Søren Jensen fra Randers, født omkring 1752

Startet af Erik Vrang, 23 Apr 2015 - 10:02

Forrige emne - Næste emne

Erik Vrang

Søren Jensen fra Randers bliver optaget i Snedkersvendenes Lav i Kolding den 2 oktober 1786.
I FT 1787 er han 25 år og Snedker Svend i Kolding.
Han bliver gift i Vonsild den 3 juni 1790 med Anna Catharina Krop, og dør i Vonsild den 12 juli 1830 (som 74 årig!).

MEN hvor kommer han fra?
Der er ingen snedkersvende lavs protokol fra Randers.
Der er ingen FT 1769 fra Randers Amt.
Jeg har søgt i Sankt Morten sogn i Randers, men der er ingen konfirmationer. Fødslerne har jeg skimmet igennem fra 1750-1756, men der er jo ingen der siger at han er født i Randers.

Er der nogen der har gode ideer til at finde hvor Søren Jensen kommer fra og hvor han kan være født?

Med venlig hilsen
Erik

Gudrun Wallengren

Hej Erik

Der er vel lidt usikkerhed om hvornår Søren Jensen er født?
At dømme ud fra folketællingen 1787 er han født o. 1762. Ud fra folketællingen 1803 er han født o. 1757. Ud fra alder ved død i 1820 er han født o. 1756.
Jeg har set i kirkebogen for Randers St. Morten i årene 1761-1763.
Der er faktisk en Søren Jensen, f. 15/2-1761. Han er uægte søn af Anne Sørensdatter, hans far er Jens Pedersen, tror jeg at der står.
Opslag 251, Ny udgave af Randers St. Morten, fødte 1731-64.
I 1756-57 finder jeg ingen Søren Jensen født i sognet.
Jeg har ikke gennemset kirkebogen for årene 1758-60.

Men det er selvfølgelig ikke sikkert at han er født i Randers.

Venlig hilsen
Gudrun

Erik Vrang

Hej Gudrun
Igen tak for interessen.
Du har ret i at der er stor usikkerhed om fødselsåret for Søren Jensen, så det kunne være rart med flere forskellige kilder til at af/bekræfte det ene eller det andet.
Det er interessant at den far du finder til Søren Jensen den 15/2 1761 godt kunne være den Jens Pedersen, som optræder FT 1787 i Randers, nemlig:
Randers, Støvring, Randers Købstad, Randers Kiøbstad, Stoer Gade, Vestre Side No. 13, 15, FT-1787, C3930
Jens Pedersen    53    Gift    Hosbonde    Snedker    
Magrethe Andersdatter    56    Gift    Hans Koene       
Jens Nielsen    26    Ugift    Tieneste Folk    Svend    
Brant Ludvigsen    24    Ugift    Tieneste Folk    Læredrenge    
Laurs Michelsen    22    Ugift    Tieneste Folk    Læredrenge    
Henrich Carlsen    21    Ugift    Tieneste Folk    Læredrenge    
Kirsten Pedersdatter    22    Ugift    Tieneste Folk    Tieneste Pige

Det kunne være en forbindelse at faderen er snedker, men som sagt, flere kilder er nødvendige.

Med venlig hilsen
Erik

Gudrun Wallengren

Der er én Søren Jensen mere fra perioden.
15/10-1758 får Jens Sørensen en søn, Søren Jensen.
Opslag 235 i samme kirkebog som forrige opslag.

Venlig hilsen
Gudrun

Gudrun Wallengren

To vielser:

Ved dåben 1758 kaldes faderen Jens Sørensen Lindberg.
Jens Sørensen af Lindberg og Dorthe Rasmusdatter af Vorup er blevet trolovet i Randers 26/5-1757 og viet 3/8 samme år.
Forlovere: R C Rasmus Cremer og Rasmus Rasmussen.
Opslag 18, Kirkebog for Randers St. Morten, ny udgave, Vielser 1752-80.

Ungkarl Rasmus Andreasen bødkersvend og quindfolket Anne Sørensdatter er blevet trolovet 10/5-1864 i Randers og viet 7/8 samme år.
Forlovere: Anders _borg, David _ .
Opslag 38 i samme kirkebog som forrige.

Der er også en Anne Sørensdatter som bliver viet i oktober 1761, men hun benævnes pigen.

I øvrigt mener jeg at der ved dåben i 1761 står, at faderen Jens Pedersen er bødkersvend.

Venlig hilsen
Gudrun

Erik Vrang

Hej Gudrun
Problemet vi løber ind i er at der er et meget stort spring i tid fra ~1760 til FT 1787 og det er derfor svært at følge Søren Jensen bagud i tid. De vigtigste kendetegn for Søren Jensen er at hans døtre har mellemnavnet Christina (stammer det fra farmoderen?) og sønnen har mellemnavnet Peter (kan stamme fra Anne Cathrinas far Peder Krop) og endelig hedder alle deres 3 børn Vrang til efternavn. Jeg har endnu ikke fundet noget stednavn i Vonsild som hedder Vrang/Wrang, så det kan jo være at Søren Jensen kommer fra et sted der kaldes Vrang eller faderen hedder noget med Vrang. Der findes en Wrang familie på Horsens-egnen, bl.a. en Jens Wrang (~1732 - 14/1/1798 Egtved Sogn). Denne Jens Wrang var gift 2 gange (vistnok uden børn) og fik en uægte søn Jens Wrang (2/1/1774 Horsens - 22/2/1793 Horsens). Som jeg læser skiftet efter Jens Wrang i 1798 er der ingen børn angivet.

Det undrer mig at der slet ikke findes nogen konfirmationer i Randers før 1810. Mangler de, eller skal jeg bare alle KB igennem for at finde dem?

Mon der findes andre protokoller fra Randers i starten af 1780'erne hvor der er mulighed for at finde Søren Jensen?

Med venlig hilsen
Erik

Gudrun Wallengren

Ungkarl Jens Pedersen og guindfolket Birgitte Nielsdatter bliver trolovet i Randers 21/10-1762 og viet samme sted 8/3-1763.
Forlovere: S H S D Søren Hansen, og C R S Christen Rasmussen.
Opslag 31 i samme kirkebog som forrige.
Dette kan måske være barnefaderen fra 1761?

Er der noget om, at man for at kunne komme i lære og senere blive medlem af et lav skulle være ægte-født?

Nogen som ved mere om dette?

Venlig hilsen
Gudrun

Gudrun Wallengren

Hej Erik

Det er meget almindeligt at der ikke er optegnelser om konfirmationer før 1810. Og hvis der er nogle tidligere er de som regel ret mangelfulde.
Ja, der mangler virkelig en folketælling før den i 1787!
Men hvis det er rigtigt at uægte-fødte ikke kunne komme i lære, kan man udelukke Søren Jensen fra 1761.

Så bliver det noget med at finde søskende til Søren Jensen fra 1758, se hvad der sker med dem, og om disse søskende står fadder til hinandens børn.
Det kan jo også være at der findes et skifte efter Jens Sørensen og Dorthe Rasmusdatter?

Venlig hilsen
Gudrun

Erik Vrang

Hej Gudrun
Det er nok det bedste bud der er i øjeblikket.
Jeg graver mig ned i Sankt Morten, specielt i relationerne til Jens Sørensen og Dorthe Rasmusdatter. Det er naturligvis også en god ide at se på skiftet når jeg har fundet ud af hvornår Jens Sørensen dør.

Tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Erik