Morten Nielsen & Anna Rasmusdatter

Startet af Bent Busk Pedersen, 23 Feb 2015 - 17:05

Forrige emne - Næste emne

Bent Busk Pedersen


Jeg beder om hjælp til at finde forældrene til mine tip 5 oldeforældre, som er:

Morten Nielsen født 1690 i Stouby sogn, Bjerre Herred, Vejle Amt
død 1786 i samme sogn.

Gift i Stouby Kirke 1718 med

Anna Rasmusdatter født 1694 i Stouby sogn ?
død 1760 i Stouby sogn.

De sparsomme oplysninger har jeg fra notater som stammer fra min bedstefar.

Jeg håber I er oppe på mærkerne, og takker på forhånd for jeres indsats.
Venlig hilsen
Bent Busk Pedersen,4300 Holbæk
bent.busk@gmail.com

Lis Petersen

Hej Bent.

Har du selv været "oppe på mærkerne" og søgt i kirkebøger o.lign. ;)

Kender du til dette skifte?

348 Anne Rasmusdatter i Stouby. 22.6.1761, fol.313B.
E: Morten Nielsen. B: Poul sst, Rasmus sst, Niels 32, Søren 27, Johanne g.m. Oluf Henriksen i Hyrup, Kirsten g.m. Jørgen Clausen i Stouby.

http://www.brejl.dk/bjerre.html

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000

Bent Busk Pedersen


Ja, jeg har selv forsøgt via kirkebøgerne men det er ikke til at finde hoved eller hale i de gamle skrifter.

Og nej den link du sendte til mig kender jeg ikke, og hvordan finder man den slags?
Men hvor kan man ellers søge når der ikke er hjælp at finde i KB samt FT.

Jeg ønsker ikke at ulejlige jer såfremt jeg selv har mulighed for at finde det jeg søger, men I er mit sidste håb.

Men tak for dit svar det er registreret.
Venlig hilsen
Bent Busk Pedersen,4300 Holbæk
bent.busk@gmail.com

Bent Busk Pedersen


Men hvordan finder jeg deres forældre, har du en ide?
Venlig hilsen
Bent Busk Pedersen,4300 Holbæk
bent.busk@gmail.com

Lis Petersen

Hej Bent.

Jeg har desværre ikke nogle nemme idéer. Det er jo svært når man er så langt tilbage.
Jeg prøver altid selv at Google navne/steder etc. Det gjorde jeg bl.a. her ved at skrive forskellige stikord, som f.eks. Morten Nielsen, Stouby og skifte, hvorved omtalen om skiftet fra Brejls hjemmeside kom frem.
Jeg bruger "Google avanceret søgning": http://www.google.dk/advanced_search?hl=da, som giver mulighed for at skrive hele navnet i én rubrik, stedet i en anden o.s.v.

Selve skiftet er, så vidt jeg kan se, ikke lagt ud på nettet, så du skal nok på arkivet, men så ved du i hvert fald at det er der.

Har du mulighed for at komme på arkivet, kan du så også prøve at kigge efter ældre skifter fra samme område. Måske er der navne som kunne passe på evt. forældre til de to. Det er forholdsvis nemt at se navnene i et skifte, og måske er du heldig at netop Morten er søn eller Anne er datter af den afdøde.
Det er jo et detektivarbejde, men netop det, der efter min mening gør det spændende.

Men prøv dig frem. Google er fantastisk, og der sker hele tiden en udvikling, da andre måske har lagt ting ud om de samme personer. Der er flere hjemmesider om Morten Nielsen og Anne Rasmusdatter i Stouby.

Du skriver:
Jeg ønsker ikke at ulejlige jer såfremt jeg selv har mulighed for at finde det jeg søger, men I er mit sidste håb.

Det er da bestemt ingen ulejlighed. Det er jo dét Forum er til. ;)

Så - frisk mod - bare skriv, og god jagt videre frem.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000