Laursen, dog i Sønder Bork kirkebog Lauritsen så det kalder jeg ham så...
Jeg har ikke kunnet finde ud af hvor han stammer fra, selvom de bliver gift og slår dem ned på en gård i Egvad Sogn Nørre Horne Herred, Ringkøbing Amt, jeg har en formodning om at Frands forældres navne muligvis er: Laurits Justesen og Maren Frandsdatter...

Min salige hengående far fortalte engang, at en del af familien tilbage i tiden var vandret vest på, for mig virker det nærmeste som familien er kommet fra vest til Midtjylland...

Leene Marie Jacobsdatter og Frands Lauritsen får sammen fire piger og to drenge, en af drengene bliver døbt Jacob Frandsen. Jacob Frandsen bliver senere gift med Ane Marie Lange af Lange slægten på Nørre Karstoft...

Det er lidt lang, men håber alligevel at nogen kan hjælpe mig, på forhånd tak, medl. nr. 16279
Venlig hilsen
Bjarne Toudal Frandsen

Ole Rasmussen

Hej,

Du har helt ret vedr. faren. Jeg læser barnedåben sådan:

Dom: 12. Trinit: [dvs. 1/9] 1754 blev Jacob Magaards barn døbt
Nom: Magdalena Maria,
holdt til daab af Mette Jensdatter.
Test:  Søren Ipsens (eller Jepsens) hustrue, Chresten Henningsen og Christen i Præstegaarden

Jacobs efternavn (patronym) er anført både som Larsen og Lauridsen i kirkebogen, hvor han optræder mange steder, nogle gange med patronymet, andre gange med tilnavnet/gårdens navn Magaard eller Magaarde.

Hvis Jep/Ib er den korte version af Jacob, så kan Jacobs far evt. hedde Laurids Jepsen. Kvindefadderens mand, Søren Jepsen kan så evt. være Jacob Larsen Magaards farbror – det er dog langt fra sikkert.

Jeg ved ikke, om du har set denne gamle diskussion (opslag på DIS forum) - se link:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,431018,431026#msg-431026

Heri får du et muligt bud på Magdalena Marias mors navn: Marie Christensdatter.

Det er ikke korrekt, at Lene Maria er gift 1778. Hun og Frands blev trolovede 6/4 1779 og viet 27/4 1779, og Frands Lauridsen er fra Tarm, så det er nok her, hans forældre skal søges.

Der er ingen kirkebog for Tarm (Egvad) før 1816, men Erik Brejl har et skifte efter Kirsten Frandsdatter (netop i Tarm), der umiddelbart synes at være Laurids' mor. Der er dog den hage ved det, at Kirsten åbenbart har en søster, der også er gift med en Laurids, og har en søn, der også hedder Frands (efter den fælles morfar), så din Frands kan altså enten være søn af Kirsten eller af Kirstens søster og svoger...

336 Kirsten Frandsdatter i Tarm. 28.12.1762, fol.98B.v
E: Laurids Christensen. B: Frands 12, Sidsel Kirstine 9, Anne 9, Christen 6, Abelone 4, Just 4 uger. FM: farbror Jens Christensen i Vium, morbror Hans Frandsen ved søn Hans Hansen, mors søstersøn Frands Lauridsen. Enkemandens første ægteskab med [Sidsel Kirstine Justsdatter], skifte 11.3.1749 lbnr.187. B: Abelone Marie. FM: morbrødre Jens Justesen i Hyllerslev i Janderup sogn , Laurids Justesen sst.

Mvh. Ole

Bjarne Toudal Frandsen

Hej Ole Rasmussen...

Tak for dit svar... Jeg synes det er svært, ikke bare at tyde skriften i kirkebøgerne (som jeg forsøger at rense i min fotoprogram) men også det at nogen præster eller degnen skriver mange gang på en blanding af dansk, latin og tysk, og jeg er desværre ikke så velbevandret i sprog...

M h t Lene Maries mor så passer navnet godt nok med, at Jacob Lauridsen/ Magaard har en datter som er døbt Dorthea Jacobsdatter, spørgsmålet er, er det den samme som er mor både til Dorthea og Lene Marie, der er trods alt mange år mellem dem...

Frands Lauridsen. Jeg synes der er et problem, i FT.1787 oplyses det at han er født 1747 og altså er 40 år, når jeg ser på 336 Kirsten Frandsdatter i Tarm, fremgår det at sønnen i 1762 er 12 år hvis han er 12 år i 1762 så skal han være født i 1750 så passer det ikke med FT.1787...
Når man ser på Sidsel Kirstine Justsdatter skifte fra 1749 så harmonere det godt nok med at Frands er født i 1750...
Jeg har forsøgt at finde søstersønnen Frands Lauridsen, der er både i Nørre Bork og Hemmet sogn folk med navnet Lauritsen, det der virker besynderligt på mig er, at Lene Marie bliver gift med en som har samme efternavn, den synes jeg er mærkværdig...

Jeg har forsøgt mig i kirkebøger for Nørre Horne Herred og FT. lister men selvfølgelig hvis søstersønnen også er fra Tarm kan det mere end svært da de først kirkebøger som bekendt først kommer 1816. Jeg ved ikke om Du evt. har et forslag til hvor jeg kunne søge, på forhånd tak...

Venlig hilsen
Bjarne

Ole Rasmussen

Hej Bjarne,

Jo, det passer nu nok alligevel - de mange Laurids'er og Frands'er skyldes primært at et par søstre, hvis far hedder Frands, begge gifter sig med en Laurids, og morfarens navn benyttes i begges efterslægt.

Jeg mener i hvert fald nu at have fundet Magdalena Marias svigerforældre, selv om jeg ikke har deres fulde navne:

Der er nemlig i hele Ringkøbing Amt i 1787 kun 4 Frands Lauridsen'er - og de to er små børn.
De resterende to bor begge i Egvad Sogn (dvs. Tarm) og er hhv. 37 og 40 år gamle. Det passer perfekt. Det må så være de to fætre, og så kan vi ud fra alderen se, at Kirsten og Laurids' søn Frands er født ca. 1750, og derfor må være ham, der bor i Foersom by, (og hans datter hedder da også Kirstine efter sin farmor, så den er god nok!).

Deraf kan vi slutte, at det er Kirstens søstersøn i Tarm by, der er gift med Magdalena Maria - og det stemmer så også med FT 1787.

Her er deres børn også anført, og det fremgår at det er begges første ægteskab (når den ældste datter Maren er anført med alder 8 år, skyldes det, at der rundes op til nærmeste hele år i FT, så hun er kun fyldt 7  år, hvilket passer vældig fint med forældrenes bryllup. Navnet Maren kunne antyde, at Kirstens søster hed Maren Frandsdatter, men det er nu ikke helt sikkert, da Magdalena Marias mor jo måske hed Marie Christensdatter, og så kan navnet Maren evt. også være afledt herfra. Sønnernes navne er efter farfar og morfar, som vi kender i forvejen, så det hjælper ikke.

Jeg har prøvet at søge efter en Maren Frandsdatter (ikke parrets datter, men Frands' mor...), men jeg har slet ikke fundet nogen "Frandsdatter" i Ringkøbing Amt, der er gift med en Laurids - så det hjælper ikke så meget, da vi nu ved, at det må være en sådan kombination, der er Frands' forældre. Hun er derfor nok død før 1787...

Det triggede i øvrigt mit øje, at der var en tjenestekarl der hed Just Lauridsen - jeg troede først, det var fætteren, men han var kun 4 uger ved skiftet i 1762, så det er ikke ham, da han er 12 år for ung. Det er dog ikke usandsynligt, at det er en slægtning...

Held og lykke med den videre jagt!

Mvh. Ole




Ole Rasmussen

Jeg kan lige tilføje de oplysninger, jeg har samlet fra kirkebogen, hvis du ikke allerede har dem:

Sdr. Bork

Opslag 34:

Oversigt over unge i sognet efterår 1754: NB: forfattet i januar 1754
Jacob Magaard:
En datter Maren 7 (ca. 1746)
En datter Else 5 (ca. 1748)
En datter Dorthe 2 (1751)

Andre anførte data:

Opslag 45:
Dom:3. p. Trinit. (11/6) 1758: blev Jacob Magaards barn confirmeret til sin daab, da alt tilforn hjemme formedelst svaghed døbt Nom: Maria.

Opslag 31:
En datter Magdalena Maria (Leene Marie) – døbt 1/9 1754 (dette er den allerede tidligere nævnte dåb)

Opslag 28:
Dom: 7 p. Trinit, (5/8) 1753: om aftenen kl. 8 blev Jacob Larsens barn som var syg hjemmedøbt Nom: Christen i fostemorkone(?) & 2de koners overværelse som var Lars Christensens og Christen ...sens(?) hustruer.
Dom: 8. p. Trinit, (12/8) 1753 blev ovenmeldte Jacob Lassens barn confirmeret i sin daab, holdt til daab af Margrethe Larsdatter.
Test: Peder Madsen og Las(?) Madsen, begge af Strellev Sogn, Niels(?) Magaard, Kirsten Pedersdatter(?) og Christen Clausens datter.

Opslag 20:
Dom: 6. efter Paaske (23/5) 1751: blev Jacob Magaards hustru introduceret.

Opslag 19:
3. Paaskedag (13/4) 1751 blev Jacob Magaards barn døbt, Nom: Dorothea, holdt til daab af Madme Borch. Test: Christen Pedersen (?), Hans Sørensen, as i Præstegaarden, Niels Corporals hustru og Lars Christensens hustru.

Mvh. Ole

Ole Rasmussen

Der har lige sneget sig et par fejl ind:  :(

I teksten fra opslag 31 (Leene Maries dåb) mangler en fadder, nemlig Søren Thomsens hustru.

I teksten fra opslag 19 (Dorotheas dåb) er et L forsvundet - der skal stå Las (ell. Lars) i Præstegården.


Bjarne Toudal Frandsen

Hej Ole...

Tak for svar og oplysning, vedr. Jacob Magaard han har åbenbart været om sig m h t børn...

M h t Frands Lauridsen så er hans far, Laurids Christensen åbenbart født i Esbøl, Sønder Vium sogn, Nørre Horne Herred...

Hans søskende er: Eskild Christensen, Kirsten Christensdatter og Jens Christensen...

Kan det være rigtig, at deres forældre er:

Far: Christen Sørensen... Mor: Abelone Eskesdatter... Esbøl, Sønder Vium sogn, Nørre Horne Herred, jeg ved ikke om det er korrekt...

Kan du fortælle mig hvor eller hvordan jeg finder ud af foreks. Dom:0. p. Trinit. findes der en tabel eller skema som jeg kan hentet, der findes en hel del ord og vendinger som man brugte før i tiden som jeg ikke er så meget inde i betydningen af, så hvis du kan henvise mig til en Web side hvor man evt. kan download fra så vil det være fin...

Venlig hilsen
Bjarne






Ole Rasmussen

Hej Bjarne,

Her er lidt forskellige, gode links vedrørende tidsregningen og de latinske begreber:

Latinske kirkedage m.v.: http://www.grifo.dk/slaegt_db.php?id=1180
Kirkeårets dage, fester m.v.: http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/tid/liste.htm
Dansk kalender 1500-2099: http://www.rmadsen.dk/kal/
Den gammeldags tidsregning: http://www.sa.dk/media(4190,1030)/Gammeldags_tidsregning.pdf

Så vil jeg lige nævne, at det må være bevist, at Jacob Larsens hustru hed Marie Christensen – intet,  tyder på, at Jacob skulle have haft flere koner, der optræder "introduktion" efter Dortheas fødsel. så den har hun overlevet, og der er heller ikke nogen begravelse efter Christens fødsel (noget tyder dog på, at han ikke selv har overlevet det første leveår...,han er jo ikke nævnt i præstens mandtal i 1754).

Jeg kan se, du søger videre på Laurids Christensen – Fint nok, vær dog opmærksom på at det jo altså ikke er ham og hustruen Kirsten, der er dine aner – det er hustruen Kirstens søster (N.N. Frandsdatter) og dennes ukendte mand, der også hedder Laurids – men med ukendt patronym!

Der er dog en god mulighed for, at i hvert fald Just Lauridsen (37 år) – og måske også Birthe Larsdatter (22 år) kan være søskende til den 40-årige Frands. Det gør det sandsynligt, at faren kan hedde Laurids Justesen og moren kan hedde Maren Frandsdatter – men noget bevis er det jo altså langtfra – og som tidligere nævnt findes denne navnekombination ikke i folketællingen i 1787.

Hvis du evt. vil prøve at søge videre efter Leene Maries bedsteforældre, så tror jeg til gengæld, der er et par gode hints at gå efter i opslag 28, 7. og 8. søndag efter Trinitatis. Her er der jo flere muligheder for at spore både farfar (evt. en af dem der hedder Lars eller Las) og morfar (evt. en af dem, der hedder Christen) samt nogle far- og morbrødre.

Mvh. Ole

Svend Aage Nielsen

Her er mit forsøg på at "bringe orden" i Frands Lauridsens familieforhold:

Første Generation

1.   Frands * Hansen, født eft. 1662 (søn af Hans * Eskesen og Karen * Frandsdatter(?)).  Selvejer i Tarm s. m. Jens Jensen. Se Nr. Horne Hrd. s. 398.
   *sandsynlig, men udokumenteret slægtsskab.

   Han blev gift med Anne * Thomasdatter.
   Anne: *sandsynlig, men udokumenteret forbindelsetil nævnte familie.

            Børn:
        2.   i.   Hans Frandsen født ca. 1706.
        3.   ii.   Karen * Frandsdatter.
        4.   iii.   Maren Frandsdatter født 1710/1730.
        5.   iv.   Kirsten Frandsdatter født 1720/1730.


Anden Generation

2.   Hans Frandsen, født ca. 1706, død eft. 1790 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.  Selvejerbonde i Myrthue i Hostrup sogn fra o. 1731. Skifte B9-1221 s. 645.

   Han blev gift med Birgitte Eskesdatter, født ca. 1710, død 1756 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.
   Birgitte: Skifte B9-1216 s. 390.

            Børn:
            i.   Hans Hansen, født 1732 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 12.10.1732 i Hostrup, død 1808 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.  Selvejerbonde i Myrthue i Hostrup efter faderen.

            Han blev gift med (1) Maren Nielsdatter, 18.06.1765 i Janderup, født 1735/1745, død ca. 1779 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.
            Han blev gift med (2) Margrethe Frandsdatter, ca. 1780, født ca. 1757.

            ii.   Ane Hansdatter, født 1734 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 11.07.1734 i Hostrup, død 1808 i Toftnæs i Alslev sogn, Skast hrd.

            Hun blev gift med Niels Nielsen, født ca. 1722, død før 1801.
            Niels: Bonde i Toftnæs i Alslev sogn.

            iii.   Kiersten Hansdatter, født 1736 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 07.10.1836 i Hostrup.

            Hun blev gift med Joen Lassen, før 1765, født 1732 i Janderup i Janderup sogn, død 1811 i Janderup i Janderup sogn.
            Joen: Bonde og Skrædder i Janderup By (matr. 34). JBS II s. 349.

            iv.   Esche Hansen, født 1738 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 04.05.1738 i Hostrup, død før 1749.
            v.   Ane Cathrine Hansdatter, født 1740 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 26.05.1740 i Hostrup, død 1822.

            Hun blev gift med Laurs Knudsen, født ca. 1746, død før 1801.
            Laurs: Bager, snedker og værtshusholder, Kræmmergade 22 i Varde.

            vi.   Frands * Hansen, født 1742 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 06.05.1742 i Hostrup, død 25.02.1832 i Hyllerslev i Janderup sogn, begravet 04.03.1832 i Janderup.  Gmd. i Hyllerslev (matr. 14) 1776-1811. JBS s. 105-06. *Alder i fkt  og ved død passer dog ikke med fødselsåret - evt. en yngre broder - eller en forkert familierelation.

            Han blev gift med (1) Zidsel Nielsdatter, 01.11.1776 i Janderup, født 1747 i Janderup sogn, død 1777 i Hyllerslev i Janderup sogn, begravet 31.08.1777 i Janderup.
            Zidsel: Skifte B9-1220 s. 13, 1 barn.
            Han blev gift med (2) Zidsel Kierstine Jensdatter, 1778 i Janderup, født jun. 1755 i Hyllerslev i Janderup sogn (datter af Jens Justesen og Anne Cathrine Jesdatter), døbt 24.06.1755 i Janderup, død 01.05.1815 i Hyllerslev i Janderup sogn, begravet 09.05.1815 i Janderup.

            vii.   Frandsine Hansdatter, født 1744 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 19.12.1744 i Hostrup, død eft. 1801.

            Hun blev gift med (1) Peder Sørensen Friis, 18.10.1769 i Janderup, født 1738 i Janderup sogn (søn af Søren Andersen Friis og Barbara Jensdatter), død 27.05.1780 i Hyllerslev i Janderup sogn, begravet 02.06.1780 i Janderup.
            Peder: Fæstegmd. i Hyllerslev i Janderup sogn (matr. 5) 1777-80. Druknede ved Faare Broe. JBS III s. 113-114.
            Hun blev gift med (2) Peder Jørgensen, 02.05.1783 i Janderup, født ca. 1742 i Aarre, død eft. 1801.
            Peder: Bonde i Mejels i Varde Landsogn.

            viii.   Maren Hansdatter, født 1746 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 21.08.1746 i Hostrup.

            Hun blev gift med Laurids Jensen, født ca. 1743.
            Laurids: Bonde i Torrupgaard i Alslev.

            ix.   Esche Hansen, født 1749 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 11.02.1749 i Hostrup, død 1749 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.
            x.   Esche Hansen, født 1752 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 19.11.1752 i Hostrup, død 1753 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.
            xi.   Esche Hansen, født 1754 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 12.05.1754 i Hostrup, død 1754 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.
            xii.   Thomas Hansen, født 1755 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 13.07.1755 i Hostrup, død 1755 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd.
            xiii.   NN Hansdatter, født 1756 i Myrthue i Hostrup sogn, Skast hrd., døbt 29.08.1756 i Hostrup, død (?) 1756.

3.   Karen * Frandsdatter.  (Død efter 1751)? *sandsynlig, men udokumenteret slægtsforbindelse til forældre, mand og børn.

   Hun blev gift med Laurids (Laursen?), 1728, død ca(?) 1749.
   Laurids: Sandsynligvis identisk med fæstebonden Lars Larsen i Tarm, der i 1743 må betale 1 rdl. og 16 skilling i formueskat, fordi han udover at være fæster er ejer af et stykke jord med et hartkorn på tdr. 1-3-0-1. Laurids Laursen dør o. 1749, men enken overtager gården, som hun har til o. 1759, da sønnen Frands Lauridsen overtager den.
   (Ribe Stiftamts Skattekommissionsprotokol 1743 (B9-1120). Egvad Sogns Tiendeprotokol (C546-22)).

            Børn:
            i.   Frands Lauridsen, født ca(?) 1730, død 1783 i Tarm i Egvad sogn.  Selvejer i Tarm. Skifte Lundenæs amt (B8-1083):
            795 Frands Lauridsen i Tarm i Egvad sogn. 10.6.1783, fol.207B.
            E: Maren Olufsdatter. LV: bror Peder Olufsen i Hjedding i Ølgod sogn. B: Oluf 4, Søren 2. FM: farbror Hans Lauridsen i Tarm. Første ægteskab med Kirsten Hansdatter. B: Laurids 24, Hans 20, Christen 19, Frands 17, Karen 16, Sidsel Kirstine 14, Anne Cathrine 13, Anne 9. FM: fars søskendebarn Frands Lauridsen, Christen Nielsen i Tarm, mosters mand Christen Christensen Gyris i Oddum sogn, morbror Søren Hansen Bisgaard i Tarm.

            Han blev gift med (1) Kirsten Hansdatter, 1759, født 1730/1740 i Tarm i Egvad sogn (datter af Hans * Sørensen og Karen Christensdatter), død 1776 i Tarm i Egvad sogn.
            Kirsten: Skifte 13.6.1776 (se B8-1102  I s. 10b).
            Han blev gift med (2) Maren Olufsdatter, ca. 1775, født 1745, død 1801/1815.

            ii.   Hans Lauridsen, født ca. 1741, død 11.02.1824 i Tarm i Egvad sogn, begravet 19.02.1824 på Egvad kirkegård.  Gmd. i Tarm (matr. 16a) o.1764-1807.

            Han blev gift med Maren Christiansdatter, ca. 1767, født ca. 1747 i Tarm i Egvad sogn (datter af Christian Knudsen Sønderby og Appolone Marie Eschesdatter), død 09.02.1818 i Tarm i Egvad sogn, begravet 18.02.1818 på Egvad kirkegård.

            iii.   Anne Lauridsdatter, født 1735/1750, død maj 1783 i Bisgaard i Egvad sogn.  Skifte G456-13 s. 193. 2 børn, formynder Hans Lauridsen, Tarm.

            Hun blev gift med Søren Hansen, ca. 1775, født ca. 1747 i Tarm Bisgaard i Egvad sogn (søn af Hans * Sørensen og Karen Christensdatter), død 02.01.1826 i Tarm Bisgaard i Egvad sogn, begravet 08.01.1826 i Egvad.
            Søren: Gmd. i Tarm Bisgaard (matr.3) 1771-1820. Se skifte G456-13 s. 193.

4.   Maren Frandsdatter, født 1710/1730, død efter 1758.

   Hun blev gift med Laurids Justesen, født ca. 1720 i Tarm i Egvad sogn (søn af Just Jensen og Appolone Lauridsdatter).
   Laurids: Fæstegmd. i Tarm fra 1751 (matr. 18) (B8-1080 s. 63b, 70, B8-1102 I s. 23).

            Børn:
            i.   Frands Lauridsen (Justesen), født 1747 i Tarm i Egvad sogn, død 1796/1801.  Gårdmand i Tarm (matr. 18) o.1775-o.1800.

            Han blev gift med Lene Marie Jacobsdatter, 27.04.1779 i Sdr. Bork, født 1754 i Sdr. Bork sogn, død 01.12.1824 i Skærlund i Brande.
            Lene: Hun blev tidligt enke derude i det vestjyske, og hun købte derefter en gård i Skjærlund, Brande Sogn. Hertil kom hun så med børnene, og en søn Jacob Frandsen overtog gården efter hende.

            ii.   Just Lauridsen, født 1750 i Tarm i Egvad sogn, død 1796 i Nr. Bork.  Gmd. Nr. Bork. Skifte Lundenæs B8-1102 I s. 23: 2241 Just Lauridsen i Nørre Bork. 1.2.1796. I, fol.23. E: Anne Margrethe Mikkelsdatter. LV: [Hans Bertram Sønnichsen] Fogtmann, præst i Sønder Bork. B: Gorid Justsdatter 7, Maren 5, Mikkel 4, Laurids 1. FM: bedstefar Mikkel Lauridsen på stedet, over 70 år, farbrødre Frands Lauridsen i Tarm, Hans Lauridsen i Stovstrup.
            Skøde 1788 fra Mikkel Lauridsen til svigersøn Just Lauridsen fra Tarm.
            Arv i boet til enkens søstre Anne Cathrine Mikkelsdatter, Anne Mikkelsdatter.

            Han blev gift med Anne Margrethe Mikkelsdatter, 24.10.1788 i Nr. Bork kirke, født ca. 1763, død før 1830.
            Anne: Dt. af Mikkel Lauridsen. Hun havde desuden datteren Justine Nielsdatter 1798.

            iii.   Hans Lauridsen, født 1758 i Tarm i Egvad sogn, død 11.07.1845 i Aadum sogn.  Gmd. i Stoustrup i Aadum.

            Han blev gift med Maren Nielsdatter, 08.03.1789 i Aadum, født 1762 i Bindesbøl i Aadum sogn, døbt 27.06.1762 i Aadum, død 20.07.1837 i Stoustrup i Aadum sogn, begravet 25.07.1837 i Aadum.
            Maren: Dt. af Niels Jensen og hstr. Engel Christine Lauridsdatter. Enke efter Jens Nielsen (1746-o.89) i Stoustrup.

            iv.   Anne Lauridsdatter.

5.   Kirsten Frandsdatter, født 1720/1730 i Tarm i Egvad sogn, død 1762 i Tarm i Egvad sogn.  Skifte Lundenæs B8-1080: 336 Kirsten Frandsdatter i Tarm. 28.12.1762, fol.98B.
   E: Laurids Christensen. B: Frands 12, Sidsel Kirstine 9, Anne 9, Christen 6, Abelone 4, Just 4 uger. FM: farbror Jens Christensen i Vium, morbror Hans Frandsen ved søn Hans Hansen, mors søstersøn Frands Lauridsen. Enkemandens første ægteskab med [Sidsel Kirstine Justsdatter], skifte 11.3.1749 lbnr.187. B: Abelone Marie. FM: morbrødre Jens Justesen i Hyllerslev i Janderup sogn , Laurids Justesen sst.

   Hun blev gift med Laurids Christensen, ca. 1750, født 28.09.1727 i Esbøl i Sdr. Vium sogn (søn af Christen Sørensen og Appelone Eskesdatter), døbt 29.09.1727 i Sdr. Vium, død 1764 i Tarm i Egvad sogn.
   Laurids: Gmd. i Tarm (matr. 16) 1748-64.
   Skifte Lundenæs B8-1080: 329 Laurids Christensen i Tarm i Egvad sogn. 7.7.1764, fol.63B, 151B.
   Enkemand efter [Kirsten Frandsdatter], skifte 28.12.1762 lbnr.336. B: Frands 13, Sidsel Kirstine 10, Anne 10, Christen 8, Abelone 4, Just 1. FM: fars svoger Laurids Justesen i Tarm, farbror Eskild Christensen sst, farbror Jens Christensen i Vium, fasters mand Christen Hansen i Esbøl i Vium sogn, morbror Hans Frandsen i Myrtue i Hostrup sogn ved Varde. Første ægteskab med Sidsel Kirstine Justsdatter, skifte 11.3.1749 lbnr.187. B: Abelone 16. FM: morbror Jens Justesen i Hyllerslev i Janderup sogn. Desuden nævnes første hustrus afdøde far Just Jensen i Tarm og dennes svoger Hans Pedersen Møller i Tarm Mølle.
   
   
   Arveafkald efter moderen B82F-SP1 s. 38.

            Børn:
            i.   Frands Lauridsen, født 1750 i Tarm i Egvad sogn, død 1808 i Foersum i Egvad sogn.  Gmd. i Foersum (matr. 3) 4.6.1784-1808. Skifte B82G-61 s. 41, 9 børn.

            Han blev gift med (1) Anne Marie Jensdatter, ca. 1785, født ca. 1761 i Tarm i Egvad sogn (datter af Jens Jensen Debel og Anne Marie Jepsdatter), død 1800 i Foersum i Egvad sogn.
            Anne: Lundenæs Amt B8-1085
            1538 Anne Marie Jensdatter i Foersum i Egvad sogn. 10.12.1800, fol.598B.
            E: Frands Lauridsen Debel. Bevilling til uskiftet bo af 6.6.1800.
            Han blev gift med (2) Mette Marie Pedersdatter, ca. 1801, født ca. 1775, død 11.03.1835 i Foersum i Egvad sogn.

            ii.   Sidsel Kirstine Lauridsdatter, født 1754 i Tarm i Egvad sogn.

            Hun blev gift med Søren Larsen, født 1742, død 1820.
            Søren: Sdr. Bork.

            iii.   Anne Lauridsdatter, født 1754 i Tarm i Egvad sogn, død 1781 i Foersum i Egvad sogn.  Skifte B8-1082 s.696.

            Hun blev gift med Søren Laugesen, født ca. 1734 i Foersum i Egvad sogn, død eft. 1801.
            Søren: Gmd. Foersum (matr. 3). Tarm o. 1785.

            iv.   Christen Lauridsen, født ca. 1755 i Tarm i Egvad sogn, død eft. 1808.  1808 i Hostrup sogn. 1801 aft.md. i Kravense i Hostrup.

            Han blev gift med Dorthea Christensdatter, født ca. 1754.

            v.   Appolone Lauridsdatter, født 1760 i Tarm i Egvad sogn.  (Gift med Mads Jacobsen, Nørtarp i Ølgod)?
            vi.   Just Lauridsen, født ca. 1762 i Tarm i Egvad sogn, død 28.09.1836 i Nørtarp i Strellev sogn, begravet 06.10.1836 i Strellev.  Gmd. i Nørtarp i Strellev fra før 1791. Ingen børn, men havde plejedatteren Anna Malene Christensdatter (1796-18..), hvis mand overtog gården.

            Han blev gift med Sidsel Jensdatter, før 1791, født ca. 1765 i Egvad sogn (datter af Jens Jensen Debel og Anne Marie Jepsdatter), død 24.05.1852 i Nørtarp i Strellev sogn, begravet 28.05.1852 i Strellev.


MVh
Svend Aage Nielsen

Bjarne Toudal Frandsen


Hej Svend Aage Nielsen...

Det var en ordentlig mundfuld du sendt mig, det har taget lidt tid for mig at komme igennem det, nu har jeg da fået lidt orden på Frands Lauridsen slægten...

Nu mangler jeg Lene Marie Jacobsdatter og hendes aner længere tilbage, samt deres søn Jacob Frandsen og hans ægteskab med Ane Marie Lange...

Samtidig har jeg min hustrus familie på farens side fra Daler i Højer hrd, som er i tiden 1864 og til genforeningen, hendes mor er tilgengæld ud af en Svensk Gyllesteen familie, så der er nok at tage fat på...

Men tak for hjælpen, og svaret...

Venlig hilsen
Bjarne

Bjarne Toudal Frandsen

Hej [21323] Ole Rasmussen og [609] Svend Aage Nielsen...


Hermed tak for jeres hjælp og alle oplysninger om Frands Lauridsen og Leene Marie Jacobsdatter, der har være en meget stor hjælp til at få styr på den side af mine forfædre, så tak for hjælpen...

Venlig Hilsen
Bjarne Frandsen

NB. Jeg forventer ikke der er andre som kan bidrage med mere...

Vera K. Madsen


Hej.
Man kunne godt fristes til at tro, at tilnavnet "Magaard" har noget med Magaarde i Nr. Bork at gøre.
Om dem skriver H.K.Kristensen (i bogen om Nr. Horne herred), at i 1688 var fæsterne J. Iversen og Jac. Pedersen.
I 1715 er fæsterne Lars Christensen og Lars Nielsen.
Jacob Lassen, f. o. 1719 kunne jo godt være en søn af den ene eller den anden Las. Om det så er sådan, det hænger sammen er en anden sag - men måske et brugbart spor...

Lars Christensen Overgaard  (i Østre Magaard) blev i 1720 gift i Sdr. Bork med Lisbeth Pedersdatter, men om det var hans første ægteskab melder historien ikke noget om.
Han døde i 1725, 44 år gl. Hans efterfølger, Niels Nielsen Magaard, blev i 1726 gift med enken.

På Vestre Magaard var det Lars Nielsen der var fæster i 1715.
Han døde i 1743, 58 år gl. og efterfulgtes af sin søn, Niels Larsen Magaard, der omkring 1750 blev gift med Esche Pedersens datter Mette. (Mine aner).

Af et skifte 1747 i Sdr. Bork (v. Erik Brejl - Lundenæs Bøvling) fremgår det, at Esche Pedersens hustru hed Inger Lauridsdatter.
Børnene der er nævnt: Kirsten 29, Mette 27, Laurids 23½, Peder 22 og Niels 18.
FM. Jørgen Lauridsen, Sædding
      Søren Lauridsen, Sdr. Bork
      Laurids Christensen sst.

Mvh
Vera K. Madsen

Bjarne Toudal Frandsen

Hej Vera

Det er jeg ikke uenig i, at man godt kan få den opfattelse, at "Jacob Larsen Magaard" måske har noget med Magårde at gøre, men jeg synes alligevel at flere ting taler imod...

Jacob Larsen/Lauridsen Magaard var medlem af Sønder Bork kirke, hans børn bliver døbt og gift i kirken, han var aktiv på flere fronter i og omkring Sønder Bork, hvilket ville være mere end underligt eftersom Magårde ligger indenfor en afstand af 4 - 500 hundrede meter fra Nørre Bork Kirke, hvor afsatsen til Sønder Bork var væsentlig længere...

Jeg ved ikke om du har læst hvad Ole Rasmussen har skrevet her på tråden, om netop Jacob Larsen Magaard, Citat:

Du har helt ret vedr. faren. Jeg læser barnedåben sådan:

Dom: 12. Trinit: [dvs. 1/9] 1754 blev Jacob Magaards barn døbt
Nom: Magdalena Maria,
holdt til daab af Mette Jensdatter.
Test:  Søren Ipsens (eller Jepsens) hustrue, Chresten Henningsen og Christen i Præstegaarden

Jacobs efternavn (patronym) er anført både som Larsen og Lauridsen i kirkebogen, hvor han optræder mange steder, nogle gange med patronymet, andre gange med tilnavnet/gårdens navn Magaard eller Magaarde.

Hvis Jep/Ib er den korte version af Jacob, så kan Jacobs far evt. hedde Laurids Jepsen. Kvindefadderens mand, Søren Jepsen kan så evt. være Jacob Larsen Magaards farbror – det er dog langt fra sikkert. Citat slut.

Ud fra, at er der måske alligevel et eller andet sted en forbindelse med Magårde, er jeg da slet ikke sikker på at jeg har fundet alle mine aner vedr. Magdalene Marie Jacobsdatter, så alle der har noget at bidrage med er velkommen...
De bøger du skriver om, f.eks "bogen om Nørre Horne Hrd." og evt. andre hvor kan man købe dem, mange gang er oplysninger om fæste og skifte meget mere informativt end kirkebøger...

Venlig hilsen
Bjarne Frandsen