Slægtsbøger

Startet af Susanne Christensen, 01 Mar 2011 - 19:25

Forrige emne - Næste emne

Susanne Christensen

Jeg er nybegynder indenfor slægtsforskning og har fundet ud af, at der i min mors slægt er lavet en slægtsbog: Slægten fra Kragstedet, anetavle for samt efterkommere efter Laust Jensen 1837-1884, husmand og brøndgraver i Sjøstrup i Års Sogn og hustru Dorthe Cathrine Frandsdatter, 1834-1901.

Mit spørgsmål er: Er det muligt at finde bogen på internettet eller kan man låne bogen ?

Peter Bøjesen Jensen

Hej Susanne

Hvis du søger på bibliotek.dk, kan du se, at den findes på flere biblioteker. På nogle af dem kan den ikke hjemlånes, men på andre kan den lånes. Du vil formentligt kunne fjernlåne den til dit eget bibliotek, hvis du ikke er i nærhede af de biblioteker, som har bogen.

I søgefeltet skrev jeg blot Kragstedet i søgefeltet for titel, os så kom bogen frem.
Hilsen
Peter Bøjesen Jensen, 2650 Hvidovre
www.boejesen.dk

Susanne Christensen

Tusind tak for hjælpen - jeg fandt den faktisk på biblioteket i Aalborg, så nu har jeg reserveret den. Nemt - når man ved det  :D

Thestrup-Bjørn

Hej Susanne!

Jeg tillader mig lige at advare mod alle de mange udgivne og mere eller mindre seriøse slægtsbøger, der er på markedet.
Selv om en bog er udgivet og kan lånes på biblioteket, kan den være lige så fejlbehæftet som mange af de slægtstavler, vi kan finde på nettet.

Pas på de bøger, der ikke har kildeangivelser - men pas meget på firmaet Dansk Slægtsforskning, Fredericia.


Uanset hvem, der har udgivet "din" bog, så tjek så vidt muligt alle oplysningerne - og/eller husk at notere din kilde.
En god kildeangivelse er guld værd - især hvis du om ti år igen vil arbejde med de samme personer (og har glemt titlen på "din" bog).
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Karen Graabæk Møller

Hej Thestrup-Bjørn

Nu bliver jeg nysgerrig. Må jeg lige høre hvad du mener er problemet med det firma du nævner? Jeg tror nemlig nok at den ene slægtsbog vi har i familien er lavet af dette firma, dog i samarbejde med en af min fars grandkusiner.

Hilsen
Karen G. Møller

Kim Melchior

Hej Karen,

Jeg har set en del fejl i de slaegtsboger fra Dansk Slaegtsforskning i Fredericia, lige saa vel som mange andre steder.

Jeg arbejder med slaegtsforskning professionelt og har adgang til alle deres boger som paa nuvaerende tidspunkt findes paa mormonernes bibliotek i Salt Lake City, og jeg bruger dem meget.

Men naar vi taenker paa hvor mange boger de har lavet, saa kan man vel forvente at der er fejl der har sneget sig ind. Der er ingen af os der er perfekte. De kan stadigvaek spare dig en masse arbejde i forbindelse med din slaegtsforskning.

Men som mange tidligere har sagt, "Gaa tilbage og dokumenter fra original kilderne" saa ved du ihvertfald at hvad du har er korrekt.

mvh,

Kim Melchior

Thestrup-Bjørn

Jeg vil lige påpege, at vi er flere på det gamle DIS, der ofte har haft netop Dansk Slægtsforskning, Fredericia oppe at vende.

Brug søg her - eller måske google.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Helle Thor Hirschmann

Min mentor, lærte mig at man skal undersøge alt, hvad man får i hænderne fra andre. Især hvis der ikke er kildehenvisninger med.
P.t. har jeg ikke fået noget fra nogen person eller bog der har været graverende fejl i.
Der er nogen der siger, at det hører til det man kalder: GODT HÅNDVÆRK.

Det vigtigste redskab i slægtsforskning er sund fornuft og lidt logisk tænkning (inkl. skæve tanker - de giver ofte de produktive vinkler der giver pote).

::) Helle

Egon Hansen

"Slægtsbøger" Tja, det værste eksempel jeg kan komme i tanke om er een af bøgerne om "Rabækslægten" udgivet af en firma i Allingeskovby, vest for Vejle( eksisterer vidstnok ikke mere,heldigvis), Den er så smækfyldt med fejl at den er komplet ubrugelig.
Det er bl.a. også dette foretagende som ville påtage sig at føre herredsfoged Niels Lassens hustru Marens aner tilbage til Valdemar den store, men allerede i første led, Marens far, forveksler Niels Clausen Strangesen fra Nørholm og Niels Clausen (af en helt anden slægt) til Noes, og selv om man ser bort fra denne "fejltagelse" og følger hans springende anelinier er der flere fejl før vi kommer tilbage til Valdemars datter Soppia, enten vi bruger"Gorm den gamles efterkommere" eller "Dansk Adelsårbog".
Mvh Egon Hansen