Hvor og hvornår døde sognepr. Hans Chr. Emborg?

Startet af Anelle Cosedis, 23 Maj 2015 - 10:50

Forrige emne - Næste emne

Anelle Cosedis

Hej,

jeg har ledt efter ovennævnte præsts begravelse i Nørre Alslev og Nørre Kirkeby, hvor han skulle have været præst fra 18. aug. 1915 - 17. sep. 1951. Denne besked har jeg fået af menighedsrådsformanden Jan Christensen.

Hvor han og hustruen, Gerda bliver af, kunne jeg ønske mig hjælp til at finde ud af.

Måske Jens Chr. Emborg ved noget?

På forhånd tak.

De bedste hilsner
Anelle


Regelsen

Hej Anelle

Lever endnu i 1967, 52 - R. af Dbg., Slotsgade 20 N. Falster.
Venlig hilsen
regelsen

Anelle Cosedis

Tak Regelsen,

med din nye information vil jeg lige prøve den sidste kirkebog i Nørre Alslev, når han nu var præst der i så mange år. Og da han var født i 1882, kan det jo være at jeg er heldig. ;)

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej,

har nu prøvet begge kirker samt Nykøbing F., der går til slut 1969 uden held.

Og han jo være blevet over 100 år.  ???

Så indtil videre må der blot stå: efter 1966, kilde: Regelsen.

De bedste hilsner
Anelle

Jens-Christian Emborg

Hej Anelle

HC er min farfars storebror.
Da han fratrådte, flyttede han med sin hustru til Nykøbing F, hvor de i mange år havde deres bolig i Slotsgade 20.
HC døde i januar 1982 på "Guldborgsundhjemmet", to måneder før han ville være fyldt 100 år.
Han have boet på "Guldborghjemmet" siden hans hustru, Gerda Marie Jørgine, var død året før, den 16. marts 1981, på centralsygehuset i Nykøbing F.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anelle Cosedis

Hej Jens-Christian,

tak for oplysningerne.

Jeg ved, at det ser ud som om jeg "snager" i din slægt, men det er jo kun fordi, jeg søger efterslægt. Du må i hvert fald have nogle aner til fælles med min mand.

Jørgen Hansen Wichmann og Maren Nielsdatter Basse (tip5) kunne være et fælles bud.

Endnu en gang tak.

De bedste hilsner
Anelle

Anelle Cosedis

Hej Jens-Christian,

jeg ved ikke om det er for tæt på, men jeg prøver alligevel:

Hans Christian's søskende (jeg har 5 stk. søskende noteret incl. Thorvald Emil) er de alle fra Vor Frue Sogn?

Det ser jo ud til at familien i 1892 bor på Nørrebrogade.

                                 -----------------------------------------------------
Hovedperson
Johan Christian Andreas Emborg , 12-12-1853 , Grenaa
Stillinger: Bogholder 
Ægtefælle
Emmeline Luise Margrethe Emborg , 27-4-1857 , Skjelskør 
Ægtefælle
Hans Christian Emborg , 17-3-1882 
Barn
Clara Ulrikka Christine Emborg , 8-1-1887   Denne er lidt utydelig. Og hvor blev Nicoline Henriette, Thorvald Emil, Jens Peter og Marie Frederikke af i farten? De er trods alt ikke så gamle i 1892?

Adresser

1-5-1892: Nørrebrogade 216 , 2.
                                    ------------------------------------------------------

De bedste hilsner
Anelle

Jens-Christian Emborg

Hej Anelle

Du har ret i at Jørgen Hansen Wichmann og Maren Nielsdatter Basse også er mine 5xtipoldeforældre.
Du har også ret i at HC har 5 søskende, Thorvald Emil var min farfar, som jeg aldrig har kendt da han døde i 1942.
Du har også ret i at familien bor på Nørrebrogade 212 i 1892 hvor det 6. og yngste barn bliver født i april, men allerede den 11-09-1892 dør HC's far, Johan Christian Andreas Emborg, og Emmeline Louise Margrethe Warthoe står alene med 6 børn plus et de har taget i pleje fra Johan Christian Andreas Emborgs lillebror, HC var den ældste, kun 10 år gammel ligesom hans kusine de havde i pleje.
Johan Christian Andreas Emborg var købmand i Ålborg i et par år, så barn nr to er født i Budolfi sogn i 1884, det var Nicoline Henriette Christine, hun blev aldrig gift, var plejemoder på et børnehjem, her adopterede en dreng, som fik navnet Emborg, så på den måde fik hun efterkommere.
Barn nr 3, min farfar Thorvald Emil er født i Sankt Matthæus sogn i Kbh. i 1886, han blev gift med Emma Johanne Bierberg og udover min far, der er den yngste, fik de en søn og en datter fra 1920-23 i Solbjerg sogn på Frederiksberg, alle tre børn er i dag døde.
Barn nr 4. Jens Peter Erik er også født i Sankt Matthæus sogn i Kbh. i 1888, han tog til Argentina og blev gift, fik en søn og døde i Argentina i 1943. Sønnen blev tandlæge i Buenos Aires og døde i 2008. Denne tandlæge fik 4 døtre, de 3 bor i Argentina og den 4. bor og arbejder i USA, hende har jeg besøgt.
Barn nr. 5, Maria Frederikke, er født i Sankt Johannes sogn og døbt i Helligkors kirke i 1890, hun blev aldrig gift, var børnehaveleder.
Barn nr. 6, Carla Louise Margrethe, er så født i 1892 på Nørrebrogade som du sikkert ved, hun blev aldrig gift, hun var malerinde og kunstvæver og levede i de kredse, hun var min fars gudmor og kom meget i mit hjem.
Min fars 3 ugifte fastre var vores, tante grøn, tante brun og tante lilla.

Hvis du ønsker at vi ser mere på slægten sammen, foreslår jeg at vi tager den privat pr mail.
Med venlig hilsen
Jens-Chr. Emborg

Anelle Cosedis

Tusind, tusind tak Jens-Christian (min mands nye "oldefætter").

Jeg vil gå i gang med kb. i aften.

Med alle de fine oplysninger, du har givet mig, vil jeg stoppe her. Og hvor jeg ikke kan finde tingene, noterer jeg dig som kilde.

Jeg har ikke selv lagt anerne ud på nettet, og vil derfor ikke plage livet af dig. ;)

Jeg har pr. mail været i kontakt med Niels Erik Simonsen, som du vist også har.

Endnu en gang tak, det hjælper meget. ;D

De bedste hilsner
Anelle