Avanceret søgning i Dansk Demografisk Database virker ikke ordentlig

Startet af Knud Erik Balle, 03 Jul 2015 - 09:58

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Hej Forum

Jeg har flere gange søgt forgæves i den avancerede søgning i DDD.

Derfor testede jeg søgningen ved at indtaste data nøjagtig fra en simpel søgning, hvor jeg havde fundet en person. Alligevel fik jeg resultatet "ingen poster fundet".

Eksempel

Simpel søgning:
Hjørring, Horns, Skagen Købstad, , , 43c, FT-1850, C7239
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Marie Jensdatter Bjerre   63   Enke      husmoder, ernærer sig med håndarbejde   Bindslev Sogn, Hjørring Amt
Jensine Amalie Bjerre   31   Ugift      hendes datter, ligeledes   Skagen
Nicoline Christiane Marie Bjerre   17   Ugift      hendes datter, ligeledes   Skagen
Christian Andersen Windberg   42   Fraskilt      logerende, oppasser ved fyretablissement i Skagen og skibstømmermand   Skagen

Avanceret søgning (områdevalg):

Amt: Hjørring – Herred: Horns – Sogn: Skagen Købstad
Navn (indeholder): Marie – Vælg alder: 60 - 69 – Køn: Kvinde – FT år: = 1850
Resultat: Ingen poster fundet...

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Else Salling

Hej

Jeg har efterprøvet din søgning og fik mange resultater ved at udelade køn.
Hvis der ikke er markeret køn i indtastningen, vil resultatet blive nul efter din metode.
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Inge Nissen

Hos mig fungerer det kun hvis jeg udelader alderen, men det er ok med at vælge kvinde

Lidt mystisk - men man kan jo lære at man ikke skal begrænse sig mere end højst nødvendigt

Jeg har så valgt at navnet skal begynde med Marie, og får 32 poster

Hilsen Inge

Else Salling

Inge - mener du ikke det modsatte, at man ikke skal definere mere end højst nødvendigt?
Mvh.
Else Salling
Medlem nr. 16273

Knud Erik Balle

Hej Inge og Else

Tak for jeres svar. – Konklusionen synes at være: Databasen virker ikke efter hensigten!

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Arne Feldborg

Citat fra: Knud Erik Balle [29835] Dato 03 Jul 2015 - 13:11
Tak for jeres svar. – Konklusionen synes at være: Databasen virker ikke efter hensigten!
I det her tilfælde kan man ikke relatere problemet til databasen. Problemet er at indtasteren har undladt at angive køn.

Det er jo heller ikke nævnt noget køn i resultaterne i din første søgning, og skal det jo gå galt når du søger specifikt på kvinder i din anden søgning.

Men som det allerede er nævnt et par gange med forskellige formuleringer: Start med at søge bredt, og hvis du får få mange resultater, så indsæt flere kriterier efterhånden.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Gitte Johansen

#6
Der er noget galt for Hjørring, Arne.

Prøv at skrive Jens

alder:10-19.


Ikke en eneste Jens


Når man ikke skriver alder er der


206023 poster fundet
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Arne Feldborg

Det har du nok ret i. Og iøvrigt er køn også indtastet i Skagen Købstad 1850, som det første spørgsmål gik på, så det er alligevel ikke der problemet ligger i det her tilfælde.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Svend-Erik Christiansen

Hej med jer

I forbindelse med det nye felt omkring "Beregnet fødselsår" i avanceret søgning i DDD er der for Hjørring Amts vedkommende sket en fejl, så man ikke kan søge på aldersintervaller.
Det vil hurtigst muligt blive rettet, for selvfølgelig skal det virke.
DDA takkede for den indberettede fejl.

Mvh.
Svend-Erik Christiansen

Inge Nissen

Citat fra: Else Salling [588] Dato 03 Jul 2015 - 12:21
Inge - mener du ikke det modsatte, at man ikke skal definere mere end højst nødvendigt?


Hej Else

Jo, præcis.

Inge