Almindeligt jevnførelses schema - hvordan bruke dem?

Startet af Vidar Havn, 12 Mar 2015 - 00:04

Forrige emne - Næste emne

Vidar Havn

Hei

I noen kirkebøker finner en såkalte "Almindeligt jevnførelses schemaer" som vel skal gi en oversikt over hvor ulike hendelser i en persons liv fra dåp til død er registrert i kirkebøker mv. Når en  f eks under rubrikken for fødsel i et slikt skjema er skrevet No. 6 Fol 16; hva refererer disse tallene til? Hvor går jeg for å finne f eks denne fødselen?

Mvh

Vidar Havn

Michael Thomsen

Hej Vidar

Så går du i Fødselsbogen for samme år (Fødselsår) slår op på Side/Opslag/Folio 16.

På denne side burde der så findes en Kilde/optegnelse/linie #6

mvh
Michael

Vidar Havn

Hei Michael!

Takk for svar, men jeg må med skam bekjenne at det der skjønte jeg svært lite av.

Kan vi ta et konkret eksempel som var foranledningen til mitt spørsmål?:
Henri Jacquet dør i Hellebæk 12.januar 1838. Du finner han her:

1825-1841, Hellebæk, Lynge-Kronborg, Frederiksborg (ny utgave) oppslag 180

I samme kilde/kirkebok under det Almindeligt jevnførelses schemaet finner du han som nr.33 i oppslag 204.
I kolonnen for "Hvor anført som født" står følgende: No. 6 Fol 16.

Så sier du at jeg skal gå i Fødselsbogen for samme år (Fødselsår) og slå opp Opslag 16. Da undres jeg; hvilken fødselsbok og hvilket år er det han mener? Hva mener du med "samme" år? Jeg kjenner ikke Henris fødselsår, men har en antakelse om at han er født i Frankrike ca 1758; kanskje i Lyon. Det var dette jeg håpet å få bekreftet/ avkreftet da jeg i skjemaet så referansen til "hvor anført som født"

Slik jeg forstår det nå så må du kjenne både fødselsår og -sted for å kunne ha noen glede av denne typen skjemaer, og da lurer jeg på hva som egentlig er nytteverdien.

Ser fram til et oppklarende svar til en noe treg nordmann :)


Mvh Vidar

Gitte Johansen

Du skal på opslag 35 i samme kirkebog. Det er Folio 16. Det står der ikke, men det gør det på opslag 34. Der er 2 sider med Folio 16.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Den du har på opslag 180, er på opslag 222, nr. 2 (folio 124)

Det står der også ved hans død.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Poul-Erik Langvad

Hej

CitatI samme kilde/kirkebok under det Almindeligt jevnførelses schemaet finner du han som nr.33 i oppslag 204.

Nej du finder ham på opslag 222 som no. 2. I dette tilfælde betyder Folio 124 den side der er mærket med 124.

På opslag 35 i samme kirkebog (folio 16) finder du en Henrik Jacquet født i 1837. Han er også anført i Alm. Jævnførelsesregister opslag 204 (no 33 Fol.115).

Jeg håber det viser dig hvordan registret virker. Det er dog forholdsvis sjældent at præsten har forstået at bruge det rigtigt. Meget ofte er det helt uden værdi.

M.v.h. Poul-Erik

Vidar Havn

Takk for god hjelp Gitte og Poul!

Tror nok jeg forstår sammenhengen nå. Det som bidro mest til min forvirring var at jeg trodde Henri og Henrik var samme person. Da jeg fant Henrik i jevnførelsesregisteret regnet jeg med at presten bare hadde skrevet feil. Det hadde han ikke. :)

Mvh Vidar