Hjælp til at fide Maren Poulsdatter, Gaardhøj død Måbjerg mellem 1787-1801

Startet af Kirsten Didriksen, 17 Jul 2015 - 15:09

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Didriksen

Hej!

Håber nogen kan hjælpe med at finde Maren Poulsdatter død!
Hun er med i FT 1787 men ikke FT-1801, altså død i det tidsrum men kan ikke finde hende?

Fkt-1787; Maabjerg - Gaardhøye ; 6; 1. Familie
39; Jens Jørgensen; m; 66; gift,1; ; ; Hosbonde / Bonde og Grdbebor
40; Maren Poulsdatter; k; 49; gift,1; ; ; Madmoder
41; Jørgen Jensen; m; 18; ugift; ; ; Barn af første Egteskab
42; Poul Jensen; m; 14; ugift; ; ; Barn af første Egteskab
43; Anders Jensen; m; 9; ugift; ; ; Barn af første Egteskab
44; Niels Jensen; m; 7; ugift; ; ; Barn af første Egteskab
45; Anna Jensdatter; k; 27; ugift; ; ; Barn af første Egteskab
46; Stephen Jacobsen; m; 28; ugift; ; ; Tieneste Karl

  Fkt-1801; Maabjerg - Gaardhøy ; 5;
35; Jørgen Jensen; m; 32; gift,1; ; ; Huusbonde / Selvejer og gaardbeboer
36; Anne Pedersdatter; k; 22; gift,1; ; ; Hans kone

  Fkt-1801; Maabjerg - Bemeldte Gaardhøy ; 6;
37; Jens Jørgensen; m; 2; ugift; ; ; Deres børn
38; Peder Jørgensen; m; 1; ugift; ; ; Deres børn
39; Jens Jørgensen; m; 80; enkemand,1; ; ; Husbondens fader
40; Poul Jensen; m; 30; ugift; ; ; Tienestefolk
41; Karen Jensdatter; k; 16; ugift; ; ; Tienestefolk
42; Jens Nielsen; m; 15; ugift; ; ; Tienestefolk
43; Laurs Christensen; m; 11; ugift; ; ; Tienestefolk

Håber nogen har bedre "syn" end jeg.

Det er Ringkøbing Amt.

Venlig hilsen
Kirsten

Jens Aaberg

Hej.

Det ser lidt mystisk ud. Hun er er åbenbart ikke død før 1801, som folketællingen antyder. Hun optræder som bærekone både 1801 og 1803. Se opsl. 46 og 47.
Hendes mand døde 8. aug. 1808.

Mvh.
Jens Aaberg

Kirsten Didriksen

Tak Jens, det havde jeg slet ikke tænkt på at kigge efter.
Så kan det jo være at jeg er heldig at finde hende.

Venlig hilsen
Kirsten

A-M Jørgensen

#3
Hej  på denne side kan man se Maren på side 239

http://www.kronjyder.dk/de-mange-slaegter/slaegten-dahl-jensen/

m.v.h Anne-Marie

238. Jens Jørgensen Gaardhøje* f. 1721 – d. 08. 08. 1808 Maabjerg
gift med
239. Maren Poulsdatter* f. omk. 1738 – d. 1803 Maabjerg

Kirsten Didriksen


Tak Anne Marie, jeg har endnu ikke haft tid til at lede omkring 1803, men nu er der da stor sandsynlighed for at det er i 1803 hun er død. Håber heldet er med mig og tak for hintet  :D

Venlig hilsen
Kirsten

Kirsten Didriksen

Hej igen!

Nu har jeg set efter i KB langt op i 1800'tallet (jeg er bange for hun lever endnu  ;D)

Kan godt se nogen har hende noteret til at være død i 1803, men hvor har de det fra?
når man ikke kan finde det i KB for Måbjerg! Jeg "tror" ikke helt på det inden jeg kan sætte
et opslagsnummer på.

Ole Krog

Hej Kirsten

Der findes under Holstebro sogn 1803 (opslag 137) dette: Den 14. Novbr døde Maren Poulsdatter Thÿ
begravet d. 24 dito, ætat 67 aar.

Holstebro er dog købstad lige ved Måbjerg sogn.

hun er så født ca. 1736 - kan det være hende?


med venlig hilsen

Ole Krog
Holstebro

Kirsten Didriksen

#7
Hej Ole!

Tak for dit forslag, læser det først nu.

Det kan meget vel være hende, ifølge FT skulle hun være født 1738 det kan vel accepteres  med to års forskel i alder. Men men, hvorfor dør hun i Holstebro? Fantes der et hospital/sygehus i Holstebro 1803? og hvorfor står der enkemand ved Jens Jørgensen Gaardhøj i FT-1801? der står godt nok noget mere som jeg ikke kan læse, kan jeg få hjælp? https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=26503#26503,2903569

Kan se det jeg har vedhæftet er hele FT, det er på side 4.

Håber nogen kan læse det ellers må jeg starte en ny tråd.

På forhånd tak
Kirsten

Ole Krog

Hej Kirsten

ved nærmere undersøgelse kan det IKKE være Maren Poulsdatter Thÿ, der er din ane.

Jeg har set på en hjemmeside, at hun står som død 1. januar 1803 i Måbjerg men jeg kan heller ikke finde hende der - hverken før eller efter 1803.

Ole Krog

Per Kühlwein

Hej Kirsten.

Kender du bogen: Fem Hardsysselfamilier af Hedvig Bensby?

Side 108 ses Maren Poulsdatter og hendes placering i en større slægtssammenhæng.
Hendes død har man ikke fundet, men konstaterer, at hun i hvert fald er død efter 1803, hvor hun bærer sit barnebarn til dåben.

Det fremgår også at Jens Jørgensen dør 8.8.1808, 86 år.

En ide kunne være at finde skiftet efter ham. De var selvejere, men jeg ser ham ikke i Lundenæs Amt eller i Holstebro byfoged - men prøv selv, for deri finder du måske svaret på hendes dødstidspunkt.

mvh
Per

Kirsten Didriksen

Hej Ole!

Tak for din engagement.
Du skriver ikke hvorfor det ikke kan være "min" Maren du fandt i Holstebro?

Jeg har forsøgt at finde en mail adresse på indehaveren af hjemmesiden, for at få oplyst
hvor han/hun har fundet Maren død, det er ikke lykkedes.

Hej Per!

Hvor kan jeg finde bogen om Hardsysselfamilierne?
Jeg er ikke så kendt med skifter, endnu!! så hvor kan jeg lede videre efter et evt. skifte?
Det er deres søn Jørgen Jensen G. der overtager gården, det gør han inden faderen dør, var
det så ikke naturligt at skifte med børnene ved den lejlighed? eller var det kun ved dødsfald?

Venlig hilsen
Kirsten

Per Kühlwein

Hej Kirsten.

Bogen kan du bestille på biblioteket. Jeg kan se på Bibliotek.dk at der er flere muligheder - så bestil hos dit lokale bibliotek.

Som jeg skrev har jeg ikke kunnet finde Jens Jørgensen Gaardhøje eller Maren Poulsdatter i de 2 nævnte muligheder for hvem der kunne have foretaget skiftet. Deres registre er tilgængelige på nettet.

Jeg har lige gennemset Hjerm herredsfogeds register til skifterne 1805-11, og desværre også uden held. Så det er nok en opgave der kræver overnaturlige evner - også set i lyset af, at forfatteren til nævnte bog ej heller har kunnet finde dødsdatoen. Men lån bogen og se hvilke muligheder der dukker op.


mvh
Per 

Arne Feldborg

Hej. Du får lige et lille udsnit her.

Men som Per nævner, lån selv bogen, der er mange interessante ting i den bog. Læs også på side 3-4 om Poul Frøjk.


[vedhæfting slettet af admin]
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Kirsten Didriksen


Hej Per og Arne!

Tak for jeres hjælp, det ser ud til at være en rigtig god bog med mange oplysninger
som jeg kan krydstjekke og hvem ved om ikke jeg kan få nogle oplysninger som jeg
ikke har noteret mig  ;). Måske endda  andre familier i min slægt, det bliver spændende.

Næste gang jeg kommer til Viborg vil jeg låne bogen om "Gaardhøj" det lyder også lovende.

Tak til jer og så må Maren ha' lov at "gå rundt" ind til jeg kan jorde hende.

Ole Krog

Kirsten
I ft 1787 for Holstebro købstad er en Maren poulsdatter på 46 år gift med Willads thye og i ft 1801 bor hun som 66 årig hos sin søn Mogens thye og hans kone, det må være hende, der dør i 1803

Hjemmeside er akj-cbj.dk her står død 1. Jan 1803 i gårdhøje måbjerg samt gift 5. Oktober 1759 i måbjerg
Andre steder gift 5. Jan 1755

Ole

Kirsten Didriksen

Hej Ole!

Tak for info.
Jeg har dem gift 5.10.1759 i Maabjerg Kirke opslag 69.

Mange hilsner
Kirsten

Kirsten Reinholdt Larsen

Jeg har bogen FEM HARDSYSSELFAMILIER til salg.

mvh
Kirsten Larsen

Kirsten Didriksen

Hej Kirsten

Tak for oplysningen!
Hvad skal du ha' for den??

Venlig hilsen
Kirsten