Søger Johan Heinrich Hahn, Tønder, immigrant fra tyskland

Startet af Stefan Bay-Hahn, 25 Mar 2015 - 19:25

Forrige emne - Næste emne

Stefan Bay-Hahn

Jeg søger yderligere informationer om min Tipoldefader Johan Heinrich Hahn.

Han er udlagt fader til min olderfader Aage Martin Hahn f. 4. juli 1902 i Dalsgaard, Svostrup sogn.
Moderen er Øllegaard Andersen f. 9. dec. 1881 i Voldby sogn. Aage vokser op hos Moderens forældre og moderen finder senere sammen med statshusmand Niels Frederiksen.

Af Aage's dåbsopførsel i Kirkebogen (1892-1904, Svostrup sogn, Hids Herred, Viborg amt, opslag 34) fremgår flg.: Udlagt Ungkarl Johan Heinrich Hahn af Holmstrupgaard i Aarhus.

Folketællingerne for Holmstrupgaard i Aarhus i hhv. 1901 og 1906 giver ingen brugbare informationer.

Fra en kilde i familien, hvis fader i 1960'erne undersøgte sagen, har jeg at Johan Heinrich Hahn skulle være immigrant fra det tidligere Mecklenburg i tyskland. Han skulle være uddannet slagter og skulle have giftet sig med en pige fra tønder og efterfølgende have slået sig ned i Tønder området. Her skulle han have fået endnu en søn. Denne søn blev folketingspolitiker for fremskridtspartiet. Således formoder jeg at sønnen er Speditør Carl Hahn fra tønder, død i 2011 jf flg.: (http://www.jv.dk/artikel/1055129:TOender--Tidligere-folketingsmand-dOed)
Jf. linket dør Carl i 2011, 82 år gammel - altså er han fra ca. 1929. Det har ikke lykkedes mig at finde Carl i folketællinger fra tønderområdet, hvilket muligvis indeholder yderligere informationer om faderen Johan.

Kildens fader skulle efter sigende have lykkedes med at opspore Johan Heinrich Hahn's kone i tønder og derfor anser jeg ovenstående informationer for sandfærdige.

Jeg har ikke haft held med at finde yderligere informationer som kunne hjælpe med at finde frem til Johan Heinrich Hahn og derved kunne spore ham tilbage til Tyskland.

Er der mon nogle der ved noget eller har forslag til hvordan jeg kan komme videre ?

På forhånd tak!

Mvh. Stefan Bay-Hahn
Mail: Stefan@Bay-Hahn.dk

Irene Merete Hansen

Carl Hahns forældre var Johan Heinrich Christian Hahn, slagter og Ane Oline Laursen. Johan Hahn blev født i Østbirk S. 5/3 1877, som søn af Frederik Hahn Peter Jacob Hahn f. i Mecklenburg (1840-1903) og Hanne Kathrine Hansen f. i Ladelund (1844- ?). Johan Hahn blev slagter i Århus. Er det den rigtige familie?

Inge Nissen

#2
Hej

Der er et par Sejrs Sedler på en slagter J. Hahn fra 1918 og 1919 men iflg. dem hed hans kone Else Andersen. Der andre i Århus, der hedder Hahn, så det er måske ikke den samme.

www.sejrssedler.dk/search_listing?collection_tags=Slagter&people=102831

Else Hahns død er i Århus Domsogn 1911-1918 opslag 382, hun er åbenbart død i forbindelse med en fødsel, for på samme side er noteret et dødsfald på en 1 dag gammel pige, Anna, og her fremgår at forældrene er slagter Johan Heinrich Christian Hahn og Else Marie Andersen. Else er 35 år og hendes forældres navne er også oplyst.

Hilsen Inge

Inge Nissen

#3
Ingeborg Skogberg, der er omtalt på den ene Sejrs Seddel, er J. Hahns steddatter. Ved indførslen af hendes død i kirkebogen (Domsognet 1929-1929 opslag 153) står hun som Inger Skogberg, født 8.5.1907 og datter af Skomagermester Samuel Skogberg og hustru Else Marie Andersen.

Der er også Sejrs Sedler på Samuel Skogberg, han dør i maj 1916, da står han som restauratør. Ved en lille datters død i 1904 står han som skotøjshandler.

Irene Merete Hansen

Johan Hahn var gift 2 gange. Først med enke Else Marie Skogberg f. Andersen i Vor Frue Århus 7/8 1917. Hun og deres barn døde ved fødselen i 1918. Anden gang med Ane Oline Laursen i Årh. Dom 12/7 1927.

Stefan Bay-Hahn

Det ser ud til at i har fundet frem til noget meget interessant. At Johan Heinrich Hahn ikke selv er immigreret fra Mecklenburg, men at det er hans fader, ser jeg ikke som usandsynligt. Irene, du nævner at Johan Heinrich Hahn er søn af, citat:
    "Frederik Hahn Peter Jacob Hahn f. i Mecklenburg (1840-1903) og Hanne Kathrine Hansen f. i Ladelund (1844- ?)".
Jeg er meget interesseret i at høre, hvor du har fundet frem til det henne ?

Informationerne med at Johan Heinrich Hahn er gift 2 gange, først med Else Marie Andersen og dernæst Ane Oline Laursen er heller ikke noget det modsiger de informationer jeg kommer med.

Alt i alt synes det sandsynligt at det er det rette spor.

Irene Merete Hansen

Johan Hahn er iflg. min familie far til min mor f. 1911. Jeg har ikke fundet beviser på det, men håber du har beviser på, at ovennævnte er den rigtige Johan Hahn. Jeg har mange oplysninger ang. familien og vil finde flere, der kan hjælpe dig på vej.

Irene Merete Hansen

Forældrene er nævnt ved Johan Hahns fødsel. Diverse folketællinger. Ved Frederik Hans Peter Jacob Hahns død 17/5 1903 i Århus Skt. Pauls.

Stefan Bay-Hahn

Jeg har længe søgt og grublet over hvordan jeg skulle finde frem til Johan Heinrich Hahn, så den hjælp jeg indtil videre har fået her er uvurderlig. Tusinde tak til jer der har svaret!

Indtil videre har jeg, fundet:
- KB: Johan Heinrich Hahn, født 5/3 1877 i Østbirk. Forældre: Frederik Hahn & Hanne Katrine Hansen.
- FT: Østbirk 1880 opsl 63:
       Frederik Hans Peter Jacob Hahn, 39   ??mager
       Hanne Katrine Hansen, 35                 Hustru
       Katrine Marie Magdelena Hahn, 4       datter
       Johan Heinrich Christian Hahn, 2        søn
       Auguste Marie Magrethe Hahn, <1     datter
- FT: Frederiks Alle nr. 77, Aarhus 1901:     
       Frederik . Hahn, f. 22/10/1838 ?..? Mechlenburg, ??dugmager, Stampes fabrik??
       Hanne Cathrine Hahn f. Hansen, f. 11/1/1844 Ladelund ?..?
       Johan Heinrich Christian Hahn, f. 5/3/1877 Østbirk sogn, slagtersvend
- KB: Sankt Pauls sogn, Aarhus 1903, døde mandkøn:
       død 17/5/1903, Frederik Hans Peter Jacob Hahn 64 år
       Fr. Alle 77, Gift med Hanne Katrine Hansen, Søn af arbejdsmand Johan Heinrich Christian Hahn & hustru Catharina Maria Magdelena Dreyer i Rehna, Mechlenburg, Schwerin, født d 22 sep. 1838.

Således har jeg at Johan Heinrich Hahn (mulig udlagt far til Aage Martin Hahn f. 1902, Svostrup sogn) i 1901 boede på Frederiks Alle 77 hos sine forældre. Faderen er Frederik Hans Peter Jacob Hahn og moderen Hanne Katrine Hahn f. Hansen. Bedstefaderen har samme navn, nemlig Johan Heinrich Christian Hahn. Således har Frederik Hans Peter Jacob Hahn opkald en søn efter sin fader og en datter efter din moder.
Af Aage Martin Hahn's fødsel i Svostrup sogn 1902 har jeg at faderen er fra Holmstrupgård i Aarhus, hvilket jeg endnu ikke har kunne bevise. Hvis det kan lykkedes mig at koble Johan Heinrich Christian Hahn til Holmstrupgård, må det være meget sandsynligt at det er den rette person jeg har fat i.
Hvordan bærer jeg mig ad med at vise at det er den rette Johan Heinrich Christian Hahn jeg har fat i, er der nogle der kan hjælpe?

Irene Merete Hansen

Da Johan Hahn står fadder til Aage Martin Hahn, må han have erkendt faderskabet. Der kan derfor være en  faderskabssag.

Stefan Bay-Hahn

Hvorledes bærer jeg mig ad med at finde frem til en faderskabssag ?

Irene Merete Hansen


Irene Merete Hansen

Google faderskabssager og find det på rigsarkivet.

Inger Toudal


En eventuel faderskabssag skal vel findes på arkivet i Viborg:

https://www.sa.dk/brug-arkivet/laer/intro-faderskabssager

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal