Niels Kirkegaard ca. 1675 - 1748 Elsborg

Startet af Lotte Kirkegaard, 18 Okt 2010 - 16:58

Forrige emne - Næste emne

Lotte Kirkegaard

Hej

Jeg er gået i gang med slægtsforskning og er nået til mine aner i Elsborg fra 1600-tallet: Niels Kirkegaard (staves nogle steder Kierkegaard) født ca. 1675 - død 1748. Gift med Kirsten Olufsdatter ca. 1677 - 1740. Forældre til bl.a. Søren Nielsen Kirkegaard født 1706 - 1784.

Mvh

Lotte Kirkegaard

Nancy Petersen

Hej Lotte

Hvem er det, du efterlyser?

Vh
Nancy

Lotte Kirkegaard

Forældrene til Niels (Andersen) Kirkegaard og Kirsten Olufsdatter.

Mvh

Lotte


Thorbjørn Bertelsen

#3
Hej.

Ham "kender" jeg - han er forfader til en onkel i Thorning, gift med min faders halvsøster.

Men hvor mon du har fundet hans fødselsår - ca 1675 ? For hans alder ved f.ex. begravelsen er ikke anført.

Og konen Kirsten Olufsdatter dør 1740, 68 år - så hun er født o. 1672.

Deres forældre er mig ukendte - og de vil sikkert blive meget svære at finde. Jeg ved ikke, hvor jeg evt skulle søge.

Bryllup for Niels og Kirsten - vel omkring 1700 - har jeg ikke set i Elsborg kb, så de er sikkert gift "udensogns".

Men jeg har fundet frem til 6 børn: Anders/1701 - Anna/1704 - Søren/1706 - Maren/1710 - Ole/ca 1712 - Peder/ca 1718.

De to sidste dåb fremgår ikke af den ældgamle kb for Højbjerg-Elsborg, startende 1692. Højbjerg-delen stopper 1720 og Elsborg-delen i 1710. Næste kb starter i 1738 - og her fandt deres begravelser m/alder.

Thorbjørn

Lige et par tilføjelser:

Den "gamle" hedder Niels Andersen Kierkegaard.

Udover at være aner til min onkel - har familien på en del andre punkter været i "nærheden" af min egen familie - så derfor havnede familien i mit register.

Lotte Kirkegaard

Tak, for svaret. Jeg tror også at de bliver svære at finde. Året 1675 er anslået - baseret på, hvad flere  andre har angivet. Ja, sønnen Søren Nielsen Kirkegaard fra 1706 er så min forfader. Det kunne bare være sjovt, hvis man kunne komme lidt længere tilbage i tiden.

Mvh

Lotte Kirkegaard

Thorbjørn Bertelsen

Hej.

"Anslået" ?? - et sådant tidspunkt ville jeg kun bruge i helt specielle tilfælde. I den anførte situation ville jeg bestemt ikke anvende det - der er intet i det hidtil fundne der fortæller mig, at han er født deromkring. Det lyder som rent gætteri.

Men - jeg sender lidt senere en efterkommer-tavle til dig privat med 2-3 generationer efter "stamfaderen". Måske med enkelte kommentarer.

Thorbjørn


Lotte Kirkegaard

Det ER sikkert rent gætteri. Det er blot et ca. årstal, jeg er stødt på ved læsning af flere hjemmesider omhandlende den samme mand. Kirkebøgerne fra den tid kan jeg kun dårligt tyde. Og så vil jeg lige tilføje, at jeg er helt ny indenfor slægtsforskning.

Vh

Lotte