Hvor blev Karen Marie Pedersdatter af mellem 1870 og 1880?

Startet af Knud Erik Balle, 23 Maj 2015 - 09:26

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Hej Forum

Jeg har tidligere fået hjælp til at finde Karen Marie Pedersdatter, men uden held.
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,67185.0.html

Nu er der kommet lidt flere oplysninger frem, som dog ikke endnu har ført til en løsning.

Karen Marie Pedersdatters første mand, Niels Nielsen, døde 22. juni 1860 i Vorup sogn.
Hun blev gift igen 25. april 1861 i Vorup Kirke med møllersvend Jens Peter Christensen.

Sidste spor af hende:
FT 1870 – Randers, Galten, Vorup, opslag 7

I 1880 ser det ud til, at Jens Peter Christensen er gift igen:

Randers, Galten, Vorup, Vorup Kjær Vorup Sogn, et hus, 105 (12) F2, FT-1880, c5725
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Jens Peter Christensen   49   Gift   husfader, indsidder      Elsborg Viborg Amt
Mette Kjerstine Andersen   55   Gift   forsørges af Randers fattigvæsen      Linaa Sogn Skanderborg Amt

Der blev i den fødste tråd sat spørgsmålstegn ved, om Mette Kjerstine Andersen var født i Linå, når hun blev forsørget af Randers fattigvæsen.
Der blev født en Mette Kirstine Andreasdatter i Linå 22. marts 1824.

Randers, Støvring, Randers Købstad, 3. Rode, Nørregade 610. Værtshusholder Niels A. Møller, 799 - F5, FT-1860, D6648
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Christian Pedersen Kalberg   38   Gift   Daglejer. hjælp af Byen      Randers
Mette Kirstine Andresen   36   Gift   Hans Kone      Linaa Sogn, Skanderborg Amt
Maren Christriansen   11   Ugift   Deres Barn      Hammel Sogn, Randers Amt
Marie Kirstine Christiansen   8   Ugift   Deres Barn      Houlbjerg Sogn, Viborg Amt
Christine Christiansen   4   Ugift   Deres Barn      Randers
Ane Christiansen   1   Ugift   Deres Barn      Randers

Mette Kirstine Andresen har nok overtaget den forsørgelseshjælp, som hendes første mand modtog.

Jeg har ikke fundet hendes første mand død i Randers (Skt. Morten) 1870-1880.
Ligeledes har jeg heller ikke fundet vielse af Jens Peter Christensen og Mette Kirstine Andresen.

Håber, at andre har bedre syn end jeg.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Egon Sørensen

God aften!

Du har ikke fundet Mette Kirstines første mand død i Randers. I 1880 levede han som fraskilt i Ølst.


Kilde:  FT-1880 Kildehenvisning: Liste No 12a 
Matrnr/adresse: en gaard 
Husstands-/familienr: 99 
Navn: Christian Pedersen Katberg   Køn: M 
Alder: 58  Civilstand: Fraskilt 
trossamfund: Lutheran  Fødested: Randers Købstad Randers Amt 
Stilling i husstanden: tjenestefolk 
Sogn:  Ølst Herred:  Galten
Amt:  Randers Stednavn:  Robdrup By i Ølst Sogn
Indtastningsnr:  c6726 Løbenr.:  554

Han blev viet til Mette Kirstine i Hammel i 1849 opslag 145

Mvh.

Egon Sørensen.

Det undrer mig stadig at hun fik fattighjælp fra Randers når hun var født i Linaa


Mette R Francke

Hei

Er dette hennes sønn ?
Lauritz Chrestian Chrestensen  ,Konfirmert i Vorup 1864-1885 , oppslag 91.


Mvh
Mette
(som snart går av nattevakt)
Mette R Francke

Knud Erik Balle

Hej Mette og Egon

Lauritz Chrestian Chrestensen, konfirmert 20. april 1879 i Vorup er hendes yngste søn af 2. ægteskab med Jens Peter Christensen. – Konfirmationen var i Sankt Mortens Kirke i Randers. Der står forkert fødselsdag. Han blev født 27. august 1865, hjemmedøbt 11. september 1865, i kirken 11. juni 1866.

Mette Kirstine Andresen var således fraskilt inden hun flyttede sammen med Jens Peter Christensen. Jeg tror ikke, at de var gift i 1880, siden hun blev understøttet af fattigvæsenet i Randers. Desuden har jeg ikke fundet nogen vielse.

Da jeg ikke kan finde Karen Marie Pedersdatter død 1870 – 1880, virker den sandsynligt, at hun også var fraskilt. Men jeg har ikke fundet hende i FT 1880 hele landet. Hun ville være 47 år i 1880.

Hun kan naturligvis også være død i et andet sogn end Vorup og Randers.

Der er ikke megen hjælp i skifter: Hendes fader, Peder Thomassen, døde 1860. Og hendes moder, Christiane Nielsdatter, døde 1857.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

Har du undersøgt hende her?

Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Horsens Købstad, Strandgade 19, Forhuset, Stuen, Matrikkelnummer 729, 1, FT-1880, C9993
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Mical Jukumsen Henningsen   55   Enke   Husfader. ??mand      Slesvig
Mical Henningsen   10   Ugift   Hans Barn      Vaarup, Randers
Johanne Caroline Henningsen   5   Ugift   Hans Barn      Vaarup, Randers
Karen Marie Petersdatter   45   Fraskilt   ??      Vaarup, Randers
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud Erik Balle

Hej Gitte

Endnu en gang tak for hjælpen!

Jeg havde søgt hende på fødested Vorup. Stavemåden Vaarup kunne jeg have gættet mig til. Sådan udtalte vi det selv, da jeg var barn.

Så er det jo spændende om hun blev i Horsens.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

Da jeg som nyforlovet skulle ud for at besøge mine svigerforældre, sagde min kære mand, at vi var kommet forbi Tååårp ;)

Det havde jeg ikke set, men det var selvfølgelig Tårup, og som århusianer skulle jeg da lige vænne mig til det sprog, de brugte i Tøjstrup.

Men jeg lærte det, og de sagde også høl i stedet for hylede.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud Erik Balle

Hej Gitte

Hun bor stadig i Strandgade 19, Horsens i 1901. Nu hos fisker Sivert Hansen.
Hun står ganske vist som Karen Marie Kristensen, men fødselsdagen 15. september 1833, Randers Amt er korrekt. Hun benævnes som opholdskone.
FT 1901 – Horsens Købstad, Strandgade, opslag 18.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Knud Erik Balle

Hej Gitte

I  FT1906 findes Strandgade ikke i AO (i FT 1911 er den der igen).
Men i Horsens Vejviser 1906-1906 er huset overtaget af træarbejder E. Petersen, som også bor der i 1911.
Fisker Sivert Hansen er ikke i vejviseren 1905-06.

Sivert Hansen var gift med Johanne Caroline Marie Henningsen, datter af skibstømrer Michael Joakim Henningsen, som Karen Marie var husbestyrerinde for.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Knud Erik Balle

Hej Gitte

Flot fundet! – Hun døde altså i Hou, Halling sogn 1922. 88 år er også en høj alder.

Jeg er i gang med at finpudse slægtsbogen, så det var rart at få sat en prop i her.
I denne søgning har jeg også lært en del nyt om hendes fader Thomas Pedersen.

Med venlig hilsen
Knud Ereik Balle

Stephanie Ringsted

Hej Knud Erik,


Det ser vidst ud til vi har fælles aner. Karen Marie er søster til min 3xtipoldefar Thomas Pedersen f. 1818.
Jeg er ret så interesseret i de oplysninger du har om familien Pedersen, da jeg selv er igang med en slægtsbog og gerne skulle kunne fulde denne ud med fakta oplysninger :-)

Håber at høre fra dig

Vh
Stephanie
Med venlig hilsen
Stephanie