Elna Petersdotter i Stege, Prästö Amt

Startet af Katarina Möller, 22 Maj 2015 - 21:42

Forrige emne - Næste emne

Katarina Möller

Hej!

Jag hjälper en man att finna sin farfars mor som heter Elna Petersdotter.

Jag har funnit henne i databasen Arbejdsophold:

Efternavn:   Petersdotter   Fornavn:   Elna
Fødselsdatering:   00.00.1850
Oplyst næringsvej:   Husflidsarbejder
Fødeland:   Sverige   Føderegion:   Blekinge Län
Fødelokal.:   Hoby
Tj./Oph.sted (region):   Præstø Amt   Tj./oph.sted (sogn):   Stege
Kildenavn:   Meldingsprotokol, Stege Byfoged 1887 - 1893 (Tyendeprotokol)'

Database over arbejdsophold for fremmedfødte i Danmark 1812 - 1924

Finns det någon som kan hjälpa oss att få mer information om vad som hände med Elna?

Hälsningar
Katarina Möller
Karlskrona
Blekinge amt

Ole Brodersen

Hej  Katarina!

Jeg har fundet hende i FT 1890 på DDD.DDA, da står hun som Kokkepige, 26 år.

Hun bliver gift med Ungkarl Ladefoged Søren Peter Knudsen, Katrinedal, Stege, 21 år og Pigen Elna Persdatter, Katrinedal, Stege, 27 år ( Katrinedal er en stor prioritærgård i Stege)

Viet 7/5-1891 i Stege Kirke.
Forlovere: Hemming Larsen, Kusk på Katrinedal og H.P. Kristoffersen, Smed i Udby.

Lyst 1. g. 19/4-1891.
Viedeaf Pastor Rebsdorf.

Jeg har prøvet at finde børn til parret men har endnu ingen funden. Det kan også være de har købt en landejendom selv, så de står i en helt anden kirkebog.

Jeg har kigget Stege fra 1891-1910 både piger og drenge.

Venlig hilsen
Jeanne Raae Brodersen

Mette R Francke

#2
Hei

Vet du hvor og når denne  farfar  født ?

Er Elna født i 1850 ?
Vet du datoen ?



Mette
Mette R Francke

Eva Morfiadakis

#3
Förnamn: Elna   Utflyttningsdatum: 1869--
Efternamn: Petersdotter    Utflyttningslän: Blekinge
Födelsedatum: 1850-07-01   Utflyttningsförsamling: Bräkne-Hoby
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils):    Utflyttningsort: Skriven på Socknen
Födelselän: Blekinge   Destination ort:  
Födelseförsamling: Bräkne Hoby   Destination land: Danmark
Födelseort:    Landskod:  
Födelseort (Utom Sverige):    Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige):    Aktnr: 25
Yrke: Piga   Källa:  
Ålder: 19   Sida i husförhör: 750
Kön: K   Nr i utflyttningslängd:  
Civilstånd: O

Det här kan vara den Elna Petersdotter som är född 1850. Jag undrar om hon är identisk med den Elna som gifte sig i Stege 1891. Den Elna är född på 1860-talet.

Hon som gifter sig i Stege heter Elna Persdotter. Den sökta hette Elna Petersdotter.

Elna Petersdotter är väl egentligen född den 7/7 1850 i Bräkne Hoby. Föräldrar Petter Swensson Wimpel och hustru Elna Swensdotter. Wimpel, finns inte han i båtmansregistret?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#4
Elna Petersdotter kommer tillbaka. Hennes son Emil Johan August Johansson är f. 1874 i Holstein. Sen har hon en son Ernst Wilhelm f. 1877 i Bräkne Hoby.  Hon bor i Mörtjuk No. 4. Hon är lösdriverska.
Allt enl. folkräkningen 1890.

Sveriges dödbok:

Johansson, Emil Johan August

Ekliden

Död 30/4 1958.

Kyrkobokförd i Karlskrona stadsförs, Karlskrona kn (Blekinge län, Blekinge).

Född 5/3 1874 i Tyskland, Holstein.

Änkling (1/10 1933).

Men det är kanske fel Elna Petersdotter?

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

#5
Elna Petersdotter verkar ge sig av igen i slutet av 1800-talet början av 1900-talet för hon är obefintlig 1901-1910.

1900 är sonen gift med Anna-Sofia.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis

Bräkne-Hoby kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13047/A I/42 (1886-1900), bildid: C0057038_00512

s. 480

Elna får arbetsattest till Danmark 1889 och sen får hon en ny 1892. Hon kommer inte tillbaka, eller förnyar sin attest, och därför för man över henne till obefintlighetsboken 1905.

Obefintlighetsboken är inte scannad och det blir den inte förrän 2035. Du får se den på landsarkivet i Lund eller beställa ett utdrag ur den. Det kan där stå när hon är död t ex.

 
Bräkne-Hoby kyrkoarkiv, Församlingsböcker (inbunden serie), SE/LLA/13047/A II a/1 (1901-1910), bildid: 00127476_00481

Eva M
Eva M

Katarina Möller

Ja, det är den Elna som är född 1850-07-07 (men enligt Emibas står det 1850-07-01) som vi söker i Danmark.

Hälsningar
Katarina

Eva Morfiadakis

#8
Hej,


En titt i obefintlighetsboken på landsarkivet kan eventuellt löna sig, men det vet du ju redan, eller hur?

Du hade sparat mig tid om du skrivit all information från början, att Elna var en "fram- och tillbaka"-migrant. Du är väl den som sköter migrantprojekt i Blekinge släktforskarförening?

Eva M
Eva M

Katarina Möller

Eva!

Tack för hjälpen och ursäkta att jag inte skrev allt från början, jag är ny här men däremot har du rätt i att det är jag som har hand om migrationsregistret.

Så detta vet vi så här långt, förutom att Elna befinner sig i Stege 1893.

http://www.blekingesf.se/migrationsregistret/getperson.php?personID=I14366&tree=migrationsregistret

Jag har bett mannen som letar att rekvirera ev. bouppteckning efter sonen som avled 1914 där det kan finnas uppgifter om modern eftersom sonen var ogift.

/Katarina

Eva Morfiadakis

Hej
100% säkert är det inte att hon är i Stege 1893. Hon kan ha glömt avanmäla sig.  Egentligen skulle man se originslprotokollet. Det kan stå saker som inte syns i databasen. Så var det för min oldemor.
Elna förnyar sin attest 1892. Utgick att det gällde henne och inte sonen för han fördes över till en sida 1891. Kollade inte den sidan.
Jag tror inte Elna som gifte sig 1891 ät den rätta. För stor åldersskillnad. Elna skulle vars 41.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis


Bouppteckningarna för Bräkne häradsrätt 1914 finns på Arkiv digotal.

Eva M
Eva M

Eva Morfiadakis



Vill bara nämna att kokkepigen Elna i ft 1890 är född i Glimåkra. Troligtvis hon som blir gift.

Eva M
Eva M