Skifter i Sønderjylland - Databasen udvidet

Startet af Georg Brandt Christensen, 22 Maj 2015 - 23:01

Forrige emne - Næste emne

Georg Brandt Christensen

Den 17. december 2014 skrev jeg følgende i DIS Fora Metode og Teknik under emnet Skifter i Sønderjylland før 1867.

Oversigten over hvilke skifter der findes for det Sønderjyske område, der før fandtes i et skuffearkiv på Landsarkiv/Rigsarkiv i Åbenrå, findes nu som en søgbar database hos DDA under Andre databaser: http://ddd.dda.dk/skifteregister/soeg_skifte.asp

I vil der både kunne se hvilke skifter der findes og Daisy registreringen for hvert enkelt skifte.
Vi håber på at det senere vil blive muligt at klikke på et link til Daisy registreringen.


Skiftedatabasen for Sønderjylland er nu udvidet til at indeholde en oversigt over alle skifter op til 1920.

Søgeformularen er ændret så der nu er en dropdown liste på Arkivskaber. Det er ikke altid hele arkivskabernavnet der står i dropdown-listen, men da der automatisk søges med jokertegn på arkivskabernavnet vil I få en korrekt søgning, og I vil kunne se hele Arkivskaber navnet i søgeresultatet – hvis I finder et skifte ::)

Derudover genereres der nu automatisk et link til Daisy for hvert søgeresultat så et klik på Søg i Daisy vil præsentere den relevante skifteprotokol for jer.

Lækkert ikke. Jeg tror det er den første database, i SA-regi, hvor man har et automatisk opslag i Daisy.

God fornøjelse.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Mikkel Eide Eriksen

Fremragende! Stor tak til alle involverede!!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inge Nissen

Hej

Flot at der nu er direkte link til Daisy (som jeg også ønskede mig i tråden fra december 2014)

Venlig hilsen Inge

Christian Konstmann Autzen

Tak for oplysningen - og jeg har et skifte, som jeg er meget interesseret i, i Mjolden sogn i Tønder amt. Det vil jeg så prøve at søge efter.

Problemet for hertugdømmet Slesvig er dog, at mange skiftede privat, og derfor vil mange skifter således ikke kunne findes, desværre.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Inger Buchard

Jeg mener, RA Aabenraa fortjener ros for tiltaget!

Mon man er i gang med den tilsvarende proces vedr. de indtastede FT og KB? Tanken har været luftet engang, i sammenhæng med en publikumsvenlig mulighed for at foreslå rettelser til indtastningerne.

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Egon Hansen

Jeg forsøgte at skrive Albrechtsen, Hans, Nør Nyland, Emmerlev sogn, død 1851.og søgte på "alle"
der blev intet fundet. Har jeg skrevet noget forkert/manglende oplysning. Ved hans død står der i kirkebogen at Nør Nyland hører til Schackenborg distrikt, eller erder bare ikke bevaret noget skifte?
Mvh Egon Hansen

Georg Brandt Christensen

Hej Egon Hansen
Generelt skal man ikke være meget præcis i sine søgninger idet stavemåderne er forskellige fra skribent til skribent og indtaster.

Jeg nøjedes med at skrive albr% i efternavn og derefter søgte jeg.
Der er normalt ikke mange der hedder noget med albr som efternavn. Derudover kan man jo være så heldig at man finder slægtninge til den man søger efter.

Min søgning gav 8 resultater. Prøv selv og se om der er noget du kan bruge.
God jagt.

M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Inger Buchard

Schackenborg var kongerigsk og havde skifter efter kongerigske ordning før 1864:
Jeg finder på DAISY nogle skifteprotokoller bl.a.
1719-1848: https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=17177715
og ikke digitaliseret:
Skiftesager 1905-1985
Med mageskiftet enklaver/Nr. Tyrstrup Herred kom området efter 1864 under Preussen og fra den tid gælder sønderjyske forhold

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Peter Paluszewski

Uden at kunne forklare hvorfor, så er der væsentlig flere sider i de samme skifteprotokoller på familysearch:

http://arkivalielister.dis-danmark.dk/fs_vis_navne.php?type=go&amt=T%C3%B8nder#a_26

Mvh Peter

Egon Hansen

Hej Georg.
Jeg fik kun 2 hits. det ene var hans søn, som var skomager i Vraagaarde, det andet var een fra Sønderborgegnen, som jeg ikke kender, jeg må prøve nogle andre dødsfald på anelisten.
Mvh Egon

Ebbe Thygesen

Hej Egon

Jeg søgte på efternavn="Alb" og fik 18 hits bl.a. følgende:

Fornavn: Mads Andresen  Efternavn: Albrecthtsen
Stilling:   Stednavn: Nyland
Dato: 1849  Oprindelig henvisning: Kontraktprotokol XVI s. 486
Daisy arkivskaber: Højer Birk og Herred  Daisy arkivserie: Kontraktprotokol  Daisy løbenr: 2040 Kommentar: Udsigelse
Opslag i DAISY

Betegnelsen "Nør Nyland" og "Syd Nyland" anvendes ret sjældent for bebyggelsen Nyland, som er en del af Sdr. Sejerslev i Emmerlev sogn.

Mvh, Ebbe 

Egon Hansen

#11
Hej Ebbe.
Mads Andresen Albrektsen et også søn af Hans Albrektsen som døde i 1851. Mads er fundet i folketællingsliste 1845 som bagersvend i Bredebro- han var født i 1822.
Den søn jeg fandt, som "Kludtsmand" (træskemand) flyttede i 1863 til Faaborg ved Varde.
Det er een af deres søstre, som bliver gift med møllemand Friedrik Hansen i Sdr Sejerslev, som er min kones mormors morfar.( han førte vist nok tilsyn med nogle møller som afvandede ude i Kogene)
Kirkebogen skelner tilsyneladende mellem Nyland og Sejerslev, og nævner direkte at Hans Albrektsen dør i Nør Nyland.
Hvorfor får jeg kun 2 hits? jeg skrev nøjagtigt som jeg fik set anvist, og det skulle jo give 8 hits, og du får 18 ved at undlade % ?
Mvh Egon
Nu fik jeg også 18 hints , men kun de to sønner. Så jeg må nok se i øjnene at der ikke er noget skifte for faderen.

Georg Brandt Christensen

Citat fra: Egon Hansen [3464] Dato 27 Maj 2015 - 21:17
Hej Ebbe.

Hvorfor får jeg kun 2 hits? jeg skrev nøjagtigt som jeg fik set anvist, og det skulle jo give 8 hits, og du får 18 ved at undlade % ?
Mvh Egon
Nu fik jeg også 18 hints , men kun de to sønner. Så jeg må nok se i øjnene at der ikke er noget skifte for faderen.

Hej Egon
Ebbe har formentlig udeladt "r" så han bare har søgt på "alb".

Jeg skrev at man ikke skal søge for præcist. Du søgte efter Albrechtsen. Derfor søgte jeg på Albr%. Alle navne kan have forskellige stavemåder. Derfor skal man bruge sin fantasi.

Albrechtsen kan være det samme som Albrektsen, Albertsen osv.

Et andet eksempel er Christensen der kan være stavet som Kristensen. Derfor ville jeg altid søge på
%ristensen. Så er det lige meget om navnet starter med "K" eller "Ch". Faktisk er 4 ud af 10 børn i en af mine familier stavet med "K" de øvrige med "Ch".

Så - eksperimenter når du søger. Det kan give helt andre resultater end man venter.

God fornøjelse.
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Egon Hansen

Når jeg ser på de to sønner af Hans Albrektsen i Emmerlev, som fpreløbig er de eneste personer jeg kender   henvisers til en kontragtorotokol  som jeg kan besttille på RA.
Når jeg søger på indholdsfortegnelsen under bestil, står der  Skyld og  og så et filmnummer.men hvad er det jeg finder i de film? og hvad har det med skifteprotokollerat gøre? årgangen skulle efter registret være 1849. begge overlever både faderen som dør i 1851 og moderen som dør hos deres søster i 1860..
Ved hendes død nævnes " efterlevende - 2 sønner og 4 døtre.
Mvh Egon