Skomagerhuset/Brennemosehuset, fæstet 1722 fra Raschenberg gods.

Startet af Ole Holst Petersen, 27 Mar 2015 - 15:18

Forrige emne - Næste emne

Ole Holst Petersen

Helt uden held har jeg forsøgt at finde Skomagerhuset/Brennemosehuset, som min 4-tip oldefar Elias Christensen, skomager, fæstede fra Raschenberg gods.

Jeg har søgt på tilgængelige gamle kort på nettet, og jeg har skrevet til lokalarkiv, men helt uden held.

15. april kommer amerikansk familiemedlem på besøg hos os for første gang, og vi skal en tur til Avnslev, hvor vores familie stammer fra. Det ville være særdeles rart, om jeg kunne vise en mulig beliggenhed af huset, selvom jeg ikke forventer, at huset er bevaret.

Er der blandt læserne tilfældigvis en lokalkendt, der kan oplyse noget om huset, eller er der en god ide til at finde noget på et kort?

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej,

Ca. 700 m NNV for godset Juelsberg
(Raschenberg) ligger Bregnemosehus -
kan det være det ?

Hvor har du "Brennemosehuset" fra ?
venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej igen,
Her er et matrikelkort:
Juelsberg Hgd. Aunslev  1810 - 1859

Se :  http://arkiv.kms.dk/mpn/o2mapviewer.aspx?type=o1k_oekort&id=2728&mode=2&elav=0410252

Hovedgården finder du øverst til højre
på kortet - lidt længere til højre ligger
Brændemose Huus ( i dag Bregnemosehus)



venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Ole Holst Petersen

Hej Henning.

Jeg mener, at det stod på en hjemmeside med en længere gren af slægten. Men beklageligvis konstaterede jeg enkelte fejl på siden, så jeg er ikke sikker på dette notat.

I Elias' fæstebrev fra 1722 er huset nævnt som "Peder Laurs: ødegård, jordløs Huus i Avnslef Bye", men med navnet Skomagerhuset var der vel en lille chance for, at huset var markeret på et gammelt kort.

Jeg tror, at en beliggenhed ca. 700 m NØ for Juelsberg er for langt væk, når huset i fæstebrevet er beskrevet som "i Avnslef Bye".

Brændemose Huus tyder måske mere på at være det rigtige hus.

Tusind tak for din ulejlighed.

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Peder Sørensen

´hej
på matrikelkortet.fra1810 står der ved brendemosehuset :" Lars Eliassens Enke"og det er overstreget og nyt navn " Mathias Henriksen" skrevet.
Lars  Eliassen har altså boet i huset, og mon ikke han er søn af Elias.

Peder

Ole Holst Petersen

Hej Peder.

Tak for oplysningerne. (Jeg fandt endelig ud af, hvordan man kan forstørre kortet; hidtil er tydningen foregået med en lup, og det er ikke anbefalelsesværdigt!).

Jeg kan stadig ikke få oplysningerne i fæstebrevet "jordløs Huus i Anvslef Bye" til at harmonere med "Brændemose Huus", som synes at ligge væsentligt tættere på Regstrup end Avnslev, men jeg vil forsøge at finde ud af, om Lars Eliasen var søn af Elias Christensen (Christiansen) og dermed fortsatte fæstet efter Elias' død.

På en hjemmeside fandt jeg oplysningen om, at en gammel skomager blev fundet død på Lars Eliasens mark, og det var blevet udlagt som Elias Christensen, skomager. Men en tydning i DIS gav en anden forklaring på navnet på den afdøde. Det, som jeg hæfter mig ved, er, at Elias Christensen fæstede et jordløst hus, og derfor antager jeg, at det lyder rimeligt, at Elias Christensens hus lå i Avnslev by eller ganske tæt ved.

Er det i øvrigt rigtigt antaget, at matrikelkortet er orienteret med nord opad?

Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder

Henning Vandkrog Jacobsen

Hej,

Kortet er orienteret med Nord op dets
øverste højre hjørne.

Lige over teksten på kortet (nederst til højre)
er der en Nordpil.
Øverst til højre er der et felt NAVIGATION.
Her er der 2 roterende pile. Hvis du aktiverer den,
kan du "stille" Nordpilen opad på skærmen.
Kortet er nu orienteret "normalt"
venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Ole Holst Petersen

Hej.

Tak for dine oplysninger, som forhåbentlig kan lede mig videre i min søgning.

I eftermiddagens løb har jeg fundet Lars Eliasen (Eliesen) flere steder, og jeg kan konstatere, at Lars er skomager, men indtil nu har jeg ingen bevis på, at han er søn af Elias Christensen.

Jeg har forgæves søgt på Family Search i fæstebrevene om et muligt fæste af Skomagerhuset/Brændemosehuset efter Elias, men jeg har desværre ikke fundet noget fæstebrev.

Men jagten fortsætter ...
Venlig hilsen
Ole Holst Petersen
Alrø
8300 Odder