Der må da værer mogen som kender til Jørgen Falkersen f i Fjelsted Fyn 1808.

Startet af Elly Møllebo Jørgensen, 18 Feb 2015 - 13:57

Forrige emne - Næste emne

Inger Toudal


For at undgå forvirring, kunne du jo kalde Ane Jørgensen (1813 - 1872) Ane Jørgensdatter
(som hun hedder ved vielsen 1839 og konfirmationen 1827).

Det var først i 1829 der kom en bestemmelse om, at pigers patronym skulle ende på -sen:

http://nfi.ku.dk/publikationer/webpublikationer/ddsoefternavnetshistorie.pdf/ - s. 6

Venlig hilsen
Inger
Venlig hilsen
Inger Toudal

Knud Madsen

Hej Elly

Se her. Nekrolog Hans Jørgensen (1841-1926). Anonymt avisudklip:

Et Liv i Arbejde. Gamle Hans Jørgensen fra Føns.
Gamle Hans Jørgensen begravedes i Gaar fra Føns Kirke. Med ham er et af de mest virksomme Mennesker i Føns gaaet bort. Han var født i Ejby 1. juli 1840. Som ung Karl tjente han hos Jens Jensen, Balslev, men kom saa i Aaret 1865 til Føns, hvor han tog Tjeneste hos Jørg. Madsen og blev i 6. Aar. I Aaret 1871 [i.e. 1870] giftede han sig og fik et Hus i Føns. Arbejde fik han paa Sparretorn. Senere lejede han Føns [præstegårds] Enkesæde [1876 eller før] af Enkefru Glerup, Moder til Provst Glerup, Ronæs. For at faa Besætning og komme i Gang laante han Penge af Jens Jensen, Balslev, og trods dette, at han nu havde en Jordlod, gik han stadig paa Arbejde paa Sparretorn og fik ogsaa herfra sin Pløjning udført. Morgen og Aften, før og efter Arbejdstid, arbejdede han med sin Jordlod og sine Kreaturer. Hans Hustru var ham en god Medhjælper, saa de fik hurtig Laanet til Jens Jensen tilbagebetalt. Tobak og Spiritus smagte han aldrig, men derimod vilde han gerne være pæn i Klæderne. Kreaturer og Blomster havde hans største Interesse. Kun faa Mænd har haft Øje for Blomster som Hans Jørgensen. Hvor anstrengt han end var af sit Arbejde, saa blev de ikke forsømt, og det fulgte ham lige til det sidste. Han døde i Enkesædet i Føns, som han for flere Aar siden havde købt af Grev Wedell, men som nu hans Søn, Jeppe Jørgensen og Hustru, hos hvem han havde et godt Ophold til et sidste, først fæstede men senere købte af Grev Wedell, da Godset blev solgt. Ved gamle Hans Jørgen[sen] har vi set, hvad Flid og Nøjsomhed kan gøre, og derfor skal han have Tak.

V.h. Knud


Elly Møllebo Jørgensen


Hej Mik.

Der er lidt navne problemer, ved Jørgens konf står der Falkesen.
Ved han dåb står der bare Jørgen.
Ved deres bryllup 1839 i Ejby er det Falkersen ops 106----1813-1849

Da jeg sendte efterlysningen i forum tog jeg det navn som stod
i folketællingen ??? det står ved dåben af børnene.

Hans Jørgensen og Gertrud får en dødfødt pige
18 November 1870 Føns ops 70.

Mvh Elly..

Elly Møllebo Jørgensen


Hej Knud.

Det var spændende at læse om Hans Jørgensen tak for det.
Så giver det mening det der står ved datterens bryllup at
forældrene boer i Præstegaardens  enkesæde, det kunne jeg
ikke læse  (enkesæde )

Mvh Elly.

Mik Severinsen

#34
Ja, meget interessant beskrivelse af Hans Jørgensen, min 2xtip., som jeg af gode grunde aldrig har mødt (min mor har dog flere gange mødt hans datter, Anna, da hun næsten blev 100 år gammel - det er det nærmeste jeg kommer et personligt bekendtskab til ham). Det med slid og nøjsomhed er bestemt træk, jeg også kan genkende ved de af hans børnebørn og oldebørn, jeg har mødt. Min bedstefar, som altså var oldebarn til Hans Jørgensen, fortalte da han var 78, at han skam ikke havde holdt ferie, siden han var 13 år!! Han kunne tit give os unge mennesker dårlig samvittighed, når han fortalte os, hvordan han havde puklet, slidt og slæbt hele livet. Mens vi andre doven-lars´er holdt/holder 4-6 ugers ferie om året. ;D

En sejhed, der er meget svær at leve op til for vi efterkommere, men tiderne har også ændret sig og i dag har man jo - heldigvis - mulighed for at leve et mere mageligt liv. På godt og ondt. Jeg synes det er beundringsværdigt, så slidsomme og nøjsomme vore forfædre var. Men omvendt kan jeg også tænke lidt, at arbejde har fyldt UTROLIGT meget i deres liv. Måske også for meget - efter min smag. Men det er nok også nemt at sige i dag, hvor man jo kommer lettere til det hele. Dengang havde man jo ikke noget valg. Men alt i alt synes jeg nu, at det er fint nok, at mennesker i dag ikke lever et slaveagtigt pukleliv som for nogle generationer siden, hvor folk skulle slide og slæbe 8-10, ja nogle gange måske 12 timer hver dag til en ret beskeden løn. Seriøst, jeg tvivler på at jeg kunne holde mere end et par dage, hvis jeg tog en tidsmaskine tilbage til f.eks. 1880 og skulle pukle som Hans Jørgensen gjorde dengang. I dag ville man vel gå i strejke, hvis man blev budt sådanne forhold - og til en så ussel løn.

Det er også én af de ting, man lærer ved slægtsforskning. At vi i dag bør være taknemmelige for de goder, vi har i dag. Og som vore bedsteforældre, oldeforældre o.s.v. har kæmpet hårdt for at vi kunne få. Derfor skal vi ej heller tage disse goder for givne. Som mange nok gør. I dag virker det som om, at mange unge ikke rigtigt gider kæmpe for noget mere og tager alting for givet. Der kan både min egen generation og endnu yngre generationer nok lære lidt af de gamle generationer. At sætte tæring efter næring og at have en mere ydmyg tilgang til tilværelsen.

Min bedstefar havde f.eks. intet valg. Han kunne enten blive fisker - eller fisker! Og gæt hvad han blev? Ja, rigtigt gættet: fisker! - I dag stræber de unge jo efter at blive verdensberømte popsangere eller fodboldstjerner. Og hvis de ikke kan blive det, er det lige før de føler, at de er en fiasko. Det tror jeg ikke er en sund tilgang til tilværelsen, at ens succes som menneske i dag i den grad er bundet til ens succes som karrieremenneske. Jeg synes f.eks., at det er sygeligt, at i dag, når man møder et nyt menneske, så er det førse spørgsmål, de stiller, langt de fleste gange: "Hvad laver du?" (underforstået: du skal helst fortælle, at du har et fedt job og tjener en hulens mase penge - for ellers er du ikke interessant som person). Det tror jeg også skaber en usund form for stress for dagens ungdom. Der var det på en måde mere ligetil i gamle dage, da man vidste, at hvad fatter var, det blev man nok også selv. Måske var det lidt kedeligt og forudsigeligt, men det gav vel også en eller anden form for tryghed og afklarethed med tilværelsen, at man ikke forventedes at blive en verdensberømt popsanger eller fodboldstjerne. Som de fleste unge i dag naivt tror, at de SKAL være for at være en succes som menneske.

Elly Møllebo Jørgensen


Efter at have set alle folkt igennem for Skydebjerg Baag Odense, fandt jeg Apelone Jørgensen f 1844 i Ejby  (min oldemor ) helt frem til 1930 der er hun 85 eller 86. Men hvornår dør hun, har været kib igennem for Skydebjerg uden resultat der mangler en md mellem to kirkebøger.

Så er der Karen Jørgensen f 7 Marts 1847 i Ejby ( søster til Niels Jørgensen og Apelone ) hun får 6 børn de fem født uden for ægteskab.
Marie Pauline Jørgensen f i Ejby 1872, folkt 1880 er hun plejebarn hos Hans Jørgensen og Gjertrud.
Jørgen Peder Jørgensen f i Ejby 1875.
Hans Kristian Jørgensen f i Ejby 1877   Dør 1878 6 uger .
Niels Klaudius Jørgensen f i Føns 1880, Moderen opholder sig hos Hans Jørgensen og Gjertrud.
Carl Christian Jørgensen f i Føns 1882  Moderen er på Sparretorn.
21 Nov 1885 bliver Karen Jørgensen viet til Lars Peder Madsen de er begge på Sparreton.
De får en datter Karoline Valdine Chathine Madsen f på Fænø i 1889 dåb i Middelfart kirke.
Men de står ikke i Folkt 1890 på Fænø   Hvor bliver de af ??

Første gang jeg støder på min farmor Bothilde Svensson fø i Sverrig Glimakro ved Kristiansstad i syd Sverrig, er folt 1890 på Fænøgaard,  hun er rejst til Danmark i 1886.
Bothilde Svensson og Jens Peder Hansen Jørgensen bliver gift 1991 i Middelfart kirke ( min farfar )
han er på Skrillinggarden.

Men min Morfar Anders Rasmus Andersen er fø på Fænø 1881, så den lille ø  fylder meget i mit matriale.Mvh Elly Jørgensen.
.

Gurli Vibeke

Vedr Jørgen Falkersen   er han nevø til min 2 anden tipoldefar Søren Jørgensen i Rørup Sogn Således ser familien ud
Jørgen Falkersen og Anna Sørensdatter
Gift 20/3 1769
Børn Falk Jørgensen født 1769 død 1770
Falk Jørgensen 1773
Søren Jørgensen 1776 min ane
Jørgen Falkersen  Fjeldsted kirkebog 1746-1781 opsl 3,
forældre Falk Jensen og Anna Hansdatter fra Brenderup Sogn bliver gift 14/8 1736
Børn
Niels    1744
Jørgen 1746
Med venlig hilsen
Gurli Vibeke