Mangler oplysninger om Sophie Christine Svane - bl.a. dåb

Startet af Brigitt Breum, 19 Maj 2015 - 00:34

Forrige emne - Næste emne

Brigitt Breum

Hej,
Sophie Christine Svane, f. 3/10-1870 i Kbhvn. (politiets reg.blade)

Jeg ved, at hun blev adopteret af (Joachim) Emil og Sophie Svane, og det forlyder at hun var datter af skuespillerinde Henriette Andersen (1818-1881). Adoptivmor var i mange år ansat på Det  kgl. Teater som påklæderske, hvorfor det lyder sandsynligt med skuespillerinden.

Familien Svane bor i St. Kongensgade (d,d,d, 1885  ???) og Sct. Pauls gade 6, også iflg. politiets reg.blade - desværre findes gaden ikke i FT !!?

Har fundet pigen 9 år  gl. som Sophie Svane hos sin biologiske (?) mor i FT 1880 på adressen Nyhavn 39.
Her er skuespillerinden 61 år - mon det kan passe, at hun var hendes mor med den alder ?
Henriette Andersen dør altså året efter, og Sophie findes - stadig iflg. politiets reg.bl. - igen sammen med adoptiv mor enken Svane.

Mon det er muligt at finde dåb og evt, hendes biol. mor? og  måske endda en far ?

Med hilsen
Brigitt Breum


Gitte Johansen

#1
Hun er her som nr. 353

http://www4.sa.dk/ao/billedviser?bsid=148975#148975,24624067

Der står også hendes biologiske forældre, som ikke er Henriette.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Inge Hedal

København, København (Staden), Store Kongensgade (lige numre), St. Annæ Øster Kvarter, Store Kongensgade 36 Matr. 231 Forhus 3. Sal, 5, FT-1885, C9516
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Emil Svane   56   Gift   Husfader   Seilmager   Kjøbenhavn
Sofie Svane   49   Gift   Husmoder      Kjøbenhavn
Sofie Svane   15   Ugift   Datter      Kjøbenhavn

København, København (Staden), Sankt Pauls Gade, , 504E4F2G.5, 156, FT-1901, D7296
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Svane, Andrea Sophie   18350522    E   Husmoder   Ved P...ningen??   Kjbh
Svane, Sophie Christine   18701003    U   Datter   Corristinde   Kjbh

Andrea Sophie Svane:
http://www.politietsregisterblade.dk/component/sfup/?controller=politregisterblade&task=viewRegisterblad&id=3395759&searchname=polit_simple

Mvh. Inge

Brigitt Breum

Hej Gitte,

Mange tak for svar. Jeg er relativ ny med forskning - så nu blev jeg så klog.

Lidt mærkeligt at hun netop opholder sig hos Henriette Andersen, sådan som rygtet fortæller skulle være hendes mor.

Vh Brigitt Breum

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Har du undersøgt, om Henriette får et barn tidligt, for adoptivmoderen er født Andersen??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Nr. 653


https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=14809180#51071,36216650

Der står, hun ingen livsarvinger har, men det er Hr og Fru Svane, der har med sagen at gøre.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Brigitt Breum

Mine oplysninger omkring Sophie og Henriette A. stammer alene fra min farmors barndomserindringer.
Jeg har læst i danskfilmogteater.dk om Henriette, jeg ser ingen familiemæssig sammenhæng med familien Svane. - Måske bekendtskab/venskab fra Det kgl. Teater , også fordi lille Sophie arver efter hende ? (dette svarer til min farmors erindringer: "hun arvede en masse penge  efter sin "mor".

Jeg finder iøvrigt  ikke Sankt Pauls gade i FT overhovedet  - kun i d.d.d.  Desuden henvises i d.d.d. til  FT 1885 -
men det årstal er jo uden for de almindelige FT.

Foreløbig tak for svar

mvh Brigitt


Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Nyhavn, Nyhavn 39, Nyhavns Rode Mtr N 20, 101, FT-1880, D4534
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Henriette Andersen    61 år    Ugift       Kgl Skuespillerinde    Kjøbenhavn
Sophie Svane    9 år    Ugift    Pleiebar af ovenf       Kjøbenhavn
Anna Anthonsen    22 år    Ugift    Kostgjænger       Barrit pr Horsens
Augusta Schou    22 år    Ugift    Tjenestepige       Rønne
----------------------------

Maj 1880 er Sophie væk

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=2&item=2132202
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Øster Kvarter, København Øster Kvarter, Holmens Kanal No. 264, 1. sal, , FT-1845, C4625
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Carl Adalbert Black    32    Gift       Pa?? i det ?? Toldcontoir    København
Rasmine Kehlet    32    Gift       Hans Kone    København
Christian Black    2    -       Deres Søn    -
Henriette Andersen    27    Ugift       Deres kostgjængerske. Kongl. H??    København
Amalie Alhed Kohl    23    Ugift       Deres tjenestepige    Wordingborg
-----------------------------------------------

kbhv, København (Staden), Øster Kvarter, Store Kirkestræde, Huuset No. 38, 2d. Sal, 162, FT-1840, C9482
Navn:     Alder:     Civilstand:       Stilling i husstanden:       Erhverv:       Fødested:

Christian Bruhn    46    Gift       ...?? Repteur ved det Kgl. Theater    
Engel Marie Bruhn født Heiberg    40    Gift       hans Kone    
Henriette Andersen    21    Ugift       Kgl. Skuespillerinde, Pensionair hos Bruhn    
Sophie Rebecca Bruhn    10    Ugift       Bruhns Broderdatter    
Anne Kirstine Hansen    22    Ugift       Tjenestepige
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Anne Mortensen

kbhv, København (Staden), Snarens Kvarter, Snarens kvarter, Knabrostræde 111, 2den sal til gaden, 653, FT-1850, C1183
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:

Peter Christie Bruun Torp   40   Gift      huusfader, betjent ved Thorvaldsens museum   Wiborg
Ane Sophie Torp   36   Gift      hans kone   Kjøbenhavn
Emma Sophie Torp   13   Ugift      deres børn   Kjøbenhavn
Ane Sophie Torp   6   Ugift      deres børn   Kjøbenhavn
Christ. Gulberg Torp   4   Ugift      deres børn   Kjøbenhavn
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Brigitt Breum

Først mange tak for hjælp til at få stykket sammen på Sophie Christine Svane ophav  m.v. ud fra  oplysningerne.

Jeg mangler dog fortsat at få afsluttet hendes liv. Hun er afmeldt politiets reg.bl. d. 1/11-1901, herefter kan jeg ikke finde noget.  Hun har boet hos sin adoptiv-mor indtil da. Hvor mon man kan lede efter hende?

Mvh Brigitt

Gitte Johansen

Ved du, hvor gammel hun ca. bliver.

Bliver hun gift??
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Sophie Andrea

Begravelsesprotokol:

http://www.kbharkiv.dk/kildeviser/#!?collection=5&item=76183
----------------------------------

København
Sankt Markus 1915-1925
opslag 211
-----------------------------------

Amalievej ses ikke i mandtaller - sikkert fordi det er på Frederiksberg.
-----------------------------------

Måske Sophie Christine også har boet på Frederiksberg ?
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Brigitt Breum

Jeg ved faktisk ikke noget om Sophie Chr. ud over, at min farmor kaldte hende "kusine" og at familien Svane kom hjemme hos mine oldeforældre.  Disse  emigrerede til USA og mistede forbindelsen til familien. (Da var min farmor bare ca. 10 år og Sophie Chr. ca. 14 år - ca. 1886.
Sophie Chr. står et sted som corrist (Kgl. Teater/operakor ?) og et andet sted som musik-lærer.

Ud over at mine oldeforældre boede på Vesterbrogade, som hørte til Frederiksberg Kirke-sogn, og at der evt. skulle være nogle bekendte - kan jeg ikke finde nogen grund til at lede på Frb.
Min farmor kom tilbage til Kbhvn. 1900, og da de var jævnaldrene ville  jeg måske nok have hørt et eller andet om Sophie - men desværre nej.

Åh, forresten: Joachim Emil Svane (adoptiv-far) døde d. 20/5- 1891. I Sct. Pauls Kirke-bog  ops. 18 står der Frederiksberg, men de boede  jo Sct Pauls gade 6 (=Lorentzensgade 6)  - Mon nogen sammenhæng  der??

Mvh Brigitt

Anne Mortensen

Joachim Emil Svane (adoptiv-far) døde d. 20/5- 1891. I Sct. Pauls Kirke-bog  ops. 18

Ses

Sct. Paul 1889-1892
opslag 18
her er noteret at han
er død i sognet - vises ved han har et nr.
er begravet på Frederiksberg

Ses

Frederiksberg 1889-1891
opslag 117
her vises et "paragraf-tegn" der oplyser han er begravet i sognet.

En forbindelse med Frederiksberg er der vel.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Brigitt Breum

Andrea Sophie

Ses:
1922 begravelsesprotokol er adr. Amalievej 17 , men i KB fra Hellig Kors er adr. Mariendalsvej 50A, begge på Frederiksberg.

Har forsøgsvis søgt i FT 1921 - altså året inden hendes død - på begge adresser - uden held.

Sophie Chr. er jo afmeldt politiets reg.bl. i 1901. Hun bor således ikke længere hos si adoptiv-mor - kan være blevet gift eller ??

Er løbet tør.

mvh Brigitt

Gitte Johansen

Ved Sofie Andrea står der nogle tal og bogstaver

3/2589-1p

https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=14815658#51266,37964319

Du kunne jo prøve at sende bud efter dette.

Der vil vel stå, om Sophie Christine er viet eller død??



Dette er et svar til en anden fra Jørgen Green, hvordan man gør det.

Svar fra Jørgen Green

For at komme videre er du nødt til at bestille nogle arkivalier på Rigsarkivet. Det kan du gøre via Daisy.

1. Når der kun er anført 4 cifre, f.eks. 57/92 , så henviser der til en hvidebog nr. 57 for det pågældende år, hvor skiftet er indført på side 92.

2. Når der f.eks. - som i dit tilfælde - er angivet 2-1544-IT, så henvises der altid til en registrerings- og forseglingsprotokol.

For at finde den rigtige registrerings- og forseglingsprotokol skal du bytte lidt rundt på bogstav og tal.

Start bagfra med at skrive det sidst bogstav = T
Skriv herefter tallet før det sidste bogstav = 1 (ikke I)
Skriv det forreste tal = 2.
1544 er skiftets nr.

Den rigtige registrerings- og forseglingsprotokol er således:  
T 1 2, hvor skiftet har nr. 1544.

På Daisy skriver du:
Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: Forseglings- og Registreringsprotokol  
dækker perioden 1863-1943

Der er 544 fysiske enheder under nr. 1969, finder du den rigtige forseglingsprotokol.

1969   T 1 2 B 924   T 1 2 B 1892    Gå til bestilling (som indeholder skifterne fra nr. 924 - 1892)

Bemærk bogstavet B. Det skal du bruge for at finde den rigtige behandlingsprotokol.

Skiftesagens dokumenter ligger under samme nr. T 1 2, skifte nr. 1969


Skiftets dokumenter finder du under
Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: skiftedokumenter: Offentlige boer

Vælg Offentlige boer  1863-1943
Der er 3415 fysiske enheder. Tryk på vis/bestil.

På side 5 går du ned til nr. 2472

2472   T 1 2 1926   T 1 2 2097   Gå til bestilling
Som indeholder dokumenterne skifterne fra nr. 1926 til 1472.

Bestilling af behandligsprotokol:
Arkivskaber: Københavns Skiftekommission
Arkivserie: skiftedokumenter: behandlingsprotokol

Her er der én side med behandlingsprotokoller.
Den behandlingsprotokol, som du skal bruge har nr. 1977 (T 1 2 B)
Det er her, du bruge B'et, da der også findes en A-protokol.


Og så lige en rettelse på noget, du skriver.

Det er hende ovenover i Helligkors, der boede Mariendalsvej. Ved Sofie står der Amalievej.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com


Brigitt Breum

Jeg blev godt nok lidt  (ekstra) forvirret vedr. adresserne. - Tror der er skrevet forkert i begrav. protokollen, fordi Amalievej 17 hører til den næste begravelse (Gyda Jensen). Det er i hvert fald den samme Sophie Andrea Svane, 87 år.  Men det gør vel næppe den store forskel ved søgningen (?)

Mange tak for oplysningerne vedr.  søgning. Den skal printes ud, for det er godt nok noget af en mundfuld. Jeg forstår det sådan, at hvis Sophie Chr. stadig lever i 1922, vil hun figurerer som arving efter sin adoptiv-mor.

Jeg føler mig stadig som novice - så undskyld hvis jeg ikke er helt med.

mvh Brigitt

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Anne Mortensen

Andrea Sophie

Ses:
1922 begravelsesprotokol er adr. Amalievej 17 , men i KB fra Hellig Kors er adr. Mariendalsvej 50A, begge på Frederiksberg.

Har forsøgsvis søgt i FT 1921 - altså året inden hendes død - på begge adresser - uden held.


Andrea Sophie se i

FT 1921
Amalievej 17
opslag 21
oplyser sidste adresse: H.C. Ørstedsvej
det er et pensionat hun bor i
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770

Brigitt Breum

Nu vil jeg så søge videre og kaste mig over Rigsarkivets arkivalier - det vil nok tage lidt tid. Det kan jo være at jeg får brug for hjælp igen  ??? - men foreløbig mange tak for diverse oplysninger

mvh Brigitt