Hvor gammel er en slægtsforsker?

Startet af Maja Borg, 22 Apr 2015 - 21:17

Forrige emne - Næste emne

Maja Borg

Kære alle slægtsforskere

Jeg er igang med en akademiuddannelse i informationsteknologi i linjen webudvikler. I den forbindelse skal jeg skrive en opgave over en hjemmeside ift. brugervenlighed og design (jeg har valgt min egen slægtsforskerside).

For at kunne målrette brugervenligheden/designet, så skal jeg kende målgruppen. Min hypotese er, at slægtsforskere er repræsenteret med hovedvægt i alderen 15-30 år og 50 år-op. Der er flere ting, som kunne være interessante at belyse, dog er tiden i denne undersøgelse kun til at definere målgruppen.

Som I kan se af overskriften, så spørger jeg, hvor gammel en slægtsforsker er, og det vil jeg gerne have jeres hjælp til at besvare. Jeg har derfor oprettet et spørgeskema, hvor der kun er et spørgsmål, nemlig: Hvad er din alder?

Klik her for at være med i undersøgelsen: https://da.surveymonkey.com/s/PJWRKL5

Har I spørgsmål, så skal jeg gerne forsøge at svare, både her i tråden og via beskeder/mail.
Slutteligt vil jeg sige, at jeg har fået accept fra moderator til at oprette denne tråd.

Tak for jeres tid  :)


Vh, Maja Borg

Peter Kyhl

Jeg startede som 18-årig og er 40 nu.

Maja Borg

Jeg har som dig også snart 20 års jubilæum. Måske kan jeg logge dig til at gå ind i undersøgelsen og skrive din nuværende alder?
Vh, Maja Borg

Egon Hansen

Jeg begyndte at samle på forfædre i 1948, inspireret af en artikkel i "Min Hobby bog".I 1952 var jeg kommet så vidt at jeg havde materiale for omtrent alle efterkommere af min tip tip oldefar og een af hans brødre frem til dato.
Så fik jeg en kammerat til at duplikere materialet, og tilbød det til en røække familiemedlemmer som havde vist interesse for min indsamling, men desværre blev interessen kølnet betydeligt da jeg mente at de skulle betale materialeprisen og portoen!
Senere har jeg samlet alle mine anelinier, min kones aner og svigerbørns familier, men KUN EFTERSLÆGT I FØRSTE GENERATION!
Og jeg har stadig nok at gøre selv om mobilitetet ikke er så stor mere, jeg er 84.
Mvh Egon

Bjørn Marcher

Hej Maja,

Synes egentlig du burde stille to spørgsmål:
1.Hvor gammel var du da du begyndte som slægtsforsker?  - og:
2.Hvor gammel er du nu?

Mange der er "ramt" af passionen slægtsforsker, er ramt på livstid.... så hvornår kommer "nye" slægtsforskere i gang?

Held og lykke med opgaven!

mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Anelle Cosedis

Hej Bjørn,

du har ganske ret. Det må jo være idéen i det hele. ;)

Derfor skrev jeg også i kommentarboksen, hvornår jeg startede.

Håber, at alt står vel til hos dig.

Jeg er ikke kommet så langt med Huulegaardene's efterslægt, da der hele tiden dukker noget andet  op.

Men jeg vender tilbage, når jeg ikke skal på havearbejde.

De bedste hilsner
Anelle

Trine Nielsen

Skrev også i kommentar boksen hvornår jeg startede, for der var jeg "kun" 18 år og er nu 41 ;)

Lis B. Jensen

Hej

Har besvaret dit spm.
en kommentar kunne være at den nye side på Statens arkiver ikke er særlig brugervenlig med hensyn til farvevalg. man skal have gode øjne for at skelne mellem de forskellig felter.
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Otto Kjærgaard

Jeg svarer på undersøgelsen. Jeg håber du senere offentliggør resultatet i denne tråd

Maja Borg

Citat fra: Bjørn Marcher [833] Dato 22 Apr 2015 - 23:00
Hej Maja,

Synes egentlig du burde stille to spørgsmål:
1.Hvor gammel var du da du begyndte som slægtsforsker?  - og:
2.Hvor gammel er du nu?

Mange der er "ramt" af passionen slægtsforsker, er ramt på livstid.... så hvornår kommer "nye" slægtsforskere i gang?

Held og lykke med opgaven!

mvh Bjørn


Hej Bjørn

Tak for din meget gode kommentar.

Jeg har selv vendt og drejet spørgsmålet omkring start, for som du siger, så er det for altid, når man først er kommet igang.

I forhold til min undersøgelse om brugervenlighed, kan jeg ikke slippe af sted med kun at spørge hvor længe, uden at skulle have underspørgsmål med. Eksempelvis kan man godt have forsket i mange år uden at have brugt en computer og nettet i helhed. Jeg ville også være nødt til at spørge om brugerens forhold til it; hvilket niveau man befinder sig ift. at klare sig selv via nettet; forsker man også via apps og bruger sociale medier.

For hvad kendetegner ellers en slægtsforsker? Det er begge køn, de bor hvor som helst, de befinder sig i alle sociale lag (næsten), så alder er næsten det eneste at gribe i.

Undersøgelsen skal gerne belyse, om jeg har ret i min antagelse om, at der kan være en underrepræsenteret aldersgruppe, som af mange forskellige årsager ikke lige forsker pt. Eksempelvis stifte familie, uddannelse, hus og hjem og sikkert meget mere. På den måde kan jeg forhåbentligvis indsnævre målgruppen, så jeg kan målrette siden. Når jeg her taler om brugervenlighed og design, så er det også læren om skriftsprog, formidling, brug af visuelle materialer mv. Så hvis jeg har ret i antagelsen, så skal jeg "tænke" i flere aldre.

Når man taler brugervenlighed her, så er det ikke statisk; hvad der er virker for mig, er ikke nødvendigvis det, der virker for dig. Så desværre blev det kun til en definering af målgruppen denne gang. Måske vender jeg tilbage på et andet tidspunkt.


Vh, Maja Borg

Maja Borg

Jeg startede også selv som knap 20-årig, så derfor tænker jeg, at der må sidde nogle unge mennesker derude og måske i større grad nu, hvor meget er tilgængeligt via nettet.

Så kom frem alle unge, og vis I er der.
Vh, Maja Borg

Maja Borg

Citat fra: Lis B. Jensen [339] Dato 22 Apr 2015 - 23:46
Hej

Har besvaret dit spm.
en kommentar kunne være at den nye side på Statens arkiver ikke er særlig brugervenlig med hensyn til farvevalg. man skal have gode øjne for at skelne mellem de forskellig felter.


Hej Lis

Tak for din kommentar. Netop farver er en del af teorigrundlaget i uddannelsen, som jeg håber at blive meget klogere på.
Vh, Maja Borg

Maja Borg

Citat fra: Otto Kjærgaard [32243] Dato 22 Apr 2015 - 23:47
Jeg svarer på undersøgelsen. Jeg håber du senere offentliggør resultatet i denne tråd

Hej Otto (og alle andre)

Jeg har allerede aftalt med moderator, at jeg efter undersøgelsen skriver et indlæg, som kan bringes i bladet/i forum, så alle får del i resultaterne.

Og beklager, at jeg laver et indlæg til hvert svar - det er tidligt, men så spændende at jeg ikke kan vente med at kigge herind og svare jer.

Jeg kan fortælle, at jeg allerede nu har modtaget 49 besvarelser - mange tak for det.
Vh, Maja Borg

Tine Susanne Olsen

hejsa
jeg startede rigtig med at slægtsforske i 1975 (21)men det har altid interresseret  mig i dag er er 61 held og lykke med det
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Heidi Ilsoee

Startede som 22 årig og kører nu på fjortende år.

Inge Nissen

Hej

Jeg har udfyldt skemaet og skrevet en bemærkning om, at jeg har samlet oplysninger i mange år, men begyndte først for alvor at forske, da jeg fik min egen computer for 8 år siden.

Og rykker også lige tråden højere op på siden.

Hilsen Inge

Jørn Christiansen

Held og lykke med opgaven Maja.
Jeg har besvaret spørgsmålet, og jeg ser, at der på nuværende tidspunkt er 431 der har set dit opslag her.
Venlig hilsen
Jørn
6950
www.christrup.eu
Vær venlig IKKE at bruge »Pers. besked«; send mail til: joern@christrup.eu

Ole Sylvester-Nielsen

Hej Maja Borg
Jeg er sekretær i Roskildeegnens Slægtsforskerforening, vi har flest medlemmer som har begyndt efter de er stoppet på arbejdsmarkedet, men også en del yngre der stadig er i arbejde.
Jeg mener at efter man kan få mange oplysninger på nettet er der en del yngre som er startet med slægtsforskning , fordi man kan lave meget forskning hjemmefra, i modsætning til tidligere skulle på arkiverne.
Jeg vil foreslå at du startet en tråd: Hvem er begyndt at slægtsforske efter 2010

Med venlig hilsen
Ole Sylvester-Nielsen
Ole Sylvester-Nielsen
Medlem af Danske Slægtsforskere

Bente Wanning

 :) hej
Jeg begyndte tilbage i 1999 (som 44 årig) og har således været med fra arkivbesøg til Pc i hjemmet med denne spændende rejse tilbage til fortiden, med lange bilture til arkiv og utrolig langsom internetforbindelser, som heldigvis er ekstrem gode nu til dags.
Mindes turene til arkivet som skønne dage med madpakke og termokande, da der ikke var tid til cafe-besøg ude i byen, fordi åbningstiden skulle udnyttes til det yderste, så vi kunne gøre vort hjemmearbejde til næste besøg.
Det vil blive spændende at læse artiklen, når denne er trykt i bladet.
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Maja Borg

Citat fra: Ole Sylvester-Nielsen [1765] Dato 23 Apr 2015 - 17:44
Hej Maja Borg
Jeg er sekretær i Roskildeegnens Slægtsforskerforening, vi har flest medlemmer som har begyndt efter de er stoppet på arbejdsmarkedet, men også en del yngre der stadig er i arbejde.
Jeg mener at efter man kan få mange oplysninger på nettet er der en del yngre som er startet med slægtsforskning , fordi man kan lave meget forskning hjemmefra, i modsætning til tidligere skulle på arkiverne.
Jeg vil foreslå at du startet en tråd: Hvem er begyndt at slægtsforske efter 2010

Med venlig hilsen
Ole Sylvester-Nielsen

Hej Ole

Tak for din kommentar med forslag om at starte en ny tråd. Tiden rækker i denne omgang desværre ikke til endnu en undersøgelse, men jeg vil notere dit forslag, for der er mange spørgsmål, der kunne være interessante at få svar på.

Jeg er helt enig med dig i, at det er blevet meget lettere at forske via nettet.
Vh, Maja Borg

Maja Borg

Kære alle

Jeg er overvældet over så meget positiv respons på min undersøgelse. I kommer virkelig med mange gode kommentarer, og I kan være sikre på, at jeg gemmer forslag mv til en anden god gang.

Jeg er nu så småt begyndt at tolke på data; allerede over 100 besvarelser - mange tak for det.
Vh, Maja Borg

Lone Stub

Hej Maja  ja hej  igen vi har før mailet sammen din meget flotte hjemmeside hjalp mig for ca 10 år siden - vi er jo beslægtede via familien Christensen fra Kullerup og Såderup
Held og lykke med dit projekt
Ja er man først i gang med forskningen er det jo ikke til at holde op - det er jo en livslang opgave og også fornøjelse
venlig hilsen
Lone Stub

Vagn Andersen

Jeg startede da jeg gik på efterløn, da jeg var 60 år.

Karen von Ahnen Ahrenst Skou Haugaard

Til Maja - og Lis B.

Har også besvaret spm.
Har i går netop sendt mail til AO, bl.a. omkring deres nye hjemmeside, og deres mangel på fantasi ved farvevalg i "boksene" ( når vi ellers er så heldige at den virker). Måske gør de noget ved det, hvis flere
skriver og klager.

M.v.h.

Karen Haugaard

Kurt Arne Empacher

Hej Maja
Jeg startede Sep 2012  70 år gammel da jeg gik på pension,og er kommet virkeligt langt med hjælp her fra forummet mm ,er ked af at jeg ikke started før da mange af mine slægtninge jo er gået bort og jeg der kunne have fået masser af oplysninger ,Ærgeligt

Mvh Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Anne Ravnskjær

Hej Maja

Jeg er meget smigret over, at du din hypotese er at slægtsforsker er mellem 15 og 30 år. Hvis teorien holder, vil der være rigtig mange slægtsforskere om 20-30 år.

Jeg husker ikke helt nøjagtigt, hvornår jeg startede, men jeg må have være omkring de 20 år. Det er 36 år siden. Dengang var noget mere besværligt at slægtsforske. Der var ikke noget det hed internettet og PC'en var kun lige nøjagtigt på vej ind i verden. Kirkebøgerne lå på landsarkiverne og man måtte bevæge sig derhen. Det var en bekostelig affære for en 20 år uddannelsessøgende ung kvinde at rejse fra Slagelse til Åbenrå. Det var ikke noget man bare gjorde. 

Slægtsforskningsprogrammerne, internettet og arkivalierne, hvor flere og flere bliver tilgængelige på nettet, har gjort meget nemmere og langt mindre besværligt at slægtsforske. Der er en verden til forskel fa dengang, hvor anetavler var skrevet på papir, og data om anerne blev opbevaret i en sort boks med kartotekskort.

Er der nogen som har taget informationsteknologien til sig, så må det være slægtsforskere. Ikke kun til selve slægtsforskningen, men også til formidling af deres resultater. 

Ser frem til at du orientere om resultatet af din undersøgelse.

mvh

Anne R

Maja Borg

Hej alle sammen

Lone, ja, tiden flyver bare af sted og tak.

Karen, hvis nok informerer om et givent problem, så bør der jo gøres noget ved det. De lever jo af brugerne.

Anne, jeg synes egentlig, jeg er ret sikker på, at der findes mange under 30 år, der slægtsforsker - nok fordi jeg også selv startede i 20-erne - men indtil videre er de underrepræsenteret i min undersøgelse. Det er nemlig blevet uhyrligt meget lettere at forske via nettet. Jeg brugte også arkivet engang imellem, men det var i specielle tilfælde.

Undersøgelsen er åben en lille uges tid endnu, så der kan jo ske en masse.
Vh, Maja Borg

Jørgen Lystrup Andersen


Min kommentar til dette emne er, at i alle bør kontakte familie og venner for at gøre opmærksom på at alle skal starte så tidlig som muligt for at hente oplysning hos de ældre der endnu kan fortælle om gamle dage - finde breve og foto som de kan opgive navne på.  Det er ikke altid om 100 år alt er glemt men meget tidligere.  Jeg er så heldig at mine forfædre gemte næsten alt.

Med venlig hilsen

Jørgen Lystrup Andersen  Slagelse

Inge Nissen

#28
En af dem jeg har haft mailkontakt med p.g.a. slægtsforskning gav mig dette motto:

Hvis jeg havde vidst hvor tidskrævende slægtsforskning er, var jeg aldrig begyndt - hvis jeg havde vidst hvor spændende det er, var jeg begyndt for længe siden.

Venlig hilsen Inge

Tenna Weber Olsson

Hej Maja
Jeg har hele min barndom hørt anekdoter om sørøvere, kærlighedshistorien om mine oldeforældre fra Frankrig, som flygtede til DK fordi de ikke måtte få hinanden osv. osv. Da jeg var 17 kom en veninde til min mormor med et slægtstræ over min mormors slægt som var præster, det gik 500 år tilbage. Der var jeg solgt. Alle de gamle levede jo stadig og så gik jeg igang med at samle informationer, foto osv. Da internettet langsomt er kommet til, er jeg begyndt at verificere alle de håndskrevne data - det tager tid, men er sjovt. Jeg er nu 47 år og er solgt til denne fritidsbeskæftigelse resten af mine dage.
vh Tenna