Hvem var Emil og Svend Jørgsholm Christensen?

Startet af Jørgen Chr., 26 Jul 2015 - 18:07

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Af og til støder man på en meget, meget svær "opgave", hvad angår at finde en person.  Det har jeg nu gjort og prøver derfor at søge hjælp hos jer.  At den er svær skyldes, at jeg kun har ganske få oplysninger at gå efter men, nu prøver jeg.

Erik Holm Jørgensen blev født 27.04.1871 i Frederiksborg amt, Helsingør Skt. Mariæ sogn og viet 23.11.1909 i Københavns amt, Helligånds sogn, til Ane Sofie Elisabeth Dyring født 02.09.1889 i Viborg amt, Skive sogn.  Erik døde i 1964 og Ane i 1969.  De fik otte børn, 3 piger og 5 drenge, som jeg alle har data på, hvad angår deres fødsler.

Her skal jeg straks oplyse, at Erik's forældre hed Jørgensen (faderen) og Holm (moderen).  Erik søgte og fik den 03.06.1918 tilladelse til at ændre efternavnet til Jørgsholm.  De fire børn, der var født før 1918, fik også navneforandring fra Holm Jørgensen til Jørgsholm.

Da jeg nu gik ind på Google og søgte på Erik Holm Jørgsholm, så fik jeg en liste med "All results for Jørgsholm in All Collections - My Heritage".  Her finder jeg så bl.a. Erik og Ane og deres 8 børn men også Emil (født 1908) og Svend  (født 1909) med efternavnene Jørgsholm Christensen.  Den eneste oplysning, der står udover fødselsårene, er "Danmarks folketælling 1930" men, da jeg ikke aner, hvor folketællingen refererer til, så er lige vidt.

Da Emil og Svend er født før 1918, så må deres mellemnavn Jørgsholm være kommet til efter deres fødsler og altså været døbt med "kun" efternavnet Christensen.  Da det er et meget begrænset antal personer, der bærer navnet Jørgsholm, så er mit ønske at finde ud af, hvem var forældrene til disse to drenge.  Er der nogen, der på dette meget ringe oplysningsgrundlag kan hjælpe mig?

De venligste hilsener.

Jørgen

Lise Gorgone

Hej Jørgen,

Iflg. Danmarks Statistik er der 33 med efternavnet Jørgsholm i 2015.
Med Jørgsholm Christensen er der to eller færre.

Med venlig hilsen
Lise Gorgone

Jørgen Chr.

Kære Lise.

Tusind tak for dit venlige svar men hvordan finder jeg så oplysninger om de to Jørgsholm Christensen.  Kan du hjælpe mig med det?

Jeg kender ikke til, hvordan jeg finder frem til den af dig nævnte Danmarks Statistik.  Vil du have ulejlighed med at fortælle mig det?

De venligste hilsener og endnu en gang tak for din hjælp.

Jørgen

Susanne Riis

Hej Jørgen

I 1930 var de 2 sønner Svend og Emil Jørgsholm Christensen registreret samme sted (Haslev, Ringsted herred, Sorø Amt)

De står på opslag 466 - de øverste 2 navne. Der er flere gode oplysninger i folketællingen på dem begge, som forhåbentlig kan bringe dig videre

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16972563#102037,16173750
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Susanne Riis

Det kan være at den, som har skrevet disse 2 ind i vedkommendes slægtstræ (Emil og Svend), ligesom jeg, har taget fejl.

Jeg kan nemlig godt se at der står LYsholm, når jeg bruger luppen.

På MyHeritage for FT 1930 er de fejlagtigt indskrevet som Emil og Svend JØRGSHOLM Christensen og dermed er fejlen opstået.

Så fik vi alligevel opklaret mysteriet om Svend og Emil.

Tak, Gitte for dit falkeøje  :)
mvh
Susanne Riis

forsker i slægterne Riis, Kagstrup, Kolding, Pedersen,Brøchner og Gjørup

Gitte Johansen

Hej Susanne

Jeg kiggede slet ikke der, men her, hvor det heldigvis står tydeligt ;)

opslag 14

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=150849#150849,25020491

Og opslag 25
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Chr.

Kære Gitte og Susanne.

Selvom jeg er en gammel mand, så kan jeg godt tillade mig at sige:  Hvor er I dejlige.  Og tusind tak for jeres for mig store hjælp.  Det giver en rigtig god og rolig sjæl at kunne udelade denne åbenbart fejltagelse i min slægtsforskning.  Og det viser sig altså, at selv store problemer på grund af manglende oplysninger kan give et resultat, når blot I er med.

Mere tak og et stoooooort knus til hver af jer.

De allervenligste hilsener.

Jørgen

Lise Gorgone

Hej Jørgen,

Du skriver bare: Hvor mange hedder, så kommer du til Danmarks Statistik.
92 personer hedder Lysholm i 2015
og to eller færre hedder Lysholm Christensen.

God fornøjelse
Lise

Lise Gorgone

Hej igen Jørgen,

Både Svend og Emil er på Internettet, og der er også fotos. Det må du se.

http://www.myheritage.dk/person-1001966_128435121_128435121/emil-lysholm-christensen

Det bliver du glad for.

Med venlig hilsen
Lise

Jørgen Chr.

Kære Lise.

Jeg har netop af bare nysgerrighed gået ind på mit indlæg og finder så overraskende dine venlige svar.  Jeg ved ikke rigtigt, hvordan jeg skal udtrykke min taknemmelighed overfor dig.  Det er meget beundringsværdigt ,hvad du har gjort her.  Tusind, tusind tak.  Du er mere end dejlig.

Jeg vil nu nærlæse, hvad du har fundet.  Jeg har overfladisk læst om Svend.  Jeg kan ganske kort fortælle dig, at jeg boede sammen med min familie i Hareskovby fra 1967 til 2004 (de sidste mange år dog alene, da min kone døde i 1973 men, jeg havde dog nogle år mine døtre hjemme) og i 2004 flyttede jeg til Roskilde.  Det vil sige, at jeg kunne have mødt familien Lysholm Christensen uden at vide det.  Ja, verden er lille.

Endnu en gang tusind tak for din venlighed og endnu en gang et stoooort knus til dig.  Rigtig god sommer, hvis den kommer, med forhåbentlig en masse sol.  I så fald husk bikinien.

De allervenligste hilsener.

Jørgen