Hvor er Jens født?

Startet af Karl-Peter Dammeyer, 28 Jul 2015 - 10:47

Forrige emne - Næste emne

Karl-Peter Dammeyer

Hej!

Vejle amt - Vindelev sogn - 1659-1773

Jens Rasmussen blev viet til Else Larsdatter 29. dec. 1742 - ses på opsl. 35 vs.

Else Larsdatter er født i Vindelev, ses på opsl 220 vs. øverst, og jeg mener der står 4. nov. 1725 - og ikke 14. nov. som det er oplyst på en hjemmeside/anetavle for: Else Kirstine Gregersdatter

På denne side står også, at Jens Rasmussen er født før 1725, men jeg finder ham ikke i Vindelev, (jeg gør i hvert fald ikke )
Han nævnes som Jens Hjuler ved børnenes fødsel, i Vindelev

Men hvor er selveste Jens Rasmussen mon født? det kan vel ikke være så langt fra Vindelev skulle man tro!?

Venlig hilsen
Karl-Peter

Elisabeth Nielsen

Hej Karl Peter

Jeg fandt dette skifte udarbejdet af Erik Brejl.

2 Jens Rasmussen i Vindelev. 23.2.1776, fol.2.
E: Else Lauridsdatter. LV: Anders Lauridsen sst. B: Laurids 31, skoleholder i Ølholm, Jens 24, Maren 20, Karen 14. FM: Søren Clausen i Kollerup, morbror Jeppe Lauridsen i Vindelev. 

Hvis du læser hele skiftet på arkivet kan det være der står noget mere om Jens Rasmussen

Mvh Elisabeth

Elisabeth Nielsen

Hej igen

Da Jens Rasmussen bliver begravet 4 februar 1776, står der han er 66 år. Altså født omk 1710
Mvh Elisabet

Karl-Peter Dammeyer

Hej               

Mange tak for dit gode fund, meget brugbart for mig, en lille ny brik

Mvh.
Karl-Peter

K. Thidemann

Citat fra: Elisabeth Nielsen [4061] Dato 29 Jul 2015 - 14:49
Hej Karl Peter

Jeg fandt dette skifte udarbejdet af Erik Brejl.

2 Jens Rasmussen i Vindelev. 23.2.1776, fol.2.
E: Else Lauridsdatter. LV: Anders Lauridsen sst. B: Laurids 31, skoleholder i Ølholm, Jens 24, Maren 20, Karen 14. FM: Søren Clausen i Kollerup, morbror Jeppe Lauridsen i Vindelev.  

Hvis du læser hele skiftet på arkivet kan det være der står noget mere om Jens Rasmussen
Mvh Elisabeth

Skiftet findes også på nettet  :)

Her højre side

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-29894-18235-68?cc=2015318&wc=M5KF-82K:333467301,333763701,333764101
mvh K.Thidemann 9000

Karl-Peter Dammeyer

Hej Thidemann!

Det er godt nok et af de store fund det her, det er mere end, hvad der er drømt om, og nu ser jeg for det første, at hustruen ikke hed Larsdatter, men Lauritsdatter, selvom jeg mener at vide, at de to navne vist blev sidestillet.

For det andet, hvordan griber jeg det nu an med en fuld tydning af hele teksten, også det der er på næste side, en del af det kan jeg nok hitte rede i, ved det jeg ved i forvejen, men ellers er det kun et meget usammenhængende overblik, jeg har af det øvrige, kan du give mig et tip om, hvordan jeg bedst bærer mig ad?!

Og hvorfor nu en tydning? jeg vil gerne have det med i den historie jeg skriver om slægten, som et eksempel, men er også i tvivl om, om der blev lavet et sådant skiftebrev ved alle dødsfald, dengang, og om man vil, kan hittes frem for enhver, så kan jeg godt se, det kan blive meget omfattende, og ikke lige interessant det hele, men her er vi langt tilbage i tiden, og har "tilfældigt" fundet dette skifte frem, hvor det kan ses, hvad der blev lagt vægt på

Venlig hilsen
Karl-Peter