karen Elisabeth Scheibel

Startet af Lone Hyldgaard Hansen, 23 Feb 2015 - 12:10

Forrige emne - Næste emne

Lone Hyldgaard Hansen

Min far var døbt Scheibel Christensen, men brugte aldrig Scheibel. Navnet stammer fra min farmors farmor Karen Elisabeth Scheibel, som er født i København omkring 1821-1822. Hun dør i Smerup sogn 13.januar 1889. Jeg ved fra folketællingerne 1845, at hun som 24 årig er ansat som tjenestepige i Spjellerup præstegård. Hvordan hun er kommet fra København til Spjellerup på Stevns ved jeg ikke. Jeg har selv været inde på tanken om hun eventuelt er et Vajsenhusbarn, idet Vemmetofte Kloster jo havde samarbejde med Vajsenhuset. Jeg har været i Den Kgl. Fødselsstiftelses arkiver og har fundet 2 med navnet Karen Elisabeth, men ikke yderligere match. Jeg har prøvet at finde ud af om hun er blevet konfirmeret i eller omkring Vemmetofte Kloster, men det er ikke lykkedes mig at finde noget dvs, at jeg ikke kunne tyde protekollen fra selve klosteret. Tanken med Vajsenhuset får jeg bla også ved at der ved folketællingen fra Smerup sogn 1880, er et Vajsenhus plejebarn i deres husstand.
Jeg ved det meste om hende indtil 1845, men fra hun er født i København og til 1845 er jeg blank.
Håber, at nogle kan hjælpe mig videre.
Med venlig hilsen
Lone Hyldgaard Hansen

Ole Dorch

#1
Hun ses formentligt her i 1840, men aldersangivelsen er lidt anderledes?:

praestoe, Fakse, Fakse, Brandskov Bye, Et huus, 1, FT-1840, B4831
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Andersen 59 Enke(mand) Skovfoged og huusmand
Karen Elisabett Schneibel 21 Ugift Hans tjenestepige
Else Nielsen 22 Ugift Hans tjenestepige

Karen ses også i afgangslisten i Fakse 1843 (1834-1848 ny opsl. 195) med afgang til Spjellerup. Her fremgår det også, at hun er født/døbt 29/1 1820, men ikke hvor.

Der ses en Karen Elisabeth døbt 29/1 og født d. 25/1 1820 i Den Kgl Fødselsstiftelse 1813-1824 opsl. 163.

mvh.
Ole Fabricius Dorch

Ole Dorch

Ifølge udsætterprotokollen: http://www.sa.dk/ao/billedviser?epid=16415220#14,7718

..skulle moderen hedde Ane Nielsdatter og være fra Roholt. ;)


mvh.
Ole Fabricius Dorch


Lone Hyldgaard Hansen

Oplysningen om afgangslisten fra Fakse til Spjellerup er interessant for jeg ved jo at hun ved folketællingen i 1845 er tjenestepige i præstegården i Spjellerup.
Jeg har selv tidligere fundet moderens navn i Udsætterprotrekollen, men havde svært ved at finde sammenhængende Selv om jeg godt kender Roholte kirke, idet  in fars slægt henholdsvis stammer fra Karise og Vemmetofte/Smerup. En farbror blev som yngre begravet på Roholte kirkegård.
Nå, men Karen Elisabeths far må jo have heddet Scheibel. Et eller andet sted må hun jo have det fra.
Tak for hjælpen.
Du var sandelig hurtig.
Med venlig hilsen
Lone Hyldgaard Hansen