Peder Colling, Peder Pedersen Colling. Kolind, Sønder Djurs, Randers.

Startet af Hanne Schou Sørensen, 20 Feb 2015 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Hanne Schou Sørensen

Birthe Marie Pedersdatter født i Kasten, Kolind sogn 1805, opslag 45 (1793-1813)
datter af Peder Pedersen Colling, født 1767 Koed/Nimtofte sogn, opslag 16 (1737-1791)
og Anne Nielsdatter født 1770 i Kolind , opslag 145 (1681-1792), MENER,?, hendes forældre er Niels Knapp og Maren Sørensdatter i Kolind sogn.

Peder Pedersen Colling er søn af Peder Colling. Det eneste jeg kan finde på Peder Colling, er hans død: Kolind, (1793-1813) opslag 25. 28. feb. 1800, 67 år gl.

HVOR er han født?
HVOR er han viet og med HVEM.?

Har på FS fundet børn, som jeg tror er hans:
Laurs Pedersen, 1762/64 i Koed
Birthe Marie Pedersen, 1765 i Koed.
Peder Pedersen, 1767 i Koed/Nimtofte kirkebog, opslag 16.
Henrich Pedersen, 1767 i Kolind. opslag 145.
Jens Kristian Pedersen, 1771 i
Hans Henrich Pedersen, 1774 i Kolind, opslag 149.

Jeg har nok efterhånden stirret mig blind på det hele.
Kan ikke finde alle børn i kirkebøgerne, og heller ingen i folketællinger, Ej heller Peder Colling

Er der en der har mod på at hjælpe mig, vil jeg være taknemlig
Venligst
Hanne Schou

Else Skovbo Jensen

Hej

Måske kan du finde hjælp her http://www.milloup.dk/bf/stikord-djurs.htm

I øvrigt er Kolind - Ebdrup, Koed, Skarresø i den grad blandet sammen, at det volder problemer.(jeg har selv aner i de sogne)
Navnet Colling er jo en anden stavemåde for Kolind. Den ældre Peder Colling kan være opført under sit patronym(= sen-navn) og det kender du ikke.

Der er ikke noget, der hedder Kasten i området. Jeg tror, der står Skarresoe !!

http://www.milloup.dk/hvh/download/skifter/vedoe_gods_skifter2.htm  måske er her hjælp

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=165&type=sk&amt=Randers#Ryomgård gods

med venlig hilsen

Hanne Schou Sørensen

Hej Else!
Tak for du har kigget på det.
Men.....Der har været en "by" der har heddet Kasten, og også en gård.
Byen har ligget syd for Kolind mod Mårup.
Og...Familienavnet Colling, er ikke det samme som Colind/Kolind.
Jeg har haft blandet De to familienavne sammen, og da var der da hel kaos i "regnskabet"
så derfor søger jeg hjælp nu.

MVH.
Hanne Schou.

Hans Chr. Baagøe


Hanne Schou Sørensen

Tak Hans  Chr. Baagøe

Håber så på, en har en "ledetråd" til det sidste.

Hans Chr. Baagøe

Hej

Jeg må så også forsøge med en ledetråd til det sidste:

Selv om du skriver:
"Og...Familienavnet Colling, er ikke det samme som Colind/Kolind."

Så har du vist ikke helt ret. Jeg har selv en indgift fra Ebdrup, hvor faderen står som Jens Pedersen Colling (muligvis rettet fra Collind) i 1815. Ved søsterens dåb i 1819 står han som Jens Pedersen Colind.

Anne Kirstine Jensdatter * 24 marts 1815 (opslag 16 - ny udgave) Ebdrup
Mette Katrine Jensdatter * 3. september 1819 (opslag 19 - ny udgave) Ebdrup
I 1805 står han som Jens Coling.

Jeg har også en Rasmus Pedersen Kolling i Lundskov, der står fadder i Homå i 1837.

Alle "mine" er dog for nye til at besvare dit spørgsmål. Du kender vel Djurslandsdatabasen, selv om den umiddelbart heller ikke giver dig svar?

Jeg har også prøvet at se lidt mere på dine oplysninger. Henrik i 1767 kan jeg heller ikke finde, til gengæld en mulig Jens i 1769 i kirkebogen.

Ifølge lægdsrullen fra 1789 (opslag 170) er Peder Collinds søn Laurs på 26 hos præsten i Kolind. Jeg kan dog ikke umiddelbart få fødestedet til at være Koed. Peder på 23 er i Bugtrup. Henrik på 19 er i Koed.

Måske er der en Peder Collind mere i Koed? På den foregående side samme opslag, er der en med en søn Jens på 20.

Din forbindelse til Niels Knap kan sikkert være god nok. Han har i det mindste en søn Laurs på 25 år i 1804 i Kolind. Noteret i lægdsrullen at Laurs fik skøde på fødegården i 1798.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe
(Har også aner i sognene, samt en nulevende slægtning på en af nabogårdene til Kasten, hvor hun forøvrigt har været tjenestepige i starten af 1950-erne.)

Hanne Schou Sørensen

Hans Chr. Baagøe.
Ja jeg må nok sluge min påstand. Det der har "narret" mig, er at De står i både Koed og Nimtofte kirkebog. De kirkebøger der ude er rodet godt sammen, der er ikke samme opslags nr.
Stavemåden er også forskellig. Og alligevel, som du også skriver, tror jeg også, der er mere en Peder Colind/Colling
Måske det lykkes mig at få styr på det.
Tak for svar. :-)

Karen Greve Straarup

Ja, der var ganske rigtigt flere Peder Pedersen Kolind/Colind/Colling
Eks: Peder Pedersen Kolind, født 1716 i Kolind. Døbt 12 juli 1716 i Kolind. Død 1785 i Pederstrup. Begr. 1 maj 1785 i Nødager. ~ 12 maj 1751 i Nødager m.  Johanne SØRENSDATTER (1725-1785).   Kaldes ved trolovelsen Peder Colind af Pederstrup, han var altså flyttet til nabosognet Nødager og blev kaldt efter sit fødesogn.  De fik i 1758 en søn, der også fik navnet Peder Pedersen Kolind, - dog ikke født i Kolind sogn. Han fik også en søn, der blev kaldt samme navn. Han blev selvejergårdmand i Trustrup, Lyngby sogn.
Det ser ikke ud til, at disse hænger direkte sammen med dine, men skriv, hvis det siger dig noget, så har jeg flere enkeltheder.
Det var jo en benyttet skik at kalde folk ved det sted, de kom fra.
Venlig hilsen
Karen

Else Skovbo Jensen

Den del af Kolind-familien som Karen nævner kan du finde i Nanna Vesters slægtsbog, der bl. a. ligger på Djursslaegt
http://djursslaegt.dk/vester/Nanna_Vesters_slaegtsbog.pdf


mvh
Else

Hanne Schou Sørensen

Dem som bliver nævnt her er jeg kommet forbi, men De passer ikke rigtig med det jeg har fundet.
Jeg vil prøve at skrive det ned jeg har, og det jeg gerne vil finde.
MVH.
Hanne Schou

Hanne Schou Sørensen

Min 2xtip, Birthe Marie Pedersdatter, født 1805 i Kasten. Kolind ny (1793-1813) opslag 45.
datter af : Peder Colling og Anne Nielsdatter
Laurs Knaps kone i Colind, bar hende (mener det er Annes fars brors kone)
En af fadderne: Laurs Colling i Colind (mener det er Peders fars bror)

Ud fra dette mener jeg, at Birthe Maries far er:
Koed sogn (1737-1791) Nimtofte/Koed kirkebog, opslag 16 nr. 1, 1767.
Peder Collings søn PEDER

Men i Nimtofte sogn (1737-1791) Nimtofte/Koed kirkebog, opslag 42, er der også en PEDER der bliver døbt i 1767. Hans far er Peder Colind i Stadsborg.
De 2 familier kan jeg ikke se har noget med hinanden at gøre, men det er nok her det DRILLER.

Vielse for Peder Pedersen og Anne Nielsdatter i Kolind 1799.
Kolind (1793-1813) opslag 165 nr. 1. begge af Kolind

PEDER og ANNEs børn finder jeg i kirkebogen for Kolind sogn. (1793-1813) ny
Opslag 31: Niels,1801. Opslag 35: Ellen Margrethe, 1802. Opslag 40: Peder, 1804. Opslag 45: Birte Marie, 1805. Opslag 53: Hans Frederich, 1807. Opslag 61: Peder, 1810.
Ved De sidste 3 børn står det, at De er født i KASTEN
De første 3 VED  JEG  IKKE   HVOR ???????????
Finder IKKE familien i folketælling, 1801. ???????????
Ved alle børns dåb, står Peder som Peder Colling, kun med undtagelse af Hans Frederich, der står der Peder Pedersen.

SÅ gælder det Peder Pedersen Collings far, PEDER COLLING.
Det jeg har kunnet finde er hans død i 1800.
Kolind (1793-1813) opslag 25. Død 28. feb. beg. 5. marts 1800, 67 år.
(altså født ca. 1723) MEN  HVOR  ??????????? og HVEM var hans kone ????????

Børn jeg har fundet, som jeg tror, er hans:
FS: Laurs Pedersen 28. nov. 1762, Koed
opslag 212, Kolind: konfirmeret 1776.
folketælling for Kolind, 1787: tjener hos præsten.

FS: Birthe Marie Pedersen, 3. feb. 1765. Koed.
opslag 213, Kolind: konfirmeret 1782.
folketælling for Kolind: tjener hos Niels Rasmusen I Kolind by.

opslag 16, Koed: Peder Pedersen, 15. feb. 1767.

opslag 43 Koed: Henrich Pedersen, 16 maj. 1769.

opslag 44 Koed: Jens Kristian Pedersen, 17. nov. 1771.
folketælling for Kolind 1787: tjener hos Niels Jepsen i Bugtrup.

opslag 45 Koed: Hans Henrich Pedersen, 17 april 1774.

opslag 178 Kolind: Frederich Pedersen 2. april 1786 – dør 6. dec. 1786.

Håber det er sådan familien er sat sammen.

Der er nogle huller og det er dem jeg er kørt fast i.

Else Skovbo Jensen

Tilfældighedsfund


Fra Ryomgaard gods - fæsteprotokol - fandt jeg billede 130 fra 1804, at Peder Pedersen Colind fæstede et hus på Ebdrup mark.

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-32895-7336-22?cc=2015318&wc=M9MJ-S54:1574434108

med venlig hilsen
Else

Hanne Schou Sørensen

Mange tak Else
Der var mere jeg kunne bruge i denne protokol, så heldigt for mig.
MVH.
Hanne Schou