Min oldefars barn udenfor ægteskab

Startet af Claus Jensen, 29 Mar 2015 - 15:48

Forrige emne - Næste emne

Claus Jensen

Jeg er blevet sat på en opgave af et ældre familiemedlem.

Hun ønsker, at finde sin afdøde halvsøsters gravsted. Halvsøsteren blev så vidt det vides født omkring 1908 i nærheden af Rårup (Vejle Amt). Hun ved, at barnet blev døbt Sofie (opkaldt efter faderen, Sofus) og at hendes fars familie betalte en sum til moderens familie for at "glemme" sagen.

Faderen hed Sofus Jensen (min oldefar) og barnet hed Sofie fra 1908.

Jeg kan finde et navn der minder om Sofie fra 1908 født i Hornum Mark, men jeg kan ikke tyde moderens navn og er også i tvivl om, hvad jeg gør derefter. Der står ikke noget om en far ?

Er der en, der kan hjælpe mig videre.

På forhånd tak.

Eva Morfiadakis

Frederikke Vilhelmine Knudsen (20 år) heter hon. Ingen far. 10 månader före barnets födelse var hon i Hornum sogn.


opslag 54 1892-1938 Hornum

Eva M
Eva M

Egon Sørensen

Hej!

Intet er jo sikkert men det kunne jo godt være hende.


Samtlige personer i husstanden


vejle, Bjerre, Hornum, Hornum mark, Gaarden Fredens hjem, 1, FT-1890, B7840
Jens Jensen 33 Gift Husfader Gaardejer Hornum 
Elsa Maria Jensen 37 Gift Husmoder  Urlev Stenderup kommune 
Jens Nielsen Jensen 4  Barn  Hornum 
Sofus Jensen 1  Barn  Hornum   
Niels Peter Johansen 24 Ugift Tjenestetyende Gaars karl Øster Snede kommune 
Niels Peter Nielsen 16 Ugift Tjenestetyende Kvæg passer Stouby kommune 
Augusta Sufie Maria Jensen 21 Ugift Tjenestetyende  Klakring kommune 
Jens Sine Henriette Jensen 14 Ugift Tjenestetyende  Klakkring kommune

Mvh.

Egon Sørensen

Claus Jensen

Hej Eva og Egon,

tusind tak for jeres tid.

Intet er jo 100%, men det stemmer meget godt overens med oplysning om at faderskabet blev holdt "tys tys" og at Sofie ikke har en registreret far.

Desværre er jeg af en årgang, hvor jeg har meget svært ved at tyde runerne i kirkebøgerne. Kan i se, hvordan "Sofie" er stavet ? Og har i en ide til, hvordan jeg søger mere information om den pågældende.

Igen mange tak for jeres svar.

MVH

Claus


Egon Sørensen

Hej!

Der tjener en Sofus Jensen hos faderen i Hornum FT 1906 opslag 23 det gør han sikkert også på avlingstidspunktet i 1907. Faderen til Sofus ejer en gård i Hornum "Fredenshjem"

Mvh.

Egon Sørensen

Claus Jensen

#5
Hej Egon,

Sofus Jensen fra Fredeshjem er 100% den "rigtige" Sofus. Fredenshjem kender jeg til.

Har du en ide til, hvordan jeg kan søge mere information om (måske) hans datter Sofie Knudsen ?

MVH

Claus Jensen


Eva Morfiadakis



Hej,

Sofie K. blev inte konfirmerad i Hornum.

Du skulle kunna kontakta Borgarservice och fråga om hon finns i folkeregistret. Levde hon 1968 fick hon ju CPR nummer.

Eva M
Eva M

Claus Jensen

Hej Eva,

jeg prøver Borgerservice.

Går ud fra, at de kan lave en bred søgning på navn og fødested.

Tusind tak for din tid.

DBH

Claus Jensen

Egon Sørensen

Hej!

Sofie er konfirmeret i Stouby 1922 opslag 161 ingen fader opgivet, jeg tror det bliver umulig at bevise det er Sofus, men det ser sandsynlig ud.

Når du går på borgerservice skal du bruge hendes navn og fødselsdato som er de første cifre i personnummer.

Her er nogle sider med Sofies moder


http://pergk.dyndns.dk/juliane2/4655.htm
Mvh.

Egon Sørensen

Ellen Steen-Petersen

Sofie K tjener i FT-1930 i Gammelby, Stouby Sogn, Bjerre Herred, vejle Amt som husassistent.
Dato og fødesogn stemmer.

/Ellen

Ellen Steen-Petersen

Sofie K bliver gift i Stouby sogn d. 2. februar 1932,
Kirkebog. Stouby, Bjerre, Vejle. 1926-1936. Opslag 192.
/Ellen

Ellen Steen-Petersen

.. og hun får en datter d. 19. april 1934. Kirkebog. Stouby, Bjerre, Vejle. 1926-1936. Opslag 107.
/Ellen

Claus Jensen

Tak, tak...hvor er i bare gode og hjælpsomme.


Claus Jensen

Jeg har nu modtaget svar fra Borgerservice.

Til orientering koster det 75 kr. pr. forespørgsel og man skal selv gøre det via borger.dk (adresseforespørgsel).

Mine indtastninger gav ingen resultat, da der var navne og dato sammenfald med de 2 jeg spurgte på.

Blev ringet op dagen efter af Hrs. Kommune og fik svar med post den 31. marts.

Jeg har nu 2 adresser på SK og hendes datter. SK er død i 1993 og sidst kendte adresse var et plejehjem. Datteren er død i 2014.

Mit spørgsmål er: Findes der ingen online registre over kirkebøger i 1993 og 2014 ?

Jeg skal blot bruge oplysning om hvilken kirkegård SK er begravet på og vil helst ikke involvere nulevende familiemedlemmer, da det ikke er sikkert de ved noget og hvorfor ruske op i det.

Egon Sørensen

 Hej!

Godt du nåede så langt!

Der er ingen online kirkebøger fra det nævnte tidsrum.

Du må have en dødsdato og sted på SK. Få fat i den lokale avis fra 1993 der er måske en dødsannonce hvor der står flere oplysninger.

Mvh.

Egon Sørensen

Birthe Vendelbo

Prøv at søge på afdøde.dk, evt. med focus på kommunen, hvor vedkommende boede.

Venligst
Birthe Vendelbo