Frederik From og Anna Myhre

Startet af Preben Dammeyer, 29 Jul 2015 - 18:13

Forrige emne - Næste emne

Preben Dammeyer

Hej alle!

I min kones aner har jeg fundet Frederik Christian Johansen From * c. 1723, begr. 11.5.1785 (62 år) i Nykøbing Mors, købmand og kordegn i Nykøbing Mors ~ Anna Iversdatter Myhre + 31.7.1753  (uden alder) i Nykøbing Mors.
Skiftet siger ikke noget, der kan klargøre noget om de to personers manglende data. - Slægtens videre "fremfærd" kender jeg således intet til.
Kende du mere end jeg om Frederik og Anna, vil jeg meget gerne høre, og vil blive kisteglad!

Med venlig hilsen
Preben








Hans Peter Christiansen

#1
Hej Preben.

Har du prøvet at søge på henholdsvis From og Myhre her? Måske kan du finde noget du kan bruge.

http://www.ddd.dda.dk/nygaard/sogeside.asp
Mvh HP

Preben Dammeyer

hej Hans Peter, tak for svaret; men ak, alt dette har jeg været igennem, uden at jeg har fået afklaring på min søgen.

vh
Preben

Karen Christiansen

#3
Hej Preben

Jeg nedstammer også fra dette par og kan desværre heller ikke føre dem længere tilbage.

Til orientering havde Kordegn Friderich Christian Johansen From også været gift med to andre kvinder, nemlig

Susanna Dorothea Thomasdatter Praëm 1741-1804 og
Mette Andersdatter Højberg 1712-1770

Han fik to børn med Susanna Dorothea Thomasdatter Praëm, nemlig
Claudiana Myhre From 1775-1848
og
Christen Uttrup From 1779-1849

så vidt jeg ved fik han ingen børn med Mette Andersdatter.

Jeg går ud fra, at du har fundet hans 7 børn med Anne Iversdatter Myhre?

Dette er hvad jeg har nedfældet i mit slægtstræ om Friederich Christian Johansen From :

Friderich From, hed sandsynligvis oprindeligt Friderich Christian Johansen From, men ved vielsen med Susanna Dorothea Praëm står han kun anført som Friderich Christian From.

Død og Begravelse:
KB 1762-1814 Nykøbing, Morsø Sønder, Thisted -opslag 98B (ny udg.)
1785
7) d. 11 Maj - Chor sanger (Korsanger) Friderich From - 62 Aar

Vielse 1 - Anne Iversdatter Myhre
fandt sted i Asker (Lenke), Norge 12. maj 1743.

Vielse 2 - Mette Andersdatter Højberg
KB 1684-1761 Nykøbing, Morsø Sønder, Thisted - opslag 82B (ny udg.)
1760
4 - Tisdagen d. 13 Maji blev Friderich From copuleret i huuset med sin Brud Mette Højberg af Prousten hr. Niels Arøe paa .... efter Kongl. Bevilling. Forloverne var Proust Arøe og Niels Ersløv.

Vielse 3: Susanna Dorothea Praëm
KB 1762-1814 Nykøbing, Morsø Sønder, Thisted - opslag 56B (ny udg.)
1775
3) Sundagen den 7de Julii trolovede Sr. Friderich Christian From sig med Enken Mad. Susanna Dorothea Praëm her i Byen.

Som Forlovere for dette Ægteskab at ej noget for Guds og Kongens Lov hans kand hindre indestaar vi med egne Hænders Underskrifter

                                           underskrevet af Niels Olufsøn og Christian Kiærulf

Copuleret den 28. Julii

og dette har jeg nedfældet om Anne Iversdatter Myhre

Død og Begravelse:
KB 1684-1761 Nykøbing, Morsø Sønder, Thisted - opslag 71A (ny udg.)
Anno 1753
13, Sunddagen den 3. August blev Friderich Froms huustrun begraven ved Jordpaakastelse.

Nykøbing Købstad på Mors - Skifteuddrag 1683-1828 (udarbejdet af Erik Brejl)
298 Anne Iversdatter Myhre i Nykøbing. 22.9.1753, fol.91, 233.
E: Frederik Christian From. B:
1) Inger Dorthe From
2) Anne Cathrine From 17
3) Claus Christian From 15
4) Anne Margrethe From.
FM:
1 Niels [Iversen] Aarø, præst på Fur
2 Henrik Wulff Klein, byfoged i Nykøbing.
Afdøde døde 31.7.1753
Bevilling til uskiftet bo af 31.8.1753.
Samfrændeskifte 16.4.1760.


Med venlig hilsen
Karen

Karen Christiansen

Hej igen,

Siden mit sidste svar har jeg fundet dette skifteuddrag fra Brejl, det drejer sig om Claus Bertramsen From og Dorthe Lauridsdatter Gonsagers svigersøn Niels Andersen Højer. Niels Andersen Højer var gift med datteren Marie Clausdatter From (parret fik i alt 8 børn, hvoraf 1 døde som spæd).

Skifte:


www.brejl.dk


Nykøbing Købstad på Mors - skifteuddrag 1683-1828


195. Niels Andersen Højer i Nykøbing. 18.1.1731, fol. 277


E: Marie Clausdatter From. LV: Christen Mikkelsen Uttrup


Arvinger angives ikke.


Arv i boet til Enkens Søster Inger Clausdatter From i Holland for Arv efter Forældre Claus From og Dorthe Lauridsdatter Gonsager, (Skifte 17.6.1729 lbnr. 183) og efter Farmor Inger (Clausdatter) Sidenborg Enke efter Bertram (Hansen) From, Præst i Selde og Åsted, død 2.3.1690.


Inger Clausdatter Froms søn Frederik Christian er i huset hos afdøde.


Afdøde døde 18.1.1731.

---
Heraf fremgår, at Inger Clausdatter From havde en søn Frederik Christian, som var i huset hos søsteren Marie Clausdatter From og hendes mand Niels Andersen Højer, medens hun selv var bosat i Holland, hun var der i hvert fald i flere år.

Frederik Christian Froms førstfødte datter hed Inger efter hans mor, og de andre navne, som han gav sine børn går også igen i familien.

Jeg er ikke i tvivl om, at jeg har fundet hans mødrene rødder - faderen er ukendt.





Benny Hansen

Angående Frederik Christian Johansen From; så burde han Far vel egentlig hedde Johan til Fornavn, Han er min kones Forfader; og efter Vielsen i Asker får de i Nykøbing Tvillingerne Inger Dorthe og Ane Cathrine i august 1743; derefter Claus Christian i 1745 - Konfirmeret 1762; 1747 Anne Margrethe - Konfirmeret 1764; 1749 Margrethe død 1756; 1751 Jacob - død samme år; 1753 Anna Hermina død samme år.
På Nettet kan man i Skøde og Panteprotokollerne for Nykøbing Mors Byfoged; se adskillige Handler med From som Køber, men også Auktioner over hans Gårde og Jorder i Byen; han køber også i 1747 en Gård af Anne Bertramsdatter From = Enken efter Christen Mikkelsen Uttrup. Jeg har en formodning om at hun er i Familie med ham.
Mvh.  Benny Hansen.

Vera K. Madsen


Hej
Frederik Chr. Johansen skulle være født o. 1723. Hans mor, Inger Clausdatter From, der var f. i 1707, har således blot været o. 16 år, da hun blev mor.
I samme år - 1723 - får Jens Madsen Vils (i Nykøbing M) g.m. Dorthe Bertramsdatter en datter, Inger.
Her ses blandt fadderne en Johan Chr. Bolbroer.
Kan han have været faderen til Frederik Chr. Johansen? Og kunne han have være en Frederiksen - evt. søn af Frederik Chr. Birkerod, der var gift med Johanne Lauridsdatter Gonsager (søster til Claus Bertramsens hustru, Dorthe Lauridsdatter Gonsager).

En anden ting er, at ved skiftet efter Anne Iversdatter Myhre er FM Niels Iversen Aarø, præst på Fur.
Har han måske været bror til Anne Iversdatter (Myhre)?
Det er løse tanker ....
Mvh Vera K. Madsen