fejl i indtastede folketællinger

Startet af Egon Hansen, 23 Feb 2015 - 21:44

Forrige emne - Næste emne

Egon Hansen

Jeg kan altså ikke læse de bogstaver som blev brugt i folketællingen 1787!
Ja det vil sige jeg troede at jeg kunne læse dem. derfor har jeg været helt overbevidst om, at der var en fejl i den indtastede folketælling for Ulfborg sogn, Ulfborg herred, Ringkøbing amt- Nr Vosborg - Jens Damgaard. I folketællingen læser jeg at Jens Damgaard var Podemester, men i DDA står der Fodermester!
Skal det første bogstav være et F ?. så se på Lindes enke på samme side, hun har en tjenestepige som hedder Falsøe til efternavn. Jeg syntes ikke de to begyndelsesbogstaver ligner hinanden!
Sesuden - blev et så foprholdsvis moderne ord som "Fodermester" overhovet brugt den gang?
Jens Damgaard vender mange år senere tilbage til Ulfborg sogn, Han køber en parcel af Søndervosborg hovmark, og vender tilbage til Nr Vosborg som PODEMESTER!
Er det mig som er helt galt på den eller er der en fejl i indtastningen?
Mvh Egon Hansen


Arne Feldborg

Jeg er ikke i tvivl om at der står Podemester.

Det var også et velkendt erhverv på den tid, ikke mindst i forbindelse med et gods som Nørre Vosborg.

Om man overhovedet har brugt betegnelsen Fodermester tør jeg ikke sige, Røgter var nok det almindelige.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Mortensen

#2
Jeg men ikke at der tvivl det er et P så for midt ved kommene er det Podemester

se lengere nede der sår Forpagter der er ingen problemer med at det er et F
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Egon Hansen

 Da jeg fandt min kones tip3 oldefar i folketællingslisten, (dengang vi læste folketællinger i Xeros kopierne i "fangekældren" under den gamle læsesal på RA) var jeg ikke i tvivl om at det var et "P". Jeg blev temmelig overrasket da jeg så DDAs udgave.
For en sikkerheds skyld tog jeg M-filmene frem og bad Ole på filmlæsesalen om at se på det. Han vbar heller ikke i tvivl.
Jeg skrev til DDA om at få det rettet, men fik at vide at det var korrekturlæst, og at jeg hellere måtte tage et kursuis i gotisk skrift!
Ak jA !
Gad nok vide om der er mange af den slags fejlagtige indtastninger?
Men tak for tilslutningen. mon det kan rettes ?
Mvh Egon Hansen

Lis B. Jensen

Hej Egon

Det er der desværre - i Præstø amt er der specielt en indtaster der konsekvent har brugt ane - uanset om pigerne hed Ane - Ana - Anne -eller Anna - og sådan har vi fundet en del fejl i perisoen 1787 - 1834
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Ivar Kjærgaard

Hej Egon

Hvis du orker, så synes jeg, du skal insistere overfor DDA. At der er læst korrektur, er jo ikke ensbetydende med, at materialet er fejlfrit.

DDAs argument er fuldstændig hen i vejret - det burde de ikke have lov til at slippe af sted med. Det svarer jo næsten til at påstå at de originale bremser på en 10 år gammel bil stadig virker perfekt fordi, det gjorde de da bilen kom fra fabrikken.


Med venlig hilsen
-ivar

Lars J. Helbo

Kære Egon Hansen og Ivar Kjærgaard!

Jeg synes, I måske skulle prøve at komme ned på jorden igen. Sagen handler om ET ENKELT ord (eller egentlig et bogstav) - i en database med mange millioner poster. Kan I ikke lige fortælle os, hvor mange I selv har indtastet? Nå nej, I har jo ikke indtastet noget - så ville I jo have stået på listen over indtastere.

Jamen så synes jeg faktisk, I skulle udvise en lille smule ydmyghed overfor det kæmpe arbejde, som alle de frivillige har gjort. Og hvis I virkelig synes, at dette arbejde er så elendigt, så lad dog være med at bruge det!


Jørn Christiansen

Jeg læser det som om Egon har fundet en fejl, som han meddeler DDA. De giver ham et flabet svar, og det er da forståeligt, at han reagerer på det.
Og Lars, du behøver ikke at checke om jeg har tastet noget ind.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Lars J. Helbo

Ja, sådan kunne det læses - problemet er, at det ikke stemmer overens med virkeligheden. Han fik IKKE noget flabet svar. Det er noget, han selv har fundet på.

Egon Hansen

Hej Lars.
Du er en "stor mand" i egen overbevisning, når du kan udtale dig så skrasikkert om ting  der er foregået for ti år siden!
Tak du din gud for at jeg ikke har gemt et papir med navnet op den som svarede, for ellers kunne du imødese et søgsmål for bagvaskelse.
Hvad er det for et plan vi er ved at komme ned på i debatten her i forum. Jeg stopper her.
Egon Hansen.

Lars J. Helbo

#10
Hvad for noget? For ti år siden? Vil det sige, at du starter en tråd her i forum, fordi du for 10 år siden var uenig i tolkningen af et bogstav?  :o

Og når du nu snakker om bagvaskelse. Har du overvejet, at du med din beskyldning mod medarbejderne hos DDA måske også rammer nogle, der slet ikke var ansat der for 10 år siden?

Men så må du naturligvis undskylde. Jeg havde ikke fantasi til at forestille mig, at du talte om en 10 år gammel begivenhed, så jeg havde kun undersøgt, hvad der kan være sket indenfor de sidste 1 til 2 år. Jeg ved ikke, hvad der skete for 10 år siden ....

Kathrine Tobiasen

Må jeg lige opfordre de herrer til at holde kammertonen.

Der er ingen grund til at komme med beskyldninger som "Det er noget, han selv har fundet på" og "bagvaskelse", fordi man er uenig om et enkelt ord.
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Lars J. Helbo

Du har helt ret, og jeg beklager endnu engang. Jeg troede, at jeg havde undersøgt sagen, og var helt sikker på, at det netop var noget, som han havde fundet på; men min undersøgelse gik desværre ikke 10 år tilbage i tiden, så derfor kan jeg ikke vide noget om det ....

Egon Hansen


Henning Mortensen

Uanset om en fejl er opdaget nu eller for 10 år siden må det vel være oplagt at få den rettet, så ikke flere får forkerte resultater i deres slægtsforskning. Jeg synes Egon skal have ros for at gøre opmærksom på fejlen, så andre kan få glæde at de rigtige oplysninger.

I øvrigt er jeg meget taknemlig for det store arbejde der er gjort med indtastning af folketællinger og andre kilder. Det er klart med så mange indtastninger, kan det ikke undgås, at der vil være enkelte fejl på trods af korrektur læsning. - men når der opdages og gøres opmærksom på fejl bør de også rettes.

Ingen er fejlfri, så der er ingen grund at diskutere hvem eller hvorfor der er lavet fejl, men bare acceptere forholdene som de er og modtage fejlmeldinger med tak, så fejlen kan rettes til glæde for alle.

Jeg har ikke lavet indtastninger - og de der intet laver, laver heller ingen fejl ;-)
Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jørgen Sørensen

... og de der ingen fejl laver, bliver forfremmet...  ;D ;D

(Sådan husker jeg "ordsproget")

Hilsen
Jørgen

Lars J. Helbo

Citat fra: Henning Mortensen [5899] Dato 25 Feb 2015 - 21:55
Uanset om en fejl er opdaget nu eller for 10 år siden må det vel være oplagt at få den rettet, så ikke flere får forkerte resultater i deres slægtsforskning.

Problemet er, at mange tror, det er DDA's opgave et rette den slags fejl. Det er det ikke. DDA er en del af Rigsarkivet. De modtager arkivalier (i dette tilfælde i digital form) og opbevarer dem for fremtiden; men det er ikke deres opgave at lave om på indholdet.

Bent Mortensen

Hvorfor sender du så mine oplysninger til dem sng. fejl.
Det er jo heller ikke de der skal ordene det, sådan fejl  kan jeg godt sel indberette.
Det har jeg ikke brug for barnepige til
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Tine Susanne Olsen

nu må i altser til at stoppe  jeres ordkløveri,opret et forum på facebook så kan i "snakke " til hinanden lige så tosset i vil  ???
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Bent Mortensen

#19
Lars:
Det var et par slå fejl som nu er rettet:
Hvorfor sender du så mine oplysninger til dem ang. fejl.
Det er jo heller ikke dig der skal ordene det, sådan fejl  kan jeg godt selv indberette.
Det har jeg ikke brug for barnepige til
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Jens Thomassen

#20
Hej

Det hjælper åbenbart ikke, at moderator har givet en venlig henstilling til kamphanerne.

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Bent Mortensen

Jens
Jeg finder ingen henstillinger i denne tråd
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Tine Susanne Olsen

moderator skal vel ikke gå ind i alle forummer og skrive hun har jo skrevet i et forum som omhandler det samme som denne   og bedt jer dæmpe jer det må vel gælde i alle forummer
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Bent Mortensen

Tine
Er det ikke alles interesse at Folketællingerne bliver så fejlfri som muligt, der af komme der en der en længer tråd som en vis herre holder i live med sine påstande,

Jeg har fundet over 2000 fejl i 1 Amt hvoraf mange personer mangler, er det ikke noget man ønsker skal rettes når de findes.
Hvis ikke må jeg havde misforstået noget.
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Tine Susanne Olsen

man kan vel skrive ordentligt til hinanden
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Bent Mortensen

Tine
ja det er rigtigt men når en person lyver, er det jo ikke nemt,
jeg har nu læst korrektur på 700.000 personer og det er der en person. som ikke vil anderkende at der er så mange fejl og heletiden giver falske forklaringer.
Men jeg kunne jo lade være med at læse videre og finde fejl, den mulighed er der jo også, og så holde min kæft til skade for fællesskabet ang. de mange fejl
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500

Henning Mortensen

Ang. #16
DDD opfordrer til at fejlmelde via deres hjemmeside ved at trykke på "Har du fundet en fejl" som findes til højre for søgefelterne

Citat:
Vi gør opmærksom på, at rettelser kun foretages efter de originale kilder.
Indtastningen skal være korrekturlæst. Se i dokumentation hvem der har korrekturlæst. Hvis indtastningen ikke er korrekturlæst, vil vi blive taknemmelige for, om du vil foretage korrektur for indtastningen. Det vil øge kvaliteten af databasen til glæde for os alle.

Så er det vel også lige meget hvem der retter fejlene, bare de bliver rettet ;-)

Henning Mortensen
e-mail: bjerrevej325@hotmail.com

Jens Thomassen

#27
Hej

Svar #25

Men det er ikke et urimeligt krav, at diskussionen foregår på en ordentlig måde.

De spilleregler som gælder for dette FORUM burde ikke være svære at overholde.

Klip:

Opfør dig ordentligt.

Det skal være rart at færdes i forum, så hold en god tone. Vi accepterer ikke personlige angreb, bandeord og lignende, men det er selvfølgelig tilladt at give udtryk for sine holdninger, så længe det sker på en sober måde.

Med venlig hilsen
Jens Thomassen
Medlem af DIS-Danmark

Arne Feldborg

#28
Citat fra: Henning Mortensen [5899] Dato 27 Feb 2015 - 09:36
Så er det vel også lige meget hvem der retter fejlene, bare de bliver rettet ;-)
Sandt nok.

Men det DDA skriver om i det citerede er korrekturlæsning og genindlæsning af af hele indtastninger, ikke enkeltposter.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Mortensen

Citat fra: Jens Thomassen [264] Dato 27 Feb 2015 - 09:38
Hej

Men det er ikke et urimeligt krav, at diskussionen foregår på en ordentlig måde:

De spilleregler som gælder for dette FORUM burde ikke være svære at overholde.

Klip:

Opfør dig ordentligt.

Det skal være rart at færdes i forum, så hold en god tone. Vi accepterer ikke personlige angreb, bandeord og lignende, men det er selvfølgelig tilladt at give udtryk for sine holdninger, så længe det sker på en sober måde.



Er det ikke en sober måde måde, at sige at manden lyver, når jeg har bevis derfor, så ved jeg ikke hvad der sober
Venlig Hilsen
Bent Mortensen 7500