H.P.L.C.Neuhaus,Århus

Startet af Karen Wennemoes Thyssen, 28 Apr 2015 - 15:31

Forrige emne - Næste emne

Karen Wennemoes Thyssen

Jeg har tidligere bedt om hjælp m.h.t. Hans Peter Laurentius Christian Neuhaus `s død.Hans død  er virkelig ikke til at finde.Jeg har valgt ikke at give op,men er tæt på ,hvilket er ærgerligt,når det er min oldefar.
Det jeg ved er:

Han er født 12-1-1846 i Vejle,opsl 16 (nye)
Han blev gift med Marie Louise Wennemoes Sørensen 10-05-1872,Vejle opsl 68(nye)
På det tidspunkt (i Vejle)var han rebslagermester...senere bliver han Patrullebetjent,Overbetjent i Århus.

Bopæl 1880,Bruunsgade 14,Århus FT 1880 (opsl 13)
Bopæl 1883 ,Mejlgade 65
Bopæl 1885,Mejlgade 65
Bopæl 1888 ,Mejlgade 65....nu bor kun Marie Louise her,men ingen Hans Peter!

De har en datter: Elvira Christiane Hansine Wennemoes Nauhaus,der er født i Århus 3-05-1878.
Hun bliver konfirmeret i Vejle i 1892 opsl 110 (gaml)...der må mor og datter være flyttet til Vejle uden faderen?
Jeg kan se på "Sejrs sedler",at Marie Louise er Lærerinde og bor tilsyneladende alene i Mejlgade i 1888.Hun er tilknyttet en skole i Studsgade 33.
De ovenforstående data er fra Århus Vejviser.

http://www.sejrssedler.dk/search_listing?people=104776

Marie Louise dør 6-01-1912 opsl 270,Sct Matthæus opsl 270 (gaml)Her er hun enke!
Jeg har pløjet div Kirkebøger igennem både i Århus og Vejle,men pist væk forbliver han at være:
Århus Dom,Vor Frue,Sct Pouls,Vejle Vor Frelser og Nicolai..

Jeg tror ikke på mirakler,men ville lige en sidste gang forsøge med evt hjælp.

Jeg glemte et høfligt hej,det kommer så til sidst (-:

Venlig hilsen
Karen Thyssen

Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Else Salling

...senere bliver han Patrullebetjent,Overbetjent i Århus.

Prøv at kontakte Aarhus Politihistoriske Samling https://www.politi.dk/Oestjylland/da/omos/om_politikredsen/historie/

Der har jeg tidligere fået rigtig god hjælp.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Bente Wanning

Familien FT Århus 1880


Samtlige personer i husstanden

Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 2, 214/bruunsgade, 14, FT-1880, a4181
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Hans Peter Laurentius Neuhaus   34   Gift      Husfader, (patrollebetjent)   Veile By, Veile Amt
Maria Louise Vennemos Neuhaus   39   Gift         Veile By, Veile Amt
Elvira Christiane Hansine Neuhaus   1 3/4   Ugift         Aarhus By
Erik John Jenkens   39   Gift      Husfader, (maskinmester)   Søllerød Sogn, Københavns Amt
Mathilde Adolffine Jenkens   32   Gift         Kjøbenhavn
Charles Jens Jenkens   7   Ugift         Aarhus
Erik August Jenkens   6   Ugift         Aarhus
Rikart Viggo Jenkens   1   Ugift         Aarhus
Emilie Henrijette Olsen   16   Ugift         Aarhus
Oluf Valdemar Hansen   27   Gift         Kjøbenhavn
Mette Marie Hansen   25   Gift         Hammel
Niels Peter Nielsen   51   Gift      Husfader, (pudser)   Nyborg
Inge Marie Nielsen   49   Gift         Veile By
Carl Johannes Nielsen   16   Ugift         Veile By
Fritz Vilhelm Nielsen   15   Ugift         Veile By
Johanne Marie Mikkelsen Frommell   56   Enke      Husmoder, Eier Eiendommen, Værtinde Og Logerende   Udbyneder
Niels Mathias Kjærsgaard   18   Ugift         Viborg
Carl Andersen   20   Ugift         Vive
Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Karen Wennemoes Thyssen

Hej

Ja, det er rigtigt med folketællingen 1880,og han kan følges til 1885 (Sejrs sedler og Århus vejviser),men der må ske et eller andet mellem 1885 og 1888 siden hans kone bor alene 1888 i Mejlgade 65.Familien har altid brugt enten Vor Frue Kirke eller Århus Dom.....men med mindre han er skrevet forkert ind i Kirkebogen (f.eks. under døde kvindekøn)så kan jeg ikke se at han figurerer der!

Det er også underligt ,at datteren bliver konfirmeret i Vejle i 1892.Måske er mor og datter flyttet tilbage,hvis faderen er død ?Når hans kone dør,står der "enke" ,så hun er næppe fraskilt ?

Jeg har allerede skrevet til Århus Politi ,så mange tak for rådet...men måske de har andet at lave end at finde min oldefar?..vi får se!

Venlig hilsen
Karen Thyssen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Egon Sørensen

God aften Karen!

Lidt underligt jeg kan ikke finde fru Neuhaus i FT 1901 i København ud fra de adresser der er i registerblad. Det kunne måske vise dødsåret på politibetjenten.

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3366708&searchname=polit_simple

Mvh.

Egon Sørensen

Karen Wennemoes Thyssen

Hej

Jeg kan godt finde mor og datter i Frederiksstadsgade 11(FT 1901 opsl 20),men ikke i Istedgade.

Måske har du ret,men Marie Louise kommer til KBH allerede 1896...jeg tror altså,at hedes mand er død inden...men det er det ,jeg meget gerne ville vide !(-:

Venlig hilsen
Karen Thyssen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Gitte Johansen

Hej Karen

Jeg kiggede lige i vejviser 1895 for Århus i går, og der er en Marie Neuhaus i Dybbølgade 11.

Mon ikke, det er hende, og kan barnet ikke bare være rejst til Vejle til familie dernede for at blive konfirmeret?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Wennemoes Thyssen

Hej Gitte

Du har temmelig sikkert ret.Neuhaus familien var rebslagere og snedkere i Vejle,så måske har de ordnet konfirmationen,men det tyder da også på,at Hans Peter er død.Hans Peter havde en søster Metha Caroline Christine Neuhaus i Århus,der var gift med kaffebrænder Laurits Hansen Lund...så jeg har digtet lidt,at han måske ville væk fra fam. i Vejle...men det er rent digt!!

Jeg har selv set i Århus vejviser 1885,side 103,der bor hendes mand også der.Samme år på side 52 under Private Skoler står Marie som lærer Studsgade 33.

I 1895  bor hun ganske rigtigt i Dybbølsgade 11 (side 98)
Hun bor der ikke i 1901
.
Ser man så i Kraks Vejviser 1901 side 856,ser man:Neuhaus L C,håndv.Vejle,Marie Neuhaus !Det undrer mig meget!...kan det være hende?
I politiets Reg.blade kommer Marie fra Vejle til Ryesgade 1896...

Jeg har også undersøgt om hendes mand skulle være taget til USA,men det er han ikke....og jeg tror ikke hun er blevet separeret ,for så ville hun ikke stå som enke.

Utroligt som man kan bruge tid på så lille en brik og så tæt på vor tid.

Venlig hilsen

Karen Thyssen


Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Gitte Johansen

Kunne måske også være hende her.

Hun er asylforstander.

Det nederste er fra 1869, men hænger det sammen på en måde??


Fornavne:   Eriksine Marie Margrethe
Efternavn:   Neuhaus
Født/Alder:   02-04-1855
Beregnet fødeår:   1855
Gade/vej:   Wissingsgade 32
Stilling:   Asylet
Matrikelnummer:   269a
Ejer af ejendom:   Dagmar-Asylet
Database:   Skattemandtal 1900

Fornavne:   Neuhaus, L C
Gade/vej:   Vestergade 373
Stilling:   Reebslager
Database:   Vejviser 1869
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Karen Wennemoes Thyssen

Hej

Eriksine er gift med en fætter(Søren Peter Neuhaus) til Hans Peter og  er mor til Jens Siegfried Neuhaus ,Billedkunstneren.
De forbogstaver virker jo bekendte,men det er svært at sige om de kan bruges i den anden sammenhæng.

Det mærkelige er,at både de slægtninge,der har valgt Århus,og de der er blevet i Vejle,har et helt fast mønster mht valg af kirker i alle sammenhænge..men her forsvinder Hans Peter nærmest for øjnene af os, det er derfor jeg har tænkt på om  det kan forekomme at præster skriver personer ind et galt sted i kirkebogen,for jeg er sikker på,at familen Neuhaus ikke er flyttet på landet...de boede jo i Meilgade sammen og til sidst bor hun der alene.

Venlig hilsen
Karen Thyssen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com

Inge Nissen

Hej Karen

Har du set, at der er en anden tråd, der vedrører samme familie? Men det er måske også din tråd?

www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,41025.0.html

Hilsen Inge

Elin Madsen

Hej Karen

Jeg har kendskab til et oldebarn af Kaffebrænder Laurits Hansen Lund. Måske kan hun hjælpe dig.
Desværre er din mailadr. skjult, men send mig en mail, så skal du få nærmere oplysninger.

venlig hilsen
Elin

Karen Wennemoes Thyssen

Hej

Ja,det er ganske rigtigt min "gamle" tråd.

Tak Elin,jeg har sendt dig en mail.

Venlig hilsen

Karen Thyssen
Med venlig hilsen
Karen Thyssen
plysthyssen@hotmail.com