hjælp til godsarkiv i sønder hygum

Startet af Claus Christensen Bruun, 30 Jun 2015 - 11:18

Forrige emne - Næste emne

Claus Christensen Bruun

Kære forum, jeg er kørt fast i Sønder Hygum sogn, min ane Jens Poulsen var skoleholder i kamptrup i Sønder Hygum sogn, jeg vil gerne prøve at finde ham i godsarkiverne på dette tidspunkt, men jeg ved ikke hvilket gods det hørte under. Fra samme tidspunkt søger jeg også en Lauritz eller Lars Pedersen i Barslund, Sønder  hygum sogn.
Mvh
Claus

Haderslev, Frøs, Sønder Hygum, Kamtrup by, , 1, FT-1801, B6357

NAVN   Alder:  Civilstand:     Stilling i husstanden:  Erhverv:

Fødested:

Jens Pouelsen   64      GIFT    Mand    Skoleholder udi Kamtrup

Johanne Ollufsdatter    50      GIFT    Hans kone

Pouel Jensen    21      Ugift   Deres søn

Christiane Jacobine Jensdatter  25      Ugift   Deres datter

Inger Buchard

#1
Jeg tror ikke, der er noget gods i spil i det område. Hvis han er indtastet 1801, er han under kongerigsk styre, dvs. Riberhus birk.
Prøv at lede efter et skifte dér - men vi er i Sønderjylland, så måske er der slet ikke noget skifte? Det er svært at gennemskue, hvor 'kongerigsk' Sønder Hygum er, når folketællingen er administreret fra Ribe
Måske finder du noget under
https://www4.sa.dk/ao/billedviser?epid=17071218

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Inger Buchard

Redaktør på DIS-Wiki

Claus Christensen Bruun

Mange tak for svar Inge!
Jeg ved heller ikke rigtigt om der overhovedet er et skifte, de dør i øvrigt i Mejlby i nabosognet lintrup, jeg ved ikke om det gør nogen forskel?
Jens Poulsen dør i 1814 og Johanne Olfusdatter/Olesdatter dør i 1844 i Mejlby.

Inger Buchard

Jo det gør sagen mere kompliceret. Mejlby i Lintrup sogn er, som du kan se af
http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Lintrup_Sogn
delt på Riberhus Birk og Kalvslund herred.
Schlaber fortæller, at jurisdiktionelt forekommer følgende 'herskaber':
Kalvslund herred
Røddinggaard
Spandetgaard
Tornum godser

Det letteste ville være at finde dem i en FT for Lintrup - den viser, hvilken jurisdiktion de hørte til. Er de flyttet før 1803, er du heldig, ellers bliver du nødt til at jagte skifteprotokoller - hvis de altså findes

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Claus Christensen Bruun

Tak for svar.
Jeg tror ikke de er flyttet før 1803, men jeg vil da lige undersøge det.
Mvh
Claus

Lise Østerberg Bahr

#6
Hej Claus

Har du også slægt (møllerbursche- møllerdreng - der har været i Flensburg, evt. Husby , - Handewitt, hos møllerfamilien Bahr ?

Min familie BAHR er tæt beslægtet med Aastrupgaard  i Haderslev =von Krogh slægten (datter af møllerslægten + Børnebørn) (Bækkeskov gods nær Vordingborg og Lundbygaard Gods + div. i Norge m.m.) Munthe af Morgenstjerne slægten, Tillitze slægt m.v.

Med venlig hilsen
Lise Østerberg Bahr