Kan ikke finde Kirsten Rasmusdatter Bomholt's begravelse i Vejlby 1800-1801

Startet af Knud Erik Balle, 29 Jul 2015 - 14:24

Forrige emne - Næste emne

Knud Erik Balle

Hej Forum

Efter en halv dags arbejde med at kigge i kirkebøger tror jeg, at jeg er ved at blive "ordblind".
Jeg kan ikke finde Kirsten Rasmusdatter Bomholt's begravelse i Vejlby kirkebog, selv om hun burde være død mellem 1. maj 1800 og 1. februar 1801.

Enken Kirsten Rasmusdatter Bomholt blev gift med Niels Sørensen i Vejlby Kirke 1. maj 1800.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17127708#171562,28798539
Opslag 153, højre side, nederst.

Men i FT 1801 er Niels Sørensen enkemand med hendes børn fra 1. ægteskab med Anders Nielsen (død 1795).
Aarhus, Hasle, Vejlby, Weilbye, , 31, FT-1801, B3311
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Niels Sørensen   27   Enke(mand)   hosbond   gaardmand   
Niels Andersen   18   -   stedsøn      
Rasmus Andersen   15   -   stedsøn      
Mette Andersdatter   13   -   steddatter      
Maren Andersdatter   7   -   steddatter      
Anna Knudsdatter   22   -   tjenestepige      
Niels Jessen   40   Gift   hosbond   huusmand uden jord   
Anne Pedersdatter   32   Gift   hans kone      
Mette Nielsdatter   9   -   deres datter      
Peder Nielsen   1   -   deres søn   

Hvor kan hendes brgravelse være blevet af?
Kan hun være død et andet sted. F.eks. hospital i Aarhus?
Jeg håber, at nogen har skarpere øjne end jeg.


Med venlig hilsen
Knud Erik Balle

Lis Petersen

#1
Hej!

Her et uddrag fra en hjemmeside: http://www.karenskrog.dk/AnnaNielsen.html

"Kirsten var 44 år da hun giftede sig med Niels Sørensen på 25 år. Det blev et meget kort ægteskab, idet Kirsten Rasmusdatter døde allerede et halvt år efter. I skiftet efter hendes død, nævnes alle fire børn. De giftede sig alle til hver sin gård i området og videreførte dermed reglen om at slægten beholdt gårdene så vidt muligt.
Kirsten døde i januar 1801, og allerede 7. marts giftede Niels Sørensen sig med Birthe Laursdatter, fra matr. Nr. 34, den nuværende Vejlby Østergaard. Det var Birthe Laursdatter der blev mor til Niels Nielsen."

Det kunne være denne (passer med alderen) men præsten er sjusket, og der er måske tale om skrivefejl.

Vejlby KB 1758-1813 (ny) - Opslag 120: http://www.danishfamilysearch.dk/sogn186/churchbook/source145365/opslag16385237
1801
Begravelse nr. 5:
Gmd. Lars Sørnsen Kone     Kone 44 A(ar) den 12 M. (Der skulle måske stå Niels Sørensens Kone)

Vh Lis.

P.S. Jeg har set der står Bodil Eskildsd. 44 A. nedenunder, men som sagt - præsten sjusker.
Måske står der noget i skiftet.

Lis Petersen - 3000

Lise Gorgone

Hej Knud Erik,

Lige da du kom på, søgte jeg i Vejlby. Jeg stødte ikke på hendes navn.
Så Lis har ret. Præsten har sjusket med skriften.

Med venlig hilsen
Lise

Knud Erik Balle

Hej Lis og Lise

Tak for jeres indsats!
Jeg er dog ikke overbevist om, at præsten skrev Lars Sørensen og Bodil Eskildsdatter i stedet for Niels Sørensen og Kirsten Rasmusdatter. Begravelsesdatoen står til 12. marts 1801, og det er jo længe efter FT 1801 den 1. februar.
Desuden blev Niels Sørensen gift igen allerede 7. marts 1801.

Med venlig hilsen
Knud Erik Balle



Lis Petersen

#4
Hej Knud Erik.

Nej, du har nok ret.

Men hjemmesiden kan måske alligevel være lidt interessant, med oplysningen om skiftet efter Kirsten.

Vh Lis.
Lis Petersen - 3000