Hvornår døde strømpevæver Reimund Vatter?

Startet af Kirsten Agesen, 30 Apr 2015 - 14:17

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Agesen


Jeg har længe ledt efter ovennævnte mand, Reimund Vatter. Han skulle være født i Böhmen ca. 1847 ifølge FT 1880.

Han blev gift med Marie Johanne Due 23. november 1879 (1878-1891, Skt. Jakobs, Sokkelund, København, opslag 15, nr. 72). Her læser jeg ikke hans erhverv som strømpemager. Hvad står der så?

Ved FT-1880, boede han på Citadelsvej i København med sin kone, Marie Johanne og hendes søn Carl.

Ifølge FT-1901 (FT-1901, Linnesgade, København, opslag 77, nr. 12) skulle Reimund Vatter være død i 1887, men jeg kan ikke finde ham, heller ikke i begravelsesregistret hos Københavns Stadsarkiv.

Er der mon nogen der kan hjælpe mig med at finde hans død?
På forhånd tak
Kirsten Agesen

Knud Erik Balle

Hej Kirsten

Der står strømpemagersvend.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Henning Vandkrog Jacobsen

venlig hilsen
Henning V Jacobsen
7730 Hanstholm

Kirsten Agesen

Tak for hjælpen med Reimund Vatters erhverv. Nu mangler jeg kun at finde ud af, hvor han døde.
Venlig hilsen
Kirsten Agesen

Henrik Brandt

Hej,

Dette har jeg fundet i Politiets Registerblade:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=1907850&searchname=polit_simple

Hovedperson
Reumert Vatter , 10-5-1847 , Bøhmen
Stillinger: Væver
Ægtefælle
Johanne Vatter , 9-10-1853 , Sverige

Ifølge bladet er denne mand frameldt 1-5-1895, dvs. da er han fraflyttet København - men så må dødsåret 1887 være forkert.

mvh Henrik

Henrik Brandt

Politiets mandtal:

maj 1893, Stengade 13
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=3738410

Reimund Vatter, 10.5.1847 i Schelinde?, Tricotagevæver
Johanne do., 9.9.1852 i Lanskrona

nov. 1894, Bangertsgade 4
http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=1599652

Raimund Vatter, 10. Maj 1847 i Bøhmen, Trickotage...
og Hustru Johanne Vatter, 9. Okt. 1852 i Landskrona

Gitte Johansen

Hvis der er nogen, der kan læse, hvor de kommer fra her, kan man måske af den vej finde ud af noget!!

De bor 2. sal.

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=3599422
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Henrik Brandt

Her er Marie Johanne Due , født 29-8-1855 , Tyskland, Flensborg , død 9-5-1920:

http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3318177&searchname=polit_simple

Det kan tænkes, at hun er blevet skilt fra Raimund Vatter i 1887, hvorefter han har giftet sig med Johanne fra Landskrona. Det var ikke ualmindeligt, at fraskilte kvinder kaldte sig enker, det kan være grunden til den forkerte oplysning om mandens dødsår i FT 1901.

Henrik Brandt

Citat fra: Gitte Johansen [67] Dato 01 Maj 2015 - 14:37
Hvis der er nogen, der kan læse, hvor de kommer fra her, kan man måske af den vej finde ud af noget!!

De bor 2. sal.

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=3599422

Jeg tror der skal stå Østre Fasanvej 55, 3.

Gitte Johansen

Det tror jeg også. Den findes desværre bare ikke i Kildeviseren!!
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

#10
Har de ikke også været lidt i tvivl her, om hun var enke.

Der er ingen navn på mand.

http://www4.sa.dk/ao/billedviser?bsid=149570#149570,24741939

Eller de er aldrig blevet skilt, men han er bare flyttet sammen med en anden?
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

 Han arbejdede ved Warburg

De havde fabrik Blegdamsvej 118 (120) i 1890

1770erne klagede de fleste af fagets mestre over, at arbejdslønnen var for høj, ligesom der var problemer med at skaffe spindere. Produktionen var på dette tidspunkt 6-10 par uldne strømper eller 3-4 par silkestrømper om ugen for en enkelt svend. Bedst kørende af alle foretagender var Wesselys & Warburgs fabrik, der oprettedes 1752. Den rådede 23 år senere over 1 mester, 27 svende, 32 spindere og 20 vindere. Virksomheden klarede også farvning, blegning og presning. I 1800-tallet, hvor familien Warburg var alene om at drive fabrikken, var der flere fremgangsperioder og den lukkede først 1902. Strømpevæverne, som speciel profession, var allerede fra 1890 ophørt, herefter kaldtes de for fabrikanter.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Agesen

Jeg er overvældet over den hjælp, jeg har fået. Tænk, at alle formodningerne om en skilsmisse holder stik. Nu kommer så det nye problem. Hvem er far til barnet Carla Johanne Due, der ifølge Politiets Registerblade blev født 2-8-1888. Jeg har søgt i Skt. Johannes i København, men også i Randers, fordi hendes anmodning om skilsmisse blev behandlet i Randers. Marie Johanne Due må ikke have haft en let tilværelse. Også det første barn, Carl, blev født uden for ægteskab, men han fik barnefaderens efternavn, Petersen. Carla Johanne har efternavnet Due, så det kunne være interessant at finde hendes far.
Venlig hilsen
Kirsten Agesen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Kirsten Agesen

 Hvor er det dejligt med alle de oplysninger, der kan give et billede af en person. Tusind tak.
Det her er da en gren af familien med mange "hemmeligheder". At Marie Johanne skulle have været gift med en mand, ved navn Faber, er jeg aldrig stødt på. Det må jeg så kikke videre efter.
Venlig hilsen
Kirsten

Gitte Johansen

Jeg tror, der er skrevet forkert, og at det skal være Vatter.

For det er jo ham, hun er gift med sidst.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Jeg var lige inde for at kigge på vielsen, og der står Jomfru Marie Johanne Due, så det tyder ikke på, hun har været gift før.

Og så kan jeg se, faderen er fra Randers.

Så mon ikke hun er taget hjem til dem et stykke tid.

Randers, Støvring, Randers Købstad, Kvarter/Rode 46, Vestergade, Matr. 409 forhus stuen, 701 F1, FT-1880, d2583
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Fogh Due   55   Gift   husfader høker      Korup?? Sogn Viborg Amt
Marie Kjerstine Due født Bech   55   Gift   husmoder hans kone      Slesvig
Peter Christian Due   10   Ugift   deres søn      Vorning Sogn Viborg Amt
Martine Larsen   16   Ugift   tjenestepige      Randers Randers Amt

Viborg, Sønderlyng, Vorning, Vorning Skoledistrikt, Vorning By, Et Hus, 54, FT-1860, D5845
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Søren Fogh Due   35   Gift   Husfader. Snedkermester      Bjerregrav Sogn, Viborg Amt
Marie Christina Bech   35   Gift   Hans Kone      Lillejørl Sogn, Flensborg Amt
Marie Johanne Due   8   Ugift   Deres Barn      Egebech Sogn, Flensborg Amt
Otelia Catharina Due   5   Ugift   Deres Barn      Egebech Sogn, Flensborg Amt
Ane Emilie Laurentine Due   3   Ugift   Deres Barn      Egebech Sogn, Flensborg Amt
Gastar Valfred Sødenberg   26   Ugift   Snedkersvend      Helsingborg, Sverige
Hans Henrich Schlott   24   Ugift   Snedkersvend      I Byen Schesvig !!
Claus Peter Schlott   26   Ugift   Snedkersvend      I Byen Schesvig !!
Maren Christiansen   27   Ugift   Tjenestepige      Hvornum Sogn, Randers Amt
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Hun er født 29. august 1852, sår der ved konfirmation i

Vorning, opslag 121, ny udgave
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anders Bjerre


Først set det nu - desværre


Meget interessant - jeg er selv efterkommer af Carla Johanne Dues halvbror Otto Carl Petersen.

Familien har aldrig vidst at Carla havde en anden far

Info om Otto Carl Petersens far er jeg meget interesseret i. Otto Carl Petersen er født d. 06.03.1879 på fødselsesstiftelsen

Ellers har jeg materiale på my herritage på duerne helt tilbage til midten af 1600 tallet  ;D

- samt detaljerede billeder i album med beskrivelse og historie om meget af familien tilbage til Søren Fogh Due... Et stort projekt min tante lavede for en del år siden - også med billeder af Carla