Hr. Melchior i Raklev, 1495-1555, og Salome Melchiorsdatter, ca.1559-1635

Startet af Peter Michaelsen, 14 Feb 2015 - 01:42

Forrige emne - Næste emne

Peter Michaelsen

På adskillige anetavler på internettet finder man stamtræer, som via forskellige nordsjællandske præsteslægter går tilbage til Torben Jensen, sognepræst i Ballerup 1600-1643, og hans hustru Salome Melchiorsdatter, og videre tilbage fra hende til den tidligere franciskanermunk Hr. Melchior Jensen eller Hansen (1495-1555), som lagde grundstenen til Raklev kirke ved Kalundborg ca.1547, og blev sognets første præst og den første evangelisk-lutherske provst i Ars herred.

Teorien om, at Melchior Jensen (dette skulle være den rigtigste form iflg. H.F.Rørdam) skulle være far til Salome Melchiorsdatter, går tilbage til Torben Andreas Colding: Legatfamilien Lange, Kbh. 1926, som på side 38 placerede Melchior Jensen i Raklev øverst i en oversigtstavle over Salome Torbensdatter Ledøes afstamning.

På denne stamtavle nævnes Melchior Jensens hustru, ganske vist ikke ved navn, som død ca.1547, og Melchiors datter Salomes fødselsår angives til ca.1548 og hendes dødsår til 1635. Efter hendes dødssted Ballerup er der et spørgsmålstegn. Hendes mand Torben Jensens fødselsår angives til ca.1566 og hans dødsår til 1643. Her er der intet spørgsmålstegn efter dødsstedet Ballerup.
T.A. Colding skriver om ham: "vistn. først Cap. i Raklev 1587-1600", men angiver ikke, hvad han bygger denne formodning på.

I DANMARKS KIRKER, Smørum Herred, s.618, omtales under Ballerup kirke, at en del gravsten fjernedes fra kirken o. 1840 og bragtes til Skovlunde, hvor de anvendtes til trappesten.
Det gjaldt bl.a. en gravsten over Torben Jensen og hustru Salome Melchiorsdatter,  en gravsten over deres datter Anna Torbensdatter og hendes mand Hans Christophersen, som efterfulgte Torben Jensen som sognepræst i Ballerup-Måløv pastorat, en gravsten over mindst 7 af sidstnævntes børn, og en gravsten for sidstnævntes søn, studiosus Jens Hansen Balderup, som døde 2.2.1653 i sin alders 26.år.

Disse gravsten med indskrifter omtales i præsteindberetningen 1758.

På gravstenen over Torben Jensen og Salome Melchiorsdatter fra 1650 stod der: "Torben Jensen, Sognepræst til Balderup og Maaløv i 43 Aar, død 14. marts 1643, 77 Aar gammel, og Hustru Salome Melchiors Daatter, død 1635, 76 Aar gammel; gift i 34 Aar (een Datter). Denne Steen er paalagt af Her Hans Christophersen og Anne Torbens Daatter Anno 1650 d. 12. Augusti. - Væ Den hannem lader optage uden til Slect eller Svogerschab."

Ifølge denne indskrift må Salome Melchiorsdatter være født ca.1559, og kan derfor ikke være datter af Melchior Jensen, som ifølge en gravsten i Raklev kirke døde 11.10.1555. Melchiors eneste kendte hustru, Katharina Laurentsdatter døde ifølge samme gravsten 11.7., antagelig i 1547 eller senest 1548. Da Torben Jensens og Salomes datter Anna ifølge gravstenen, som var i Ballerup kirke, døde 17.10.1659, 59 år gammel, må hun være født ca.1600.
Hvis Salome skulle være født i 1547/48, som antaget af Colding, ville hun dermed være 52-53 år gammel, da hun fødte sin eneste datter. Dette er ret usandsynligt, hvorfor man må foretrække den forsvundne gravstens oplysninger, ifølge hvilke Salome blev født ca. 3-4 år efter Melchiors død.

Melchior Jensen har dog efterladt sig andre nulevende efterkommere gennem sønnen og efterfølgeren Jesper Melchiorsen, dennes søn Laurits Jespersen Rachlev, sognekapellan i Holbæk-Merløse, dennes datter Mette Lauritsdatter og svigersøn Jacob Hansen, sognepræst i Tersløse-Skellebjerg, deres søn Laurits Jacobsen Tersling/Tersløse, hans og hustruens datter Elisabeth Marie Lauritsd. Tersling og hendes mand Hans Thomsen Lyngbye, sognepræst i Hørby, deres søn Thomas Hansen Lyngbye, sognekapellan i St.Heddinge og hustru, og deres datter Elisabeth Dorothea Lyngbye og hendes mand, kammerråd og godsforvalter ved Vemmetofte Kloster, Terkild Thaning. Sidstnævnte fik mindst 13 børn, deriblandt præsterne Vilhelm og Christian Thaning. Et barnebarn af sidstnævnte, Anna Christina Nancy Thaning, døde 10.9.1918 i Raklev og blev bisat fra den kirke, som hendes 7 x tipoldefar havde ladet opføre.
Der findes antagelig en mængde efterkommere af Hr. Melchior; udover personer med efternavnet Thaning også nogle med efternavnet Holck.

Jeg stolede indtil for få måneder siden på T.A.Coldings bog, og troede dermed at jeg selv var efterkommer af den bortløbne munk fra Gråbrødreklostret i Kalundborg.

Jeg har ikke set andre sætte spørgsmålstegn ved Coldings oplysninger om Salome Melchiorsdatter, og håber, at jeg måske kan sætte en diskussion i gang.

Venlig hilsen,
Peter Michaelsen

Lise Gorgone

Hej,

http://hjortskov.net/family.php?famid=F145&ged=hjortskov.ged

Her kan du se Melchior Jensen f.o.1495 i Århus,d.11.1.1555 Raklev gift med Katharina Laurentsdatter
d.o.1547. Må have været død i barselsseng.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Peter Michaelsen

Hej Lise,

Det var også min formodning, at Katerina Laurentsdatter døde i barselsseng, men - som det fremgår af mit indlæg - vidner den nu forsvundne ligsten fra Ballerup om at Salome Melchiorsdatter først blev født allertidligst i slutningen af 1558, og dermed mindst 3 år efter Hr. Melchiors død og mindst 10 år efter Katerina/Katharinas død.

Konklusion: hun må have været datter af en anden Melchior, måske en, der boede i Nordsjælland.

Sønnen Jesper Melchiorsens mindedigt i Raklev kirke antyder, at hans mor døde af pest.

Brian Patrick McGuire oversætter digtet således i artiklen "Kalundborgs franciskanerkloster og Raklev Kirke. Kirkens reformationer i lyset af Melchior Jensens historie", MENNESKERS VEJE - KULTURHISTORISKE ESSAYS, red. L. Pedersen, Kalundborg Museum 2013, s.227:

"Når menneskets jordiske liv hurtigt rinder ud
Og som havets bølge ikke kan vende tilbage,
Så er det værd med krop og sind at bestræbe sig på,
Forud for dette at sætte sig et monument over sit liv
Dette motiv bevæger en mand afprøvet i godhed,
Melchior præst og efterkommer af faderen Jens,
Til lovprisning på den hellige Treenigheds fundament
Byggede han fra grunden denne hellige kirke.
Han ville beholde den hellige Olavs navn,
Og ved at udføre denne høje opgave ville han tjene Gud.
Stedet, hvor den blev bygget hviler på ufrugtbart sand,
Det kaldes Sandager, et passende navn.
Det blev i 1500 år plus fyrre og syv
Hvor arbejdet blev påbegyndt
Da kong Kristian styrede riget
Den navnkundige kong Frederik var hans fader.
Ofte den onde Satan greb ind for at standse
Det arbejde som var påbegyndt og han forhindrede det en tid.
Idet to kirkeværger der tog vare på dette pastorat,
Og som var Melchiors venner, pludselig blev pestens ofre.
Derefter hans hustru, en klog og kysk kvinde,
Hos Herren afsluttede hun sin sidste dag.
Læg dertil, at der var mangel på afgrøder og stor fattigdom
Da priserne steg og gjorde alting uhyre dyrt.
Men den herre Melchior overvandt disse forhindringer.
Han brugte sine sidste kræfter på det arbejde, som var påbegyndt.
Må Gud give, at han nu, hvor hans liv er slut kan søge
Himlens templer sammen med sin hustru.
Gid, at hans forhåbninger må blive indfriet og snart kan udtrykke
Den lovprisning som det er menneskets lod at give."

Professor emeritus McGuire tilføjer, at 1540'erne og 50'erne var en vanskelig tid med krig og pestepidemier, men far, søn og hustruerne stod genvordighederne igennem til en ny verden.

Venlig hilsen,
Peter

Jytte Ravn-Jensen

Hej Peter
Der er jo utrolig mange personer med navnet Melchior og Melchiorsen i Raklev kirkebog. Jeg har selv mange på min mors side, Jeg har endda nogle der hedder, Melchior Jensen (ca. 1720), Jens 1742 og Ole Melchiorsen 1744 og mange flere. Blev det moderne at kalde sig Melchior? Jeg har aldrig hørt den historie, du fortæller.

vh Jytte

Peter Michaelsen

Hej Jytte,

Det var da interessant med de mange Melchior-navne i Raklev blandt dine aner.

Der er så vidt, jeg kan se, to muligheder:

1) Hr. Melchior og/eller hans søn Jesper Melchiorsen kan sagtens have efterladt sig børn i og omkring Raklev, hvis efterkommere lever endnu. Det er tænkeligt, at ikke alle deres sønner er blevet præster, og dermed registreret i Wibergs præstehistorie.

Jeg har brugt Wibergs præstehistorie til at følge deres præstelige efterkommere helt frem til Wibergs egen tid, dvs. til Hr. Melchiors 4 eller 5 x tipoldebørn. Ved at google lidt på efterkommere, som endnu levede midt i 1800-tallet, har jeg fundet frem til nulevende efterkommere, hvoraf nogle antagelig bærer efternavnet Thaning, andre Holck, men der kan sagtens være personer med mange andre efternavne, som nedstammer fra de nævnte præster.

2) Det kan også tænkes, at Melchior har været et populært navn i Raklev p.g.a. den lokale berømthed Melchior Jensen, kirkens grundlægger og første præst. Derfor er det ikke sikkert, at der er nogen slægtsmæssig relation mellem dem, du nævner, og Hr. Melchior.
Blandt mine sønderjyske aner finder man eksempler på, at bønder har opkaldt deres børn efter en formentlig populær præst: Peter Hommelhoff i Ødis - her både for- og efternavn - eller Tycho Thomæus Lorenzen i Vonsbæk - her fornavnene.

Venlig hilsen
Peter

Jytte Ravn-Jensen

Hej Peter
Nu er jeg selvfølgelig blevet nysgerrig og vil prøve at forske yderligere i navnet Melchior, men det er svært via kirkebøgerne, der ikke går så langt tilbage. Jeg kan ikke finde/læse Melchior Jensens fødsel - kun alle hans 8 børn. Det er pussigt, at du også har en sønderjysk slægt, da jeg også har det. Den har været meget svær at løse, idet mange har samme navn Nis Andreas Ravn el. lign., men det lykkedes og jeg har derved fundet ældre slægtninge, som jeg ikke kendte, men som jeg nu har kontrolleret data med.
Venlig hilsen
Jytte

Peter Michaelsen

Hej Jytte,
Held og lykke med efterforskningen.
Måske der findes skiftedokumenter eller andet, som hjælpe dig længere tilbage i tiden end kirkebøgerne.

Venlig hilsen,
Peter