Kapellan ved Svendborg Vor Frue kirke Anders Christensen Holm - f. 1624 d. 1684

Startet af Christian Konstmann Autzen, 27 Maj 2015 - 12:55

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Se denne: http://wiberg-net.dk/1119-20-Svendb.Fr.htm#K-AndersHolm

Sognekapellaner til Svendborg Vor Frue sogn.

Nr. 8 - Hvor kommer Anders Christensen Holm fra, og hvem var således hans forældre ?


1. 15 . . Rasmus Rasmussen Nyborg; omtalt i F. M. som Sognepræst.

2. (1588). Niels Jacobsen; tillige Cap. ved Nic. K.; see der.

3. 1627. Peder Jensen Hjallese; [k. 7/3 1630 Avernakø; see Skydeberg-O.].

4. c. 1630. Niels Christophersen Fabricius; [k. 2/5 1632 Dreiø; see der].

4b. c. 1632 [r. Cap. Skovlænge-G., o. 14/8 31, afsat s. A.] Christen Nielsen Dalby; [fmtl. afsat efter kort Tid; 1646 r. Cap. Vibg. Dk.; see Fuur].

Strøm 3, s. 37.
5. o. 7/8 1633. Christopher Nielsen; see O. H. Sthen og A. C. Holm her; J. J. Kjeldgaard til Svendbg. Nic. K.-T. r. Cap.

6. o. 12/2 1640. Christopher Jensen, f. Assens c. 87; St. 01-03.

FS nr. 246 (»Christophorus Johannis Asnensis«); F-P s. 177; KS 3:5 (1884-86), s. 131 (»Christophorus Joannis Assenius«).
7. o. 4/11 1653. Ole Henriksen Sthen, f. c. 19; ~ Anna Christophersdtr., vistnok en Dtr. af Nr. 5; B.; 2 ~ Etm.; see Hans O. S. i Korup-U.; [† 1660].

8. o. 14/4 1660. Anders Christensen Holm; ~ F. E.; B.; 3 ~ Etm.; see Christen A. H. i Vigerslev-V.; [† 1684].

9. 1684 [p. Cap.* 11/1 71] Jesper Jensen Kjeldgaard; [1691 r. Cap. Svendbg. Nic. K.-T.; see der].



På internettet findes oplysningen, at hans forældre kunne være disse:

http://www.geni.com/people/Christen-Holm/6000000015223437154

Christen Jacobsen Holm
Added 2014-04-10 01:10:33 -0700 by Brigitte Elisabeth Harslund

Kollektion:MyHeritage Family Slægtstræer
Webstedsnavn:ElseMargretheAndersen - slægtstræer
Webstedsadministrator:Else Margrethe Andersen
Fødsel: 1587 - Viborg
Død: 1663 - Skyum, Viborg
Forældre: Jacob Jensen, Biskop I Viborg Holm, Else Pedersdatter Holm (født Løvenbalk)
Søskende: Thøger Jacobsen Holm, Maren Jacobsdatter Holm, Niels Jacobsen Holm, Morten Jacobsen Holm, Peder Jacobsen Holm, Kirsten Jacobsdatter Holm, Elsebe Jacobsdatter Mumme (født Holm)
Kone: Abel Cathrine Holm (født Bruun)
Søn: Anders Christensen Holm

Men er det rigtigt ?

På forhånd tak
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Lise Gorgone

Hej Christian,

Det er så nemt at skrive af fra Nettet. Husk, du skal verificere det, da der forekommer så mange fejl,
der så går igen. Noget af det kan være ønsketænkning, medmindre at sidens indehaver sidder med et
udskrift af en gammel slægtebog, der har været ført. Det gjorde man meget i den gejstlige verden.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Christian Konstmann Autzen

Hej Lise

Det har du helt ret i - og Anders Christensen Holm er efterkommer af Løvenbalk, altså biskoppen i Viborg Peder Thøgersen (Løvenbalk), hvis ellers det står til troende med, at Anders Christensen Holm er søn af Christen Jacobsen Holm, som igen er søn af Jacob Jensen Holm (biskop i Ålborg) og Else Pedersdatter (Løvenbalk), datter af Peder Thøgersen (Løvenbalk).

Og det er derfor, at det er så vigtigt at få bekræftet - eller afkræftet - hvem som er Anders Christensen Holm's forældre.

Hilsen - og tak for din interesse for sagen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Mine videre undersøgelser i denne sag synes at vise, at der ikke kan findes en sammenhæng til en Christen Jacobsen Holm, som skulle være en søn af biskoppen i Aalborg Jacob Jensen Holm gift med Else Pedersdatter (Løvenbalk) den 15. december 1577; hun dør 17. maj 1591.

Christen Jacobsen Holm ville i givet fald nok snarere - hvis han var en søn af Jacob Jensen Holm - være en søn med dennes 2. ægtefælle Elsebeth Pedersdatter Hegelund, gift 8. november 1595; de skulle have fået 4 børn sammen.

Med sin 1. ægtefælle skulle han have fået disse børn (ikke verificeret):

Maren Jacobsdatter Holm,   f. 1578,   d. 1649, Ålborg,  Alder: 71
Thøger Jacobsen Holm,   f. 1578,   d. 1630  Alder: 52
Niels Jacobsen Holm,   f. 1580,   d. 1619   Alder: 39
Morten Jacobsen Holm,   f. 1584,   d. 1628    Alder: 44
Peder Jakobsen Holm,   f. 1585, Viborg,   d. 1638, Aaby-Biersted  Alder: 53
Jacob Jacobsen Holm,   f. 1587,   d. 1663  –  Alder: 76
Kirsten Jacobsdatter Holm,   f. 1589,   d. 1653  –  Alder: 64
Else Jacobsdatter Holm,   f. 1591, Aalborg   d. 1665, Børglum, Jerslev, Brønderslev  Alder: 74

Jeg håber, at der er nogen, som kan være behjælpelig med de 4 børn, som Jacob får med sin 2. ægtefælle.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

En opfølgning på denne:

En Christen Jacobsen Holm kan næppe være søn af Jacob Jensen Holm og Else Pedersdatter (Løvenbak), idet der ikke i deres anerække et par generationer tilbage findes en Christen. Der synes ligeledes ikke at være plads i kalenderen til en sådan søn, jævnfør deres børneflok.

Det gør det derimod i Elsebeth Pedersdatter Hegelund's anerækken - nemlig Elsebeth's mormors far, som var Christen Nielsen, borgmester i Varde.

Om Christen har jeg følgende registreret:

Han nævnes 1500 - ca.1520 som borgermester i Varde. Var en betydelig studehandler, der stod i handelsforbindelse med kong Hans og var den drivende kraft i Vardeborgernes protestaktioner mod Ribeborgernes privilegier på dette felt. Hans hustrus navn er ubekendt. Følgende børn kendes:
1) Jens Christjernsen Varder (36-5).
2) Lene Christjernsdatter (= 74-4)
3) Mette Christjernsdatter (død 1554) gift med rådmand i Ribe Lauge Steffensen = datter Marine gift med borgmester i Ribe Peder Mortensen Hegelund, hvis datter Elsebeth Pedersdatter Hegelund blev gift med biskop i Aalborg Jacob Jensen Holm den 9. november 1595 (se Peder Jensen Hegelund's almanak, bind I side 276)

Desværre har Peder Jensen Hegelund ingen oplysninger om fødslen af deres børn.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Regelsen

Hej Christian

Bemærkning til sønnen:

Christen Holm er * i Svendborg d. 11.10.1662 en lørdag aften imellem kl. 9 & 10. Hans fader var hr.
Anders Christensen Holm ...

Kilde: Aarbog for Historisk Samfund for Odense & Assens amter, årgang 1932 (V. binds 2. hefte),
siderne 260-266. (hvori andre kilder omtales)
Venlig hilsen
regelsen

Christian Konstmann Autzen

Hej Reggelsen

Tusind tak for oplysningen - og så må jeg på biblioteket for at bestille nævnte årbog  :)

Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Vibeke Olesen


Her er endnu en lille brik til puslespillet:

Notat fra min egen slægtsforskning:

Microkort 133 M1 3/5

Dom Quadragesima blev kristent Jørgen Rasmussens Barn Rasmus i Morudgaarde Vores høiædle oc Velb. Krie..... på Langesøe bar, Anders Broholm, Mads Larsen på Langesøe, Anders Holm i Præstegården, Jacobs kone i Morud Skov og Lars Olsens datter i Morudgaarde vare Faddere.

Notatet omhandler dåb i 1707 i Vigerslev kirke, Skovby Herred, Odense Amt.

Der er formentlig tale om unge Anders Holm, f. 1790, student 1707, og senere præst i Vigerslev.

Det hjælper dig jo ikke videre med hensyn til hans forfædre, men nu ved du, hvor han opholdt sig i marts 1707!

Venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen






Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Tak for oplysningen - og det er givet rigtigt, at den Anders Holm, der henvises til, er søn af Christen Andersen Holm og Karen Andersdatter Broholm; givet deres 1. søn, som så er navngivet efter farfar, som døde i 1684.

Det er sønnen Frederik Christiansen/Christensen Holm, som har min interesse, født 2. august 1696 i Vigerslev, gift 20. juni 1722 i Vigerslev med Elisabeth Marie Nielsdatter Friborg, født 1694 i Hunseby som datter af Niels Frandsen og Else Richardsdatter.

Frederik Christiansen Holm var sognepræst i Svanninge sogn på Fyn, og deres søn Christen Frederiksen Holm bliver degn i Gislinge-Hagested sogne i Holbæk amt, gift 12. januar 1759 i Hagested med Thomine Kirstine Thoring, født 1731 i Brahe-Trolleborg sogn, Svendborg amt.

Deres datter Ingeborg Christensdatter Holm, født december 1763 i Hagested bliver gift med Andreas Hansen Krogstrup, født ca. 1732, skoleholder og degn i Horslunde på Lolland, og så er vi inde i Krogstrup præsteslægten fra Fyn.

Så jo - dine oplysninger er med til at lægge brikkerne helt på plads.

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helle Vibeke Olesen

Hej Christian!

Tak for din venlige besked.

Karen Andersdatter Broholm er datter af Anders Henningsen Broholm (iflg. dit link til Wiberg).

Mener du, at den i mit dåbsnotat nævnte Anders Broholm kan være hendes fader?

I så fald kan det måske interessere dig at vide, at han også i 1704 stod fadder til et af Jørgen Rasmussens børn, nemlig Kirsten:

Arkivalieronline, Vigerslev 1693-1718, opslag 100:På anden påskedag blev christent Jørgen Rasmussen barn Kirsten i Morudgaarde, vores dydædle Præste kone bar det. Anders Broholm, Christian Lauridsen i Skovsgaarde, Toer Christoffersen i Rue, Anna Hansdatter på Langesøe og Frands Hansens kone i Morud vare
faddere.

Måske har Anders Broholm haft fast ophold i præstegården.

Ved de efterfølgende børns dåb er det "naboer og familie", der er faddere, og jeg er let forundret over, at der var så nær forbindelse mellem præstefamilien og en fæstebonde ved de første børn. Jeg er bekendt med, at præstefruerne jævnligt holdt et barn over dåben, men når både hendes fader og søn har været faddere, kunne det tyde på en nærmere forbindelse.

Jeg har ikke kunnet finde noget konkret om Jørgen Rasmussens ophav, men for nylig fandt jeg nogle oplysninger, der kunne tyde på, at han var søn af en rytterbonde i Veflinge sogn.

Har rytterbønder måske været "finere" end fæstebønder?

Har du en mening om ovenstående?

Venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen


Christian Konstmann Autzen

Hej Helle

Det jeg har om Broholm's er fra nettet, som dette:

Anders var foged i Odense og Skovby Herreder og tillige Eier el. Fæster af Broholm;

Børn af Anders Henningsen og Karen Ibsdatter:
i. Mads Andersen, født februar 1655 i Broholm i Brylle Sogn; død (ukendt dato).
ii. Rasmus Andersen, født januar 1657 i Broholm i Brylle Sogn; død (ukendt dato).
iii. Johanne Andersdatter, født februar 1658 i Broholm i Brylle Sogn; død maj 1658 i Broholm i Brylle Sogn.
iv. Karen Andersdatter Broholm, født maj 1658 i Broholm i Brylle Sogn; død juli 1711; gift med Christen Andersen Holm; født oktober 1662; død juni 1714.
v. Mette Andersdatter, født juni 1661 i Broholm i Brylle Sogn; død januar 1668 i Broholm i Brylle Sogn.
vi. Johanne Andersdatter, født juli 1662 i Broholm i Brylle Sogn; død (ukendt dato).
vii. Else Andersdatter, født marts 1664 i Broholm i Brylle Sogn; død (ukendt dato).
214 viii. Henning Andersen Broholm, født august 1665 i Broholm i Brylle Sogn, Odense Herred, Odense Amt; død juli 1714 i Ringe Præstegård, Gudme Herred, Svendborg Amt; gift med Ida Margrethe Hierresdatter Juul 10. september 1691 i Odense Sct Knud.
ix. Johanne Andersdatter, født juni 1667 i Broholm i Brylle Sogn; død (ukendt dato).
x. Christiane Andersdatter, født november 1672 i Broholm i Brylle Sogn; død december 1672 i Broholm i Brylle Sogn.


Anders Henningsen Broholm skulle være død november 1690 i Brylle.

Broholm's har jo nok en længere historie (måske opdelt i 2 afdelinger, 1 som er "langt" tilbage i tiden, og så måske uddød, og så en nyere, som så kunne være denne, hvem ved), men også 2 familier, og derfor kunne der så være 2 Anders Broholm - altså som fætre. men jeg ved det ikke, og har ikke været så dybt nede i den slægt.

Umiddelbart vil jeg tro, at en rytterbonde har været "finere" end en fæstebonde. Men andr eved mpske mere om den slags, end jeg gør.

De bedste hilsener tilbage.

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.


Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Regelsen [391] Dato 08 Jun 2015 - 11:38
Hej Christian

Bemærkning til sønnen:

Christen Holm er * i Svendborg d. 11.10.1662 en lørdag aften imellem kl. 9 & 10. Hans fader var hr.
Anders Christensen Holm ...

Kilde: Aarbog for Historisk Samfund for Odense & Assens amter, årgang 1932 (V. binds 2. hefte),
siderne 260-266. (hvori andre kilder omtales)

Hej Reggelsen

Jeg har nu været på mit lokale bibliotek - men de kunne ikke se en årgang 1932. Der synes ikke udgivet årbøger i denne historiske samfund for Odense og Assens hvert år, og derfor har de nu bestilt årgang 1931 til mig.

Jeg vil vende tilbage med de (i denne efterlysning relevante) oplysninger, som jeg nu kan se i årbogen, når den ankommer.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Regelsen

Hej Christian

Det er 1932 2. hefte - men bibl. har nogle gange samlet diverse hefter i bøger, eks. 1939-1941.
Venlig hilsen
regelsen

Christian Konstmann Autzen

Citat fra: Regelsen [391] Dato 12 Jun 2015 - 17:25
Hej Christian

Det er 1932 2. hefte - men bibl. har nogle gange samlet diverse hefter i bøger, eks. 1939-1941.

Hej Reggelsen

Tak for oplysningen - og jeg vil prøve at hænge mig fast i biblioteksmedarbejderen med denne problemstilling, hvis 1931 udgaven ikke er den rigtige  :)

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Så har jeg fået bogen hjem - 1931 årbogen.

Artiklen, af Henry Lauridsen, om Christen Andersen Holm findes her, side 261 - 266. Hans 5 efterlevende børn er her nævnt, foruden hans far Anders Christensen Holm (født 1624 ?, død 26. april 1669) og moderen Anna Christophersdatter Abraham (giftede sig 3.gang med Jesper Kildgaard, efterfølger for hendes 2. ægtefælle <Christen Andersen Holm> i Svendborg), residerende kapelan ved Svendborg Vor Frue kirke, født 11. oktober 1662, en lørdag aften mellem kl. 9 og 10, døbt 19. oktober 1662.

Hvem Anders Christensen Holm's far reelt er, er ikke nævnt, men der findes en litteraturliste for artiklen, og den må jeg så søge videre i. Dette materiale vil jeg så prøve at finde frem til i løbet af vinteren 2015/16.

Mærkeligt, at Henry Lauridsen ikke nævner faderen til Anders Christensen Holm, idet han jo ville have været biskop - i Aalborg; hvis dette er den rette ?

Årbogen for 1931 indeholder så også artikler fra årgang 1932 - 1936.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Christian Konstmann Autzen

Blot som opfølgning:

Anders Christensen Holm kunne være sønnesøn af biskop i Aalborg Jacob Jensen Holm - hvis dette kan eftervises.

I årbogen for 1931 for Odense og Svendborg amter henvises til flere kilder, som er:

Kilder om Christen Andersen Holm:

(*  Årbog for Odense og Svendborg amt, årgang 1931, side 161 - 266)
*  Bloch's manuskript til Fyns Gejstlighed: Add. 138, Fol. pag. 219 ff. Universitetsbiblioteket
*  Vedel Simonsen: Bidrag til den Fyenske Kongelige Ruggaards, dens Læns og dens Lænsmænds Historie - København 1844 - 3. Del, pag. 32 ff
*  Fyenske og Smaalandske Register: 1681 - 89, pag. 488 Nr. 40

Endvidere findes Holm omtalt følgende steder:

*  Wibergs præstehistorie
*  Giessings Jubellærere
*  Vedel Simonsen: Elvedgaards Historie
*  Personalhistorisk Tidsskrift: 1889, pag. 171, 173; 1929 pag. 245; 1931 pag. 164
*  Hauch-Fausbøll: Slægtshaandbogen
*  Fyenske og Smaalandske Register: 1681 - 89, pag. 434; 1699 - 07 pag 511, 1708 - 16 pag 363

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.