Hvor kom Niels Jørgensen og Johanne Sørensdatter fra? (bosat vester vedsted)

Startet af Claus Christensen Bruun, 08 Jul 2015 - 22:41

Forrige emne - Næste emne

Claus Christensen Bruun

info fra: Svend B. Troelsens bog "V. Vedsted sogns slægts- og ejendomshistorie", bd. III, s. 164.

Et hus, matt.nr 51 i Sdr. Farup
Dette hus er un borte, men lå tidligere syd for præstevej i Sdr. Farup og Nordøst for præsteevj nr. 12. Huset blev bygget i slutningen af 1700-tallet. Som et indsidderhus på præsteembedets jord i Sdr. Farup. I 1789 boede i dette hus en enkekone, Margretha med sin lille dattter Anne Botilla Jensdatter. Omkring 1790 bor i huset:

Niels jørgensen var født ca 1765 og blev gift med Johanne Sørensdatter i 1790 der var født ca. 1760. De fik følgende børn

1.Søren Nielsen født, 2.april 1791
2.Christen Nielsen født 30 September 1792
3.Jørgen Andersen Nielsen født 7.august 1795. Han fik huset efter faderen.
4.Anne Margrethe Nielsdatter født 15. marts 1797.
5.Niels Møller Nielsen, født 25.marts 1799

Niels Jørgensens kone døde 1.maj 1829, 69år gammel. Han døde 3.Feb 1839, 74år gammel.

Der står altså de blev viet i 1790, men jeg har ikke fundet vielsen i vester vested, så jeg håber der er nogle der kan give nogle idéer til at komme videre.

Mvh
Claus

Bente Wanning

Venlig hilsen
Bente Wanning 
Hjørring amt <Skæve<Voer<Astrup<Åsted sogne
Hals Arkiv 9370
Medlem af DS Danmark -

Claus Christensen Bruun

Kære Bente
Sønder Farup i Vester Vedsted sogn, ligger i Ribe Herred, i Ribe amt.
Det ligger i det sydlige ribe amt, så det kan også være de er at finde i tønder amt, datteren Anne Margrethe bliver eksempelvis viet i Løgumkloster med Chresten Hansen.
Mvh
Claus

Claus Christensen Bruun

Jeg har ikke fået gevinst endnu. De får børn mellem 1791 og 1799 så de er sikkert viet inden 1791. En søn får mellemnavnet Møller og en af børnenes faddere er fra Brøns Mølle. Måske er der en sammenhæng der?