Hvem var Elisabeth Stemann med duen o. 1870?

Startet af Lis Klarskov Jensen, 23 Feb 2011 - 21:13

Forrige emne - Næste emne

Lis Klarskov Jensen

Hej

Hvem var Elisabeth Stemann - og hvor kom hun fra?

Hun levede omkring 1867-71, og det eneste spor jeg har af hende er et bogværk med hendes navn i guld og et ovalt mærke af en flyvende hvid due på lyslilla baggrund.


Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Carsten Friis Fischer

Hej Lis

Linket til folketællingerne hvor navnet forekommer.

http://ddd.dda.dk/asp/soeg_dk_udvidet%20org.asp

mvh

Carsten Fischer

Lis Klarskov Jensen

Hej Carsten
Tak for linket, men det fører desværre ingen steder hen. Mangler amt.

Kan du hjælpe endnu en gang?

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Carsten Friis Fischer

Ja. Det kan jeg da godt se.

Så må vi heller gøre det på den gammeldags måde.

Altså ind på folketællingerne.

Søg i alle amter  (på 1 gang) og skriv i navnefeltet Eli%abeth Steman%

Så skulle du gerne få en 8-10 muligheder.

mvh

Carsten

Lis Klarskov Jensen

Hej Carsten

Tak for hjælpen! Dejligt at give mig redskabet til at gøre det selv i stedet for selve resultaterne. Jeg har i alt for lang tid ikke kunnet finde denne mulighed for at søge i alle amter på én ganghttp://www.ddd.dda.dk/kiplink1.htm (ikke på Autocheck af område eller Udfyld selv alle felter men deriomod på » Søgning i flere amter lidt længere nede på siden!)
Men når du kunne, måtte jeg jo strænge mig an  :D - og fandt den.

Måske er det denne Elisabeth Stemann, for inden i en af bøgerne ligger der en slægtsforsker-seddel, der omhandler oplysninger fra "Odense Kjøbstads Skifteprotokol 1674-84, fol. 462-66" om et skifte 1684 den 19. juni, efter Christen Jensen Lønborg, skrædder, og hans hustru Margrethe Gierdsdatter. Værgen for børnene var farbroderen af samme navn Christen Jensen, murmester i Odense. Her passer Odense meget fint ind, måske.

MEN, der er vist et problem her, for hvis der er tale om en slægtsforsker ved navn Elisabeth Stemann 04.03.1873  Gift husmoder her, så må hun have fået bøgerne antikvarisk som voksen, da et 5-binds værk om dansk litteratur vel ikke er noget man giver i dåbsgave?

Odense, Vends, Middelfart Købstad, Algade, 351, 6, FT-1911, C5890
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christijan Stemann 04.08.1871  Gift husfader blikkenslager 
Elisabeth Stemann 04.03.1873  Gift husmoder
   
Aage A?? Stemann 05.04.1900  Ugift barn   
Kamma Lilly Stemann 20.04.1903  Ugift barn   
Ninna Ellen Ingerborg Stemann 20.05.1908  Ugift barn   
Clara Pedersen ?? 02.10.1840  Ugift slægtning

Kunne det tænkes, at bøgerne stammer fra hendes mands familie? Og spørgsmålet er så: hvem er så Christijan Stemanns slægt?

Du skal have endnu en gang så mange tak for hjælpen!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Carsten Friis Fischer

Hej Lis

Hvis det er ham Christian Stemann i 1911 folketællingen, er han født i Thisted

Samtlige personer i husstanden

Thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Strømstræde, 212, Forhus, Stuen b, 524, FT-1880, C5178
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Petrine Stemann født Holst 39  Gift Bagersvend i Vestervig, Stemanns kone  Thisted
Johannes Stemann 14  Ugift deres Søn  Thisted
Karoline Augusta K. Stemann 12  Ugift deres Datter  Thisted
Christian August Stemann 8  Ugift deres Søn  Thisted
Kirsten Else M. Sørensen født Madsen 74  Gift Aftægtsmand i Sønderhaa Sogn Peter Chr. Sørensens Kone  Grurup Sogn, Thisted Amt
 
--------------------------------------------------------------------------------
  Og mormonerne siger dette hvor 1911 fødselsdata passer

Kristjan August Stemann Pedigree
  Male     
   

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:  04 AUG 1871   Thisted City, , Thisted, Denmark

Christening: 
Death: 
Burial: 
   

--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
  Father:  Kristjan Stemann  Family
  Mother:  Petrine Holst 

Og Christian har flere søskende.

mvh

Carsten




Lis Klarskov Jensen

Hej Carsten
Tusind tak for dine oplysninger. Det var meget venligt af dig at følge op!  :D

Men der er noget, der ikke stemmer. Ser man nærmere på den bog efter skjulte oplysninger, dukker der forskellige småting op:

Ville en skrædders hustru sidst i 1800-tallet have en dansk litteraturhistorie i 5 bind i læder med guldtryk samt sit navnetræk på hver eneste binds forside/yderside i guld? Med en due på samme farve som indersiden af bogbindet på første blanke side i hvert bind? Med indhold, der kun kan interessere en historisk interesseret, der er vant til at læse "tørt" stof, der kræver en klassisk skoling? Hvor den håndskrevne seddel viser det samme?

Bogværket nævner en Just Valentin Stemann, tysk præst i Helsingør, bind III side 80. Men ingen indstregninger her. (Denne præst skrev en latinsk hyldest til Frederik III i 1660.)

Så jeg kiggede igen på de Stemann-personer, som du fandt på DDD.

Her var der to personer, der kunne tænkes at have været udsat for en klassisk skoling:

København, København (Staden), Vester Kvarter, Vester Kvarter II, Fredriksholms Kanal 237 A, 1645, FT-1850, C1886
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Poul Christian Stemann   86    Gift      owerkammerraad og ?? huusfader   Kiöbenhavn
Cathrine Elisabeth Wasserfall   83    Gift      hans kone   Kiöbenhavn
Augusta Elisabeth Stemann   60    Ugift      hans datter, carmeliterinde i Gisselfeldt kloster   Kiöbenhavn
... og der nævnes andre personer herefter...

og endnu en Elisabeth Stemann:
Catharine
Elisabeth Stemann   55    Enke   Husmoder   Hofjægermesterinde   Helsingør
der i 1890 boede hos:

Frederiksborg, Lynge-Kronborg, Helsingør Købstad, Strandvejen, , 9, FT-1890, C4989
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
Caroline Vilhelmine Marie Madelung   74    Enke   Husmoder   Rentier   København
Elisabeth Bolette Madelung   50    Ugift   Barn      Lundfarlund?
Birgitte Eleonora Madelung   44    Ugift   Barn      Lundfarlund?
Amalie Salome Madelung   42    Ugift   Barn      Lundfarlund?
...

Denne Catharine Elisabeth Stemann er født i Sorø o. 1830:

Sorø, Alsted, Sorø Købstad, Sorø Kiøbstad, Søegaden, 43, FT-1845, B7926
Navn:   Alder:   Civilstand:   Stilling i husstanden:   Erhverv:   Fødested:
v. Stemann               54    Gift      kammerherre, amtmand   -
Augusta Stemann født Tillisch   48    Gift      sammes kone   -
Elisa Henriette Stemann   23    Ugift      børn   -
Catharine Elisabeth Stemann   15    Ugift   børn   -
Sophie Elisabeth Scholten   28    Ugift      lærerinde   -
... og flere personer...

Sherlock Holmes ville nok spekulere lidt mere over duen! Hvis han så denne tråd  :D

Ja, det er nok det nærmeste jeg kommer en opklaring af dette spor.

Endnu en gang tak for sparringen!!!

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Kathe Rasmussen

Hej Lis Klarskov Jensen;

Du kan vist godt regne med at bogværket har tilhørt Poul Christian von Stemann's datter Elisabeth født ca. 1797, som ved FT 1840  (50 aar)var Frøken paa Gisselfeldt Kloster og hendes søster Dorthea Eleanore Isabella (47 aar) var  Stiftsdame paa Vallø.

Du kan læse om Poul Christian von Stemann paa http://da.wikipedia.org

Om det er bedstefaderens, Peter Wasserfall's vaabenmærke, han kom fra Langenberg i Rheinland eller von Stemann's, han kom fra Westphalen, det ved jeg ikke.

mvh
Kathe Kristensen Rasmussen
4952 Stokkemarke, Lolland

PS: det er en af mine venner Elmer Wasserfall i USA som nedstammer fra den samme Peter Wasserfall som von Steamann's hustru

Lis Klarskov Jensen

Hej Kathe Kristensen Rasmussen

Det er næsten det mest sandsynlige resultat, som du nævner. Det gav mest mening med navn uden på alle bøgerne, hvis man havde fælles bibliotek med andre og/eller lånte sine bøger ud privat.


Men jeg kan ikke rigtig få familie-oplysningerne omkring Poul Christian Stemann og døtrene til at stemme.

Jeg håber, du kan hjælpe med at rede trådene her nedenfor ud for mig:

Du nævner, at
CitatPoul Christian von Stemann's datter Elisabeth født ca. 1797, som ved FT 1840   (50 aar)var Frøken paa Gisselfeldt Kloster og hendes søster Dorthea Eleanore Isabella (47 aar) var  Stiftsdame paa Vallø.
(Var denne Elisabeth ikke født ca. 1790, hvis hun var 50 år i FT 1840?)

FT 1850 KBH nævner, at Poul Christian Stemann (f. ca. 1764) var gift med Cathrine Elisabeth Wasserfall og havde datteren Augusta Elisabeth  Stemann   60    Ugift      hans datter, carmeliterinde i Gisselfeldt kloster   Kiöbenhavn. Augusta Elisabeth var altså f. ca. 1790. Jeg har checket oplysningerne i originalteksten til KBH FT 1850.

Finn Holbeks hjemmeside (http://finnholbek.dk/genealogy/getperson.php?personID=I41177&tree=2) nævner, at Poul Christian Stemann 1764 - 1855 var gift med Cathrine Elisabeth (Betzy) Wasserfall,   f. 24 jun. 1767, København (Copenhagen) ,   d. 29 aug. 1850, København (Copenhagen)   
Børn  >
1. Catharina Elisabeth Stemann,   f. 10 apr. 1789, København (Copenhagen) ,   d. 13 okt. 1870, Merringgaard Gods (Korning, Hatting H., Vejle) 
> 2. Christiane Louise Stemann,   f. 16 apr. 1807

Mangler Finn Holbek 2 døtre (som du nævner?) her eller ???

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lis Klarskov Jensen

Familysearch.org har oplysninger om to søstre, som Kathe Rasmussen nævner, er checket i kirkebøgerne og er OK:

AUGUSTA ELISABETH VON STEMANN
Christening:  20 MAY 1790   Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn
  Father:  PAUL CHRISTIAN VON STEMANN  
 Mother:  CATH. ELISAB. WASSERFALL  
(kirkebogen 1785-1791, opslag 65: født d. 2. maj 1790, døbt 20. maj 1790)

og

DOROTHEA ELEONORE ISABELLA VON STEMANN
Christening:  10 NOV 1793   Fredreriks Tyske Kirke, Kobenhavn
  Father:  VON STEMANN  
 Mother:  CATHR. ELISABETH WASSERFALL  
(kirkebogen 1789-1813, opslag 18: født d. 21. oktober 1793, døbt 10. november 1793)

Tak for hjælpen.  :)

Venlige hilsner
lis
www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Lise Østerberg Bahr

Hej allesammen

Jeg har tidligere nævnt at vi har en efterkommer af min Bahr møllerslægt i Flensburg, Elisabeth von Stemann i slægterne. (gren til Aastrupgaard, Haderslev). De indgår i nogle af de store adelsslægter i Tyskland, Danmark, Norge, Sverige mm.

Der findes flere slægtsforskere der har (haft) disse med div indgangsslægter/slægtsforbundne. Nogle er på mystisk vis forsvundet. Eller manglende interesse omkring disse led.

Mvh
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

Hej og god aften

Måske kan de gamle tråde hjælpe .

VH
Lise Østerberg Bahr

Lise Østerberg Bahr

#12
Hej igen

Kan også se at på en af dem der laver anesider,

ad.: Darrin Lythgoe... og
redigeret af GLENN BØ

bliver efternavnet slægtsnavnet BAHR til DAHR.. :-\

Så er det jo heller ikke nemt at være slægtsforsker mere.

En af von Krogh slægtens medlemmer øverst i Glenn Bøs skema nævnes også blot J. von Krogh..(en kvinde)

Det er i ø Lene Merete Wilmann og Glenn Bø´s slægtsdataside.

Hvis de kan kontaktes kan jeg da godt forsøge det - ad div rettelser. Hvad gør man ellers ?



VH
Lise Østerberg Bahr